Imagine simbol

Acuzații de mită și tratament inuman la Spitalul Raional Hîncești, după moartea unui bărbat. Reacția vicedirectorului

Un bărbat în vârstă de 78 de ani a murit recent la Spitalul Raional Hîncești, iar fiica sa acuză personalul medical că i-ar fi aplicat tratamente inumane în ultimele zile de viață. Potrivit acesteia, pacientul ar fi fost ținut legat de mâini și picioare timp de o săptămână, izolat într-un salon, fără a fi consultat de un medic specialist. Contactat de NewsMaker, vicedirectorul spitalului, Iurii Petcu, a declarat că instituția a inițiat, pe 2 iunie, o anchetă internă pentru a examina circumstanțele semnalate de familie.

„În această perioadă, a strigat, s-a zbătut, a suferit psihic și fizic, iar familia a asistat neputincioasă”, a scris fiica bărbatului pe rețelele de socializare.

Mai mult, femeia susține că șefa secției Anestezie și Terapie Intensivă din cadrul spitalului, Irina Lisnic, i-ar fi cerut o „recompensă” financiară pentru a-l menține pe tatăl său în terapie intensivă – acolo unde, în cele din urmă, pacientul a și decedat. Internarea ar fi avut loc abia după câteva zile de insistențe ale familiei și în urma intervenției unui medic de la o altă instituție medicală.

„Știm că tatăl nostru avea 78 de ani și avea un tablou clinic complicat….Dar asta nu înseamnă că familia noastră merita să fie hărțuită psihic, intimidată, speriată și umilită intr-un moment atât de vulnerabil”, a mai scris fiica victimei pe rețelele de socializare.

Familia bărbatului decedat solicită acum intervenția Avocatului Poporului. Aceștia califică cazul drept „un exemplu flagrant de tratament inuman și degradant aplicat unui pacient vârstnic, aflat în stare neurologică grav afectată”. Familia cere, de asemenea, măsuri concrete de protecție pentru pacienții vulnerabili, în special pentru cei în vârstă.

„Respectul pentru demnitatea pacientului trebuie să existe până la capăt, mai ales când acesta nu se mai poate apăra singur”, a mai scris fiica victimei pe rețele.

Detaliile despre ultimele zile ale pacientului au fost descrise de familie într-o postare pe rețelele sociale, pe care o redăm mai jos.

Contactat, vicedirectorul Spitalului Raional Hîncești, Iurii Petcu, a declarat pentru NewsMaker că pe caz a fost inițiată o anchetă internă: „Facem anchetă la moment, când vom avea răspuns, atunci îl vom prezenta”.

Petcu a refuzat să comenteze telefonic acuzațiile aduse instituției, inclusiv cele privind o presupusă solicitare de mită din partea personalului medical. Am transmis o solicitare scrisă către conducerea spitalului, însă până la momentul publicării acestui articol, nu am primit un răspuns.

De asemenea, am solicitat o reacție din partea Ministerului Sănătății, dar instituția nu a oferit, deocamdată, un punct de vedere oficial.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Iute Grup înregistrează rezultate solide la finele trimestrului III al anului 2025, cu profit și venituri în creștere

Iute Grup, companie fintech cu sediul central în Estonia, care oferă servicii de creditare, plăți și asigurări în Europa de Sud-Est, a raportat o creștere a veniturilor cu 9% și a profitului net cu 13% în primele nouă luni ale anului 2025. Potrivit directorului general, Tarmo Sild, compania își menține ritmul constant de dezvoltare și se apropie tot mai mult de obiectivul strategic de a deveni o bancă digitală.

„Am înregistrat rezultate remarcabile în ultimele 9 luni, menținând același nivel al cheltuielilor operaționale ca în anul precedent”, a declarat Sild. „Performanțele au fost susținute de decizii bazate pe date și procese automatizate sau asistate de inteligență artificială.”

La finalul celui de-al treilea trimestru, toți indicatorii cheie au înregistrat evoluții pozitive:

  • Numărul clienților activi a crescut cu 4%, la 265.000
  • Bilanțul total a crescut cu 17%, la 486 milioane euro
  • Veniturile au ajuns la 91,5 milioane euro (+9%)
  • Profitul net a atins 8,5 milioane euro (+13%)

Serviciile de portofel digital și asigurări își consolidează contribuția la veniturile Grupului, ajungând să reprezinte 9% din totalul acestora.

Creditarea bazată pe date a dus la o îmbunătățire a ratei de rambursare, care a atins un nou record de 88,1% la sfârșitul trimestrului. În același timp, ponderea creditelor complet automatizate a crescut la 32,7%, compania preconizând o majorare de peste 50% în perioada următoare.

Pentru următorii cinci ani, iute Grup planifică investiții strategice de peste 60 milioane euro, în corelație cu evoluția numărului de clienți activi și a profitului net. Aceste investiții, precum și activitatea curentă, sunt finanțate din veniturile generate de clienți.

„Deși am putea crește profitabilitatea pe termen scurt, alegem să investim constant în transformarea noastră digitală. Scopul nostru este să creăm valoare durabilă, să îmbunătățim eficiența, scalabilitatea și experiența clienților. Ambiția noastră este să devenim banca digitală cu cea mai utilizată super-aplicație financiară din regiune”, a adăugat Sild.

În trimestrul al treilea, Fitch Ratings a reafirmat ratingul de credit al Grupului Iute, menținând calificativul „B-” cu perspectivă stabilă pentru noile obligațiuni garantate senior 2025/2030

Iute este un grup fintech înființat în 2008 în Estonia. Grupul este specializat, prin intermediul subsidiarelor sale, în oferirea creditelor de consum, serviciilor de plată, serviciilor bancare și intermedierea produselor de asigurare. Iute Grpup deservește clienți din Albania, Bulgaria, Moldova și Macedonia de Nord. Grupul Iute își finanțează portofoliile de credite prin capital propriu, depozite și obligațiuni garantate pe piața reglementată a Bursei de Valori din Frankfurt și pe lista principală Nasdaq Baltic.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: