Comisia Electroală Centrală (CEC) a anunțat, pe 26 august, că ințiază procedura de validare a mandatului de deputat în cazul lui Viorel Barda. Acesta va prelua fotoliul de parlamentar după demisia Zinaidei Popa, care a decis să rămână în funcția de consilier al municipiului Chișinău. Anterior, Barda a fost șef al Direcției 11 din cadrul Direcției Generale pentru Administrarea Clădirilor din Republica Moldova și președinte al Organizației Locale Râșcani PAS.
CEC a luat act de vacanța unui mandat de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, atribuit Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”. În conformitate cu prevederile legale, Comisia va propune Curții Constituționale validarea mandatului de deputat candidatului supleant Barda Viorelde pe lista aceluiași partid politic.
Potrivit declarației depuse la CEC, din 1 ianuarie 2019 până pe 31 decembrie 2020, acesta a obținut un venit în mărime de 81,3 mii de lei – salariu. În document se arată că partenera sa de viață lucrează la întreprinderea Mobile SRL, de la care a obținut un venit de aproape 96 de mii de lei. Aceasta a mai declarat și o donație în mărime de 33 400 de euro, o indemnizație de 6 000 de lei de la Primăria comunei Grătiești, precum și suma de 60 000 de lei – locațiune.
Viorel Barda nu deține niciun apartament sau casă, însă a declarat trei autoturisme: un Ford Transit produs în 2000 și cumpărat în 2011 (estimat la suma de 40 de mii de lei), un VAZ din 2001 (estimat la $1000) și o Toyota produsă în 2005 și cumpărată în 2014, în valoare de 6 mii de euro.
De asemenea, viitorul deputat a declarat un depozit bancar în sumă de 33400 de euro.
Conform CV-ului său, între anii 2006 – 2016 – a deținut funcția de administrator, S.C. ,,Cetatea Petrarilor”, iar anterior a fost inspector principal pentru pregătire profesională în cadrul Comisariatului de poliție a sectorului Râșcani. În 2005, Barda a fost lector al catedrei „Procedura penală și criminalistică”, iar în 2004 – inspector principal al secției reurse umane în cadrul Academiei de Poliție ,,Ștefan cel Mare”.
Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova susține că numărul moldovenilor care călătoresc cu avionul crește de la an la an, iar odată cu el – și numărul situațiilor neplăcute în aeroporturi. În astfel de cazuri, Centrul subliniază că pasagerii au drepturi clare și pot solicita compensații între 250 și 600 de euro, cazare, mese sau rambursarea integrală a biletului.
Potrivit Centrului, în Republica Moldova, drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul sunt reflectate într-un regulament aprobat de Guvern și în Legea privind protecția consumatorilor. Regulamentul se aplică zborurilor care pleacă de pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent de compania aeriană, precum și celor care sosesc din afara țării și sunt efectuate de operatori aerieni din R. Moldova. Pasagerii pot invoca aceste drepturi doar dacă au o rezervare confirmată pentru zborul respectiv și se prezintă la înregistrare la ora indicată în prealabil de compania aeriană sau, dacă ora nu este menționată, cu cel puțin 45 de minute înainte de plecarea zborului.
Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova a precizat că regulamentul transpune prevederile unui regulament al Parlamentului European și al Consiliului, aplicabil în statele Uniunii Europene. Astfel, dacă, în calitate de pasager, aveți parte de o încălcare a drepturilor într-unul dintre statele UE, vă puteți apăra drepturile în aceleași condiții, conform celor descrise mai jos.
În ce condiții și la ce putem pretinde în cazul întârzierilor de zbor?
Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că pasagerii au dreptul la compensații, informare despre drepturile lor, asistență și deservire atunci când zborul are o întârziere față de ora programată, după cum urmează:
două ore pentru zboruri de peste 1 500 de kilometri sau mai puțin;
trei ore sau mai mult pentru zboruri cuprinse între 1 500 și 3 500 de kilometri;
patru ore sau mai mult pentru zboruri mai lungi de 3 500 de kilometri.
Mărimea distanțelor de la Aeroportul Chișinău spre diferite destinații pot fi găsite aici, aici și aici.
În condițiile date, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare. În cazul în care noua oră de plecare este programată să fie cu cel puțin o zi mai târziu față de ora de plecare anunțată inițial, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară fată de cea prevăzută de pasager), dar și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării. În cazul în care întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de rambursare, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție.
Potrivit Centrului, valoarea compensațiilor ce poate fi solicitată de la compania avia care deservește zborul poate varia de la 250 la 600 euro, iar valoarea dată poate fi redusă la jumătate în condițiile în care pasagerului i se propune o cursă alternativă în condițiile specificate în tabel:
Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.
Ce drepturi avem și ce putem face în cazul anulării zborului?
Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că în cazul anulării unui zbor, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între:
rambursarea, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție;
redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, cât mai repede posibil;
redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenței unor locuri disponibile.
La anularea zborului, pasagerii trebuie să beneficieze de asistență și deservire, inclusiv în eventualitatea unei redirecționări. De asemenea, pasagerii au dreptul să primească o compensație, cu următoarele excepții:
dacă au fost informați despre anulare cu cel puțin 2 săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
dacă sunt informați despre anulare într-un interval cuprins între 14 și 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută, și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cu cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală cu mai puțin de 4 ore după ora de sosire prevăzută;
dacă sunt informați despre anulare cu mai puțin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de 2 ore după ora de sosire prevăzută.
Valoarea compensațiilor la care pot pretinde pasagerii care au parte de zboruri anulate este reflectată în tabelul de mai jos:
Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.
Potrivit Centrului, în momentul în care pasagerii sunt informați despre anulare, acestora trebuie să li se ofere explicații privind posibilitățile de transport alternative. Operatorul de transport aerian nu este obligat să plătească compensații dacă poate face dovada că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Sarcina dovedirii faptului că pasagerul a fost într-adevăr informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian.
Centrul a mai precizat că, în cazul anulării zborului, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, proporțională cu timpul de așteptare. În cazul unei redirecționări în care noua oră de plecare este programată la cel puțin o zi după ora de plecare inițială pentru zborul anulat, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară față de cea prevăzută de pasager), precum și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării.
Cum procedăm când ne pomenim cu bagaje pierdute sau deteriorate
Centrul European al Consumatorului din R. Moldova a menționat că, în caz de pierdere sau deteriorare a bagajelor, pasagerul trebuie să se adreseze companiei aeriene cu care a călătorit, precum și reprezentanților biroului ”Lost and Found”, înainte de a părăsi zona de sosire. Personalul acestui serviciu îl va informa pe pasager cu privire la ordinea acțiunilor și procedurilor ulterioare. Totodată, în conformitate cu politica companiei aeriene, pasagerul are dreptul de a primi o despăgubire, urmare a depunerii unei reclamații la compania aeriană.
Potrivit Centrului, chiar dacă companiile aeriene sunt răspunzătoare pentru daunele aduse bagajelor pasagerilor (pierderi, deteriorări sau întârzieri), valoarea maximă a despăgubirii este limitată la 1 000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), ceea ce reprezintă echivalentul a aproximativ 1 240 euro.