Colaj NM

„Veceu la preț de un apartament cu o cameră“. PAS, denunț după ce a depistat nereguli în achizițiile Primăriei

Fracțiunea Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) din Consiliul Municipal Chișinău (CMC) ar fi depistat că Primăria Chișinău ar fi achiziționat 10 veceuri publice „la preț de aproape două ori mai mare decât prețul de piață”. Potrivit fracțiunii, un veceu instalat în parcul „Alunelul”, care are mărimea de 18 m2, a costat Primăria 30 mii euro. „Este echivalentul pentru prețul unui apartament cu o cameră în municipiul Chișinău”, a comunicat fracțiunea, adăugând că va depune un denunț la organele de drept „pentru a trage la răspundere persoanele responsabile de aceste ilegalități”. NewsMaker a solicitat o reacție de la reprezentanții Primăriei. 

Pe 21 martie, fracțiunea PAS din CMC a anunțat că a depistat „nereguli în licitațiile a 10 veceuri” din Chișinău. Potrivit fracțiunii, Primăria Chișinău ar fi achiziționat veceuri „la preț de aproape două ori mai mare decât prețul de piață”. Consiliera municipală PAS Diana Roșca a spus că este vorba de achiziția unor veceuri publice care au fost instalate de către Direcția generală locativ-comunală și amenajare în mai multe spații publice din Chișinău.

Problema este că Direcția generală locativ-comunală și amenajare a alocat 3 milioane, fără TVA, pentru această licitație. Agentul economic a oferit prețul de 2 milioane 990 mii lei pentru 8 veceuri. Dar, la etapa de predare-primire a lucrărilor avem alt preț: 5 milioane 804 mii lei, cu TVA inclus. Asta înseamnă că suma achitată de Primăria Chișinău a crescut cu aproape 3 milioane de lei”, a comunicat Roșca.

Potrivit reprezentantei PAS, aceste veceuri au fost instalate în: Grădina publică „Alunelu” – 1 wc; Parcul „La Izvor” – 2 wc-uri; Parcul „Valea Trandafirilor” – 3 wc-uri; Parcul la Rîșcani – 2 wc-uri; Scuarul Sarmizegetusa – 1 wc și Piața Decebal – 1 wc.

Noi am dorit să verificăm care sunt costurile reale pe piață pentru aceste veceuri modulare. Aceste prețuri sunt pentru anul 2024, care deja sunt mai scumpe decât în anii 2020. Și, surpriză, prețul pentru un veceu similar este de 20 mii de euro, adică circa 360 mii lei cu tot cu TVA. Prețul total al veceului instalat în parcul „Alunelul”, care are mărimea de 18 m2 a fost de peste 30 mii euro, ceea ce este echivalentul pentru prețul unui apartament cu o cameră în municipiul Chișinău”, a spus Diana Roșca.

La fel, potrivit ei, pentru wc-ul din scuarul „Sarmizegetusa” a fost propus prețul de 474 mii de lei, iar la recepționarea lucrărilor a costat 576 mii lei. „Pentru cel din Piața Decebal, prețul propus la licitație a fost în valoare de 490 mii lei, iar la recepție prețul a crescut la 610 mii lei”, a menționat Roșca.

Prin urmare ea a solicitat „primarului Ion Ceban și șefului Direcției Generale Locativ-comunale, Ion Burdiumov, să explice cetățenilor de ce au plătit de aproape două ori mai mult pentru aceste lucrări”.

Totodată a declarat că fracțiunea PAS va depune un denunț la organele de drept „pentru a investiga și a trage la răspundere persoanele responsabile de aceste ilegalități”. „Totodată, vom solicita să fie efectuat un audit financiar la Direcția generală locativ-comunală și amenajare din Chișinău”, a adăugat Roșca.

NewsMaker a solicitat o reacție de la reprezentanții Primăriei Chișinău. Deocamdată nu avem un răspuns.

UPDATE: Șeful Direcției Generale Locativ-Comunală și Amenajare Ion Burdiumov a numit „minciuni și insinuări” declarațiile PAS.

