Battle NM
Copiilor – despre sex
Ar trebui să se vorbească despre aceasta în școală?
Introducerea cursului de educație sexuală în școlile din Moldova este motiv de polemică de mai mult timp. Unii consideră că acesta ar fi o metodă bună de combatere a sarcinilor la vârsta adolescenței și a pedofiliei, alții susțin că inroducerea unei astfel de discipline doar va provoca noi cazuri de molestare a copiilor și va zdruncina principiile morale ale societății. NM a discutat cu reprezentanți ai ambelor părți și a prezentat argumentele lor sub formă de polemici la distanță.
Galina Leașco
Ginecolog, directorul Centrului de Sănătate Prietenos Tinerilor „Neovita"
Cu siguranță, da. Afirm acest lucru ca medic. O astfel de disciplină este necesară ca să nu mai fie avorturi, divorțuri, dar să avem familii puternice și copii doriți. Specialiștii care activează în medicina pentru adolescenți sunt doar pentru o generație de oameni culți și nu din cei care nu știu nimic despre corpul lor, nu știu ce să facă cu el și cum să stabilească relații de familie.
Vitalie Șincari
Protoiereu
Biserica este categoric împotriva unor astfel de discipline. Noi suntem pentru ca în educație, accentul să se pună pe formarea unei viziuni asupra lumii. Nu pe tehnologii de genul „cum să nu rămâi însărcinată", dar pe necesitatea de a conștientiza sensul existenței lumii și ce reprezinți tu, ca om.
Oxana Gumennaia
Psiholog
Această disciplină trebuie neapărat să fie introdusă în școli. Mai ales ținând cont de contextul nostru: mulți părinți au plecat la muncă peste hotare lăsându-și copiii cu bunicii. Deci, cu oameni din generația pentru care subiectul „sexualității" a fost tabuizat în mod deosebit. În asemenea situație, statul trebuie să răspundă de instruirea și educația copiilor.
Ala Revenco
Directorul Asociației „Părinți solidari"
Cred că o asemenea disciplină este necesară din principiu, însă trebuie să ne pregătim minuțios de aceasta. Adică, trebuie să abordăm problema în complex: ce va conține obiectul, cine și cum îl va preda.
Cristian Babin
Y-peer Moldova
Trebuie să educăm un mod de viață sănătos. Mai ales într-o societate în care oamenii nu se spală pe mâini înainte de a intra la wc și după. Nu se spală pe dinți dimineața și seara. Cred că o asemenea educație i-ar face pe copii mult mai responsabili.
Galina Leașco
Ginecolog, directorul Centrului de Sănătate Prietenos Tinerilor „Neovita"
Cu siguranță, da. Afirm acest lucru ca medic. O astfel de disciplină este necesară ca să nu mai fie avorturi, divorțuri, dar să avem familii puternice și copii doriți. Specialiștii care activează în medicina pentru adolescenți sunt doar pentru o generație de oameni culți și nu din cei care nu știu nimic despre corpul lor, nu știu ce să facă cu el și cum să stabilească relații de familie.
Vitalie Șincari
Protoiereu
Biserica este categoric împotriva unor astfel de discipline. Noi suntem pentru ca în educație, accentul să se pună pe formarea unei viziuni asupra lumii. Nu pe tehnologii de genul „cum să nu rămâi însărcinată", dar pe necesitatea de a conștientiza sensul existenței lumii și ce reprezinți tu, ca om.
Oxana Gumennaia
Psiholog
Această disciplină trebuie neapărat să fie introdusă în școli. Mai ales ținând cont de contextul nostru: mulți părinți au plecat la muncă peste hotare lăsându-și copiii cu bunicii. Deci, cu oameni din generația pentru care subiectul „sexualității" a fost tabuizat în mod deosebit. În asemenea situație, statul trebuie să răspundă de instruirea și educația copiilor.
Ala Revenco
Directorul Asociației „Părinți solidari"
Cred că o asemenea disciplină este necesară din principiu, însă trebuie să ne pregătim minuțios de aceasta. Adică, trebuie să abordăm problema în complex: ce va conține obiectul, cine și cum îl va preda.
Cristian Babin
Y-peer Moldova
Trebuie să educăm un mod de viață sănătos. Mai ales într-o societate în care oamenii nu se spală pe mâini înainte de a intra la wc și după. Nu se spală pe dinți dimineața și seara. Cred că o asemenea educație i-ar face pe copii mult mai responsabili.
Vitalie Șincari
Protoiereu
Această disciplină va aduce mai multe daune decât folos. În primul rând, va pângări copilul, pentru că noi îi impunem prea devreme sexualitatea. Astfel, noi îi facem pe copii hipersensibili la desfrâu. Și ne alegem cu sex prematur, când tinerii se bucură că pot să nu se îmbolnăvească și să nu rămână însărcinate.
Oxana Gumennaia
Psiholog
Copiii se aleg cu cele mai multe traume anume din cauza reacției neadecvate a unei persoane mature atunci când vine vorba de sexualitate. Copilul este traumat atunci când nu înțelege nimic despre faptul că astfel de procese sunt posibile și că ele sunt firești pentru maturi. Cu cât mai mult ne va fi teamă și vom evita acest subiect, cu atât mai mulți oameni cu o sexualitate nesănătoasă vor profita de naivitatea copiilor.
Alina Rusu
Jurnalistă, membră a Asociației pentru educație creștin-ortodoxă
Educația sexuală în școală ar putea deveni un provocator al interesului sexual. Pentru că, predând-o, atenția este accentuată, de obicei, nu atât pe promovarea abstinenței cât pe ideea „sexului protejat". Copiilor li se spune că ei au drepturi sexuale, că nimeni nu poate să le interzică ceva.

Pastilele contraceptive de urgență, care sunt promovate acum, sunt aceleași preparate hormonale care dăunează sănătății. Ele pot chiar să provoace cancer. De asemenea, ele provoacă avortul spontan. Iar în religia noastră, acesta este un păcat – să omori omul conceput. Și noi le supunem acestui pericol pe fetele noastre care au câte 14-15 ani. În multe țări, femeile care au trecut printr-un avort, încep să regrete acest lucru. Psihologii susțin că la femei apare starea post-avort: depresiile, ele devin agresive. Iar acest lucru provoacă probleme sociale și de familie.
Cristian Babin
Y-peer Moldova
Eu vă voi dezamăgi. Această disciplină nu se referă atât la sex ca proces cât la educația sexuală: noi vorbim la lecții despre deosebirile dintre femeie și bărbat. Și religia vorbește despre aceasta. La fel, în cadrul acestor lecții, noi promovăm importanța abstinenței sexuale.
Natalia Munteanu
Psiholog
Introducerea unei astfel de discipline în programul școlar ar putea influența negativ asupra copiilor și adolescenților. Sunt trei tipuri de consecințe. Morale: în timpul lecțiilor, accentul se pune pe relațiile din afara căsătoriei. Copiilor li se creează impresia că totul este permis, din această cauză, au de suferit relațiile cu părinții (aceștia din urmă își pierd autoritatea), sunt denaturate viziunile asupra vieții, se devalorizează valorile familiei.

Consecințe somatice: tulburări și îmbolnăviri neurologice, boli cu transmitere sexuală. Și consecințe psihice: dispare atitudinea romantică față de dragoste, cresc cazurile de homosexualitate, impotență, depresie, suicid și criminalitate.
Alina Rusu
Jurnalistă, membră a Asociației pentru educație creștin-ortodoxă
Autorul ideii despre educația sexuală a copiilor Alfred Kinsey a scris multe cărți despre sexualitatea bărbaților și a femeilor. În acestea, el scrie despre rezultatele experimentelor pe care le numește cercetări. Aproape 2 mii de copii, inclusiv în vârstă de până la un an, au fost violați, pentru ca autorul (specialist în entomologie) să declare că ei, copiii, au nevoie de relații sexuale. Cercetătorul Judith Reisman consideră că Kinsey a fost un pedofil și că a suferit de tulburări psihice grave. Adepții săi luptă pentru ca pedofilia să fie legalizată.
Oxana Gumennaia
Psiholog
Doctorul Alfred Kinsey nu s-a preocupat de probleme de educație sexuală a copiilor, ci de cercetări în domeniul comportamentului sexual al omului. „Rapoartele lui Kinsey" înseamnă două monografii despre comportamentul sexual al omului, scrise de Alfred Kinsey, Wardell Pomeroy ș.a. „Rapoartele lui Kinsey" au fost criticate de conservatorii care au văzut în acestea un pericol pentru morala publică. Pretenția principală față de „Rapoarte" a fost că, în opinia criticilor, Kinsey a atentat la cel mai sacru lucru: el a încercat să distrugă principiile care s-au format de-a lungul deceniilor. Relațiile de până la căsătorie care, în opinia lui Kinsey, nu prezentau pericol erau aspru condamnate. A fost revoluționar și faptul că în „Rapoartele lui Kinsey" sunt informații despre orgasmele copiilor de vârstă prepubertală.

Criticii lui Kinsey afirmă că astfel de informații puteau fi obținute doar prin urmărirea sau participarea la molestarea copiilor. Institutul „Kinsey" afirmă fără echivoc pe site-ul său: „Kinsey nu a efectuat experimente cu copiii; el nu a angajat, nu a colaborat și nu a rugat alți oameni să facă experimente cu copiii". El a obținut cele mai multe informații despre aceasta de la maturii care și-au amintit propria copilărie. Unele date au fost obținute de la părinții care își observau propriii copii, iar altele – de la pedagogii care urmăreau copiii care își manifestau sexualitatea. La fel, Kinsey a indicat faptul că a discutat cu nouă bărbați pedofili care i-au descris, cum reacționau copiii și cum răspundeau la seducție.
Vitalie Șincari
Protoiereu
Această disciplină va aduce mai multe daune decât folos. În primul rând, va pângări copilul, pentru că noi îi impunem prea devreme sexualitatea. Astfel, noi îi facem pe copii hipersensibili la desfrâu. Și ne alegem cu sex prematur, când tinerii se bucură că pot să nu se îmbolnăvească și să nu rămână însărcinate.
Oxana Gumennaia
Psiholog
Copiii se aleg cu cele mai multe traume anume din cauza reacției neadecvate a unei persoane mature atunci când vine vorba de sexualitate. Copilul este traumat atunci când nu înțelege nimic despre faptul că astfel de procese sunt posibile și că ele sunt firești pentru maturi. Cu cât mai mult ne va fi teamă și vom evita acest subiect, cu atât mai mulți oameni cu o sexualitate nesănătoasă vor profita de naivitatea copiilor.
Alina Rusu
Jurnalistă, membră a Asociației pentru educație creștin-ortodoxă
Educația sexuală în școală ar putea deveni un provocator al interesului sexual. Pentru că, predând-o, atenția este accentuată, de obicei, nu atât pe promovarea abstinenței cât pe ideea „sexului protejat". Copiilor li se spune că ei au drepturi sexuale, că nimeni nu poate să le interzică ceva.

Pastilele contraceptive de urgență, care sunt promovate acum, sunt aceleași preparate hormonale care dăunează sănătății. Ele pot chiar să provoace cancer. De asemenea, ele provoacă avortul spontan. Iar în religia noastră, acesta este un păcat – să omori omul conceput. Și noi le supunem acestui pericol pe fetele noastre care au câte 14-15 ani. În multe țări, femeile care au trecut printr-un avort, încep să regrete acest lucru. Psihologii susțin că la femei apare starea post-avort: depresiile, ele devin agresive. Iar acest lucru provoacă probleme sociale și de familie.
Cristian Babin
Y-peer Moldova
Eu vă voi dezamăgi. Această disciplină nu se referă atât la sex ca proces cât la educația sexuală: noi vorbim la lecții despre deosebirile dintre femeie și bărbat. Și religia vorbește despre aceasta. La fel, în cadrul acestor lecții, noi promovăm importanța abstinenței sexuale.
Natalia Munteanu
Psiholog
Introducerea unei astfel de discipline în programul școlar ar putea influența negativ asupra copiilor și adolescenților. Sunt trei tipuri de consecințe. Morale: în timpul lecțiilor, accentul se pune pe relațiile din afara căsătoriei. Copiilor li se creează impresia că totul este permis, din această cauză, au de suferit relațiile cu părinții (aceștia din urmă își pierd autoritatea), sunt denaturate viziunile asupra vieții, se devalorizează valorile familiei.

Consecințe somatice: tulburări și îmbolnăviri neurologice, boli cu transmitere sexuală. Și consecințe psihice: dispare atitudinea romantică față de dragoste, cresc cazurile de homosexualitate, impotență, depresie, suicid și criminalitate.
Alina Rusu
Jurnalistă, membră a Asociației pentru educație creștin-ortodoxă
Autorul ideii despre educația sexuală a copiilor Alfred Kinsey a scris multe cărți despre sexualitatea bărbaților și a femeilor. În acestea, el scrie despre rezultatele experimentelor pe care le numește cercetări. Aproape 2 mii de copii, inclusiv în vârstă de până la un an, au fost violați, pentru ca autorul (specialist în entomologie) să declare că ei, copiii, au nevoie de relații sexuale. Cercetătorul Judith Reisman consideră că Kinsey a fost un pedofil și că a suferit de tulburări psihice grave. Adepții săi luptă pentru ca pedofilia să fie legalizată.
Oxana Gumennaia
Psiholog
Doctorul Alfred Kinsey nu s-a preocupat de probleme de educație sexuală a copiilor, ci de cercetări în domeniul comportamentului sexual al omului. „Rapoartele lui Kinsey" înseamnă două monografii despre comportamentul sexual al omului, scrise de Alfred Kinsey, Wardell Pomeroy ș.a. „Rapoartele lui Kinsey" au fost criticate de conservatorii care au văzut în acestea un pericol pentru morala publică. Pretenția principală față de „Rapoarte" a fost că, în opinia criticilor, Kinsey a atentat la cel mai sacru lucru: el a încercat să distrugă principiile care s-au format de-a lungul deceniilor. Relațiile de până la căsătorie care, în opinia lui Kinsey, nu prezentau pericol erau aspru condamnate. A fost revoluționar și faptul că în „Rapoartele lui Kinsey" sunt informații despre orgasmele copiilor de vârstă prepubertală.

Criticii lui Kinsey afirmă că astfel de informații puteau fi obținute doar prin urmărirea sau participarea la molestarea copiilor. Institutul „Kinsey" afirmă fără echivoc pe site-ul său: „Kinsey nu a efectuat experimente cu copiii; el nu a angajat, nu a colaborat și nu a rugat alți oameni să facă experimente cu copiii". El a obținut cele mai multe informații despre aceasta de la maturii care și-au amintit propria copilărie. Unele date au fost obținute de la părinții care își observau propriii copii, iar altele – de la pedagogii care urmăreau copiii care își manifestau sexualitatea. La fel, Kinsey a indicat faptul că a discutat cu nouă bărbați pedofili care i-au descris, cum reacționau copiii și cum răspundeau la seducție.
Oxana Gumennaia
Psiholog
La 7-8 ani, copiii știu deja foarte multe despre sex, din internet, și discută despre aceasta cu semenii lor. Adesea ei obțin informații din filmele porno. De aceea este foarte important să li se explice nu doar ce e sexul, dar și ce înseamnă un viol. Trebuie să li se explice că sexul este parte a relațiilor, oamenii se ocupă cu aceasta de bună voie, iar violul este atunci când un om este impus să facă sex și acest lucru este inadmisibil.
Vitalie Șincari
Protoiereu
Și internetul, și predarea acestei discipline înseamnă un sistem neverificat de cunoștințe. Asemenea lecții sunt doar presupuneri ale unor oameni precum că așa, „va fi mai bine pentru copii". Această lume afirmă că îți poți schimba sexul absolut liber. Această lume afirmă că îți poți schimba valorile tradiționale pe unele netradiționale și aceasta – fără prea mari bătăi de cap. Această poziție nu este confirmată prin nimic: nici prin experiența omenirii, nici prin cultură, nici prin valorile noastre religioase. Eu nu pot să cred că această disciplină va fi predată printr-o metodă științifică sau printr-o metodică verificată. De aceea eu sunt mai mult pentru faptul ca copiii să afle despre toate de „afară".
Dumitru Slusarenco
Avocat
Noi trăim niște vremuri în care, pe de o parte, în familii mai predomină conservatismul și ideologia tradițională, iar pe de altă parte, copiii ajung într-un flux de informații liberale. Așa se creează o disonanță: în special platformele online, rețelele sociale și presa oferă copiilor informații despre care nu se vorbește în familie. De acolo, ei află despre sex și cum acesta este perceput de lumea modernă. Acest lucru provoacă un comportament greșit care duce la traume psihologice: sex prematur, sex neprotejat, violuri, hărțuire sexuală, bullying-ul. În multe privințe, acesta este efectul disonanței din societate. Educația sexuală în școli este necesară pentru a depăși acest conflict.
Natalia Munteanu
Psiholog
Probabil, cineva dorește intenționat să intoxice copiii moral, fizic și psihic. În această situație, lipsa de acțiuni se egalează cu trădarea. Însă în acest caz, răspunderea o poartă, în primul rând, părinții și nu școala. Părinții pot să explice și să interzică. Sunt subiecte care stârnesc timiditate, subiecte tabuizate despre care este dificil să se vorbească în colectiv, dar se poate numai în mod individual. Pentru aceasta, în școlile noastre nu se ajung cadre calificate.
Oxana Gumennaia
Psiholog
La 7-8 ani, copiii știu deja foarte multe despre sex, din internet, și discută despre aceasta cu semenii lor. Adesea ei obțin informații din filmele porno. De aceea este foarte important să li se explice nu doar ce e sexul, dar și ce înseamnă un viol. Trebuie să li se explice că sexul este parte a relațiilor, oamenii se ocupă cu aceasta de bună voie, iar violul este atunci când un om este impus să facă sex și acest lucru este inadmisibil.
Vitalie Șincari
Protoiereu
Și internetul, și predarea acestei discipline înseamnă un sistem neverificat de cunoștințe. Asemenea lecții sunt doar presupuneri ale unor oameni precum că așa, „va fi mai bine pentru copii". Această lume afirmă că îți poți schimba sexul absolut liber. Această lume afirmă că îți poți schimba valorile tradiționale pe unele netradiționale și aceasta – fără prea mari bătăi de cap. Această poziție nu este confirmată prin nimic: nici prin experiența omenirii, nici prin cultură, nici prin valorile noastre religioase. Eu nu pot să cred că această disciplină va fi predată printr-o metodă științifică sau printr-o metodică verificată. De aceea eu sunt mai mult pentru faptul ca copiii să afle despre toate de „afară".
Dumitru Slusarenco
Avocat
Noi trăim niște vremuri în care, pe de o parte, în familii mai predomină conservatismul și ideologia tradițională, iar pe de altă parte, copiii ajung într-un flux de informații liberale. Așa se creează o disonanță: în special platformele online, rețelele sociale și presa oferă copiilor informații despre care nu se vorbește în familie. De acolo, ei află despre sex și cum acesta este perceput de lumea modernă. Acest lucru provoacă un comportament greșit care duce la traume psihologice: sex prematur, sex neprotejat, violuri, hărțuire sexuală, bullying-ul. În multe privințe, acesta este efectul disonanței din societate. Educația sexuală în școli este necesară pentru a depăși acest conflict.
Natalia Munteanu
Psiholog
Probabil, cineva dorește intenționat să intoxice copiii moral, fizic și psihic. În această situație, lipsa de acțiuni se egalează cu trădarea. Însă în acest caz, răspunderea o poartă, în primul rând, părinții și nu școala. Părinții pot să explice și să interzică. Sunt subiecte care stârnesc timiditate, subiecte tabuizate despre care este dificil să se vorbească în colectiv, dar se poate numai în mod individual. Pentru aceasta, în școlile noastre nu se ajung cadre calificate.
Moldova face parte din top-5 țări din Europa cu cel mai înalt indicator al sarcinilor în adolescență.

În fiecare an, aproximativ 3 mii de fete din Moldova, cu vârsta de 15-19 ani, devin mame. Aceleiași categorii de vârstă îi revine fiecare al zecelea avort. Acest indicator este de două ori mai mare decât în UE.
Moldova face parte din top-5 țări din Europa cu cel mai înalt indicator al sarcinilor în adolescență.

În fiecare an, aproximativ 3 mii de fete din Moldova, cu vârsta de 15-19 ani, devin mame. Aceleiași categorii de vârstă îi revine fiecare al zecelea avort. Acest indicator este de două ori mai mare decât în UE.
Oxana Gumennaia
Psiholog
Cu cât mai mult ne va fi teamă de acest subiect și îl vom evita, cu atât mai mulți oameni cu o sexualitate nesănătoasă vor profita de naivitatea copiilor. Știți că printre violatori sunt doar 3% pedofili adevărați? Toți ceilalți sunt persoane apropiate care comit acte de violență atunci când sunt în stare de ebrietate sau pentru a-și demonstra superioritatea. Același lucru se întâmplă și atunci când adolescenții își bat joc de copii. Dacă unui copil în vârstă de la doi până la 11 ani i s-ar povesti despre toate acestea, numărul unor astfel de crime ar fi mai mic.
Vitalie Șincari
Protoiereu
Să acoperi acest lucru prin profilaxia violenței este o aberație. Copiii știu foarte bine ce înseamnă violență. Orice copil înțelege limita după care începe hărțuirea și violența. E prea puțin probabil că după ce le vom vorbi despre aceasta, ei vor deveni mai curajoși pentru a vorbi despre aceasta.
Dumitru Slusarenco
Avocat
Eu sunt sigur că datorită educației sexuale în școală, cazurile de violență sexuală vor fi mai puține. Copiii vor înțelege cum „funcționează" corpul lor și cum trebuie să comunice unii cu alții. Vor înțelege ce înseamnă violul.
Alina Rusu
Jurnalistă, membră a Asociației pentru educație creștin-ortodoxă
Nu cred că sunt atât de multe cazuri de acest gen. În general, nu ar trebui să argumentăm prin aceasta necesitatea educației sexuale în școală. Dacă într-o anumită localitate se va întâmpla așa ceva, profesorii vor putea organiza „o lecție de profilaxie". Iar dacă părinții pleacă peste hotare și își lasă copiii în grija persoanelor străine, de ce noi credem că școala va soluționa această problemă? Eu cred că aici este vorba despre frică. Cred că cei mici înțeleg foarte bine ce se întâmplă. Din câte îmi amintesc, după introducerea acestei discipline în școlile din Danemarca și din alte țări, a crescut numărul de violuri.
Oxana Gumennaia
Psiholog
Cu cât mai mult ne va fi teamă de acest subiect și îl vom evita, cu atât mai mulți oameni cu o sexualitate nesănătoasă vor profita de naivitatea copiilor. Știți că printre violatori sunt doar 3% pedofili adevărați? Toți ceilalți sunt persoane apropiate care comit acte de violență atunci când sunt în stare de ebrietate sau pentru a-și demonstra superioritatea. Același lucru se întâmplă și atunci când adolescenții își bat joc de copii. Dacă unui copil în vârstă de la doi până la 11 ani i s-ar povesti despre toate acestea, numărul unor astfel de crime ar fi mai mic.
Vitalie Șincari
Protoiereu
Să acoperi acest lucru prin profilaxia violenței este o aberație. Copiii știu foarte bine ce înseamnă violență. Orice copil înțelege limita după care începe hărțuirea și violența. E prea puțin probabil că după ce le vom vorbi despre aceasta, ei vor deveni mai curajoși pentru a vorbi despre aceasta.
Dumitru Slusarenco
Avocat
Eu sunt sigur că datorită educației sexuale în școală, cazurile de violență sexuală vor fi mai puține. Copiii vor înțelege cum „funcționează" corpul lor și cum trebuie să comunice unii cu alții. Vor înțelege ce înseamnă violul.
Alina Rusu
Jurnalistă, membră a Asociației pentru educație creștin-ortodoxă
Nu cred că sunt atât de multe cazuri de acest gen. În general, nu ar trebui să argumentăm prin aceasta necesitatea educației sexuale în școală. Dacă într-o anumită localitate se va întâmpla așa ceva, profesorii vor putea organiza „o lecție de profilaxie". Iar dacă părinții pleacă peste hotare și își lasă copiii în grija persoanelor străine, de ce noi credem că școala va soluționa această problemă? Eu cred că aici este vorba despre frică. Cred că cei mici înțeleg foarte bine ce se întâmplă. Din câte îmi amintesc, după introducerea acestei discipline în școlile din Danemarca și din alte țări, a crescut numărul de violuri.
Vlad Pâslaru
Doctor habilitat, profesor, Institutul de Științe ale Educației
În tradițiile fiecărui popor sunt suficiente elemente ale educației sexuale care se transmit în familie, în societate. În principiu, acest lucru este suficient. Mai devreme, asemenea lecții se organizau în școli în timpul orelor de dirigenție. Venea medicul și organiza lecții separat pentru băieți și fete. Educația sexuală în școli trebuie să fie, însă e mai bine să se lucreze cu fiecare copil individual. Numai dirigintele știe cum, când și cât trebuie să vorbească la acest subiect cu un copil concret.
Alina Rusu
Jurnalistă, membră a Asociației pentru educație creștin-ortodoxă
De educația copiilor se ocupă în primul rând părinții. Școala trebuie pur și simplu să susțină educația pe care părinții o oferă copiilor. Părinții trebuie să vorbească despre aceasta cu copiii, când aceștia ating o anumită vârstă. Desigur, copiilor nu trebuie să li se vorbească despre masturbare de la vârsta de șapte ani sau mai ales de la patru ani, așa cum cineva recomandă. Oare noi îi vom proteja pe copii de bolile sexuale povestindu-le încă din copilărie despre masturbare? Nu. Noi nu suntem împotriva lecțiilor care, mai devreme, erau organizate în școli separat pentru băieți și fete și în cadrul cărora li se vorbea despre transformările care au loc în organism și despre pericolul maladiilor care se transmit pe cale sexuală.
Oxana Gumennaia
Psiholog
Desigur, cel mai bine e atunci când aceste obligațiuni și responsabilități și le asumă părinții. Însă dacă ei nu fac acest lucru, atunci școala trebuie să fie sursă de informație corectă. Profesorul trebuie să răspundă la toate întrebările copiilor, fără timiditate, dar și fără a veni în contradicție cu sensul științific modern al acestei chestiuni.
Ala Revenco
Directorul Asociației „Părinți solidari"
Fără doar și poate, acest lucru trebuie să-l facă părinții. Pentru că totul depinde de educația în familie. Școala trebuie să colaboreze și să susțină în acest sens. Însă cele mai intime întrebări trebuie să fie discutate în familie.
Natalia Munteanu
Psiholog
Psihologul Blonski din Rusia afirma că educația sexuală nu trebuie inițiată mai devreme decât la 14-15 ani. Aici, responsabilitatea este a părinților. Ei își cunosc copilul și simt când trebuie să facă acest lucru. În plus, acesta este dreptul lor prevăzut în Declarația pentru drepturile omului. Ca alternativă, eu propun introducerea în școală a educației de gen. Aceasta trebuie să includă nu numai fiziologia, dar și toate tipurile de relații (prietenie, relații cu colegii, părinții). Iar disciplina ar trebui să se numească „Educația valorilor familiale". Aceasta ar trebui să se orienteze către normele morale, distribuția rolurilor, asumarea responsabilității, satisfacerea așteptărilor, relațiile dintre bărbat și femeie care sunt uniți prin căsătorie, familie, dragoste, fidelitate. Doar educând copiii în acest spirit, noi putem conta pe dezvoltarea lor armonioasă, creativitate, familii bune și nașterea unor generații sănătoase.
Cristian Babin
Y-peer Moldova
Părinții nu au făcut față niciodată educației sexuale. În familiile noastre, mulți se conduc de „lipsa de cunoștințe". Părinții se sfiesc ori consideră că e un păcat să-i vorbești copilului despre consecințele unui contact sexual. Copiii suferă din această cauză. Fără a obține informații de la părinți, ei încep să le caute în alt loc. Și adesea le găsesc pe internet. Iar acolo este multă informație neverificată. Și deocamdată nu putem fi siguri de faptul că fiecare părinte poate soluționa corect această problemă. De aceasta trebuie să se ocupe școala.
Vlad Pâslaru
Doctor habilitat, profesor, Institutul de Științe ale Educației
În tradițiile fiecărui popor sunt suficiente elemente ale educației sexuale care se transmit în familie, în societate. În principiu, acest lucru este suficient. Mai devreme, asemenea lecții se organizau în școli în timpul orelor de dirigenție. Venea medicul și organiza lecții separat pentru băieți și fete. Educația sexuală în școli trebuie să fie, însă e mai bine să se lucreze cu fiecare copil individual. Numai dirigintele știe cum, când și cât trebuie să vorbească la acest subiect cu un copil concret.
Alina Rusu
Jurnalistă, membră a Asociației pentru educație creștin-ortodoxă
De educația copiilor se ocupă în primul rând părinții. Școala trebuie pur și simplu să susțină educația pe care părinții o oferă copiilor. Părinții trebuie să vorbească despre aceasta cu copiii, când aceștia ating o anumită vârstă. Desigur, copiilor nu trebuie să li se vorbească despre masturbare de la vârsta de șapte ani sau mai ales de la patru ani, așa cum cineva recomandă. Oare noi îi vom proteja pe copii de bolile sexuale povestindu-le încă din copilărie despre masturbare? Nu. Noi nu suntem împotriva lecțiilor care, mai devreme, erau organizate în școli separat pentru băieți și fete și în cadrul cărora li se vorbea despre transformările care au loc în organism și despre pericolul maladiilor care se transmit pe cale sexuală.
Oxana Gumennaia
Psiholog
Desigur, cel mai bine e atunci când aceste obligațiuni și responsabilități și le asumă părinții. Însă dacă ei nu fac acest lucru, atunci școala trebuie să fie sursă de informație corectă. Profesorul trebuie să răspundă la toate întrebările copiilor, fără timiditate, dar și fără a veni în contradicție cu sensul științific modern al acestei chestiuni.
Ala Revenco
Directorul Asociației „Părinți solidari"
Fără doar și poate, acest lucru trebuie să-l facă părinții. Pentru că totul depinde de educația în familie. Școala trebuie să colaboreze și să susțină în acest sens. Însă cele mai intime întrebări trebuie să fie discutate în familie.
Natalia Munteanu
Psiholog
Psihologul Blonski din Rusia afirma că educația sexuală nu trebuie inițiată mai devreme decât la 14-15 ani. Aici, responsabilitatea este a părinților. Ei își cunosc copilul și simt când trebuie să facă acest lucru. În plus, acesta este dreptul lor prevăzut în Declarația pentru drepturile omului. Ca alternativă, eu propun introducerea în școală a educației de gen. Aceasta trebuie să includă nu numai fiziologia, dar și toate tipurile de relații (prietenie, relații cu colegii, părinții). Iar disciplina ar trebui să se numească „Educația valorilor familiale". Aceasta ar trebui să se orienteze către normele morale, distribuția rolurilor, asumarea responsabilității, satisfacerea așteptărilor, relațiile dintre bărbat și femeie care sunt uniți prin căsătorie, familie, dragoste, fidelitate. Doar educând copiii în acest spirit, noi putem conta pe dezvoltarea lor armonioasă, creativitate, familii bune și nașterea unor generații sănătoase.
Cristian Babin
Y-peer Moldova
Părinții nu au făcut față niciodată educației sexuale. În familiile noastre, mulți se conduc de „lipsa de cunoștințe". Părinții se sfiesc ori consideră că e un păcat să-i vorbești copilului despre consecințele unui contact sexual. Copiii suferă din această cauză. Fără a obține informații de la părinți, ei încep să le caute în alt loc. Și adesea le găsesc pe internet. Iar acolo este multă informație neverificată. Și deocamdată nu putem fi siguri de faptul că fiecare părinte poate soluționa corect această problemă. De aceasta trebuie să se ocupe școala.
Oxana Gumennaia
Psiholog
Educația sexuală a copilului trebuie să înceapă de la doi-trei ani, pentru că victime ale pedofililor devin, de obicei, copiii de până la 10 ani. Deja la trei-patru ani, copilul trebuie să știe multe despre corpul său și despre limitele admisibile în relații: cine poate să-l atingă, cine nu ș.a.

Dacă e să vorbim despre disciplina școlară, unui copil de 6-7 ani deja poate să i se ofere informații de bază despre raportul sexual, explicându-i-se că natura a creat corpul bărbatului și cel al femeii în așa fel ca acestea să se potrivească la fel ca niște piese de puzzle. Pentru ca să fie pe înțelesul copilului. Lui i se poate explica faptul că sexul este una dintre modalitățile de a demonstra dragostea unuia față de celălalt, însă aceasta se referă la maturi.

Totodată, noi putem să stabilim limite de vârstă. De exemplu, că sex pot face persoanele care au depășit vârsta de 18 ani, deși la noi, vârsta acordului sexual este de 16 ani. Tabuizarea se poate solda cu apariția unui interes și mai mare față de acest subiect din partea copilului.
Galina Leașco
Ginecolog, directorul Centrului de Sănătate Prietenos Tinerilor „Neovita"
Ar trebui să înceapă cât mai devreme posibil. Pentru că la noi, copilul află încă în primii ani de viață că are mânuțe și piciorușe. Și nu este vorba despre a-i explica unui copil care poză este mai potrivită pentru orgasm. Această disciplină școlară trebuie neapărat să fie adaptată vârstei.
Vlad Pâslaru
Doctor habilitat, profesor, Institutul de Științe ale Educației
O asemenea disciplină este în strânsă legătură cu dezvoltarea fiziologică a copiilor. Deci, totul depinde de vârstă. Dacă acest obiect s-ar introduce doar în clasele liceale, nu sunt împotrivă. Dar nu mai devreme.
Cristian Babin
Y-Peer
Poate fi introdus și de la șapte ani, dar trebuie să fie adaptat conform vârstei. Fiecare copil trebuie să știe cum este construit corpul său. Fetiței trebuie să i se explice, ce înseamnă menstruație până a i se începe. În timpul primei menstruații, fetița se sperie. În principiu însă o asemenea disciplină poate fi introdusă prin clasa a 7-a – a 9-a. Despre începutul vieții sexuale trebuie să i se vorbească la 16-17 ani.
Oxana Gumennaia
Psiholog
Educația sexuală a copilului trebuie să înceapă de la doi-trei ani, pentru că victime ale pedofililor devin, de obicei, copiii de până la 10 ani. Deja la trei-patru ani, copilul trebuie să știe multe despre corpul său și despre limitele admisibile în relații: cine poate să-l atingă, cine nu ș.a.

Dacă e să vorbim despre disciplina școlară, unui copil de 6-7 ani deja poate să i se ofere informații de bază despre raportul sexual, explicându-i-se că natura a creat corpul bărbatului și cel al femeii în așa fel ca acestea să se potrivească la fel ca niște piese de puzzle. Pentru ca să fie pe înțelesul copilului. Lui i se poate explica faptul că sexul este una dintre modalitățile de a demonstra dragostea unuia față de celălalt, însă aceasta se referă la maturi.

Totodată, noi putem să stabilim limite de vârstă. De exemplu, că sex pot face persoanele care au depășit vârsta de 18 ani, deși la noi, vârsta acordului sexual este de 16 ani. Tabuizarea se poate solda cu apariția unui interes și mai mare față de acest subiect din partea copilului.
Galina Leașco
Ginecolog, directorul Centrului de Sănătate Prietenos Tinerilor „Neovita"
Ar trebui să înceapă cât mai devreme posibil. Pentru că la noi, copilul află încă în primii ani de viață că are mânuțe și piciorușe. Și nu este vorba despre a-i explica unui copil care poză este mai potrivită pentru orgasm. Această disciplină școlară trebuie neapărat să fie adaptată vârstei.
Vlad Pâslaru
Doctor habilitat, profesor, Institutul de Științe ale Educației
O asemenea disciplină este în strânsă legătură cu dezvoltarea fiziologică a copiilor. Deci, totul depinde de vârstă. Dacă acest obiect s-ar introduce doar în clasele liceale, nu sunt împotrivă. Dar nu mai devreme.
Cristian Babin
Y-Peer
Poate fi introdus și de la șapte ani, dar trebuie să fie adaptat conform vârstei. Fiecare copil trebuie să știe cum este construit corpul său. Fetiței trebuie să i se explice, ce înseamnă menstruație până a i se începe. În timpul primei menstruații, fetița se sperie. În principiu însă o asemenea disciplină poate fi introdusă prin clasa a 7-a – a 9-a. Despre începutul vieții sexuale trebuie să i se vorbească la 16-17 ani.
Valentin Crudu
Șef de direcție, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării
Ministerul nu preconizează să introducă o asemenea disciplină școlară în timpul apropiat. Noi nu avem elaborat nici curriculumul pentru ea. Însă tot ce ține de informația despre aceasta este în noul program la biologie. Noi ne străduim să nu introducem obiecte noi, ci să creăm module integrate în baza disciplinelor actuale.

Noi avem un curs opțional care se numește Educație pentru sănătate. Avem curriculumuri pentru clasele a 5-a, a 10-a și a 12-a. Anul trecut, acesta a fost un proiect-pilot pe care l-am realizat în 22 de școli. Anul acesta el a fost introdus în alte 15 școli. Copiii se înscriu cu plăcere la el. La unele lecții vin și părinții.

Mai este și disciplina opțională „Dezvoltarea personală". Și în cazul acesteia este un modul despre modul de viață sănătos. De exemplu, analiza consecințelor sexului neprotejat din punctul de vedere al riscurilor pentru sănătate și al riscurilor sociale.
Valentin Crudu
Șef de direcție, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării
Ministerul nu preconizează să introducă o asemenea disciplină școlară în timpul apropiat. Noi nu avem elaborat nici curriculumul pentru ea. Însă tot ce ține de informația despre aceasta este în noul program la biologie. Noi ne străduim să nu introducem obiecte noi, ci să creăm module integrate în baza disciplinelor actuale.

Noi avem un curs opțional care se numește Educație pentru sănătate. Avem curriculumuri pentru clasele a 5-a, a 10-a și a 12-a. Anul trecut, acesta a fost un proiect-pilot pe care l-am realizat în 22 de școli. Anul acesta el a fost introdus în alte 15 școli. Copiii se înscriu cu plăcere la el. La unele lecții vin și părinții.

Mai este și disciplina opțională „Dezvoltarea personală". Și în cazul acesteia este un modul despre modul de viață sănătos. De exemplu, analiza consecințelor sexului neprotejat din punctul de vedere al riscurilor pentru sănătate și al riscurilor sociale.
Text: Nadejda Coptu
Prezentare: Cristina Demian
Ilustrații: Ecaterina Ciulcova
x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: