unimedia.info

Ai urcat băut la volan – 15 ani de pușcărie. Autoritățile vor să înăsprească pedepsele pentru șoferi

Un grup de deputați din cadrul fracțiunii Partidului Acțiune și Solidaritate propune înăsprirea pedepselor pentru infracțiunile săvârșite de șoferii în stare de ebrietate, precum și anularea temeiurilor pentru atenuarea acestor pedepse. Mărturisirea și cooperarea cu ancheta nu îi vor mai ajuta pe infractori să evite răspunderea penală.

Pedepse mai dure pentru conducerea automobilului în stare de ebrietate

În nota explicativă a proiectului de lege se precizează că în 2022 s-au înregistrat 74 (+8,82%) de accidente rutiere ce s-au produs din cauza șoferilor băuți care au adormit la volan. Ca urmare, 13 persoane (+44%) au fost ucise și 75 (+5,63%) au fost rănite. Pe parcursul anului trecut, s-au produs 299 de accidente rutiere din cauza șoferilor care au urcat la volan în stare de ebrietate (-9,94%). În același timp, cazurile cu consecințe ușoare și severe au crescut cu 10,24%, inclusiv 24 de decese (+20%).

Autorii proiectului de lege propun majorarea pedepselor cu închisoarea pentru anumite încălcări comise de șoferi în stare de ebrietate sau sub influența altor substanțe:

  • De la 2 la 3 ani – pedeapsă cu închisoarea pentru șoferii care au încălcat regulile fiind în stare de ebrietate și în consecință au provocat vătămări moderate ale sănătății.
  • De la 4–8 ani la 6–12 ani – pedeapsă cu închisoarea pentru încălcări similare, dar care în consecință au provocat vătămări corporale grave sau deces.
  • De la 7–12 la 7–15 ani – pedeapsă cu închisoarea în cazul decesului a două sau mai multe persoane.

În plus, autorii proiectului propun adăugarea unui an de închisoare pentru cei care șofează în stare de ebrietate avansată.De asemenea, se propune includerea în puncte separate a pedepselor pentru încălcările săvârșite de un conducător auto care șofează fără permis sau care a fost lipsit de dreptul de a conduce un vehicul:

  • Pentru vătămare corporală gravă sau deces, se prevede o pedeapsă de la 6 la 12 ani închisoare.
  • Pentru o încălcare similară soldată cu decesul a două sau mai multe persoane, pedeapsa cu închisoarea poate varia între 8 și 12 ani.
  • Pentru conducerea în stare de ebrietate avansată, fără permis, se propune doi ani de închisoare.

Anularea posibilității de atenuare a pedepselor

Proiectul de lege limitează, de asemenea, opțiunile de reducere a sancțiunilor pentru șoferii care conduc un vehicul în stare de ebrietate și provoacă răni sau deces, precum și pentru cei care șofează în stare de ebrietate avansată. Dacă propunerile vor fi adoptate fără modificări, atunci mărturisirea și cooperarea cu ancheta nu vor mai constitui temei pentru evitarea răspunderii penale.

În plus, învinuitul nu va putea fi scutit de răspundere penală dacă situația se va schimba (în cazul în care persoana sau fapta săvârșită nu mai prezintă pericol). Persoanele care încalcă legea nu vor putea conta pe eliberarea condiționată de răspundere penală, chiar dacă corectarea inculpatului este posibilă prin alte mijloace.

Autorii propun ca articolul să nu prevadă pedepse mai blânde decât cele prevăzute de lege în cazul în care un șofer în stare de ebrietate a cauzat vătămări moderate sau severe a sănătății, precum și în cazul decesului uneia sau mai multor persoane.

Un alt amendament prevede că, în cazul în care inculpatul încheie un acord de recunoaștere a vinovăției, calcularea pedepsei cu închisoarea se fie modificată. Potrivit Codului Penal, actualmente limitele termenului pot fi reduse cu o treime, dar dacă acest proiect de lege va fi adoptat, doar limita maximă va putea fi redusă cu o treime. De exemplu, dacă articolul prevede închisoare de la 2 la 6 ani, atunci după încheierea unui acord de recunoaștere a vinovăției, inculpatul poate fi condamnat la un termen de la 2 la 4 ani.

În plus, eliberarea condiționată și comutarea pedepselor neexecutate nu se vor aplica în cazurile de vătămare sau deces.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.




Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

România, aproape să preia Portul Giurgiulești. Ministru român: „Trebuie să avem garanția exploatării și după 2030”

România este aproape să preia Portul Giurgiulești din Republica Moldova, aflat la granița cu județul Galați și considerat strategic pentru aprovizionarea cu mărfuri către și dinspre Ucraina. Ministrul Transporturilor din România, Ciprian Șerban, a declarat pentru DCNews că negocierile sunt într-o fază avansată.

„Suntem acum în discuții și pentru achiziția Portului Giurgiulești. Este foarte strategic poziționat. Teoretic, suntem în semnarea contractului. Am avut o discuție cu cei de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, le-am făcut o ofertă și a fost acceptată. Sunt câteva condiții pe care trebuie să le îndeplinească și cei din Republica Moldova. Va trebui să prelungească durata de exploatare a portului, care e până în 2030 astăzi. Ca să aibă sens investiția și să fie profitabilă și pentru România, trebuie să avem garanția că putem exploata și după 2030. Ei sunt deschiși și vor face această modificare cât mai curând posibil”, a declarat oficialul român.

Potrivit lui Ciprian Șerban, săptămâna viitoare este programată o discuție cu Vladimir Bolea, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, pentru a finaliza detaliile.

***

Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din sudul Republicii Moldova a devenit un punct de tranzit comercial strategic pentru importul de cereale din Ucraina, după ce Federația Rusă a blocat porturile de-a lungul coastei ucrainene a Mării Negre. Compania care operează portul este controlată integral de BERD, a relatat în septembrie 2023 publicația Vocea Basarabiei. BERD a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group), la 7 mai 2021. Astfel, BERD a devenit atunci unicul beneficiar efectiv al Danube Logistics SRL, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești. Prin această achiziție, BERD anunța într-un comunicat că își propune să promoveze continuarea funcționării și dezvoltării cu succes a Portului Internațional Liber Giurgiulești, și va încerca să atragă investitori internaționali pentru a sprijini și dezvolta în continuare portul.

În septembrie 2023, premierul român Marcel Ciolacu declara într-un interviu pentru Digi24 că România intenționează să cumpere portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din Republica Moldova, în contextul în care se preconizează ca țara să devină „un hub important în reconstrucția Ucrainei”. Atunci Ciolacu susținea că ministrul Transporturilor de la București a avut discuții în acest sens cu BERD, care este singurul proprietar final al companiei care administrează portul la Dunăre.

În octombrie 2023, ministrul Infrastructurii de la Chișinău Andrei Spînu declara că Guvernul României și-a anunțat intenția de a cumpăra Portul Internațional Giurgiulești – deținut de BERD – nu întregul Complexul Portuar Giurgiulești, pe teritoriul căruia se află și Portul de Stat. Oficialul menționa că reprezentanții BERD au fost informați despre faptul că în cazul în care banca va decide să vândă acest port, Guvernul de la Chișinău trebuie să fie implicat în acest proces din faza inițială, întrucât acest obiect de infrastructură reprezintă singura ieșire a Moldovei la mare. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: