Inspectorii de muncă vor putea pătrunde liber, fără înștiințare prealabilă, la orice oră din zi sau noapte, în orice unitate sau loc de muncă organizat de angajatori, indiferent dacă aceștia sunt persoane juridice sau fizice. Proiectul de lege care extinde atribuțiile inspectorilor în controlul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă a fost votat de Parlament în lectură finală, în ședința din 18 decembrie, relatează Moldova 1.
Noile reguli au fost aprobate cu votul a 56 de deputați. Acțiunile de control vor fi inițiate în baza delegației directorului sau a directorului adjunct al Inspectoratului de Stat al Muncii, fie în baza planurilor aprobate, fie în urma unor sesizări sau la propunerea inspectorilor de muncă. În toate cazurile, controalele se vor desfășura fără notificare prealabilă.
Inspectorul de muncă va fi obligat să prezinte angajatorului legitimația de serviciu. Angajatorul, salariații sau alte persoane aflate la locul de muncă verificat vor putea fi audiate de inspector, în prezența sau în lipsa martorilor.
În urma verificărilor, inspectorul va decide fie emiterea unei avertizări, fie inițierea procedurii de sancționare contravențională. De asemenea, acesta va putea propune suspendarea temporară a lucrărilor, dacă va constata un risc iminent pentru siguranța sau sănătatea lucrătorilor. În acest caz, directorul Inspectoratului de Stat al Muncii va trebui să se adreseze instanței de judecată, în termen de trei zile, pentru a solicita validarea suspendării activității.
Deputatul PAS Marcel Spătari a precizat în plen că, în urma dezbaterilor publice asupra proiectului, în forma finală a documentului au fost incluse mai multe modificări solicitate de reprezentanții mediului de afaceri. Potrivit acestuia, a fost clarificat faptul că accesul inspectorilor de muncă pe teritoriul întreprinderilor nu este nelimitat, ci strict în scop de control, iar orice acțiune de control trebuie să fie înregistrată.
„Au fost simplificate cerințele față de întreprinzători, au fost eliminate obligațiile de a pune la dispoziție mijloace de comunicare și alte aspecte identificate ca problematice din perspectiva mediului de afaceri. De asemenea, în cazul controalelor inopinate, s-a stabilit obligația notificării superiorilor ierarhici, pentru a asigura trasabilitatea în sistem și pentru a ști exact câte controale au fost efectuate”, a declarat parlamentarul.
Datele oficiale arată că, anul trecut, au fost raportate 662 de accidente de muncă, dintre care 74 s-au soldat cu decese. În 2025, până la sfârșitul lunii septembrie, au fost înregistrate 515 accidente, în urma cărora și-au pierdut viața 56 de persoane.
Cele mai multe accidente de muncă sunt raportate în construcții, agricultură, sectorul HORECA, industria prelucrătoare și transporturi. În 2024, doar în domeniul construcțiilor au fost înregistrate 28 de cazuri, dintre care 17 s-au soldat cu decese, iar 11 cu accidentări grave.