„Este o acțiune pentru a nu ne da posibilitatea să lucrăm, să activăm în interesul cetățenilor, dar pentru a scrie în toată ziua explicații pe la CNA, pe la toate instituțiile publice, instituțiile de forță și pentru a răspunde la tot felul de prostii pe Facebook și conferințe de presă”, a comunicat Burdiumov.

El a mai spus că veceul din parcul Alunelul ar fi mai mare decât cel prezentat de PAS. „Toate aceste veceuri au fost construite doar în baza procedurilor legale”, a conchis el.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Proiectul #YouthEconomy, a doua ediție: Lecția de business pe care nu o înveți din cărți

Patru mentori de top, 27 de elevi curajoși și o zi în care s-au pus la cale idei de business. Matematica celei de-a doua ediții a proiectului YouthEconomy, powered by iute Moldova, care s-a desfășurat în parteneriat cu Academia de Studii Economice din Moldova, Colegiul Național de Comerț al ASEM și Junior Achievement Moldova.

#YouthEconomy este un proiect de educație financiară și antreprenorială destinat tinerilor din Republica Moldova. Inițiativa are scopul de a dezvolta competențe practice, de a inspira gândirea critică și de a apropia mediul academic de cel de afaceri. „Este un exercițiu foarte important pentru noi, întrucât ASEM își propune să formeze cei mai buni specialiști ai economiei naționale – fie că vor activa în sectorul public, privat sau în organizații internaționale”, a menționat Alexandru Stratan, rectorul ASEM.

Ediția a doua a început în forță cu un atelier interactiv susținut de Sorina Obreja, fondatoarea TeVezi Media care le-a oferit tinerilor posibilitatea de a se simți în pielea unui jurnalist cu noțiuni despre cum se scrie un text care ”vinde”, să citească de pe prompter și să-și expună gândurile în scris pentru a ajunge la inima oamenilor: ”Au adresat întrebări inteligente, au ascultat cu atenție și au demonstrat că își doresc să crească și să contribuie la o Moldovă mai bună.”

Silvia Tetelea, Chief Commercial Officer, iute Moldova a împărtășit cu tinerii cât de important e să fii organizat în gânduri. Un mindset de business, te ajută să-ți atingi scopurile: ”Pentru iute Moldova, YouthEconomy este un proiect de suflet, prin care ne propunem să aducem educația financiară la un alt nivel.”

Invitată în calitate de speaker, Carolina Bugaian, CEO Moldcell, a vorbit despre conceptul ikigai, de a te cunoaște pe sine și la ce ești bun, experiența sa din Nepal, leadership empatic și business centrat pe nevoile oamenilor: „Educația financiară este la fel de importantă ca cei șapte ani de acasă. Te ajută să ai încredere în tine, să iei decizii corecte și să îți construiești un viitor stabil, acasă, în Moldova.”

CEO MixBook Moldova, George Teodorescu a încheiat sesiunea de mentorat despre afaceri care fac înconjurul lumii. Fără clișee, fără rețete magice, cu multă perseverență și alegeri conștiente: ”Tinerii de astăzi au atâtea oportunități – tot ce trebuie este să creadă în ele. Eșecurile nu sunt obstacole, ci lecții de viață care te duc mai departe. Perseverența și curajul sunt cheia succesului.”

Pentru elevi, întâlnirea a fost mai mult decât un simplu workshop: „A fost o experiență care m-a motivat enorm. Am învățat lucruri aplicabile, care contează în viața reală”, a spus Eliseea Rusu, elevă CNC. Iar colega sa, Mădălina Cerlat, a completat că i-a plăcut să audă povești reale de la profesioniști care au reușit să-și atingă scopurile. Prin mentorat, simulări și studii de caz, proiectul YouthEconomy powered by iute Moldova contribuie la formarea unei generații de tineri responsabili, independenți și pregătiți să construiască un viitor prosper în țara lor.

iute Moldova este parte a Iute Group, un fintech fondat în 2008 în Estonia, specializat în credite de consum, servicii de plată, produse bancare și de asigurare. Grupul activează în Albania, Bulgaria, Republica Moldova și Macedonia de Nord, finanțându-și activitatea prin capital propriu, depozite și obligațiuni tranzacționate pe piețele reglementate ale Burselor din Frankfurt și Nasdaq Baltic.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: