Stadionul Republican ar urma să treacă în proprietatea Ambasadei SUA. Astăzi a fost aprobat Memorandumul

Cabinetul de miniștri a aprobat în ședința din 20 aprilie Memorandumul de înțelegere între Guvernul Republicii Moldova și Statele Unite ale Americii, privind achiziționarea proprietății pentru construcția noului sediu al Ambasadei SUA în țara noastră. Pentru a putea fi transmis cu titlul onoros, terenul amplasat pe strada Tighina 12, cu o suprafața de 5,1814 ha, va fi trecut din domeniul public în domeniul privat al statului.

De asemenea, documentul aprobat prevede că Agenția Proprietății Publice (APP), prin intermediul unui evaluator certificat, va asigura determinarea valorii terenului.

După care, APP va institui un grup de lucru care va negocia cu SUA prețul terenului. Grupul va fi format din reprezentanții Ministerului Economiei, Ministerului Finanțelor, Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Ministerului Culturii, Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene și Agenției Proprietății Publice.

„În urma negocierii cu partea americană a prețului bunului imobil, care nu va fi mai mic decât cel de piață, Grupul de lucru va aproba acest preț printr-o decizie”, comunică reprezentanții Guvernului.

Ulterior, directorul general al APP va fi împuternicit să semneze cu Statele Unite ale Americii, contractul de vânzare-cumpărare a terenului cu suprafața de 5,1814 ha, incluzând părțile componente ale terenului care sunt proprietate de stat.

Memorandumul de înțelegere este valabil pentru o perioadă de un an de la semnare, plus o prelungire de opt luni, dacă va fi solicitat de SUA, și prevede cooperarea cu bună credință a părților în vederea atingerii obiectivului de cumpărare de către SUA a dreptului de proprietate asupra terenului, în conformitate cu legislația țării noastre și tratatele internaționale.

Este de menționat că lucrările de demolare a Stadionului Republican de pe strada Tighina 12, au demarat în luna aprilie 2007, iar timp de mai mulți ani Republica Moldova și partea americană au negociat asupra transmiterii terenului respectiv pentru construcția Ambasadei SUA.

„Pe lângă construcția Ambasadei, se planifică amenajarea unui parc și altor spații deschise cu acces public”, se arată în aceeași declarație a Guvernului.

Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

30 de treceri feroviare din Republica Moldova vor rămâne fără bariere mecanice. Acestea vor fi înlocuite cu indicatoare rutiere. Anunțul a fost făcut pe 5 iunie de întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM). Potrivit instituției, decizia a fost luată în contextul reducerii drastice a fondurilor disponibile pentru întreținerea infrastructurii. Astfel, participanții la trafic sunt îndemnați să se asigure vizual și auditiv, înainte de traversarea liniei ferate.

„Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” informează participanții la trafic, că a demarat procesul de transformare a 30 de treceri la nivel cu calea ferată dirijate (dotate cu bariere mecanice) în treceri la nivel cu calea ferată nedirijate, semnalizate prin indicatoare. Această decizie este inevitabilă, fiind luată pentru a menține funcționalitatea rețelei feroviare, în contextul reducerii drastice a fondurilor disponibile pentru întreținerea și modernizarea infrastructurii”, au comunicat reprezentanții CFM pe 5 iunie.

În acest context, întreprinderea a făcut apel la toți participanții la trafic să manifeste maximă prudență la apropierea de trecerile la nivel cu calea ferată nedirijate, să reducă viteza, să se asigure vizual și auditiv că nu se apropie înainte de traversarea liniei ferate niciun tren sau alt vehicul feroviar și să respecte indicatoarele rutiere.

„Reiterăm, că conducătorului de vehicul îi este interzis să se angajeze în traversare în cazul în care situaţia rutieră îl va impune să oprească pe calea ferată, precum şi să ocolească vehiculele oprite în faţa trecerii, ieşind pe contrasens. Pentru cedarea trecerii trenului sau altui vehicul feroviar, în cazul lipsei marcajului și a indicatorului, conducătorul trebuie să oprească nu mai aproape de 10 m de la prima șină”, se mai arată în mesajul CFM.

***

Amintim că CFM se confruntă cu dificultăți financiare din august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina s-a redus semnificativ după redeschiderea portului Odesa. Pierderile generate au dus la diminuarea veniturilor și la întârzieri de luni întregi la plata salariilor angajaților. În încercarea de a face rost de bani, întreprinderea a scos la licitație vagoane de pasageri, locomotive și fier vechi.

În prezent, CFM este condusă de Serghei Cotelnic. Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vladimir Bolea, a declarat anterior că întreprinderea este strategică și nu se discută despre o posibilă privatizare.

În luna mai 2025, autoritățile au anunțat că întreprinderea va beneficia, în premieră, de sprijin financiar din partea statului pentru întreținerea și modernizarea rețelelor feroviare. Deși proiectul supus consultărilor publice prevedea o alocare anuală de 400 de milioane de lei, în baza unui contract multianual, Ministerul Infrastructurii anunța că suma exactă va fi stabilită la momentul semnării documentului. 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: