Vlah, nedumerită dacă va fi o reformă a învățământului. Replica lui Recean de la ședința Guvernului

În cadrul ședinței Guvernului, din 7 martie, a avut loc un schimb de replici între bașcanul Găgăuziei Irina Vlah și premierul Dorin Recean. Irina Vlah a încercat să afle dacă va exista o reformă a învățământului.

După ce ministrul Educației a dat citire proiectului privind strategia de dezvoltare „Educația 2030”, Irina Vlah a intervenit cu câteva întrebări.

„Întrebarea mea este cu privire la reforma sistemului de învățământ. Este adevărat că școlile vor trece în subordinea Ministerului Educației? Care este motivul? Ce se va schimba? Acesta va rezolva problema cu deficitul cadrelor? Calitatea educației va deveni mai bună? Vor fi rezolvate toate problemele cu care se confruntă școlile? Care este scopul principal al acestei reforme?”, a întrebat Irina Vlah.

În replică, Dorin Recean i-a spus că documentul, care s-a aprobat în cadrul ședinței de astăzi, nu conține astfel de prevederi pe care ea le-a menționat.

„ Vlah: Dar așa planuri dumnevoastră aveți sau nu? Noi am analizat această reformă.

Recean: Ne concentrăm pe agenda acestei ședințe, după care vom avea o discuție publică a reformei în educație. 

Vlah: Va fi sau nu? Planificați sau nu?

Recean: Doamna Vlah, aveți întrebări la acest proiect de dezvoltare „Educația 2030”? Vă rog să le adresați la acest proiect”.

Pentru a clarifica situația, a intervenit și Ministrul Educației.

„Deci, ca să vă răspund foarte clar. Nu avem elaborat la Ministerul Educației un document, care presupune ceea ce ați întrebat dumnevoastră”, a declarat Anatolie Topală.

La final, premierul i-a rugat pe miniștri să fie mai disciplinați.

„De azi înainte haideți să fim disciplinați și ne concentrăm pe agenda pe care o avem. Acest proiect este foarte important pentru toată lumea, pentru că educația stă la fundamentul a orice noi vrem să realizăm ca societate”, a punctat el.

Sporirea calității educației, implementarea tehnologiilor digitale, precum și asigurarea sistemului educațional cu personal didactic calificat și competent sunt obiectivele incluse în Strategia de dezvoltare „Educația 2030”, aprobată de Executiv, la propunerea ministerului Educației și Cercetării.

„Implementarea Strategiei „Educația 2030” va contribui la realizarea obiectivelor de integrare europeană pe domeniul educației. Prin acest document strategic, ne propunem să asigurăm calitatea educației și formării profesionale, dar și să facem conexiunea între domeniul educațional și piața muncii, care este în continuă dezvoltare”, a menționat ministrul Educației și Cercetării, Anatolie Topală.

Strategia urmărește și ameliorarea infrastructurii instituțiilor de învățământ, urmând să fie create condiții mai bune de instruire și dezvoltare pentru copii și tineri. Totodată, documentul include programe de promovare și motivare a tinerilor pentru cariera didactică. Astfel, va fi   perfecționată instruirea viitorilor profesori, va fi sporită atractivitatea și prestigiul profesiilor pedagogice, inclusiv prin programe de sprijin social și financiar.

Un alt obiectiv al strategiei se referă la învățarea pe tot parcursul vieții. În acest sens, vor fi  diversificate serviciile de formare continuă a adulților și create centre de educație nonformală, inclusiv prin implicarea sectorului privat.

Printre acțiunile care vor sprijini creșterea accesului la educație de calitate se numără programe de incluziune, în special pentru copiii și tinerii din grupurile vulnerabile sau pentru cei cu dizabilități. În același timp, Strategia programează creșterea eficienței cercetărilor, invențiilor și inovațiilor, ceea ce va asigura racordarea sistemului educațional național la cerințele și valorile europene.

Acțiunile incluse în planul de acțiuni pentru implementarea Strategiei vor fi acoperite din bugetul de stat, dar și din surse externe.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Mai mulți psihologi din Republica Moldova au venit cu critici la adresa Lorinei Buga, fondatoarea Academiei de Psihosomatică din Chișinău, după ce a anunțat organizarea unui „curs de mentorat” care vizează dezvoltarea personală și profesională și costă de 10 000 de euro. Specialiștii menționează că Buga doar „folosește disperarea oamenilor” și nu poate să le ofere vreo soluție la problemele lor, iar cursul său este, de fapt, „marketing bine ambalat”.

Recent, Lorina Buga a anunțat într-un mesaj pe rețelele de socializare că, în iulie, va organiza un program de „mentorat” de 3 luni, care vizează dezvoltarea personală și profesională. Aceasta a menționat că numărul de persoane care pot participa este limitat, fiind disponibile „doar” 6 locuri, iar cursurile costă 10 000 de euro.

Te avertizez: vei râde, vei plânge, vei vrea să renunți, să țipi sau să mă iubești (sau poate să mă urăști). Dar la final, vei fi alt om – liber, curajos și cu o viziune clară asupra vieții”, se arată în mesaj.

Cursurile propuse de Buga au generat critici în mediul online, din partea mai multor psihologi din Republica Moldova.

Cristina Drăgan a sugerat că acestea sunt o formă de exploatare a oamenilor vulnerabili.

Vrei sa înveți cum să îmbraci abuzul psihologic în hainele vindecării (să omori oameni cu zile pe șleau vorbind)? Vino la mentorat la mine. Te învăț cum să spui oamenilor bolnavi de cancer că boala nu-i a lor, ci este a unui strămoș. Te învăț cum să te folosești de disperarea oamenilor, pentru că disperarea vinde cel mai bine.

Multe pot eu să te învăț. Pentru că am o personalitate narcisică cu ceva elemente de psihopatie și grandomanie, iar asta vă atrage așa de mult, pe voi cei vulnerabili. Întruchipez toate fanteziile minții tale confuze, iar asta îți oferă iluzia clarității și puterii”, a menționat ea.

Cu un mesaj asemănător a venit și Cătălina Molodoi. „”Oare există nebuni care cred?” – e primul gând care-ți vine. Dar nu, nu sunt nebuni. Sunt oameni care se agață de o speranță, oameni care duc o luptă dură pentru viață. Nebunia e, de fapt, ce fac unii „colegi”. Indivizi cu diplome de psihologi, dar cu o cruzime și o perversitate greu de înțeles. (…) Cât de narcisist și de josnic trebuie să fii ca să profiți de oameni în cele mai grele momente ale vieții lor – să-i atragi într-un sistem de marketing bine ambalat, în care tu ești „salvatorul””, a spus aceasta.

Iar Alexandra Roșca a scris: „Mai strașnic când prostul are și acte în regulă. Și nici legea psihologului nu mai ajută. Trist”.

Lorina Buga susține că are studii în economie făcute în R. Moldova și studii de masterat în psihologie la o universitate din Paris. A făcut și școala de psihosomatică de la Moscova „PSY 2.0″.

Aceasta este fondatoarea Academiei de Psihosomatică din Chișinău. Instituția, care activează în baza unui SRL, nu este autorizată să instruiască specialiști, însă la modul practic nu poate interzice „absolvenților” să ofere ședințe contra plată și să își promoveze serviciile pe internet.

Ca profesie nu există specialiști în psihosomatică, e un domeniu nou care abia se dezvoltă și respectiv nu există un domeniu clar. Noi nu prescriem medicamente, respectiv nu facem parte din domeniul medicinei ca să avem nevoie de licență. Dacă cineva vrea să se numească specialist, eu nu pot răspunde pentru ei, noi oferim doar un certificat de participare, iar fiecare se numește cum vrea. E ca și maseurul, de exemplu. Poate fi bun și fără a avea studii superioare„, a declarat anterior Buga, într-un interviu pentru Moldova.org.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: