dosug.md

7€ pentru călătorii timp de trei ani în România și alte țări UE. Ce este programul ETIAS și de ce moldovenii trebuie să plătească?

Începând din noiembrie 2023, cetățenii statelor extra-comunitare ce nu aveau nevoie de viză pentru a intra în UE vor trebui să aplice pentru ETIAS (European Travel Information and Authorization System) și să plătească. ETIAS este valabil 3 ani, iar costul este de 7 euro și vor plăti doar persoanele între 18 și 70 de ani

Începând cu 2023, Comisia Europeană va lansa un sistem electronic de autorizare a călătoriei pentru turiștii din țări care nu fac parte din Uniunea Europeană, dar care până acum nu aveau nevoie de viză – cum ar fi SUA, Canada, Marea Britanie sau Moldova, comunică wall-street.ro.

Viza de călătorie ETIAS, similară sistemului american (deși oficialii UE spun că nu e o viză), vine pe fondul dorinței blocului comunitar de a-și consolida securitatea la frontieră. În plus, UE vrea să monitorizeze digital turiștii care intră și ies din țările membre.

Costul este de 7 euro și vor plăti doar persoanele între 18 și 70 de ani. Măsura urmează să se aplice din luna noiembrie a anului 2023, când sistemul ETIAS va deveni operațional.

Cum va funcționa sistemul ETIAS

Va fi nevoie de ETIAS atât pentru spațiul Schengen, cât și pentru țările care nu au intrat încă în acesta, ca România, conform celor mai recente informații oficiale. Deci moldovenii sau ucrainenii vor trebui să aplice pentru ETIAS ca să intre în România.

ETIAS este valabil 3 ani. Autoritățile europene spun că nu e vorba de o viză, ci doar de un sistem automatizat, așa cum e ESTA folosit de Statele Unite.

Însă, dat fiind că aprobarea poate fi refuzată dacă persoana respectivă figurează într-o bază de date, cum ar fi cele ale Interpol sau ale autorităților de frontieră din statele Schengen, ETIAS funcționează efectiv ca o viză pentru Europa. Circa 95% dintre cereri vor fi aprobate automat, 3-4% vor dura mai mult (maxim 30 de zile), impunând verificări, iar 1-2% vor necesita o ”procesare manuală”.

Aprobarea sau refuzul vor fi transmise pe mail. În cazul unui refuz, există drept de apel. De asemenea, ETIAS poate fi revocată sau anulată în intervalul de 3 ani după aprobare.

De ce vrea Uniunea Europeană să introducă sistemul ETIAS

Există patru motive principale în spatele introducerii ETIAS, despre care se discută încă din 2016:

  • sunt tot mai mulți oameni care vizitează Europa, cu aproximativ 50 de milioane de vizitatori individuali în 2021 și peste 200 de milioane de intrări;
  • numărul refugiaților și al persoanelor care solicită azil dintr-o varietate de motive, inclusiv persecuție, război, beneficii economice etc., a crescut brusc în ultimii câțiva ani;
  • incidentele teroriste au devenit mai frecvente, țările afectate recent fiind Franța, Belgia, Germania și Spania.

Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

La ce etapă este proiectul de extindere a bulevardului Mircea cel Bătrân? Precizările lui Ceban

Pe 30 iulie au fost finalizate toate procedurile necesare în contextul proiectului de extindere a bulevardului Mircea cel Bătrân. Iar în următoarele luni va fi pregătit proiectul pentru inițierea lucrărilor. Precizările au fost făcute de primarul Chișinăului pe 31 iulie curent. Menționăm că despre intenția de a extinde bulevardul Mircea cel Bătrân din capitală s-a anunțat încă în anul 2020.

Pe 31 iulie, Ion Ceban a anunțat pe Facebook că „s-au finalizat procedurile pentru un proiect de dezvoltare urbană, poate cel mai mare din istoria acestei țări”. „Este vorba despre proiectul de dezvoltare a trei artere importante: prelungirea bulevardului Mircea cel Bătrân, strada Industrială și strada Mesager”, a menționat Ceban.

El a adăugat că este un proiect în valoare de 1,5 miliarde lei și că „va fi finanțat din diferite surse, dar preponderent prin diferite instrumente financiare ale Uniunii Europene”.

„Mircea cel Bătrân va continua de aici și până la Bucovinei. Va face această conexiune cu Port Mall, cu Arena Chișinău”, a comunicat Ceban, aflat la finalul aleii de pe bulevardul Mircea cel Bătrân. „Ideea este ca bulevardul să continue mai departe. Ieri au fost finalizate toate procedurile. Urmează câteva luni bune ca să pregătim proiectul pentru inițierea lucrărilor și asta va fi în viitorul cel mai apropiat”, a adăugat el.

***

Despre intenția de a extinde bulevardul Mircea cel Bătrân din capitală s-a anunțat încă în anul 2020.

Pe 30 iulie 2025, Primăria Chișinău a prezentat proiectul care vizează bulevardul Mircea cel Bătrân, strada Industrială și strada Mesager. Acesta prevede extinderea bulevardului cu aproape 2 km și amenajarea a șase benzi de circulație. Lucrările vor viza tronsonul cuprins între strada Ion Dumeniuc și strada Bucovinei. Elementul-cheie este construcția a două sensuri giratorii. Planul mai prevede amenajarea a nouă stații pentru transportul public, precum și construcția unui pasaj subteran. A doua parte a proiectului constă în extinderea străzii Mesager, unde este planificată construirea unui nou segment de drum lung de 1,5 km. Al treilea proiect vizează modernizarea completă a străzii Industrială, cu o lungime de aproximativ 3,9 km. Proiectul include construirea unui nou segment de 300 de metri, cu un pasaj denivelat cu patru benzi peste calea ferată, având o lungime de 56 de metri.

Pe 30 iulie, Consiliul Municipal Chișinău a aprobat proiectul. Iar conform deciziei aprobate, costul total al proiectului este de 74,3 milioane de euro. Finanțarea va consta din două componente principale: un credit de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în valoare de 68,2 milioane de euro și granturi în sumă totală de 6,1 milioane de euro. Totuși nu se menționează când autoritățile locale vor începe implementarea proiectului. În proiectul deciziei consiliului municipal se precizează doar că finanțarea va fi acordată în tranșe între anii 2025 și 2029. Detalii AICI.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: