Colaj NM

Alaiba, către Air Moldova: „Fugarul Șor să dea imediat banii oamenilor”. Slusari: „Vorbești parcă te afli în opoziție”

Vicepremierul Dumitru Alaiba, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, reacționează la ultima declarație Air Moldova. Cea din urmă a spus că „politicienii cointeresați au generat din nou un val de declarații manipulatorii” și condamnă „insinuările și afilierile politice atribuite companiei”. Alaiba, care pe 24 august a promis modificări la nivel legislativ după ce mai mulți pasageri Air Moldova s-au plâns că nu și-au primit banii promiși urmare a zborurilor anulate, a declarat că „unicul mesaj pe care îl așteaptă cetățenii de la această companie nu sunt “condamnări””. Potrivit fostului deputat Alexandru Slusari, Alaiba „vorbește parcă s-ar afla în tranșeea opoziției” și că „pe fundalul inacțiunilor guvernării, Air Moldova „și-a bătut joc conștient de oameni””. 

Pe 25 august, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării Dumitru Alaiba a comentat ultima declarație a Air Moldova. Cea din urmă a invocat denigrări din partea politicienilor.

„”Air Moldova CONDAMNĂ”, cică. Unicul mesaj pe care îl așteaptă cetățenii de la această companie nu sunt “condamnări”, ci este următorul: „Air Moldova dă toate asigurările că toți cetățenii vor fi despăgubiți pentru biletele procurate în termenii cei mai proximi”. Acest mesaj nu-l văd în comunicat. Să întoarcă imediat oamenilor banii pe care i-au achitat pentru biletele procurate la zboruri ce nu au avut loc. Sunt bani munciți cinstit de câteva zeci de mii de oameni”, se arată într-un nou mesaj al lui Alaiba, de pe rețelele de socializare.

Doar stăpânul companiei fugarul Șor parcă are bani de cheltuit pe atâtea partide, pe atâtea campanii, proteste, și alt fel de „investiții”. Să dea imediat banii oamenilor”, a conchis el.

Fostul deputat al Platformei Demnitate și Adevăr Alexandru Slusari, în prezent – director executiv al organizației Asociația Forța Fermierilor și membru în consiliul societății SA Energocom, a reacționat la postarea din ajun a lui Alaiba.

Dumitru Alaiba a declarat că Air Moldova a trecut printr-o perioadă de management defectuos, după ce a fost preluată prin fraudă de gruparea criminală a lui Șor. Cazul rar când sunt de acord cu ceea ce spune ministru al economiei. Despre „prihvatizarea” Air Moldova se cunoaște demult. Compania a fost donată către Șor la decizia pesonală a lui Plahotniuc. Banii, formal achitați pentru privatizare, au fost sustrași dintr-o compania de asigurare și aduși în geantă în ultimul ceas, înainte de expirare a termenului de depunere a cererilor”, a menționat Slusari, pe rețelele de socializare.

Însă, el a spus că are „alte întrebări la domnul ministru”.

Dumitru, tu când faci asemenea declarații înflăcărate, te uiți la calendar și la componența Parlamentului și Guvernului? Suntem în anul 2023, nu în 2019! La guvernare 2 ani e PAS cu 63 de mandate, nu coaliția PSRM-PD sau PSRM-Șor. Tu nu ești un deputat exaltat din opoziția, care în comisia economia, finanțe și buget din principiu nici pentru începutul ședinței comisiei nu ai votat. Ești целый viceprim-ministru și ministru al economiei, dar tot vorbești, parcă te afli în tranșeea opoziției. Îți amintesc, Dumitru, că la 4 octombrie 2019 Parlamentul a aprobat un raport al comisiei de anchetă pe așa zisă privatizare a Air Moldova, pentru care ai votat și tu, iar membru acestei comisiei de la PAS a fost Radu Marian. Parlamentul 4 ani în urmă a solicitat franc de la Guvern anularea tranzacției de privatizare a IS Air Moldova. Înțeleg că în perioada guvernării grupărilor politico-criminale acest lucru era irealizabil, dar în 2021-2023 voi de ce nu ați îndeplinit recomandările comisiei de anchetă ? Nici măcar nu ați încercat”, a precizat Slusari.

El a adăugat că „avem a doilea Guvern marca PAS”.

S-au schimbat doi miniștri ai economiei și trei șefi la Agenția Proprietății Publice. Toată această perioadă Air Moldova pe fundalul inacțiunilor guvernării „și-au bătut joc conștient de oameni”, cum tu, Dumitru, foarte corect ai menționat în postarea ta. Mai mult ca atât, sunt convins că acțiunile acestei companii au fost coordonate cu gruparea lui Șor și au avut scopul destabilizării situației social-economice în țară. Dumitru, poate măcar era cazul șă-ți asumi responsabilitatea pentru această bătaie de joc și impotență voastră? După mine, este cea mai mare problema al actualei guvernări. Ce nu s-ar întâmpla, voi nu sunteți vinovați”, a conchis Slusari.

***

Air Moldova și-a anulat, în ultimele luni, repetat, toate zborurile din cauza situației financiare precare din interiorul companiei. Recent, cel mai mare operator aerian din Republica Moldova a respins declarațiile autorităților centrale privind falimentarea companiei aeriene. Recent, Air Moldova anunța că își sistează zborurile până la data de 14 septembrie 2023, inclusiv.

Pe 24 august, reprezentanții Autorității Aeronautice Civile anunțau că Air Moldova a rămas fără Certificatul de Operator Aerian. Companiei i-a fost suspendat certificatul până pe 31 octombrie 2023.

În aceeași zi, ministrul Dumitru Alaiba a promis modificări la nivel legislativ, după ce mai mulți pasageri ai Air Moldova, zborurile cărora au fost anulate, s-au plâns că așa și nu și-au primit banii promiși. Oficialul l-a acuzat de situația din jurul companiei aeriene inclusiv pe politicianul fugar, Ilan Șor. „Ați mințit oamenii”, a scris Alaiba într-o postare pe Facebook, dând asigurări că autoritățile „nu vor lăsa oamenii singuri”.

Ulterior, compania aeriană Air Moldova a spus că a solicitat benevol suspendarea temporară a Certificatului de Operator Aerian și că „anunțul Autorității Aeronautice Civile cu referire la Air Moldova a generat din nou un val de declarații manipulatorii și interpretări denigratoare din partea politicienilor cointeresați”: „CONDAMNĂM toate insinuările și afilierile politice atribuite companiei, cu scopul de a manipula opinia publică”.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Fluxurile de mărfuri din Ucraina, redirecționate prin Moldova după bombardarea podului de la Odesa

O parte din fluxurile de transport de mărfuri provenite din Ucraina, inclusiv camioane cu bunuri esențiale, vor fi redirecționate temporar prin Republica Moldova. Anunțul a fost făcut de Centrul Național de Management al Crizelor (CNMC), după intensificarea atacurilor rusești asupra Ucrainei, inclusiv bombardarea podului de pe traseul Odesa–Reni, care traversează râul Nistru, ce a dus la deteriorarea și blocarea unor rute logistice esențiale.

„Tranzitarea acestor camioane este necesară pentru a asigura continuitatea aprovizionării cu produse vitale, bunuri umanitare și alte mărfuri indispensabile pentru populația afectată de război, precum și pentru menținerea funcționării lanțurilor logistice. Blocarea completă a acestor rute ar avea consecințe directe asupra situației umanitare și economice din regiune”, se arată în comunicatul Guvernului.

Potrivit CNMC, Republica Moldova sprijină acest efort de solidaritate regională, în limitele capacităților sale, prin mobilizarea coordonată a autorităților responsabile, în cadrul mecanismului de coordonare asigurat de CNMC.

„Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, Serviciul Vamal, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Agenția Națională Transport Auto, Inspectoratul General al Poliției, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, precum și alte instituții cu atribuții relevante sunt implicate în gestionarea situației. Autoritățile statului asigură dirijarea controlată a fluxurilor de transport, aplică proceduri vamale și de securitate riguroase, și cooperează permanent cu partea ucraineană pentru a evita blocajele majore și pentru a reduce impactul asupra traficului intern”, potrivit Executivului de la Chișinău.

În paralel, autoritățile iau măsuri pentru protejarea infrastructurii rutiere, menținerea ordinii publice și asigurarea securității la frontieră.

Pentru sprijinirea cetățenilor ucraineni afectați, IGSU a instalat o tabără mobilă temporară în apropierea punctului de trecere a frontierei Palanca – Maiaki – Udobnoe, unde se oferă sprijin umanitar și asistență de primă necesitate.

***

Amintim că în zilele de 18 și 19 decembrie, podul de peste râul Nistru, pe traseul Odesa – Reni, a fost atacat de cel puțin 3 ori de dronele rusești. Ca urmare, circulația rutieră a fost sistată în repetate rânduri –  total sau parțial –  iar activitatea mai multor puncte de trecere a frontierei cu Ucraina a fost perturbată.

Totodată, o femeie a murit, iar cei trei copii ai săi au fost răniți în seara zilei de 18 decembrie, după ce o dronă încărcată cu explozibil a lovit un automobil aflat pe pod.

Bombardamentele din Ucraina au avut efecte directe și asupra Republicii Moldova. Autoritățile au deschis tabere temporare la frontieră pentru persoanele care nu mai pot continua deplasarea spre Ucraina, iar cursele de autobuz Chișinău – Odesa au fost redirecționate pe un traseu de aproape trei ori mai lung, prin nordul țării. Schimbarea rutei a dus și la o creștere semnificativă a costului călătoriei: dacă anterior un bilet dus costa aproximativ 400 de lei, în prezent prețurile ajung la 920 de lei, iar în unele cazuri la 2.200 de grivne ucrainene, echivalentul a circa 880 de lei.

Astfel, autobuzele de pe ruta Chișinău – Odesa au fost redirecționate prin punctul de trecere Otaci – Moghilev – Podolsk, din nordul Republicii Moldova. Ruta ocolitoare prelungește considerabil durata călătoriei: dacă traseul direct prin sudul țării are aproximativ 200 de kilometri, cel prin nord ajunge la circa 700 de kilometri. Pe fondul creșterii traficului, autoritățile de frontieră au anunțat un flux sporit prin acest punct de trecere și au recomandat utilizarea punctelor din apropiere: Ocnița – Sokireanî și Unguri – Bronnița. Atât Republica Moldova, cât și Ucraina au suplimentat efectivele de personal la frontieră pentru a preveni blocajele și a asigura traversarea la capacitate maximă.

Din anul 2022, odată cu declanșarea războiului din Ucraina, punctele de trecere a frontierei moldo-ucrainene de pe segmentul transnistrean rămân închise.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: