Remunerații mai mari pentru profesorii evaluatori ai examenelor naționale începând cu 2025

Ministerul Educației și Cercetării va majora remunerațiile pentru cadrele didactice implicate în procesul de evaluare a examenelor naționale. Măsurile au fost aprobate pe 5 februarie în cadrul ședinței de guvern, iar bugetul alocat acestora este de 8,6 milioane de lei.

Astfel, începând cu anul 2025, profesorii care corectează lucrările examenului de absolvire a gimnaziului vor primi cu 40% mai mult, iar cei care evaluează examenul național de bacalaureat vor beneficia de o creștere salarială de 30%. Aceste sume vor fi indexate anual în funcție de coeficientul de valorizare a salariului mediu pe economie.

Totodată, monitorii desemnați să supravegheze desfășurarea examenelor vor fi plătiți cu 500 de lei pentru fiecare probă.

O altă schimbare importantă vizează centralizarea procesului de corectare a lucrărilor scrise la examenul de absolvire a gimnaziului, eliminând astfel influențele externe în evaluare. Supravegherea examenelor va fi realizată de monitori desemnați de Comisia Națională de Examene, pentru a asigura transparență și obiectivitate în proces.

„Ne dorim ca examenele naționale să fie evaluate corect și obiectiv. De aceea, ne asigurăm că profesorii implicați sunt remunerați echitabil, astfel încât să fie motivați și să depună tot efortul necesar pentru a garanta integritatea acestui proces”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.

În paralel, Ministerul Educației va oferi sprijin suplimentar elevilor care susțin examenul gimnazial la matematică. Aproximativ 6.000 de elevi vor beneficia de cursuri gratuite de pregătire, iar autoritățile vor lansa inițiativa „Matematica de la egal la egal”, prin care liceenii vor ajuta elevii din clasa a IX-a să se pregătească pentru examen, având la dispoziție materiale și resurse educaționale dedicate.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

R. Moldova va avea un centru național de management al crizelor: Parlamentul a dat undă verde proiectului

În Moldova va fi înființat Centrul Național de Management al Crizelor. Parlamentul a votat, în lectura a doua, proiectul de lege privind managementul situațiilor de criză, care stabilește crearea acestui centru. Instituția va coordona toate măsurile de prevenire, pregătire, intervenție și recuperare în situații de criză, la nivel național.

Proiectul de lege, susținut de 60 de deputați și elaborat de un grup de parlamentari PAS, stabilește modul în care autoritățile, instituțiile publice, organizațiile neguvernamentale și operatorii economici vor colabora în gestionarea integrată a crizelor.

Centrul Național de Management al Crizelor va activa sub conducerea Prim-ministrului și va avea rolul de a coordona toate acțiunile în caz de criză. În paralel, va fi creată și Comisia Națională de Management al Crizelor, alcătuită din premier, șeful Centrului, conducători ai operațiunilor, miniștri și alți responsabili, în funcție de tipul crizei.

Legea introduce și alte măsuri noi, printre care crearea registrului național al riscurilor, instituționalizarea Centrelor Operaționale de Coordonare pentru gestionarea crizelor şi a punctelor de contact 24/7. Totodată, documentul prevede elaborarea unui Plan Național de Management al Crizelor, obligatoriu pentru toate instituțiile implicate.

O altă prevedere este regimul stării de alertă, care va permite instituirea unor măsuri restrictive temporare, în condiții de legalitate și proporționalitate, pentru a limita efectele crizelor.

Proiectul de lege va intra în vigoare la 1 septembrie 2025.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: