atlanticcouncil.org

BBC: Cum și de ce Kozak a căzut în dizgrația lui Putin. Subiectul „Transnistria” este gestionat acum de alți oameni

Dmitri Kozak, care timp de două decenii a deținut funcții cheie în Kremlin și Guvern și a îndeplinit cele mai importante sarcini ale președintelui, a căzut în dizgrație după începerea invaziei Rusiei în Ucraina, comunică BBC. „Kozak a fost un susținător al unei înțelegeri negociate. Putin a ales războiul, iar pozițiile lor față de Ucraina au fost divergente”, declară BBC într-o investigație. Sursa mai declară că acum, setul de puteri ale lui Kozak este mult redus. Dintre acele domenii care i-au fost încredințate în mod oficial, nu numai Ucraina a fost retrasă, un alt bloc important – Transnistria – a fost preluat de facto și el.

În ultimii ani, Kozak a lucrat ca șef adjunct al administrației prezidențiale ruse. În această poziție, el a fost un curator cheie al direcției ucrainene, principalul obiectiv al Kremlinului în care a fost de a reintegra prin negocieri două entități controlate de separatiști pro-ruși, autoproclamate pe teritoriul regiunilor Donețk și Lugansk, înapoi în Ucraina.

După începerea invaziei armatei ruse în Ucraina, pe 24 februarie, Kozak a fost îndepărtat de facto din direcția de lucru ucraineană prin decizia președintelui și exclus de pe agenda de informații, au declarat pentru BBC surse ale serviciului rus, relatează stiripesurse.ro.

Ei explică acest lucru prin nemulțumirea președintelui, care în cele din urmă și-a pierdut răbdarea, a fost dezamăgit de înțelegerea diplomatică, s-a bazat pe calea militară, în forță.

„Kozak, în calitate de birocrat, a pledat pentru continuarea lucrărilor în formatul Normandia, a negocierilor privind punerea în aplicare a acordurilor de la Minsk. El credea că este nevoie de mai mult timp și că va fi posibil să se obțină un oarecare succes. Dar Papa (n. r.: așa cum mulți oficiali ruși îl numesc adesea pe Vladimir Putin) în acest moment era deja într-o altă modalitate. Într-adevăr, ceva de genul opal a apărut. La Consiliul de Securitate, el (Kozak) a fost destul de nepoliticos tăiat (n. r.: Vladimir Putin)”, a declarat sursa pentru BBC.

Ultima mențiune a lui Dmitri Kozak în contextul Donbasului și Ucrainei se referă la 21 februarie, ziua în care a avut loc o reuniune de urgență a Consiliului de Securitate, la care toți participanții au vorbit în sprijinul recunoașterii independenței celor două republici, Donețk și Lugansk.

BBC nu a reușit să obțină un comentariu de la Dmitri Kozak sau de la reprezentantul său al serviciului rus. Unul dintre angajații Kremlinului a declarat pentru BBC că „formatul Minsk” și-a pierdut relevanța după 24 februarie, iar Kozak a fost cel care și-a redus activitatea în muncă.

Acum, setul de puteri ale lui Kozak la Kremlin este mult redus, a declarat interlocutorul BBC. Dintre acele domenii care i-au fost încredințate în mod oficial, nu numai Ucraina a fost retrasă. Un alt bloc important – Transnistria – a fost preluat de facto și el și predat forțelor de securitate.

„Transnistria este acum gestionată de oameni complet diferiți, care nu au nimic de-a face cu civilii. Nu există probleme de soluționare politică acolo acum”, a declarat sursa pentru BBC.

„În mod oficial, Kozak este încă în subordinea a două divizii ale Kremlinului – Departamentul pentru Cooperare Transfrontalieră și Departamentul pentru Relații Interregionale și Culturale cu Țările Străine (concentrându-se pe țările CSI)”, mai comunică BBC.

***

Numele lui Kozak este asociat cu memorandumul, propus în 2003, care prevedea crearea unei federații asimetrice cu trei subiecți (Moldova, Transnistria şi Găgăuzia). Planul Kozak stipula că viitoarea federație va avea un parlament bicameral: Camera reprezentanților (cu 71 de deputaţi) şi Senatul (cu 26 de senatori, dintre care 13 reprezentanți ai Republicii Moldova, 9 ai Transnistriei şi 4 ai Găgăuziei). Se propunea ca limba de stat să fie „moldoveneasca, iar limba oficială pe întreg teritoriul republicii federative – limba rusă”, fără a se preciza care este diferența dintre limba de stat şi limba oficială.

Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Hotnews.ro

Ruta feroviară București-Kiev revine după 5 ani de pauză. Trenul va trece prin R. Moldova

În aceste zile va fi făcută prima călătorie feroviară de probă între București și Kiev și, dacă totul va fi bine, trenul internațional va reveni după mai bine de cinci ani de pauză. Nu va mai circula însă prin Suceava și Vadu Siret, ci prin Iași – Chișinău. Cel mai probabil va face peste 30 de ore, transmite Hotnews.

Din România spre Ucraina un singur punct feroviar de frontieră a mai fost folosit când mai circula trenul direct: Vicșani – Vadu Siret, aflat la 50 km de Suceava. De la București la Kiev sunt 1 227 km pe calea ferată și un tren convențional de pasageri făcea 25-26 de ore. Din toată distanța, 500 km erau parcurși pe teritoriul românesc, iar trenul pleca dimineața din Gara de Nord și avea un vagon de dormit al căilor ferate din Ucraina.

Planul din vara lui 2025 este ca trenul să revină, iar prima cursă de probă Kiev – Bucureşti şi retur va fi făcută în această săptămână. În noaptea de 7 spre 8 august. Trenul va pleca din Kiev, iar în noaptea de 8 spre 9 august dinspre Bucureşti către Kiev, prin Chişinău. Cursa de probă va fi făcută cu două vagoane fără pasageri, a declarat secretarul de stat în ministerul Transporturilor al României, Ionel Scrioşteanu.

El a spus, la o conferință de presă din orașul Darabani (judeţul Botoşani), că legătura feroviară directă dintre Kiev şi Bucureşti va fi făcută prin Republica Moldova, prin ataşarea a patru vagoane de călători ale companiei feroviare ucrainene la Trenul „Prietenia” București-Chişinău.

Călătoria va fi lungă: de la București la Chișinău trenul face 13 ore, iar garnitura Chișinău – Kiev face minim 17 ore.

A existat mult timp legătură feroviară directă București – Kiev, realizată mai ales de trenuri care legau Moscova de diverse orașe din Bulgaria (Sofia, Varna, Burgas).

Înainte de război se mai discuta și introducerea unor trenuri de scurt parcurs între Suceava și Cernăuți, dar nu s-a concretizat nimic.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: