EPC Moldova

Bani din Europa. Ce sume au fost enunțate după eurosummit și cum vor fi cheltuite milioanele ce vor ajunge în Moldova?

Politicieni și demnitari europeni au promis Moldovei, în cadrul summit-ului Comunității Politice Europene, sprijin financiar suplimentar (unul destul de consistent). NM a aflat de câți bani este vorba și ce proiecte vor fi finanțate din aceste sume. Spoiler: mulți dintre beneficiari erau deja cunoscuți.

Reparația tronsonului de cale ferată Vălcineț-Căinari

Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat în data de 31 mai, în cadrul conferinței de presă de la Chișinău, că Moldova va beneficia de 50 de milioane de Euro pentru reabilitarea Căilor Ferate.

„Calea Ferată din Moldova” (CFM) a precizat pentru NM că proiectul prevede reabilitarea tronsonului Vălcineț-Căinari (ruta Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari). Lucrările urmează să fie efectuate de către „Ukrzaliznytsia” până la sfârșitul anului 2024.

Proiectul a fost elaborat de „Calea Ferată din Moldova” în cadrul programului „Căile solidarității”. Programul, sprijinit financiar de către Comisia Europeană, prevede dezvoltarea unor căi logistice de alternativă pentru exportul produselor agricole din Ucraina.

Serviciul de presă al CFM a precizat anterior că finanțarea UE include un grant de 20 de milioane de Euro oferit de Comisia Europeană și un credit de 23 de milioane de Euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Bugetul total al proiectului este de 71 de milioane de Euro. Suma de 28 de milioane de Euro va fi acoperită din alte surse. Anterior, directorul CFM, Oleg Tofilat, a presupus că acești bani ar putea fi oferiți din bugetul de stat și din bugetul întreprinderii pe care o gestionează.

Eficiența energetică și achiziționarea gazelor naturale

În cadrul aceleiași conferințe de presă, Ursula von der Leyen, a mai anunțat despre alocarea altor 100 de milioane de euro pentru proiecte pe termen scurt, așa ca: „oferirea ajutorului financiar persoanelor defavorizate sau unor gospodării pentru eficientizarea energetică a locuințelor acestora și, desigur, pentru a se pregăti de iarna viitoare.

Secretarul de stat al Ministerului Energiei, Carolina Novac, a explicat pentru NM că banii vor ajunge într-un Fond de eficiență energetică pentru populație. „Comisia Europeană a susținut un astfel de fond în Ucraina și vrem să creăm unul similar și în Moldova. Considerăm că este prioritar să investim în eficiența energetică a clădirilor construite în epoca sovietică și nu în creșterea capacității Termoelectrica. Trebuie să începem de la rădăcini”, a spus secretarul de stat.

Carolina Novac nu a precizat cum va funcționa acest Fond și ce proiecte vor fi finanțate, menționând că astfel de detalii încă nu se cunosc.

Premierul Norvegiei, Jonas Gahr Støre, a menționat în cadrul summit-ului din data de 1 iunie că țara sa va oferi Moldovei 50 de milioane de Euro ajutor financiar.   

Reprezentanții Ministerului Energiei au explicat pentru NM că banii sunt oferiți pentru proiectul de achiziționare a gazelor naturale, aprobat acum o săptămână de comitetul interdepartamental de planificare strategică. Potrivit proiectului, Energocom va beneficia de 200 de milioane de Euro pentru achiziționarea gazelor naturale din surse alternative: un credit de 100 de milioane de euro de la BERD și un grant de 100 de milioane de Euro oferit de Norvegia (cele 50 de milioane anunțate de premierul norvegian sunt prima tranșă din suma de 100 de milioane de Euro).

UE ne va asigura cu ajutor?

În cadrul aceleiași conferințe de presă din 31 mai, Ursula von der Leyena anunțat că UE va tripla volumul de ajutor financiar pentru Moldova convenit în 2021: de la 600 de milioane de Euro la 1,6 miliarde de Euro. Oficialul a precizat că din 2021 până acum Moldova a beneficiat deja de aproape un miliard de Euro din partea UE.

Moldova urma să primească pe parcursul a trei ani (din 2021 până în 2023 inclusiv) 600 de milioane de Euro în cadrul unui proiect elaborat de UE pentru redresarea economică a Moldovei.

Cu referire la suma de 1 miliard de Euro, enunțată de  Ursula von derLeyen, serviciul de presă al Guvernului a menționat pentru NM că este vorba despre toți banii pe care UE i-a oferit din 2021 Moldovei și pe care planifică să-i ofere pe viitor: granturi, credite preferențiale și sprijin bugetar direct.

Moldova va primi suplimentar 295 de milioane de Euro, dintre care 220 de milioane de Euro sunt credite în condiții preferențiale, iar 75 de milioane de Euro – granturi. Astfel, potrivit Guvernului, suma ce va fi investită în țara noastră va ajunge la 1,6 miliarde de Euro, bani despre care a vorbit Ursula von der Leyen în cadrul conferinței de presă de la Chișinău.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Marketing pentru afaceri: esențial pentru creștere și diferențiere

Într-o piață tot mai competitivă, afectată de schimbări și transformări zilnice, marketingul nu mai este un lux, ci o necesitate vitală pentru orice afacere – fie ea la început de drum sau deja foarte dezvoltată. 

Cu ajutorul unei strategii de marketing bine gândite, o companie își poate atrage clienți noi, fideliza publicul existent și își poate consolida poziția pe piață. 

Marketingul este esențial pentru succesul unei afaceri din mai multe motive. Iată o explicație detaliată împărțită pe secțiuni cheie: 

1. Vizibilitate și recunoașterea brandului – Marketingul ajută afacerea să fie cunoscută publicului țintă. Fără promovare constantă, chiar și produsele sau serviciile excelente pot trece neobservate. Prin reclame, prezență online, evenimente și campanii marketingul construiește recunoașterea brandului și poziționează compania în mintea consumatorilor. 

2. Generarea vânzărilor și creșterea veniturilor – Marketingul eficient atrage clienți noi și îi motivează pe cei existenți să cumpere din nou. Marketingul este cheia care deschide poarta vânzărilor. Nu este doar despre promovare, ci despre crearea unui sistem predictibil și scalabil de venituri. Fiecare acțiune – de la o simplă postare pe rețelele de socializare până la un email automatizat – poate contribui la creșterea cifrei de afaceri, dacă este parte dintr-o strategie clară și bine executată. 

3. Construirea relației cu clienții – Marketingul nu se oprește după prima vânzare. Comunicarea continuă cu baza de clienți ajută la menținerea relației cu aceștia, creând loialitate și comunitate. Un client fidel este mult mai valoros decât unul ocazional. 

4. Diferențierea față de competiție – Într-un context economic în care consumatorii sunt bombardați cu opțiuni similare, diferențierea devine un element esențial pentru supraviețuirea și dezvoltarea unei afaceri. Marketingul este instrumentul care construiește și comunică această diferență într-un mod relevant, clar și memorabil. 

5. Informare și educare – Marketingul nu înseamnă doar să vinzi, ci și să creezi încredere și înțelegere. Oamenii au nevoie să știe ce este produsul, la ce folosește și de ce merită atenția lor. Într-o piață complexă, informarea și educarea publicului reprezintă diferența dintre ignoranță și conversie. 

6. Colectarea și utilizarea datelor Campaniile de marketing oferă oportunitatea de a testa, analiza și optimiza. Prin instrumente digitale (ex: Google Analytics, Meta Ads Manager), companiile pot înțelege comportamentul clienților, preferințele acestora și pot ajusta produsele, prețurile sau comunicarea în funcție de date reale. Marketingul performant nu înseamnă să lansezi o campanie și „să speri la rezultate”. Înseamnă să măsori permanent și să îmbunătățești: 

  • Oprești ceea ce nu funcționează. 
  • Redirecționezi bugetele către ce performează. 
  • Ajustezi mesajele și designul pentru a crește conversia. 
  • Refaci pâlnia pentru a reduce abandonul. 

7. Sprijin pentru alte departamente – Marketingul nu este un departament izolat, ci o forță integratoare care colaborează activ cu toate funcțiile cheie dintr-o organizație. Echipa de marketing lucrează în sinergie cu vânzările, serviciul clienți, dezvoltarea de produs și HR (în employer branding). De exemplu, un brand puternic face mai ușor procesul de vânzare și atrage talente mai bune în companie. 

Fără marketing, nicio afacere nu are voce. Cu marketing, ai direcție, vizibilitate și rezultate. 

  • Vrei să fii cunoscut? Folosește marketingul. 
  • Vrei să vinzi mai mult? Folosește marketingul. 
  • Vrei să construiești un brand respectat? Folosește marketingul. 
  • Vrei să crești sustenabil? Marketingul e direcția. 

Alege să investești în marketing. Nu pentru că e la modă, ci pentru că e esențial. Fă-ți vocea auzită. Fă-ți afacerea de neuitat.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: