Autoritățile municipale insistă asupra ajustării tarifelor la călătoriile cu troleibuzul și autobuzul, în Chișinău. Potrivit acestora, dacă biletele nu se vor scumpi, Regia transport electric și Parcul urban de autobuze vor intra în faliment. Pe 24 martie, o companie de consulting a prezentat noua metodologie de calculare a tarifelor pentru călătoria în transportul public din municipiul Chișinău. Studiul a fost realizat la comanda Primăriei și pune accent pe achiziția de abonamente, în detrimentul biletelor de călătorie.
Autorii cercetării au remarcat că, timp de 12 ani, cheltuielile din bugetul municipal pentru compensarea pierderilor celor două întreprinderi de transport public au crescut cu 1300% față de 2010. Motivele sunt, în principal, scumpirea energiei electrice și a combustibilului, dar și salariile în creștere ale personalului.
Astfel, în perioada 2009 – 2020 costul mediu efectiv pentru o călătorie a crescut de la 1.58 mdl în anul 2009 la 5.2 mdl în anul 2021.
„În cazul în care autoritatea publică ar fi ajustat tariful anual la rata inflației, valoarea unui bilet la troleibuz în anul 2020 ar fi trebuit să constituie cel puțin 3.7 MDL. Totodată, în cazul ajustării tarifului la câștigul mediu în municipiul Chișinău ajustat la inflație, atunci tariful pentru o călătorie în troleibuz ar fi trebuit să fie echivalent cu 5.2 MDL”, se arată în studiu.
În urma aplicării instrumentelor de cercetare au fost identificate mai multe potențiale tarife, iar pentru formularea valorii de referință s-a decis luarea valorii mediane. Drept urmare a aplicării prezentei metode a fost formulată valoarea de referință care reprezintă tariful pentru un bilet pentru călătoria în transportul public municipale și care este echivalent cu 6.51 MDL.
Prin realizarea aproximării la unități a valorii de referință, prin aplicarea metodei de triangulare, se constată că valoarea de referință recomandată Consiliului Municipal Chișinău spre aprobare este echivalentă cu 6 MDL. Tariful final pentru un bilet de călătorie în transportul public va fi dezbătut în Consiliul Municipal Chișinău.
Viceprimarul Ilie Ceban a precizat că, pentru anul curent, 2022, la Regia transport electric se înregistrează un cost de 7 lei, iar la parcul urban de autobuze – de 19 lei. Cumulativ, prețul ar fi de 8,60 lei.
„Dacă nu vom ajusta tarifele, vom ajunge la 1 miliard de lei, care vor trebui compensate de aceste două întreprinderi. Riscăm să băgăm în faliment aceste întreprinderi. Înțelegem că există o parte politică în proces, dar trebuie să intrăm în esență, să înțelegem de ce este necesar”, a declarat viceprimarul capitalei Ilie Ceban și a precizat că ajutarea trebuie făcută în termen maxim de 2-3 luni.
În același timp, Metodologia prevede reduceri semnificative pentru călătorii care optează pentru achiziția de abonamente în detrimentul biletelor de călătorie singulare. Astfel, în cazul tuturor categoriile de călători, achiziția de abonamente în detrimentul biletelor singulare va conduce la o diminuare a costului mediu pentru o călătorie de la 2 până la 5 ori în dependență de categoria de călători și perioada de valabilitate a abonamentului.
Ultima oară, tarifele pentru călătoriile în transportul public municipal au fost majorate în 2009. Recent, consilierii din Bălți și Soroca au aprobat majorarea tarifelor pentru călătoriile cu troleibuzul și autobuzul.