besthealthmag.ca

Alte 15 persoane au decedat din cauza coronavirusului în ultimele 24 de ore

Alte 15 decese cauzate de infecția COVID-19 au fost confirmate în ultimele 24 de ore, informează Ministerul Sănătății.

Deces 864: Femeie de 54 ani, din raionul Orhei. Internată la data de 01 august, la Spitalul Raional Orhei. Comorbidități: cardiopatie mixtă, obezitate, insuficiență renală și cardiacă, diabet zaharat.

Dece 865: Femeie de 70 ani, din raionul Camenca. Internată la data de 8 august, la Spitalul Clinic Bălți. Comorbidități: cancer, insuficiență renală, hipertensiune arterială.

Deces 866: Femeie de 83 ani, din raionul Soroca. Internată la Spitalul Raional Soroca. Comorbidități: cardiopatie ischemică, hipertensiune arterială.

Deces 867: Femeie de 76 ani, din raionul Hâncești. Transferată la data de 5 august, de la Spitalul Raional Hâncești la Institutul de Medicină Urgentă. Comorbidități: hipertensiune arterială, diabet zaharat.

Deces 868: Femeie de 61 ani, din raionul Comrat. Transferată la data de 4 august, de la Spitalul Raional Comrat la Institutul de Medicină Urgentă. Comorbidități: hipertensiune arterială, cardiopatie mixtă.

Deces 869: Femeie de 85 ani, din municipiul Chișinău. Internată la data de 8 august, la Institutul de Medicină Urgentă. Comorbidități: boală renală cronică, hipertensiune arterială.

Deces 870: Bărbat de 58 ani, din raionul Fălești. Transferat, la data de 01 august, de la Spitalul Raional Fălești, la Institutul de Medicină Urgentă. Comorbidități: insuficiență cardiacă, hipertensiune arterială, AVC.

Deces 871: Femeie de 69 ani, din raionul Ialoveni. Internată la data de 02 august, la Spitalul „Sfânta Treime”. Comorbidități: ciroză hepatică, icter parenchimatos.

Deces 872: Bărbat 64 ani, din raionul Căușeni. Internat la data de 5 august, la Spitaul Raional Căușeni. Comorbidități: sindromul suferinței respiratorii la maturi.

Deces 873: Bărbat de 61 ani, din raionul Soroca. Internat la data de 7 august, la Spitalul Clinic Raional. Comorbidități: obezitate, hipartensiune arterială, insuficiență cardiacă, AVC.

Deces 874: Femeie de 71 ani, din Transnistria. Comorbidități: hipertensiune arterială, cardioscleroză post-infarct, obezitate.

Deces 875: Femeie de 83 ani, din Transnistria. Comorbidități: boală ischemică a cordului, cardiomiopatie mixtă, obezitate.

Deces 876: Bărbat de 67 ani, din municipiul Bălți. Internat la data de 29 iunie, la Spitalul Clinic Bălți. Comorbidități: diabet zaharat, obezitate, hipertensiune arterială.

Deces 877: Femeie din raionul Cimișlia. Transferată la da 30 iulie, de la Spitalul Raional Cimișlia, la Institutul de Medicină Urgentă. Comorbidități: diabet zaharat, obezitate, cardiopatie mixtă, insuficiență venoasă cronică a vaselor membrelor inferioare.

Deces 878: Femeie de 81 ani, din municipiul Chișinău. Internată la data de 7 august, la Spitalul Clinic Municipal „Arhanghelul Mihail”. Comorbidități: hipertensiune arterială gr.III.

Până în prezent, în Republica Moldova au fost confirmate 29 087 de cazuri de coronavirus. 20 276 de pacienți s-au însănătoșit, iar 878 au decedat.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tudor Mardei | NewsMaker

Ministerul Educației va cere Comratului anularea așa-zisei „legi a educației”: „Autonomia nu poate institui standarde proprii”

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a criticat așa-numita „lege a educației” din Găgăuzia, adoptată recent de Adunarea Populară de la Comrat, menționând că MEC este singura autoritate care poate aproba standardele educaționale de stat. Instituția a menționat că actul normativ nu a fost consultat prealabil cu MEC și a precizat că va solicita anularea sa.

MEC a transmis, într-un comunicat, că actul normativ local în domeniul educației „încalcă grav” prevederile legislației naționale privind competențele autorităților publice.

Potrivit art. 39 din Codul educației al Republicii Moldova nr. 152/2014, Ministerul Educației și Cercetării este singura autoritate publică investită cu competența legală de a defini, elabora și aproba standardele educaționale de stat. În același sens, doar Ministerul Educației și Cercetării este împuternicit juridic să aprobe planul-cadru de învățământ și implicit lista disciplinelor școlare”, a menționat instituția.

Totodată, ministerul a făcut trimitere la decizia Curții Constituționale din 10 decembrie 2013, în care se menționează că, „pornind de la obligația pozitivă a statului de a asigura dreptul la instruire, autoritățile publice centrale sunt obligate de a aproba planul-cadru de învățământ unic pentru predarea disciplinelor școlare, iar elaborarea listei disciplinelor și a denumirilor acestora este prerogativa autorităților publice centrale”. Prin aceeași decizie, Înalta Curte a subliniat că „promovarea politicii lingvistice de stat ține de competența Ministerului Educației”.

Prin urmare, autonomia teritorială nu poate substitui competențele autorităților centrale și nici nu poate institui standarde proprii în domeniul educației, în afara cadrului normativ național. La fel, autoritățile locale nu pot adopta reglementări care să modifice statutul limbii de educație sau să impună discipline ce contravin planurilor-cadru naționale”, a adăugat ministerul.

MEC a subliniat că susține inițiativele de învățare a limbii găgăuze și a poporului găgăuz, însă „aceste proiecte nu pot fi promovate în detrimentul dreptului la studierea limbii materne și nici nu trebuie să aducă atingere principiului egalității de acces la educație pentru toți copiii, indiferent de etnie”.

Mai mult, nota explicativă a proiectului afirmă că așa numită lege este menită să „creeze o bază juridică pentru restabilirea obiectivității științifice în procesul de predare a istoriei Găgăuziei și a poporului găgăuz, precum și a „Istoriei românilor și a istoriei universale” în instituțiile de învățământ general din Găgăuzia”, ceea ce reprezintă o ingerință directă asupra disciplinei „Istoria românilor și universală” prevăzută de curricula națională și contravine principiilor unității spațiului educațional al Republicii Moldova. Fără a nega prevederile legislației privind statutul special al Găgăuziei care permit Adunării Populare să adopte legi, subliniem că această competență nu prevalează asupra legislației naționale și trebuie exercitată cu respectarea ierarhiei actelor normative”, a spus Ministerul Educației.

Totodată, MEC a spus că așa-numita „lege a educației” a fost adoptată fără consultare prealabilă cu ministerul, catalogând acest lucru drept o încălcare a principiilor fundamentale ale procesului legislativ.

Ministerul Educației a mai precizat că urmează să analizeze „în detaliu” conținutul actului adoptat raportat la prevederile cadrului legal național și va solicita Adunării Populare a Găgăuziei anularea legii.

Precizăm că, pe 3 noiembrie, Adunarea Populară a Găgăuziei a aprobat, în lectură finală, cu majoritate de voturi, așa-numita „lege a educației”.

Potrivit presei locale, documentul a fost elaborat de Direcția Generală a Educației din autonomie. Potrivit autorilor, acesta are scopul de a moderniza sistemul educațional, ținând cont de standardele naționale și de particularitățile culturale ale regiunii.

Un element-cheie este consolidarea rolului limbii găgăuze, studierea acesteia urmând să devină obligatorie pentru toți elevii, indiferent de limba de instruire.

Printre principalele prevederi ale actului normativ se numără:

  • predarea limbii și literaturii găgăuze, a istoriei Găgăuziei și a poporului găgăuz în toate școlile din regiune;
  • dreptul elevilor de alte naționalități de a studia limba maternă, în cazul în care există un număr suficient de doritori și resurse în instituția de învățământ;
  • crearea condițiilor pentru studierea limbii găgăuze, inclusiv extinderea numărului de discipline predate în limba găgăuză, editarea manualelor și organizarea cursurilor pentru cadrele didactice;
  • organizarea de activități extracurriculare (concursuri, seri literare etc.) în limbile oficiale ale autonomiei;
  • indicarea denumirilor instituțiilor de învățământ în limbile găgăuză, română și rusă (și în prezent, în autonomie, plăcuțele de pe școli sunt redactate în cele 3 limbi).

Un punct separat al legii este dedicat educației civice și patriotice. Articolul 17 prevede că aceasta are ca scop formarea identității naționale, respectului față de organizarea statală, patrimoniul istoric, limba, cultura și tradițiile poporului găgăuz, precum și ale celorlalte popoare care locuiesc în Republica Moldova.

Instituțiile de învățământ trebuie să includă în programă activități privind „păstrarea adevărului istoric”, cultivarea mândriei pentru realizările strămoșilor și conștientizarea importanței patrimoniului istoric. Elevilor li se propune să participe la evenimente dedicate promovării cunoștințelor istorice, dezvoltării inițiativelor de cercetare și documentare, precum și la proiecte de importanță publică.

În context, în aprilie 2025, în școlile din autonomie se desfășoară așa-numitele „careuri patriotice”. Majoritatea dintre ele au fost dedicate victoriei URSS în cel de-al doilea război mondial, participării găgăuzilor la acesta, precum și organizării acțiunii „Regimentul nemuritor”.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: