Tot mai puțini moldoveni aleg să călătorească cu trenul, iar transportul de mărfuri se orientează tot mai mult către rutele rutiere și maritime. Datele Biroului Național de Statistică arată că transportul feroviar din Republica Moldova a înregistrat scăderi semnificative în primele nouă luni ale anului, atât în ceea ce privește transportul de pasageri, cât și pe cel de mărfuri.
Situația este deosebit de îngrijorătoare pentru pasageri: trenurile au transportat doar 232,7 mii de persoane în perioada ianuarie-septembrie, cu 49,2% mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut.
În ceea ce privește mărfurile, calea ferată a reprezentat 13,4% din volumul total transportat, însă volumul transportului de mărfuri a scăzut cu 1,3%, iar parcursul acestora cu 2,4% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.
Recent, directorul Agenției Proprietății Publice, Roman Cojuhari, a discutat la Radio Moldova despre starea Căilor Ferate ale Moldovei (CFM). El a subliniat că reformele nu vizează concesionarea întreprinderii, ci modernizarea proceselor interne, multe dintre ele devenite ineficiente în timp. Schimbarea conducerii întreprinderii feroviare a fost, potrivit lui, un pas esențial pentru relansarea acesteia.
„Sunt bucuros că a fost numit un director care înțelege ce trebuie să facă. Calea ferată poate avea succes doar prin reforme curajoase și eficientizarea proceselor interne. Mai întâi trebuie să mișcăm lucrurile pe interior, pentru că sunt procese învechite care afectează funcționarea întreprinderii. Reformele au început, unele au fost deja implementate și urmează altele”, a declarat Cojuhari.
Printre măsurile inițiate se numără delimitarea bunurilor imobile pentru a clarifica ce aparține căii ferate și ce aparține statului. Aceasta va permite implementarea unui contract de deservire a căilor ferate, inclusiv pentru transportul de pasageri și mărfuri, și subvenționarea acestora.
Totodată, șeful APP a menționat că trenurile care circulau între Chișinău și Bălți treceau anterior prin peste 30 de puncte de deservire cu personal angajat în trei schimburi, ceea ce era extrem de ineficient. „Unele dintre aceste puncte pot fi automatizate, iar altele eliminate”, a explicat Cojuhari.
***
Amintim că CFM se confruntă cu dificultăți financiare din august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina s-a redus semnificativ după redeschiderea portului Odesa. Pierderile generate au dus la diminuarea veniturilor și la întârzieri de luni întregi la plata salariilor angajaților.
În încercarea de a face rost de bani, întreprinderea a scos la licitație vagoane de pasageri, locomotive și fier vechi. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat în repetate rânduri că întreprinderea este strategică și nu se discută despre o posibilă privatizare.
La începutul lunii mai, 2025, Guvernul a aprobat un contract multianual cu CFM, pentru ca întreprinderea să poată beneficia anual, în premieră, timp de maxim 5 ani, de 400 de milioane de lei de la stat pentru întreținerea și modernizarea rețelelor feroviare.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!