Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України

Ucraina și Moldova au simplificat procedura de tranzit de mărfuri pe calea ferată

Ucraina și Republica Moldova au simplificat procedura de tranzit de mărfuri pe calea ferată, scrie Ekonomiceskaea Pravda cu referire la Ministerul ucrainean al dezvoltării comunităților, teritoriilor și infrastructurii. 

Potrivit sursei, Rada Supremă a ratificat pe 24 august amendamentele la acordul dintre Ucraina și Moldova privind operarea transportului feroviar.

Reprezentanții Ministerului ucrainean al dezvoltării comunităților, teritoriilor și infrastructurii au precizat că modificările adoptate vor permite transportul de tranzit pe tronsonul Etulia (Moldova) – Reni (Ucraina) – Giurgiulești (Moldova), fără a staționa timp de 3 zile la Reni.

„Aceste schimbări vor permite accelerarea și creșterea semnificativă a transportului feroviar de marfă dintre Ucraina și Moldova, precum și creșterea semnificativă potențialul de export al porturilor clusterului Dunării”, a spus ministrul ucrainean al infrastructurii Aleksandr Kubrakov. 

***

În aprilie 2023, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova și Ministerul Dezvoltării Comunităților, Teritoriilor și Infrastructurii al Ucrainei au semnat Protocolul modificat al Acordului între Republica Moldova și Ucraina cu privire la activitatea transportului feroviar, din 20 martie 1993.

Ministerul de la Chișinău menționa că „protocolul prevede simplificarea procedurilor de tranzit feroviar al mărfurilor pe teritoriul Ucrainei, cu destinația Republica Moldova și România, și pe teritoriul Republicii Moldova, cu destinația Ucraina și România, fapt ce va permite sporirea volumului de mărfuri transportate pe cale ferată”: „În special, tratatul intervine cu modificări privind eliminarea controlului autorităților vamale și de frontieră al Ucrainei la stația Reni. Modificările propuse vor permite micșorarea timpului de transport al mărfurilor din/în complexul portuar Giurgiulești sau România și vor avea impact pozitiv asupra costului final al bunurilor exportate/importate de beneficiari din Republica Moldova, reducând cheltuielile pentru transport”.

Pe 23 august 2023, în cadrul vizitei la Kiev, premierul Dorin Recean a avut o întrevedere cu omologul său ucrainean Denis Șmîgal. Părțile au discutat inclusiv despre conexiunile feroviare. „Aș dori să remarc progresele noastre în dezvoltarea logisticii în fața blocării de către Rusia a „coridorului de cereale” din Marea Neagră. O decizie rapidă cu privire la construirea unui pod peste Nistru, dezvoltarea punctelor de trecere a frontierei și a conexiunilor feroviare sunt foarte importante și cruciale pentru noi”, a menționat premierul ucrainean.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Stiri.md

Șeful Serviciului Vamal: Scanerele vechi, principala cauză în combaterea contrabandei la frontierele țării

Directorul Serviciului Vamala, Alexandru Iacub, a spus că principala problemă care împiedică reducerea semnificativă a fenomenului contrabandei în punctele de trecere a frontierei ale Republicii Moldova este tehnica învechită de scanare. Potrivit lui, și eliminarea factorului uman prin digitalizarea completă a serviciilor ar descuraja comiterea unor astfel de infracțiuni. Precizările au fost făcute în cadrul ediției din 17 octombrie a emisiunii „Factor economic” de la Next TV.

Ultima procurare de scaner am avut-o cu ajutorul partenerilor din Statele Unite, un scaner mobil la Tudora. Acum merge procedura de înmatriculare, nu poate să fie lansat în foarte scurt timp, dar el costă trei milioane de euro. Dotările sunt o condiție. Alt moment cum, spre exemplu, țările europene luptă cu flagelul acesta, într-adevăr prin digitalizare, și am menționat noul sistem computerizat de tranzit, adică aderarea la Convenție. Asta presupune, practic, intervenții zero din partea vameșului, are loc analiza automatizată în cadrul sistemului. Asta înseamnă că nu va fi intervenție umană și camionul nu stă mai mult de 5-10 minute în punctul vameșului”, a menționat Alexandru Iacub, potrivit Moldova 1.

El a precizat că Ministerul Finanțelor urmează să aloce resurse financiare pentru procurarea scanerelor noi. Autoritățile conștientizează că aceasta va fi viitoarea frontieră a unei țări a Uniunii Europene, de aceea este necesară fortificarea capacităților, iar Guvernul a aprobat recent programul de digitalizare, care prevede finanțări pentru achiziționarea tehnicii noi pentru anul 2026, a mai menționat directorul Serviciului Vamal.

Precizăm că peste 130 de cauze penale ce vizează contrabanda și fraudele vamale au fost pornite, în perioada septembrie 2024 – octombrie 2025. Valoarea bunurilor este de 52 milioane lei, iar peste 23 de kilograme de droguri au fost ridicate în cadrul acțiunilor comune cu alte autorități de drept.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: