Amnesty International Moldova: Autoritățile nu și-au respectat promisiunile electorale. 175 de școli din Moldova au toalete în curte

Ministerul Educației și Cercetării a exclus, printr-o modificare a bugetului de stat pentru anul 2022, alocarea mijloacelor financiare pentru construcția și renovarea blocurilor sanitare din școli. Această informație, însă, nu a fost anunțată public. Circumstanțele au ieșit la suprafață în urma unei solicitări expediate de Amnesty International Moldova.

În perioada campaniei electorale din 2021, una dintre măsurile promise de către actualul partid de guvernământ era asigurarea condițiilor adecvate pentru igiena și sănătatea copiilor și elevilor, prin construcția și repararea blocurilor sanitare și a cantinelor moderne în toate școlile și grădinițele, scrie Amnesty.

Astfel, anul trecut, Guvernul a alocat mai mulți bani pentru infrastructură, inclusiv pentru reabilitarea și construcția blocurilor sanitare în școli și licee. Mai exact, în bugetul de stat pentru anul 2022 a fost majorată suma pentru reparația și dotarea blocurilor sanitare în școli până la 25 de milioane de lei.

Potrivit declarațiilor deputatului din fracțiunea parlamentară „Partidul Acțiune și Solidaritate”, Eugen Sinchevici, în cadrul unei conferințe de presă din data de 26 noiembrie 2021, „cu 25 de milioane de lei vom reuși să reparăm aproximativ 85 de instituții pe an doar din bugetul propriu”.

Totodată, a fost suplinit Fondului național de dezvoltare regională cu 400 de milioane de lei, pentru lansarea unui Program național de dezvoltare locală, prin care urmau să fie finanțate inclusiv proiecte ce vizează infrastructura socială.

Adițional, Guvernul se află la etapa de pregătire a procesului de negociere cu Banca Mondială, pentru finanțarea unui proiect în domeniul aprovizionării cu apă și canalizare, care va avea și o componentă separată – dotarea instituțiilor de învățământ cu servicii de apeduct și canalizare.

Promisiunile autorităților versus situația la sfârșitul anului 2022

În toamna anului 2022, A.O. „Amnesty International Moldova”, prin intermediul unei solicitări de informații, a încercat să afle cum a fost distribuită suma de 25 de milioane de lei pentru renovarea/construcția blocurilor sanitare în școli.

Din răspunsul oferit de către Ministerul Educației și Cercetării, Amnesty a aflat că: „prin Legea nr. 260/2022 privind modificarea Legii bugetului de stat pentru anul 2022, din bugetul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (instituția responsabilă de implementarea bugetului pentru renovarea blocurilor sanitare) au fost excluse mijloacele financiare alocate pentru implementarea proiectelor de renovare/construcție a blocurilor sanitare și de renovare a blocurilor alimentare în instituțiile de învățământ primar, gimnazial și liceal”.

Această informație, însă, nu a fost anunțată public. Nici pe pagina web a Ministerului Educației și Cercetării și nici în spațiu public nu a apărut informație despre acest subiect.

În același răspuns, Ministerul Educației și Cercetării menționează vag despre existența mai multor programe și proiecte de dezvoltare regională și locală, care urmează a fi implementate în perioada anilor 2022-2024.

NM a solicitat o reacție de la Guvernul Republicii Moldova, însă până la momentul publicării articolului nu am primit un răspuns.

Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, la sfârșitul anului 2022, fiecare a șaptea școală din Republica Moldova încă avea toaleta în curte. În 175 din cele 1208 școli și licee din Republica Moldova, elevii merg încă la toaletele din curte, iar în 24 școli  nu există nici apă potabilă.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Orange este cel mai iubit brand din Moldova, conform studiului LOVEMARK 2025

Aprecierea oamenilor este cea mai prețioasă recunoaștere pe care o poate primi un brand, iar studiul independent LOVEMARK 2025 confirmă: Orange este cel mai iubit brand din țară.

Realizat pe un eșantion reprezentativ, studiul a analizat peste 7 800 de opinii referitoare la produse și servicii din 15 categorii. Orange Moldova a obținut 75,5 pe Lovemark Index – cu 16 puncte peste media pieței. Rezultatele arată că moldovenii aleg Orange pentru conectivitatea performantă și serviciile inovatoare, dar și pentru valori precum încrederea, respectul și apropierea față de oameni.

Olga SURUGIU, CEO Orange Moldova:

„Un brand este iubit atunci când oamenii se regăsesc în valorile lui. Rezultatul studiului ne impulsionează la mai multă deschidere și la o atenție sporită la nevoile reale ale clienților. Înseamnă oferte care au sens pentru toată familia, experiență simplă și utilă în aplicația My Orange, acces digital în școli și în comunități rurale, programe pentru femei care își caută o nouă direcție profesională, pentru copii curioși și pentru seniori care merită să rămână conectați. Dragostea comunității este răspunsul cel mai clar că drumul ales, cel în care performanța și responsabilitatea se susțin reciproc, este cel corect.”

Astăzi, Orange Moldova înseamnă mai mult decât o rețea. Înseamnă inovație, experiențe digitale de top și servicii de calitate pentru peste 2 milioane de clienți din toată țara. Vocea brandului Orange în Moldova este amplificată și de apartenența la Grupul Orange – unul dintre liderii globali în telecomunicații și servicii digitale, prezent în 26 de țări. 

Dragostea pentru brand se construiește prin fapte

Compania este iubită nu doar pentru calitatea serviciilor, ci și pentru contribuția constantă la dezvoltarea societății. Fundația Orange investește în proiecte de educație digitală, sport, cultură, sănătate și incluziune socială. Doar în ultimii ani, sute de profesori, mii de elevi și numeroase comunități au beneficiat de programele educaționale și de infrastructura digitală susținută de Orange, ajungând la peste 600.000 de beneficiari din întreaga țară.

De asemenea, prin programul de voluntariat „Ne Pasă”, peste 11% dintre angajații Orange aleg anual să dedice timp cauzelor sociale, contribuind direct la schimbări pozitive în comunități.

Studiul LOVEMARK 2025 a fost realizat de compania XPLANE Market Research, în perioada iulie–august 2025, pe un eșantion cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani. Cercetarea a fost derulată printr-o metodologie mixtă, 50% interviuri telefonice (CATI) și 50% chestionare online (CAWI), și a analizat peste 7 800 de opinii despre branduri din 15 categorii de produse și servicii – de la telecomunicații și supermarketuri, până la bănci, farmacii și produse de consum zilnic. Studiul oferă o perspectivă unică asupra poziției brandurilor în mintea și inima consumatorilor din Republica Moldova.

Despre Orange Moldova

Orange Moldova este parte din Grupul Orange, unul dintre cei mai importanți operatori de telecomunicații din lume, cu peste 300 milioane de clienți în 26 de țări.

Orange este cel mai mare operator din Moldova care oferă servicii voce și date mobile, Internet prin Fibră și servicii TV Interactive, toate sub același brand. În prezent, peste 2,6 milioane de clienți sunt conectați la rețeaua și serviciile companiei, în care activează o echipă de peste 1500 de angajați. Orange deține cea mai rapidă și extinsă rețea 5G, cea mai performantă rețea de Internet prin Fibră din Moldova, dar și două premiere tehnologice regionale: XGS-PON de 10 Gbps și Fiber To The Room (FTTR) cu Gigabit Wi-Fi în fiecare cameră. Serviciile pot fi accesate prin intermediul magazinelor Orange din toată țara, dar și online, prin aplicația My Orange, disponibilă 24/7, inclusiv de peste hotarele țării.

Recunoscută drept lider în inovații, compania Orange deține unul dintre cele mai mari hub-uri IT din țară – Orange Systems, care este al doilea angajator pe piața de tehnologii informaționale din Moldova. Iar pentru a susține educația, compania a creat Orange Digital Center – un hub de învățare pe parcursul vieții, unde fiecare poate dobândi competențele digitale și antreprenoriale necesare unui viitor tehnologizat. Mai multe detalii despre produsele și serviciile companiei sunt disponibile pe www.orange.md

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: