În anul care a trecut, aplicaţia TikTok a devenit cea mai accesată platformă web, devansând Google şi Facebook. În acelaşi timp, TikTok a depăşit cadrul unei platforme de divertisment pentru adolescenţi, devenind şi o platformă pentru exprimarea opiniei proprii. Nu e de mirare faptul că politicienii au început să utilizeze tot mai mult această platformă. NM prezintă, cum TikTok a devenit atât de popular şi cum politica moldovenească a ajuns în această aplicaţie.
Ce este TikTok
TikTok este un serviciu pentru crearea şi vizualizarea videoclipurilor scurte, lansat în anul 2016, în China, de către compania ByteDance din Beijing. În anul 2018, a apărut versiunea internaţională a aplicaţiei. În scurt timp, TikTok a devenit una dintre aplicaţiile mobile cele mai accesate şi cu cea mai rapidă creştere.
Această aplicaţie permite crearea unor video-uri scurte, cu muzică de fundal, care poate fi accelerată sau încetinită. Iar pentru utilizatorii TikTok se deschide un flux nesfârşit de videoclipuri cu conţinut diferit: adesea, acesta este un dans acompaniat de muzică, un spot umoristic sau cognitiv. Videoclipurile sunt create chiar utilizatori.
De ce TikTok a crescut rapid
În multe privinţe, TikTok datorează popularitatea sa unui algoritm de funcţionare a aplicaţiei: utilizatorul vede anume acel conţinut pe care îşi doreşte să-l vizualizeze. Potrivit afirmaţiilor lui Alexandr Canţler, directorul Agenţiei Digital Diez, principiul fluxului nesfârşit de recomandări „atrage internautul” şi statistica demonstrază acest lucru. „În medie, un internaut petrece pe TikTok 58 de minute pe zi. Pentru comparaţie, pe YouTube – circa 26 de minute. Şi aceasta, chiar dacă videoclipurile de pe TikTok sunt cu mult mai scurte decât cele de pe YouTube”, a menţionat Alexandr Canţler.
Acesta mai susţine că logica funcţionării TikTok s-a dovedit a fi mai eficientă decât logica Instagram sau a YouTube.
„Principiul fluxului nesfârşit de recomandări s-a dovedit a fi cu mult mai eficient decât principiul abonării la conturile care te interesează. La oricâte canale te-ai abona, peste o vreme oarecare, acest lucru devine plictisitor, pentru că autorii publică una şi aceeaşi. Iar TikTok identifică de sine stătător videoclipurile care îţi sunt interesante şi le include în fluxul de recomandări”, a remarcat Alexandr Canţler.
De notat că TikTok a devenit popular nu doar datorită logicii de utilizare a aplicaţiei, dar şi logicii de promovare a conţinutului. Să devii „popular” pe TikTok şi „să ajungi în recomandări” e cu mult mai simplu decât pe alte platforme similare. „Doar creează un conţinut care va fi interesant şi TikTok îl va promova singur. Şi nu va cere bani pentru aceasta, ci dimpotrivă, plăteşte autorilor de conţinut”, a menţionat Canţler.
Cum a ajuns politicul pe TikTok
Iniţial, TikTok era perceput exclusiv ca fiind o platformă de divertisment de care erau pasionaţi în special adolescenţii. Dar ulterior, situaţia s-a schimbat. Potrivit afirmaţiilor lui Alexandr Canţler, astăzi nu se mai poate spune că TikTok este o platformă pentru adolescenţi, pentru că publicul principal al aplicaţiei îl constituie persoanele cu vârsta cuprinsă între 24 şi 35 ani (40% dintre internauţi).
O altă particularitate a aplicaţiei TikTok este libertatea aproape totală. Deocamdată, aici nu există o cenzură strictă şi acest lucru este pe placul utilizatorilor. Ce-i drept, există totuşi unele restricţii pentru securitate.
În mai multe ţări, TikTok s-a transformat deja dintr-o platformă de divertisment în una de exprimare a opiniei proprii. În special, acest lucru se constată în TikTok-ul din Rusia. Astfel, în timpul acţiunilor organizate în susţinerea lui Alexei Navalnîi, mai mulţi simpatizanţi de-ai politicianului au utilizat această platformă pentru a îndemna oamenii să adere la acţiunile de protest. Iar alţii dimpotrivă, chemau adolescenţii să nu participe la proteste. Roscomnadzor a cerut atunci ca TikTok să elimine video-urile ce conţin apeluri la proteste.
În Belarus, TikTok a fost blocat. La început, se dorea blocarea doar a anumitor conturi, dar acest serviciu nu prevede o asemenea funcţie. Până la aceasta, TikTok reflecta pe larg protestele organizate împotriva preşedintelui Belarus, Alexandr Lukaşenko.
Alexandr Canţler a menţionat că aplicaţia TikTok este folosită pe larg de politicienii ucraineni pentru propria promovare. De notat că în acest scop, ei folosesc nu doar conturile proprii, dar apelează la o astfel de metodă cum ar fi „acţiunea de semănare”. Aceasta constă în faptul că informaţia este răspândită prin intermediul influencerilor. Doar că pentru aceasta trebuie de plătit. Şi atunci, de exemplu, influencerul va relata şi va demonstra „ce drumuri bune a făcut persoana N”.
Cum este discutată pe TikTok situaţia din Moldova
Şi politica moldovenească a apărut pe TikTok. Video-urile cu hashtag-ul #politicamoldovei au acumulat peste 88 mii de vizualizări. Ce-i drept, acest rezultat încă nu poate fi comparat cu #politicaucrainei sau #politicarusiei, care au peste 200 milioane de vizualizări.
Deocamdată, TikTok nu este folosit în Moldova pentru apeluri la anumite acţiuni, dar acesta devine deja o platformă pentru exprimarea opiniilor referitoare la situaţia din ţară. Cineva face acest lucru în mod serios, altcineva – într-o formă ironică sau în glumă. De exemplu, un internaut cu nick-ul gypsybaron001k o învinuieşte, în glumă, pe şefa statului Maia Sandu de toate păcatele şi imediat îi mulţumeşte pentru tot. Astfel, acesta întreabă preşedintele, de ce e frig afară, apoi îi mulţumeşte pentru zăpadă. Iar într-un videoclip, autorul se plânge că din cauza exploziei preţurilor la gazele naturale, nu mai poate să mânănce caviar roşu. Contul acestuia are peste 3 mii de abonaţi.
Atenţie! Înregistrarea conţine un limbaj licențios.
@gypsybaron001k #moldova #кишинев #маясанду #moldovagaz ♬ Monkeys Spinning Monkeys – Kevin MacLeod & Kevin The Monkey
Un alt internaut, cu nick-ul jukov7, ia în derâdere „logica alegătorilor” Maiei Sandu. Şi publică videoclipuri în susţinerea lui Igor Dodon. Iar după scumpirea gazelor naturale, internautul cristtiaaann a publicat un videoclip în care foloseşte lumânări în locul gazelor naturale. Peste 2 mii de internauţi au apreciat acest video.
@cristtiaaann #fyp #moldova #gaz ♬ sunet original – Parascovia Plamadeal
EInternautul master_media publică videoclipuri umoristice în care critică situaţia din ţară. Astfel, într-unul din aceste video-uri, el a propus abonaţilor săi să spună, ce salariu merită judecătorii de la Curtea Constituţională. Acest cont are 23 mii de abonaţi.
Dar există pe TikTok şi conturi în care se vorbeşte serios despre situaţia din Moldova. De exemplu, internautul Diana Carpinschi publică videoclipuri cu hashtag-ul #singuraimpotrivatuturor, în care răspunde la întrebările abonaţilor despre situaţia din ţară şi se revoltă din cauza deciziilor parlamentului şi ale guvernului. Ce-i drept, unele videoclipuri de-ale acesteia nu sunt lipsite de umor. Ea are peste 9 mii de abonaţi.
La ce le trebuie politicienilor TikTok
E foarte clar că TikTok-ul, care câştigă rapid popularitate, nu putea să rămână în afara atenţiei politicienilor. Potrivit afirmaţiilor lui Alexandr Canţler, orice politician inteligent trebuie să înţeleagă că e de dorit să fie acolo unde e publicul său, iar acest public este suficient pe TikTok. „În perioadele electorale, cel mai important lucru pentru un politician este vizibilitatea. Acesta trebuie să apară cât mai des pe ecranele smartphone-urilor, calculatoarelor, tabletelor, televizoarelor. Şi astăzi, TikTok-ul face faţă acestei sarcini cel mai bine”, consideră expertul.
El a precizat că acest lucru se datorează faptului că pe TikTok, orice informaţie se răspândeşte rapid. Deci, dacă un utilizator al reţelelor de socializare, care nu este în lista ta de prieteni, lansează o transmisiune în direct de la vreun miting, poţi vedea acest live în propriul feed doar dacă cineva dintre prietenii tăi îl distribuie. În fluxul de recomandări de pe TikTok poate să apară orice transmisiune în direct sau orice videoclip. Astfel, e mult mai uşor să obţii aici mai multe vizualizări decât pe oricare altă platformă.
„Dacă un politician are mulţi bani, poate cumpăra audienţă pe Facebook sau Instagram, dar pe TikTok poate obţine acelaşi rezultat cu mult mai ieftin sau chiar gratuit. Respectiv, TikTok este mult mai eficient pentru menţinerea vizibilităţii unui politician”, a precizat Canţler.
Alexei Volneanschi, director pentru strategie digitală al Agenţiei Iniţiative Media Moldova, a menţionat că TikTok este o nouă metodă de comunicare a unui politician cu publicul.
„La fel ca şi brandurile, politicienii sunt în continuă căutare de oportunităţi privind interacţiunea suplimentară cu publicul şi de furnizare către public a informaţiei de care acesta are nevoie, dar şi în identificarea unor noi platforme, unde pot interacţiona cu acest public. Pentru ei, este interesantă extinderea acoperirii prin orice metode”, a specificat Volneanschi.
Politicienii din Moldova, pe TikTok
De aceea nu este de mirare că pe TikTok apar tot mai mulţi politicieni, inclusiv din Moldova. Ce-i drept, aceştia îşi activizează prezenţa pe TikTok în special în perioadele campaniilor electorale. Alexei Volneanschi a remarcat în acest context că mulţi politicieni din Moldova nu respectă „particularităţile de gen” ale TikTok. „Pe orice platformă există anumite reguli de gen şi particularităţi ce ţin de distribuţia internă a conţinutului de care ar fi bine să se ţină cont. Nimeni dintre politicienii din Moldova pe care i-am văzut pe TikTok nu ţin cont de acestea. De fapt, ei pur şi simplu îşi dublează aici conţinutul din reţelele de socializare. Acest lucru provoacă situaţii în care undeva între challenge-uri apare adresarea şefului statului către opoziţie sau declaraţii politice importante, „rupte” din emisiunile televizate”, a menţionat Volneanschi.
Noi am accesat conturile politicienilor cunoscuţi din Moldova şi relatăm, ce am văzut acolo.
Maia Sandu
Despre TikTok-ul preşedintelui Maia Sandu s-a vorbit prima dată în campania prezidenţială din anul 2020, când a fost publicat un videoclip în care ea găteşte „o omletă politică”, comentând procesul astfel: „Scrob sau omletă? Ce fel de ouă preferaţi la 15 noiembrie (data turului doi al alegerilor)”. Videoclipul a acumulat aproape 1 milion de vizualizări.
Reamintim că până atunci, Igor Dodon, concurentul lui Sandu, a spus că la una dintre întâlnirile sale cu alegătorii, i-au ghicit „în ouă de găină” şi i-au prezis victoria la alegeri. Comentând videoclipul lui Sandu, Dodon a menţionat că „aceasta a încercat să facă o omletă, dar, probabil, de mult nu a ţinut ouă în mână”.
@maiasandu.officialOmletă sau scrob? Ce preferați pe 15 noiembrie?♬ original sound – MaiaSandu
În aceeaşi campanie electorală, Sandu a postat un videoclip cu melodia modificată „Dragostea din tei” de O-Zone. În textul piesei a apărut numele Maiei Sandu.
@maiasandu.officialTinerii PAS găsesc metode creative ca să convingă cât mai mulți alți tineri să meargă la vot.Alăturaț-vă și voi acestei provocări 🙂♬ original sound – MaiaSandu
Vizibilitatea lui Sandu pe TikTok a fost reluată odată cu apropierea alegerilor parlamentare anticipate din luna iulie 2021. În special, Sandu îndemna tinerii să participe la alegeri. De exemplu, preşedintele a înregistrat in videoclip în care îndemna „toţi tinerii de pe TikTok” să vină la votare.
@maiasandu.official Dragi tineri, mergeți neapărat la vot! #ToțiLaVot ♬ original sound – MaiaSandu
În prezent, contul lui Sandu este mai puţin activ. Ea plasează în special videoclipuri dedicate activităţii sale de şef al statului.
Igor Dodon
Are cont pe TikTok şi fostul şef al statului, preşedintele de onoare al PSRM Igor Dodon. Acesta publică videoclipuri în care îşi expune opinia despre situaţia din ţară şi fragmente din emisiunile televizate cu participarea sa. Dar apar şi video-uri despre viaţa personală a lui Dodon: de exemplu, un spot în care unul dintre fiii acestuia se plimbă cu trotineta sau un video cu plantaţiile de viţă de vie de la Sadova.
@igor.dodon.md Вперёд к знаниям! #Молдова #игорьдодон #никушор ♬ оригинальный звук – igor.dodon.md
@igor.dodon.md Вот какой виноград 🍇созрел в Садова! #Молдова #ЛюблюМолдову ♬ оригинальный звук – igor.dodon.md
Renato Usatîi
Ex-primarul de Bălţi Renato Usatîi nu-şi schimbă maniera provocatoare de comunicare. Dar după ce a plecat din funcţia de primar, pe contul său a rămas mai puţină politică. Iar unul dintre cele mai populare video-uri a fost cel în care Usatîi dansează cu o sticlă de şampanie acompaniat de piesa «Ягода-малинка». Acest videoclip a acumulat peste 1,2 milioane de vizualizări. Lui Usatîi îi mai place să publice videoclipuri de la pescuit sau din supermarketuri.
@renatousatii1 Ягода малинка… #ягодамалинка @ХАБИБКА #ренатоусатый #renatousatii #хабибка ♬ оригинальный звук – Renato Usatii
@renatousatii1 Сом 115 кг!!! #сом #ренатоусатый #renatousatii #рыбалка ♬ оригинальный звук – Renato Usatii
Mai devreme, acesta publica mai multe videoclipuri cu tentă politică: prezenta, cum se desfăşoară întâlnirile sale cu alegătorii, mitinguri, relata despre situaţia din ţară şi de la Bălţi. Dar nici în aceste videoclipuri nu lipsea„stilul special” al lui Usatîi. De exemplu, într-un video de la protestele de lângă Curtea Constituţională, Usatîi a povestit un banc despre preşedintele ţării.
@renatousatii1 #renatousatii #силавправде #moldova #partidulnostru #молдова #ренатоусатый #нашапартия ♬ оригинальный звук – Renato Usatii
Marina Tauber
Deputatul partidului „Şor”, ex-candidatul la funcţia de primar al municipiului Bălţi, Marina Tauber a început să-şi administreze activ contul de pe TikTok în perioada recentei campanii electorale de la Bălţi. În cea mai mare parte, aceasta a plasat videoclipuri despre problemele municipiului Bălţi şi despre întâlnirile cu alegătorii. Într-unul dintre video-uri, de exemplu, Tauber vorbeşte despre curţile blocurilor din Bălţi, de amenajarea cărora autorităţile nu se ocupă. Videoclipul a fost filmat în curtea unui bloc.
@marina_tauber Я модернизирую все дворы в Бельцах и построю детские площадки!🏡🏘🎈 #бельцы #marinatauber #partidulsor #balti #moldova ♬ original sound – Марина Таубер
Tauber publica şi înainte de aceasta video-uri pe TikTok, dar nu chiar atât de activ. Unul dintre videoclipurile sale a fost dedicat drumului nou din comuna Jora de Mijloc, unde Tauber a fost primar timp de un an – din primăvara anului 2018 până în primăvara anului 2019. Ea a publicat spotul menţionând: „Acum, femeile pot să se plimbe prin sat purtând încălţăminte cu tocuri”.
@marina_tauber În Jora de Mijloc femeile pot merge pe tocuri prin sat. #marinatauber #partidusor #jorademijloc #orhei #moldova ♬ STAY – The Kid LAROI & Justin Bieber
Socialiştii
În afară de Igor Dodon, şi alţi socialişti folosesc pe larg platforma TikTok. Astfel, deputaţii PSRM Bogdan Ţîrdea şi Vladimir Odnostalco îşi publică videoclipurile cu regularitate. Ţîrdea publică în special fragmente din discursurile sale din parlament. El publică rar videoclipuri umoristice. Nici Odnostalco nu glumeşte pe TikTok. Deputatul plasează doar spoturi dedicate activităţii sale politice: declaraţii şi acţiuni de protest.
@bogdantirdea график о величине пенсии в Молдове в 2022 #pensiamomale #pascupas😘😘 #TIRDEA #solidaritate PAS #maiasanduprezident ♬ original sound – Bogdan Tirdea
Partidele politice pe TikTok
Nu doar politicienii îşi creează conturi pe TikTok, dar şi partidele politice. Astfel, au conturi pe TikTok Partidul Acţiune şi Solidaritate (PAS), Partidul „Şor”, Partidul Acasă Construim Europa (PACE), Partidul Alianţa pentru Unirea Românilor (AUR). Toate aceste conturi sunt se axează pe agitaţia politică. În acestea sunt publicate video-uri de la diferite acţiuni şi declaraţii ale membrilor de partid.
Ratingul politicienilor din Moldova pe TikTok
1. Maia Sandu — maiasandu.official, 70.6 mii de abonaţi.
2. Renato Usatîi — renatousatii1, 31,3 mii de abonaţi.
3. Igor Dodon — Igor.dodon.md, 21.2 mii de abonaţi.
4. Vladimir Odnostalco — vladimirodnostalko, 4016 abonaţi.
5. Bogdan Ţîrdea — bogdantirdea, 1399 abonaţi.
6. Marina Tauber — marina_tauber, 298 abonaţi.
7. Ilan Şor — ilan_shor, 180 abonaţi.