„Voi apela la CtEDO”. Cum o plimbare în parc i-a adus unui bărbat un șir de procese de judecată

Bărbatul din capitală, despre care NM a scris acum câteva zile că a fost amendat de poliție cu 22,5 mii de lei pentru că se plimba în parcul „Muzeul Satului” din sectorul Botanica al capitalei, continuă să își caute dreptatea. Judecătoria Chișinău cu sediul Ciocana și Curtea de Apel Chișinău au respins contestația depusă de acesta. Acum, Viorel Guidea își propune să depună o sesizare la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CtEDO).

„Am pierdut ambele procese de judecată. Dar o să contestez la CtEDO”, a menționat Viorel Guidea pentru NM.

Totul s-a întâmplat pe 13 aprilie, când bărbatul de 41 de ani a decis să facă câțiva pași pentru a lua o gură de aer proaspăt. Acesta a intrat în parcul „Muzeul Satului” de la marginea orașului, iar în scurt timp a fost oprit de patru polițiști care au întocmit un proces-verbal, pe motiv că a încălcat măsurile restrictive impuse din cauza pandemiei de coronavirus. Bărbatul rămâne, însă, de părere că decizia oamenilor legii nu este justificată, pe motiv că se afla singur în parc și nu a pus în pericol sănătatea altor persoane.

Viorel Guidea aduce drept exemplu cazul unei femei care a fost amendată pentru că făcea sport în parcul Valea Tradafirilor din sectorul Botanica al capitalei. Cauza sa a fost examinată de același judecător, însă decizia a fost alta, iar contestația depusă a fost acceptată.

Mai mult, bărbatul spune că a cerut să îi fie acordată asistență juridică gratuită, însă solicitarea i-a fost refuzată.

„La a doua judecată am cerut să-mi fie oferită asistență juridică garantată din partea statului și nu mi s-a oferit. Am întrebat doamna care m-a sunat și m-a anunțat ora procesului și ea a zis că Curtea de Apel nu e datoare să-mi ofere asistență juridică gratuită. Întrebarea este cum CtEDO va aprecia acest fapt și cum va interpreta ea aceste fărădelegi”, spune Viorel Guida.

Contactat de NM, avocatul Ion Cobîșenco susține că bărbatul avea dreptul să fie asistat gratuit de către un apărător, în cazul în care nu dispune de mijloace suficiente pentru a plăti serviciile de asistență juridica. Mai mult, acesta ar avea șanse de câștig la CtEDO, dacă va reuși să demonstreze că i-a fost încălcat dreptul la un proces echitabil.

„Potrivit jurisprudenței CtEDO, contravenție constituie o infracțiune minoră și se bucură de acoperirea procesuală a drepturilor fundamentale ale omului stipulate în Convenția pentru Drepturile Omului și a Libertăților Fundamentale. În acest context, multe dintre aceste cauze contravenționale vor aduce noi condamnări Republicii Moldova, mai ales pentru încălcarea art. 6 din Convenție care reglementează dreptul la un proces echitabil. Articolul 76′ Cod contravențional nu stabilește clar latura obiectivă a acestei contravenții și, prin urmare, organele de drept comit o serie de erori judiciare menite să încalce drepturile și libertățile noastre fundamentale. Referitor la asistență juridica garantată de stat, menționez că art. 6, parag. 3, lit. c) din Convenție stabilește că orice acuzat are, mai ales, dreptul să se apere el însuși sau să fie asistat de un apărător ales de el și, dacă nu dispune de mijloacele necesare remunerării unui apărător, să poată fi asistat gratuit de un avocat din oficiu, atunci când interesele justiției o cer”, a precizat Ion Cobîșenco.

Precizăm că, potrivit legii, nerespectarea măsurilor de profilaxie, prevenire sau combatere a bolilor epidemice, dacă aceasta a pus în pericol sănătatea publică se pedepsește cu amendă de la 22 500 lei la 25 000 de lei aplicată persoanei fizice, și de la 50 000 lei la 75 000 lei aplicată persoanei juridice.

 

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

30 de treceri feroviare din Republica Moldova vor rămâne fără bariere mecanice. Acestea vor fi înlocuite cu indicatoare rutiere. Anunțul a fost făcut pe 5 iunie de întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM). Potrivit instituției, decizia a fost luată în contextul reducerii drastice a fondurilor disponibile pentru întreținerea infrastructurii. Astfel, participanții la trafic sunt atenționați să se asigure vizual și auditiv, înainte de traversarea liniei ferate, că nu se apropie niciun tren sau alt vehicul feroviar.

„Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” informează participanții la trafic, că a demarat procesul de transformare a 30 de treceri la nivel cu calea ferată dirijate (dotate cu bariere mecanice) în treceri la nivel cu calea ferată nedirijate, semnalizate prin indicatoare. Această decizie este inevitabilă, fiind luată pentru a menține funcționalitatea rețelei feroviare, în contextul reducerii drastice a fondurilor disponibile pentru întreținerea și modernizarea infrastructurii”, au comunicat reprezentanții CFM pe 5 iunie.

În acest context, întreprinderea a făcut apel la toți participanții la trafic să manifeste maximă prudență la apropierea de trecerile la nivel cu calea ferată nedirijate, să reducă viteza, să se asigure vizual și auditiv că nu se apropie înainte de traversarea liniei ferate niciun tren sau alt vehicul feroviar și să respecte indicatoarele rutiere.

„Reiterăm, că conducătorului de vehicul îi este interzis să se angajeze în traversare în cazul în care situaţia rutieră îl va impune să oprească pe calea ferată, precum şi să ocolească vehiculele oprite în faţa trecerii, ieşind pe contrasens. Pentru cedarea trecerii trenului sau altui vehicul feroviar, în cazul lipsei marcajului și a indicatorului, conducătorul trebuie să oprească nu mai aproape de 10 m de la prima șină”, se mai arată în mesajul CFM.

***

Amintim că CFM se confruntă cu dificultăți financiare din august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina s-a redus semnificativ după redeschiderea portului Odesa. Pierderile generate au dus la diminuarea veniturilor și la întârzieri de luni întregi la plata salariilor angajaților. În încercarea de a face rost de bani, întreprinderea a scos la licitație vagoane de pasageri, locomotive și fier vechi.

În prezent, CFM este condusă de Serghei Cotelnic. Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vladimir Bolea, a declarat anterior că întreprinderea este strategică și nu se discută despre o posibilă privatizare.

În luna mai 2025, autoritățile au anunțat că întreprinderea va beneficia, în premieră, de sprijin financiar din partea statului pentru întreținerea și modernizarea rețelelor feroviare. Deși proiectul supus consultărilor publice prevedea o alocare anuală de 400 de milioane de lei, în baza unui contract multianual, Ministerul Infrastructurii anunța că suma exactă va fi stabilită la momentul semnării documentului. 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: