Cum holdingul media al democraților „nu mediatizează" alegerile din Chișinău
Cinci posturi tv de top, care intră în componența holdingului media al Partidului Democrat, au refuzat să mediatizeze campania electorală locală. Timp de opt zile, jurnaliștii NM au urmărit doar știrile difuzate de Prime, Publika TV, Canal 2, Canal 3 și STS și au constatat că acestea acordă multă atenție alegerilor primarului din Chișinău și unor candidați. NM a aflat, de ce s-a întâmplat așa și a creionat portretele candidaților la funcția de primar al Chișinăului, pe care telespectatorii le văd în fiecare zi.
Ce s-a întâmplat?
28 de posturi tv și 30 de posturi de radio au refuzat să mediatizeze campania electorală a alegerilor locale anticipate. Printre acestea – posturile Prime, Publika TV, Canal 2, Canal 3, TV Găgăuzia, STS Mega, Familia Domashnii, Noroc, TV Rain, Vocea Basarabiei și alte câteva posturi tv locale și unii operatori prin cablu.
În perioada 24 aprilie – 1 mai, jurnaliștii NM au urmărit buletinele de știri difuzate în prime-time de cinci posturi tv. Este vorba despre Prime și Publika TV (care aparțin președintelui PDM Vladimir Plahotniuc – NM), Canal 2 și Canal 3 (proprietarul acestora este consilierul liderului democraților Oleg Cristal), precum și STS (conform documentelor, proprietar este Victoria Rusu).
Toate cele cinci posturi sunt considerate afiliate democraților. Din 28 de posturi tv care au refuzat să mediatizeze campania electorală, NM a selectat pentru monitorizare anume aceste cinci posturi, deoarece ele, conform ratingului AGB Nielsen Media Research, sunt cele mai populare.
Alt criteriu de selectare a fost faptul că aceste cinci posturi au acoperire națională sau, în cel mai rău caz, sunt transmise în Chișinău (subiectul-cheie al alegerilor locale din 20 mai sunt alegerile primarului în capitală) și, totodată, emit programe informaționale proprii.
Ce înseamnă „au refuzat"?
Directorul executiv al Asociației Presei Independente Petru Macovei a explicat pentru NM că refuzul posturilor tv de a mediatiza campania electorală „în practică, trebuie să însemne că ele nu difuzează știri despre campania electorală și nu organizează dezbateri". Respectiv, Consiliul Coordonator al Audiovizualului nu le monitorizează, a adăugat el.
Directorul executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent Nadine Gogu a precizat pentru NM că, potrivit legislației, posturile tv au dreptul de a refuza să mediatizeze campania electorală. „Ele au anunțat că nu organizează dezbateri și nu au publicitate electorală, despre știri nu s-a spus nimic", a menționat Gogu.
Ce au difuzat?
Timp de opt zile de monitorizare, cele cinci posturi tv au difuzat 48 de subiecte despre candidatul la funcția de primar general al capitalei Silvia Radu. Motive informaționale pentru știri au fost inițiativele acesteia despre viața cotidiană a primarului interimar al Chișinăului, succesele ei și rezultatele obținute în activitate. În unele cazuri, motiv pentru subiecte deveneau postările Silviei Radu pe rețelele de socializare, de exemplu, despre dejunul în familie.
N-a fost trecut cu vederea nici candidatul unic al partidelor „Acțiune și Solidaritate", PLDM și „Platforma Demnitate și Adevăr" Andrei Năstase. În perioada menționată, la cele cinci posturi, despre el au apărut 12 subiecte. Motive pentru acestea au servit nu inițiativele și propunerile candidatului, ci declarațiile critice ale democraților și a socialiștilor la adresa lui Năstase. Un alt motiv a fost acțiunea batjocoritoare a jurnalistului Vadim Ungureanu.
Despre candidatul socialiștilor Ion Ceban s-a vorbit în buletinele de știri în context general. Propunerile lui despre amenajarea orașului au devenit subiect pentru un singur reportaj la Prime.
Candidatul Partidului „Șor" Reghina Apostolova a fost menționată mai des decât socialistul de către posturile care au refuzat să mediatizeze campania electorală. Despre ea, patru posturi diferite au difuzat practic unul și același reportaj.
Menționăm că și reportajele despre Năstase și Radu, difuzate de diferite posturi tv, aproape că nu s-au deosebit unele de altele din punct de vedere stilistic, iar uneori au fost trase la indigo.
Despre ceilalți candidați la fotoliul de primar s-a vorbit în treacăt în buletinele de știri.
Ce au văzut telespectatorii?
Ultima speranță a chișinăuienilor
Silvia Radu
Nicio zi fără noutăți despre Silvia Radu – așa pare lozinca posturilor tv care au refuzat să mediatizeze campania electorală din Chișinău și Bălți. De la 24 aprilie până la 1 mai, Radu a fost eroina principală a posturilor Prime, Canal 2, Canal 3, Publika TV și STS. Practic, niciun buletin de știri nu a trecut fără a se vorbi despre candidatul independent.
În unele zile, despre realizările Silviei Radu se vorbea în câteva reportaje din cadrul aceluiași buletin de știri. Ea era prezentată telespectatorilor exclusiv în imagine pozitivă. Din reportaje reiese că Radu este apreciată și lăudată de către automobiliști și orășenii care utilizează transportul public, drumari și pietoni, locuitori ai străzilor care până acum nu erau iluminate și în general de chișinăuieni, inclusiv de diferiți experți, inclusiv politici.
„S-a terminat cu ambuteiajele la intersecția străzii Petricani și șoseaua Balcani", comunică Publika TV la 25 aprilie. În reportaj se precizează că acest lucru s-a întâmplat datorită faptului că, încă până la plecarea din funcția de primar interimar, Radu a dat ordin de a instalat un semafor la această intersecție. Un subiect analogic a apărut în aceeași zi și la Prime, și la Canal 2, și la Canal 3. Toate posturile anunță că Radu este candidat independent, subliniind că în buletinul electoral ea va fi cu numărul 11.
Altă istorie de succes. Din cauza construcției mansardei, la locatarii ultimelor etaje din blocul N curgea acoperișul, însă Radu a alocat bani și problema a fost soluționată. Pe strada Mihai Viteazul a fost întuneric, iar acum e lumină – Radu dat indicații să fie îmbunătățită iluminarea. Chișinăul a primit în dar autobuze românești uzate. În acestea sunt scaune comode și condiționer – Radu a semnat acordul despre transmiterea lor. Străzile din Chișinău sunt reparate și se aplică marcajele rutiere – Radu a dat ordin, fiind încă primar interimar.
În căutarea subiectelor pentru reportajele despre realizările Silviei Radu, uneori se ajungea la comic. La 27 aprilie, pe Canal 2, a apărut un reportaj despre câteva foișoare (care se dau în arendă) din sectorul Râșcani, lângă care se adună gunoaie, orășenii nepăsători consumă băuturi alcoolice ori folosesc aceste construcții cu rol de wc-uri, iar locatarii blocurilor din vecinătate se împotrivesc în zadar. În încheiere, se spune că, datorită indicațiilor Silviei Radu, în parcurile din capitală sunt demolate chioșcurile. Legătura dintre chioșcuri și foișoarele arendate poate fi cu greu observată chiar și la o vizionare repetată a subiectului, în schimb, telespectatorii au mai auzit o dată despre Radu în context pozitiv. Un subiect analogic a apărut și la STS.
Posturile tv anunță în unison că, în pofida muncii cotidiene în folosul orășenilor, Radu găsește timp pentru familie și activitățile în gospodărie, de exemplu, văruiește copacii în livada sa.
La unul dintre cele mai populare posturi tv, Prime, la rubrica analitică „De facto" (apare în buletinul de știri în prime-time), prezentatorul a subliniat de mai multe ori că Radu este unicul candidat independent care nu se va ocupa de jocurile politice, ci va administra capitala în mod eficient.
„În doar câteva luni de conducere la primărie, Radu a creat un mecanism de administrare atât de eficient, încât chiar și după plecarea ei, totul continuă să funcționeze... În câteva luni, ea a reușit să facă atâtea cât nu a reușit să facă în 10 ani Dorin Chirtoacă", a concluzionat prezentatorul Valeriu Frumusachi.
Dacă orășenii obțin informația din știrile acestor cinic posturi tv și nu caută surse de alternativă, pentru ei, Radu poate deveni ultima speranță la un viitor mai bun al capitalei. Ea este regina drumurilor chișinăuiene, care chiar și după plecarea ei sunt reparate după „rețeta Radu". Totodată, ea este spaima schemelor de corupție și a construcțiilor neautorizate. Radu are capacități nelimitate. Telespectatorilor li se dă clar de înțeles: ea a reușit să-i scoată din somnul de moarte pe angajații primăriei care, pe parcursul ultimilor 10 ani, „numărau ciorile și creioanele". În același timp, Radu, care lucrează zi și noapte pentru binele chișinăuienilor, este și o bună gospodină - și micul dejun pentru familie îl gătește, și copacii din livadă îi văruiește. În general, e și gospodina, și managerul care va salva Chișinăul. Votați și nu veți regreta – anume acesta este mesajul tuturor știrilor, fără nicio excepție, difuzate de Prime, Canal 2, Canal 3, Publika TV și STS.
Andrei Năstase
Omul periculos
Posturile Prime, Canal 2, Canal 3, Publika TV și STS nu-l numesc pe Andrei Năstase candidat al celor trei partide pro-europene. Autorii știrilor preferă să-l numească fiu al „oligarhilor și criminalilor fugari Țopa". În perioada menționată, Năstase apare la cele cinci posturi tv exclusiv în context negativ. Respectându-și promisiunea de a nu mediatiza campania electorală, posturile tv nu i-au informat pe telespectatori nici despre programul electoral, nici despre inițiativele lui Năstase.
În schimb, toate cele cinci posturi tv au relatat despre legăturile acestuia cu „oligarhii criminali", „amenințările" la adresa jurnaliștilor și au demonstrat „pantalonii uzi". Practic, în fiecare reportaj, jurnaliștii Prime, Canal 2, Canal 3, Publika TV și STS au povestit detaliat despre „bogățiile" nemărginite ale lui Năstase – 11 case, inclusiv vila din Germania, 10 terenuri etc.
„Și de data aceasta, conferința de presă a lui Năstase nu a trecut fără atacuri asupra jurnaliștilor" – este practic fraza de serviciu în toate subiectele despre unicul candidat al celor trei partide.
La Canal 3, prezentatoarea buletinului de știri chiar a discutat despre comportamentul lui Năstase cu expertul Vladimir Țesliuc – colaborator al aceluiași post. Țesliuc a caracterizat comportamentul lui Năstase ca fiind „rău" și „straniu".
O atenție deosebită merită reportajul bazat pe acțiunea lui Vadim Ungureanu. Posturile nominalizate îl numesc jurnalist, deși Ungureanu este mai puțin cunoscut pentru activitatea sa jurnalistică decât pentru acțiunile sale scandaloase împotriva aceluiași Năstase și a altror lideri ai Platformei DA, precum și împotriva ex-liderului Transnistriei Evghenii Șevciuk, când acesta a fost în contradicție cu Plahotniuc.
De data aceasta, Ungureanu a venit la conferința de presă a lui Năstase și a cerut includerea în programul electoral a acestuia instalarea în oraș a veceurilor publice. Subiectul despre aceasta, mediatizat de posturile nominalizate, a fost însoțit de imagini ale veceurilor bio, pe ușile cărora a fost încleiată fotografia lui Năstase cu „pantalonii uzi". Candidatul „Platformei Demnitate și Adevăr" a fugit de Ungureanu, iar „colegii săi, tradițional, au început să-l insulte pe jurnalist" se spune în reportaj.
În știrile de la Prime și Publika TV se mai menționează că Năstase îi mai și „amenință" pe jurnaliști. În subiectele acestor posturi tv este promovată tema privind cererea lui Năstase de a publica dezmințirea informației care îl denigrează, publicată pe site-ul Ziarului Național. În reportaj este adusă opinia directorului publicației, însă lui Năstase nu îi este oferit dreptul la replică.
Și în multe alte subiecte prevalează ideea despre „egoismul partidelor pro-europene de dreapta" (cu excepția PDM), care nu au ascultat îndemnul liderului democraților Vladimir Plahotniuc de a înainta un singur candidat, în comun cu democrații. Și acum, „flancul drept este dezbinat și primăria poate ajunge în mâinile socialiștilor" se accentuează la știri.
Dacă ar fi urmărite doar aceste cinci posturi tv, Năstase ar fi perceput ca om și politician dezechilibrat, capabil de agresiune fizică și de insulte la adresa jurnaliștilor din cauza întrebărilor incomode. De asemenea, telespectatorii pot ajunge la concluzia că Năstase este nespus de bogat și servește intereselor hoților oligarhi. Să-i încredințezi unui asemenea om administrarea capitalei este o nebunie – foarte clar dau de înțeles chișinăuienilor autorii și prezentatorii știrilor de la Prime, Canal 2, Canal 3, Publika TV și STS.
Ion Ceban
Pericolul invizibil
Candidatul Partidului Socialiștilor Ion Ceban practic nu există în știrile de la Prime, Canal 2, Canal 3, Publika TV și STS. El este amintit în reportajul despre dezbaterile la care a refuzat să participe. Declarațiile lui Ceban (despre neîncrederea în integritatea lui Năstase) de asemenea sunt folosite ca motiv pentru știrea denigratoare despre candidatul celor trei partide de opoziție de dreapta.
La Prime, la rubrica analitică „De facto", candidatul socialiștilor se poziționează drept concurent cu șanse mari, întrucât pe flancul stâng nu sunt oponenți, iar cel drept este dezbinat. „În condițiile în care socialistul Ion Ceban este lider în sondajele de opinie, nu trebuie neglijată candidatura Silviei Radu", subliniază prezentatorul „De facto".
De la 24 aprilie până la 1 mai, la unul dintre cele cinci posturi tv (Prime) a fost difuzat un subiect despre programul electoral al lui Ceban. În el se spune despre inițiativa candidatului PSRM de a construi un palat al sporturilor și tot aici se menționează că autoritățile centrale actuale deja se ocupă de aceasta. În încheiere, se spune ironic că Ceban recunoaște că, pentru aceasta, el va avea nevoie de 25 de ani. În general, candidatul socialiștilor arată amuzant.
Dacă nu ar include alte posturi tv și nu citi suplimentar știri pe internet, orășenii ar avea o închipuire vagă despre candidatul socialiștilor. Mai degrabă, ei vor putea uita despre existența lui, ținând minte doar că victoria lui înseamnă o amenințare pentru viitorul pro-european al capitalei. Aceste cinci posturi tv l-au folosit pe Ceban mai mult ca o „sperietoare", de care doar Silvia Radu poate salva.
Ceilalți. Bine sau nimic.
Posturile tv care au refuzat să mediatizeze campania electorală i-au dedicat Reghinei Apostolova, candidat al Partidului „Șor", un reportaj care a fost difuzat de diferite posturi. Era vorba despre inițiativa candidatului Partidului „Șor" de a asigura copiii din grădinițe cu mâncare de la restaurant. Apostolova a fost prezentată în context pozitiv.
Despre candidatul la funcția de primar de Chișinău din partea Partidului Verde Ecologist Victor Strătilă, Partidului Unității Naționale Constantin Codreanu, Partidului Național Liberal Alexandra Can și liberalul Valeriu Munteanu în buletinele de știri se vorbește doar în treacăt și neutru.
Ce spun?
Proprietarul posturlor Canal 2 și Canal 3 Oleg Cristal a spus pentru NM că subiectele despre candidați, difuzate de aceste posturi, nu sunt electorale. Potrivit lui, acestea sunt știri despre ceea ce se întâmplă în țară. „Sunt știri obișnuite. Deja fiecare interpretează cum vrea. Ar fi mai bine să citiți concepția privind reflectarea campaniei electorale", a subliniat Cristal.
Președintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului Dragoș Vicol a comunicat pentru NM că CCA nu monitorizează aceste posturi tv, deoarece a primit o scrisoare oficială precum că ele nu vor mediatiza campania. „Monitorizarea poate fi începută dacă vom primi o adresare oficială de la telespectatori sau ONG-uri", a precizat el.
La presupunerea NM precum că unele posturi tv care au refuzat să mediatizeze campania, pot, de facto, să facă publicitate anumitor candidați, în buletinele de știri, Vicol a răspuns că „trebuie să ne clarificăm". „Posibil, această interpretare este greșită, iar posturile tv pur și simplu îi informează pe telespectatori despre problemele orășenești", a menționat el.
Directorul executiv al Asociației Presei Independente Petru Macovei este de altă părere. „În acest caz concret, cred că astfel, posturile tv din holdingul lui Plahotniuc nu doresc să-i permită în primul rând lui Năstase accesul la o resursă mass-media atât de importantă precum este Prime – un post cu acoperire națională", a spus expertul pentru NM.
Potrivit lui, acest lucru e cauzat de faptul că acest candidat critică foarte dur Partidul Democrat. „Din punctul meu de vedere, este o situație revoltătoare, când o televiziune cu cel mai mare rating refuză benevol să mediatizeze un eveniment atât de important cum sunt alegerile. O asemenea situație doar demonstrează că aceste posturi nu sunt orientate spre informarea cetățenilor despre evenimente importante, ci doar urmăresc scopuri politice", a subliniat Macovei.
Directorul executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent Nadine Gogu consideră că în pofida promisiunii (de a nu mediatiza campania), aceste posturi tv oricum au relatat despre alegeri: „Ele au decis să facă în așa fel ca să nu fie monitorizate de CCA și acum promovează un singur candidat și elaborează subiecte negative despre alții. Nu este etic".