ANRE răspunde criticilor: când va revizui tarifele la energia electrică

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a venit pe 3 iunie cu o reacție după ce în spațiul public au fost lansate informații despre faptul că ar exista premise pentru reducerea tarifelor la energia electrică, însă ANRE nu acționează în consecință. Instituția a menționat că prețurile reglementate pentru furnizarea electricității sunt stabilite în baza costurilor anuale prognozate, iar ANRE intervine pentru a le ajusta doar cazurile în care se constată o abatere mai mare de 5% față de costul de furnizare inclus în preț. ANRE a precizat că monitorizează „constant” costurile reale suportate de furnizorii reglementați, iar în momentul în care vor exista premise clare de ajustare va interveni.

Pentru o informare corectă a opiniei publice, ANRE reiterează faptul că prețurile reglementate pentru furnizarea energiei electrice sunt stabilite în baza costurilor anuale prognozate, care includ atât perioade cu prețuri mai ridicate, cât și perioade cu prețuri mai reduse ale energiei de import. Aceste tarife nu sunt modificate în funcție de variațiile lunare sau sezoniere ale prețului de achiziție, ci reflectă o medie anuală, în conformitate cu principiile predictibilității și stabilității prevăzute de lege.

Potrivit metodologiei în vigoare, ANRE intervine pentru ajustarea prețurilor reglementate doar în situațiile în care se constată o abatere mai mare de 5% față de costul de furnizare inclus în preț, abatere care trebuie confirmată de datele financiare reale ale furnizorului reglementat. Prin urmare, nu este suficient un preț scăzut într-o lună pentru a declanșa automat o reducere a prețurilor, întrucât orice ajustare se face pe baza unei analize obiective, transparente și temeinic justificate.

ANRE monitorizează constant costurile reale suportate de furnizorii reglementați, iar în momentul în care vor exista premise clare de ajustare – în sus sau în jos – instituția va interveni inclusiv din oficiu, conform competențelor legale”, a comunicat instituția.

Totodată, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a respins declarațiile care sugerează că deciziile privind prețurile ar un caracter electoral sau arbitrat, catalogându-le drept „tendențioase” „Agenția își desfășoară activitatea în strictă conformitate cu cadrul legal și cu misiunea sa de protejare a intereselor consumatorilor, asigurând totodată funcționarea sustenabilă a pieței energetice”, a menționat ANRE.

Precizările instituției vin la scurt timp după ce Alexandr Slusari, membru în Consiliul de administrație al Energocom, a sugerat într-o postare pe Facebook că tarifele energie electrică ar trebui scăzute, însă ANRE nu acționează în acest sens.

În luna mai Energocom a procurat energia electrică la cel mai mic preț mediu ponderat de la începutul anului. (…) Interesant încă cât timp cei de la ANRE își vor bate joc de consumatori și nu vor micșora tarifele la energia electrică? Oameni nu sunt proști, pot face calcule și toate aceste jocuri electorale cu tarife pot avea final nefast pentru guvernare”, a scris acesta.

Menționăm că, pe 3 iunie, și liderul PSRM, Igor Dodon, a declarat că cetățenii ar achita tarife mai mari pentru lumină și gaz. „Este vorba de un adevărat jaf din buzunarele oamenilor, care are drept scop îmbogățirea unor clanuri bine conectate la putere și aflate în spatele acestor scheme”, a menționat politicianul.

Potrivit Energocom, în luna mai, întreprinderea a achiziționat circa 318 mii MWh de energie electrică, provenind atât din surse interne, cât și din importuri, la un preț mediu ponderat de 106,60 euro/MWh. Importurile au reprezentat cea mai mare parte a volumului procurat – 72,71%, în timp ce energia furnizată de producătorii autohtoni a constituit 27,29%.

***

În prezent, consumatorii casnici care beneficiază de serviciile Premier Energy achită pentru electricitate un tarif de 4,1 lei per kWh. În același timp, consumatorii deserviți de FEE Nord, plătesc 4,68 lei per kWh.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

30 de treceri feroviare din Republica Moldova vor rămâne fără bariere mecanice. Acestea vor fi înlocuite cu indicatoare rutiere. Anunțul a fost făcut pe 5 iunie de întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM). Potrivit instituției, decizia a fost luată în contextul reducerii drastice a fondurilor disponibile pentru întreținerea infrastructurii. Astfel, participanții la trafic sunt îndemnați să se asigure vizual și auditiv, înainte de traversarea liniei ferate.

„Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” informează participanții la trafic, că a demarat procesul de transformare a 30 de treceri la nivel cu calea ferată dirijate (dotate cu bariere mecanice) în treceri la nivel cu calea ferată nedirijate, semnalizate prin indicatoare. Această decizie este inevitabilă, fiind luată pentru a menține funcționalitatea rețelei feroviare, în contextul reducerii drastice a fondurilor disponibile pentru întreținerea și modernizarea infrastructurii”, au comunicat reprezentanții CFM pe 5 iunie.

În acest context, întreprinderea a făcut apel la toți participanții la trafic să manifeste maximă prudență la apropierea de trecerile la nivel cu calea ferată nedirijate, să reducă viteza, să se asigure vizual și auditiv că nu se apropie înainte de traversarea liniei ferate niciun tren sau alt vehicul feroviar și să respecte indicatoarele rutiere.

„Reiterăm, că conducătorului de vehicul îi este interzis să se angajeze în traversare în cazul în care situaţia rutieră îl va impune să oprească pe calea ferată, precum şi să ocolească vehiculele oprite în faţa trecerii, ieşind pe contrasens. Pentru cedarea trecerii trenului sau altui vehicul feroviar, în cazul lipsei marcajului și a indicatorului, conducătorul trebuie să oprească nu mai aproape de 10 m de la prima șină”, se mai arată în mesajul CFM.

***

Amintim că CFM se confruntă cu dificultăți financiare din august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina s-a redus semnificativ după redeschiderea portului Odesa. Pierderile generate au dus la diminuarea veniturilor și la întârzieri de luni întregi la plata salariilor angajaților. În încercarea de a face rost de bani, întreprinderea a scos la licitație vagoane de pasageri, locomotive și fier vechi.

În prezent, CFM este condusă de Serghei Cotelnic. Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vladimir Bolea, a declarat anterior că întreprinderea este strategică și nu se discută despre o posibilă privatizare.

În luna mai 2025, autoritățile au anunțat că întreprinderea va beneficia, în premieră, de sprijin financiar din partea statului pentru întreținerea și modernizarea rețelelor feroviare. Deși proiectul supus consultărilor publice prevedea o alocare anuală de 400 de milioane de lei, în baza unui contract multianual, Ministerul Infrastructurii anunța că suma exactă va fi stabilită la momentul semnării documentului. 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: