screenshot

„Ați mințit” vs „Nu vreți să munciți”: Ceban, cu „trei pachete cu documente” la o emisiune în cazul străzii 31 August

Primarul Chișinăului, Ion Ceban, susține instituția pe care o conduce nu ar avea dreptul să continue reparațiile de pe strada 31 August 1989, care au fost oprite în urmă cu aproape 3 ani, după ce a fost descoperit o porțiune de caldarâm istoric. În cadrul ediției din 17 decembrie a emisiunii „Novaya Nedelea” de la TV8, edilul a prezentat documente care datează din perioada 2023-2024 și ar demonstra că lucrările au fost sistate de la nivel central. La rândul său, moderatorul emisiunii – Anatolie Golea – a spus că actele nu mai sunt valabile și că orice interdicție asupra reabilitării a fost ridicată deja. Potrivit lui, în luna martie a acestui an, Ministerul Culturii și Consiliului Național pentru Monumentele Istorice prin care obligă Primăria Chișinău să efectueze lucrările.

Ion Ceban l-a acuzat pe moderatorul emisiunii că ar fi mințit anterior, când a spus că nu există niciun document emis de Ministerul Culturii care să interzică Primăriei Chișinău să continue lucrările de reparație a străzii 31 August 1989. El a adus mai multe documente care datează din perioada 2023-2024 și dispun sistarea lucrărilor. Unul dintre actele prezentate aparține Agenției de Inspectare și Restaurare a Monumentelor, care este subordonată Ministerului Culturii.

Ați mințit foarte mult”, i-a spus Ceban.

În replică, Anatolie Golea i-a spus că documentele pe care le-a prezentat nu mai sunt valabile, iar interdicția privind desfășurarea lucrărilor de reabilitare au fost ridicate.

Este o minciună din partea dvs, pentru că aceste documente sunt vechi. Pentru anul 2024 și 2025 nu există interdicții în vigoare. Primăria trebuie să desfășoare lucrările pentru că nu există interdicții. (…) În 2023 și 2024 ați oprit (lucrările de reparație – n. r.). Mai departe nu vreți să munciți. (…) Acestea sunt documente nevalabile, care au fost anulate de deciziile emis ulterior”, a menționat el.

Ulterior, Anatolie Golea a revenit cu un comentariu la subiect pe pagina sa de Facebook.

Timp de trei săptămâni, Primăria a căutat documente care să dovedească faptul că nu era autorizată să finalizeze renovarea străzii 31 August. (…) Primarul a adus in studio trei pachete cu documente – vreo 10 kg. Acestea conțineau multe și de toate, dar nu includeau și decizia Ministerului culturii și Consiliului Național pentru Monumentele Istorice din 14 martie 2025, care obligă Primăria să efectueze lucrările. Deci, de nouă luni nu există nici o interdicție pentru finalizarea lucrărilor. Mă bucur că am ajutat la clarificarea acestei probleme. De nouă luni se lucrează la o documentație suplimentară. Să sperăm că această rușine din centrul capitalei se va termina anul viitor. Dacă nu, atunci cu siguranță – către alegerile locale din 2027”, a scris jurnalistul.

Acesta a publicat și o imagine cu Ion Ceban și trei sacoșe în care se aflau actele prezentate în timpul emisiunii. „A dus trei pachete cu documente înapoi la Primărie. Numai un pachet era de culoare verde”, a menționat Golea.

Facebook/Anatolie Golea

Amintim că, pe 12 martie 2023, în timpul lucrărilor de reparație a străzii 31 August 1989 din Chișinău, pe segmentul cuprins între străzile Pușkin și Bănulescu-Bodoni, muncitorii au descoperit fragmente dintr-un pavaj istoric.

Pe 12 iunie 2023, Ion Ceban a acuzat Guvernul că ar tergiversa lucrările de pe strada 31 August 1989. Edilul a menționat că ar fi înaintat autorităților centrale, în această perioadă, mai multe solicitări și propuneri privind valorificarea pavajului, care au rămas, însă, fără nici un răspuns. În reacție, ministrul Culturii de la acea vreme, Sergiu Prodan, a declarat că lucrările desfășurate de Primăria Chișinău pe această stradă, care se află în zona istorică a orașului, sunt „ilegale”, întrucât nici Consiliul Național al Monumentelor Istorice (CNMI), nici Agenția Națională Arheologică (ANA), nu ar fi emis avize pozitive sau expertize pentru începerea lucrărilor. Prodan a mai spus la acel moment că Primăria Chișinău este împiedicată să continue lucrările de reparație pentru că nu are un proiect arhitectural și urbanistic pentru desfășurarea acestora.

În octombrie 2025, Sergiu Prodan a declarat că municipalitatea a prezentat un proiect de reabilitare la un an distanță după decopertarea străzii. El a spus că Ministerul Culturii nu ar fi emis niciun document care să prevină Primăria de la desfășurarea lucrărilor de reparație și că, de fapt, restaurarea nu continuă fiindcă municipalitatea încă nu aprobase un buget pentru anul 2025 și, respectiv, nu dispune de fonduri.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Fluxurile de mărfuri din Ucraina, redirecționate prin Moldova după bombardarea podului de la Odesa

O parte din fluxurile de transport de mărfuri provenite din Ucraina, inclusiv camioane cu bunuri esențiale, vor fi redirecționate temporar prin Republica Moldova. Anunțul a fost făcut de Centrul Național de Management al Crizelor (CNMC), după intensificarea atacurilor rusești asupra Ucrainei, inclusiv bombardarea podului de pe traseul Odesa–Reni, care traversează râul Nistru, ce a dus la deteriorarea și blocarea unor rute logistice esențiale.

„Tranzitarea acestor camioane este necesară pentru a asigura continuitatea aprovizionării cu produse vitale, bunuri umanitare și alte mărfuri indispensabile pentru populația afectată de război, precum și pentru menținerea funcționării lanțurilor logistice. Blocarea completă a acestor rute ar avea consecințe directe asupra situației umanitare și economice din regiune”, se arată în comunicatul Guvernului.

Potrivit CNMC, Republica Moldova sprijină acest efort de solidaritate regională, în limitele capacităților sale, prin mobilizarea coordonată a autorităților responsabile, în cadrul mecanismului de coordonare asigurat de CNMC.

„Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, Serviciul Vamal, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Agenția Națională Transport Auto, Inspectoratul General al Poliției, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, precum și alte instituții cu atribuții relevante sunt implicate în gestionarea situației. Autoritățile statului asigură dirijarea controlată a fluxurilor de transport, aplică proceduri vamale și de securitate riguroase, și cooperează permanent cu partea ucraineană pentru a evita blocajele majore și pentru a reduce impactul asupra traficului intern”, potrivit Executivului de la Chișinău.

În paralel, autoritățile iau măsuri pentru protejarea infrastructurii rutiere, menținerea ordinii publice și asigurarea securității la frontieră.

Pentru sprijinirea cetățenilor ucraineni afectați, IGSU a instalat o tabără mobilă temporară în apropierea punctului de trecere a frontierei Palanca – Maiaki – Udobnoe, unde se oferă sprijin umanitar și asistență de primă necesitate.

***

Amintim că în zilele de 18 și 19 decembrie, podul de peste râul Nistru, pe traseul Odesa – Reni, a fost atacat de cel puțin 3 ori de dronele rusești. Ca urmare, circulația rutieră a fost sistată în repetate rânduri –  total sau parțial –  iar activitatea mai multor puncte de trecere a frontierei cu Ucraina a fost perturbată.

Totodată, o femeie a murit, iar cei trei copii ai săi au fost răniți în seara zilei de 18 decembrie, după ce o dronă încărcată cu explozibil a lovit un automobil aflat pe pod.

Bombardamentele din Ucraina au avut efecte directe și asupra Republicii Moldova. Autoritățile au deschis tabere temporare la frontieră pentru persoanele care nu mai pot continua deplasarea spre Ucraina, iar cursele de autobuz Chișinău – Odesa au fost redirecționate pe un traseu de aproape trei ori mai lung, prin nordul țării. Schimbarea rutei a dus și la o creștere semnificativă a costului călătoriei: dacă anterior un bilet dus costa aproximativ 400 de lei, în prezent prețurile ajung la 920 de lei, iar în unele cazuri la 2.200 de grivne ucrainene, echivalentul a circa 880 de lei.

Astfel, autobuzele de pe ruta Chișinău – Odesa au fost redirecționate prin punctul de trecere Otaci – Moghilev – Podolsk, din nordul Republicii Moldova. Ruta ocolitoare prelungește considerabil durata călătoriei: dacă traseul direct prin sudul țării are aproximativ 200 de kilometri, cel prin nord ajunge la circa 700 de kilometri. Pe fondul creșterii traficului, autoritățile de frontieră au anunțat un flux sporit prin acest punct de trecere și au recomandat utilizarea punctelor din apropiere: Ocnița – Sokireanî și Unguri – Bronnița. Atât Republica Moldova, cât și Ucraina au suplimentat efectivele de personal la frontieră pentru a preveni blocajele și a asigura traversarea la capacitate maximă.

Din anul 2022, odată cu declanșarea războiului din Ucraina, punctele de trecere a frontierei moldo-ucrainene de pe segmentul transnistrean rămân închise.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: