undp.md

Studiu: Impactul Complexului Hidroenergetic Nistrean (CHN) asupra râului Nistru

Impactul Complexului Hidroenergetic Nistrean (CHN) asupra râului Nistru se resimte cel mai puternic pe un sector de 150 de kilometri în aval de Naslavcea. Aceasta este una din concluziile studiului privind impactul social și de mediu al CHN asupra râului Nistru, comandat de PNUD Moldova și elaborat de o echipă de experți independenți, la inițiativa Ministerului Mediului, cu sprijinul Suediei, se arată într-un comunicat de presă publicat pe undp.md.

Efectele înregistrate sunt divizate de experți în trei categorii: negative, regulatorii și posibile, care nu au fost deocamdată demonstrate.

În prima categorie se înscriu impactul asupra stării hidrologice a râului, manifestat prin fenomenul de hydropeaking sau efectul pulsatoriu al undelor, efectul asupra stării morfologice, transportul de sedimente fiind redus esențial, impactul asupra regimului termic, apele deversate fiind cu până la 7,5°C mai reci vara și cu 5°C mai calde în sezonul rece. Totodată, au crescut suprafețele acoperite cu plante acvatice care pot dăuna râului, de la 1 la 85% în sectorul de nord al Moldovei; a scăzut nivelul de zooplancton și organismelor de adâncime, au dispărut 19 specii de pești în segmentul mijlociu și 15 specii în cel inferior, a scăzut efectivul speciilor valoroase de pești (cegă, crap, șalău, știucă, morunaș) de cca 40 de ori.

Efectele economice se resimt prin cantitățile instabile sau puternic diminuate de apă în unele perioade critice, uneori cu caracteristici esențial modificate (temperatură, sedimente) pentru mai mulți utilizatori de apă din Republica Moldova, cum ar fi cei din agricultură, industria alimentară, turism și alte sectoare.

O altă categorie de impacturi ale CHN au efecte regulatorii. Astfel, debitele minime au crescut de două ori și este asigurat debitul minim de 100m3/s (ceea ce contribuie la atenuarea efectelor secetei), debitele maxime au fost reduse, încât este atenuat riscul de inundații, are loc reglarea sezonieră a scurgerii de apă.

Însă, nu există siguranța că partea ucraineană va asigura evacuarea permanentă a debitului minim de 100 m3/s și nu au putut fi demonstrate pierderile de apă prin infiltrație, volumul infiltrațiilor, impactul asupra apelor subterane, creșterea riscului de exces de umiditate în zonele învecinate, nerespectarea părții de operare a CHN (erori umane, tehnice).

„Studiul confirmă științific faptul că întreg CHN are un impact semnificativ asupra mediului, iar acest impact, conform reglementărilor naționale și internaționale din domeniul protecției mediului, trebuie eliminat sau compensat. Astfel, Ministerul Mediului va deține mijloacele necesare pentru luarea unor măsuri concrete, atât prin dezvoltarea politicilor de dezvoltare națională și locală, cât și în cooperare cu partenerii ucraineni”, a declarat secretara de stat din cadrul Ministerului Mediului, Iordanca-Rodica Iordanov.

***

Proiectul „Studiul impactului social și de mediu al Complexului Hidroenergetic Dnestrovsc” va oferi asistență autorităților Republicii Moldova în procesul de negocieri cu partea ucraineană privind exploatarea în comun a râului Nistru.

Complexul hidroenergetic nistrean a început să fie construit de către Ucraina în 1973 și prima unitate de producere a energiei hidroenergetice a fost lansată în 1983, urmată de cea de-a doua în 2002 și Centrala hidroelectrică prin pompare – în 2013.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

фото из открытых источников

Israelul ar putea construi un terminal temporar la aeroportul din Chișinău pentru pelerinii evrei

Israelul ia în considerare posibilitatea construirii unui terminal temporar la aeroportul din Chișinău pentru organizarea pelerinajului anual al evreilor hasidici la Uman. Informația a fost relatată pe 5 septembrie de publicația The Jerusalem Post.

Potrivit sursei, terminalul va putea deservi până la 500 de pasageri pe oră și va fi proiectat pentru mii de evrei hasidici care călătoresc anual la mormântul rabinului Nahman din orașul Uman, Ucraina, prin teritoriul Moldovei. Zborurile spre Chișinău sunt programate pentru mijlocul și sfârșitul lunii septembrie, iar cele de întoarcere — pentru ultima săptămână a lunii.

Se estimează că construcția terminalului va costa aproximativ 2,6 milioane de dolari (43,6 milioane de lei). Cheltuielile suplimentare pentru securitate, menținerea ordinii publice și alimentație sunt estimate la încă 7 milioane de șekeli (aproximativ 35 milioane de lei). Pentru coordonarea operațiunii, Israelul va trimite în Moldova 90 de angajați ai serviciului de securitate aviatică, 24 de polițiști și 50 de traducători. Totuși, acordul nu a fost încă aprobat. Potrivit televiziunii N12, Moldova insistă asupra transferului imediat al fondurilor, în timp ce în Israel se afirmă că este imposibil să se realizeze acest lucru într-un interval atât de scurt.

Amintim că, pe 25 august, premierul Dorin Recean a avut o convorbire telefonică cu prim-ministrul Israelului, Benjamin Netanyahu. Părțile au discutat, între altele, despre organizarea pelerinajului anual al evreilor hasidici. Netanyahu a declarat că Israelul va acoperi cheltuielile legate de securitate și logistică pentru pelerinaj.

***

Anul trecut, Republica Moldova nu a permis pelerinilor evrei să tranziteze prin Aeroportul Internațional Chișinău spre Uman. Atunci, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a declarat pentru NM că decizia autorităților s-a bazat pe capacitatea de procesare a aeroportului, pe aspecte de securitate și pe neîndeplinirea obligațiilor de către organizatori.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: