NM

„Cineva vrea să se îmbogățească pe spatele cetățenilor”. Propunerile PAS după scumpirea călătoriilor interurbane

Fracțiunea parlamentară a Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) va depune o inițiativă de modificare a Codului de Transport Auto și susține că guvernul Chicu ar trebui să demisioneze, pentru decizia de a majora tarifele la călătoriile interurbane. Mai mult, potrivit parlamentarilor, pe piața transportatorilor auto ar fi fost instaurat un monopol, care ar conveni în special anumitor aproapiați ai Partidului Socialiștilor, printre care președintele raionului Ungheni. Declarațiile au fost făcute de deputații Igor Grosu și Petru Frunze, în cadrul unei conferințe de presă care a avut loc astăzi, 3 ianuarie. 

„Guvernul Dodon a făcut un cadou de Crăciun extrem de neplăcut pentru cetățenii Republicii Moldova și a crescut cu până la 45% prețul la transportul rutier. Din păcate, oamenii vor continua să utilizeze un transport neperformant, periculos, primitiv, dar vor trebui să plătească mai mult pentru aceasta”, a declarat președintele fracțiunii PAS, Igor Grosu.

PAS califică decizia guvernului de a scumpi costul călătoriilor interurbane drept „o batjocură la adresa cetățenilor”. De asemenea, deputații Igor Grosu și Petru Frunze au atras atenția că guvernul a luat această decizie „necondiționat, fără consultări publice largi, pe ascuns”. Totodată, parlamentarii s-au arătat indignați că executivul nu va oferi subvenții la plata transportului interurban pentru pensionari.

„Puteau fi găsite mijloace pentru a acorda anumite facilități pensionarilor sau familiilor numeroase. Fie prin negocierea cu transportatorilor pentru acordarea de facilități, fie pentru subvenționarea directă a călătoriilor. PAS dezaprobă atitudinea guvernului, care s-a limitat la majorarea tarifelor, în loc să facă ordine în transportul interurban”, a mai adăugat Igor Grosu.

Deputatul a mai spus că situația actuală nu convine nici șoferilor, ci doar „celor care au monopolizat rutele de transport”.

Deputatul Petru Frunze, care a fost în trecut primar al satului Puhoi, raionul Ialoveni, a anunțat că a înregistrat o inițiativă legislativă care să rezolve o parte din problemele impuse de restricțiile din legislație și birocrație. Astfel, formațiunea cere:

– Reducerea intervalului de timp între curse, ceea ce va duce la deschiderea a mai multor curse și călătorii nu vor fi nevoiți să circule în condiții inumane în microbuze arhipline

– Excluderea prevederilor din Codul Transporturilor Auto prin care ministrul prin ordin poate aplica restricții la modificarea programului rutier;

– Tarifele la transport trebuie scoase de sub influența politicului și să fie reglementate de o autoritate independentă. Pentru a nu crea alte structuri, este necesar ca Reglementatorilor existenţi să le fie delegată această funcţie aşa cum s-a procedat şi în cazul altor servicii publice.

– Reducerea intervalului de timp între rute pentru localitățile mari, aflate la o distanță de cel mult 30 km de Chișinău, de 10 minute pentru microbuze și 15 minute pentru autobuze.

– Revizuirea întregului sistem de transport interurban de pasageri cu optimizarea rutelor, încurajarea achiziționării mijloacelor de transport mari (care să reducă din impactul de mediu) crearea interconexiunilor, care să aibă drept scop final reducerea costurilor de operare a rutelor.

„Cineva vrea să se îmbogățească pe spatele cetățenilor și nicidecum aceste lucruri nu sunt în favoarea cetățenilor”, a menționat Frunze.

Igor Grosu a mai spus că doi apropiați ai PSRM au interese de a menține monopolul în domeniul transportului auto, printre care președintele raionului Ungheni.

„Este monopol nedeclarat. Sunt indivizi care s-au dat bine pe lângă Dodon: un lider socialist de la Ungheni și unul de la Soroca, dacă nu mă înșel. Ei sunt primii interesați să se mențină situația”, a precizat Igor Grosu.

L-am telefonat în mod repetat pe președintele raionului Ungheni, Ghenadi Mitriuc, pentru a-i oferi dreptul la replică, însă secretara acestuia a declarat pentru NM că „acesta este plecat de urgență la Chișinău și să revenim după sărbători”.

Amintim că în data de 27 decembrie, guvernul a anunțat scumpiri la cursele interurubane, în urma solicitărilor transportatorilor auto, care au organizat mai multe greve. Secretarul de stat în cadrul Ministerului Economiei și Infrastructurii,  Iulian Postică, a precizat că prețul unei călătorii va depinde de categoria de confort al unității de transport.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Виталий Шмаков / NewsMaker

CEC a decis: 12 secții de votare pentru locuitorii din stânga Nistrului. Câte vor fi în diaspora

Comisia Electorală Centrală (CEC) a decis organizarea a 301 secții de votare în străinătate pentru alegerile parlamentare, precum și a 12 secții de votare pentru locuitorii din stânga Nistrului. Deciziile au fost luate pe 24 august, în cadrul unei ședințe.

CEC a decis organizarea a 12 secții de votare pentru cetățenii cu drept de vot din localitățile din stânga Nistrului, precum și pentru cei domiciliați în municipiul Bender și în comuna Chițcani, satele Cremenciug și Gîsca din raionul Căușeni, aflate provizoriu în afara controlului suveran al autorităților constituționale ale Republicii Moldova.

De asemenea, Comisia a decis organizarea a 301 secții de votare în străinătate. Dintre acestea 4 secții de votare vor fi constituite pentru cetățenii Republicii Moldova aflați pe teritoriul Statelor Unite ale Americii, Canadei, Regatului Norvegiei, Regatului Suediei, Republicii Finlanda, Republicii Islanda, Japonia, Republica Coreea, Australia și Noua Zeelandă care au ales să utilizeze drept metodă alternativă de vot, votarea prin corespondență.

***

În contextul secțiilor de votare pentru cetățenii din stânga Nistrului, amintim că pe 15 august Tiraspolul a transmis o adresare către Parlamentul Republicii Moldova, solicitând deschiderea a 41 de secții de votare la viitoarele alegeri parlamentare pentru locuitorii din regiunea transnistreană care dețin cetățenie moldovenească.

Vicepreședintele CEC, Pavel Postica, a declarat că vor fi organizate doar 10 secții. Spre comparație, la alegerile prezidențiale din toamna anului 2024 au fost deschise 30 de secții pentru cetățenii de pe malul stâng. Potrivit lui Postica, dacă analizăm prezența medie la ultimele trei scrutine, numărul secțiilor pentru locuitorii din stânga Nistrului nu ar trebui să depășească 10.

Numărul secțiilor de votare și al alegătorilor din stânga Nistrului a început să scadă din 2019. Până atunci, ambele cifre erau în creștere. Astfel, potrivit datelor Promo-Lex, la alegerile parlamentare din 2014 pentru votanții din regiune au fost deschise 26 de secții, iar la cele parlamentare din 2019 – 47. Și numărul alegătorilor a crescut în acești ani: 9 261 în 2014 și 37 257 pe circumscripția națională la alegerile parlamentare din 2019. La alegerile prezidențiale din 2020 au fost deschise 42 de secții, la parlamentarele anticipate din 2021 – 41, iar la prezidențialele din 2024 – 30. În turul al doilea al alegerilor prezidențiale au votat 26 260 de alegători de pe malul stâng, adică 1,5% din numărul total al celor care au votat în turul al doilea.

Tradițional, alegătorii din stânga Nistrului dau preferință la alegeri forțelor proruse. Astfel, în turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 2024, mai mult de 79% dintre alegătorii din regiune l-au susținut pe candidatul din partea Partidului Socialiștilor, Alexandr Stoianoglo. Pentru actuala președintă, Maia Sandu, au votat puțin peste 20% dintre alegători. În turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 2020, mai mult de 85% dintre locuitorii din regiune care au votat l-au susținut pe liderul socialiștilor, Igor Dodon, în timp ce pe candidata din partea PAS, Sandu, au susținut-o circa 14%.

***

Cu referire la secțiile de votare în diaspora, menționăm că în luna iulie CEC a propus deschiderea a 294 de secții. Totuși, lista prezentată atunci era una preliminară.

Prin comparație, la scrutinul din 2024 au fost deschise 231 de secții în 37 de țări.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: