Cronologia tragediei de la Căușeni, prezentată de autorități: Cuplul și rudele au cerut timp de 6 ore ajutor… care nu a mai venit

Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Adrian Efros, a prezentat miercuri, 29 noiembrie, cronologia tragediei de la Căușeni, în care un cuplu a decedat în mașina împotmolită în zăpadă. Potrivit oficialului, bărbatul și soția sa găsiți morți au cerut ajutor de la serviciile specializate: 112, Administrația de Stat a Drumurilor (ASD) sau ambulanță de nenumărate ori. Ajutorul a venit abia după șase ore de la primul apel telefonic la serviciul 112, însă prea târziu pentru cei doi soți.

Filmul tragediei de la Căușeni, prezentat de șeful MAI

Ora 12:00 – automobilul se împotmolește între satele Florica și Coșcalia din raionul Căușeni.

Ora 14:20 – o rudă a șoferului și alte două peroane merg pe jos la automobilul blocat și stabilesc că nu vor putea scoate mașina cu forțele proprii. Șoferului i s-a propus să meargă cu ei în sat, însă a acesta ar fi spus că a chemat deja un mijloc de tractare, un tractor din Coșcalia, și că va fi tractata în scurt timp.

Ora 14:58 – Primul apel al șoferului la serviciul 112. Bărbatul ar fie anunțat că este împotmolit deasupra satului Florica. Operatorul 112 i-a transmis telefonul de contact a responsabililor de la SA Drumuri Căușeni.

Ora 15:37 – șoferul sună o rudă și roagă să-i aducă haine groase. Ruda a mers cu calul până la mașină și a dus hainele groase solicitate. Cuplul a încercat să meargă în satul Florica, dar pasagerei i s-a făcut rău și persoanele au decis sa rămână în mașină și să aștepte evacuarea.

Ora 16:48 – echipa de intervenție a IGSU Căinari pleacă pentru intervenție spre Coșcalia în vederea deblocării drumului principal de acces la sat, pe care erau blocate mai multe mașini, un microbuz cu pasageri și 3 autocamioane. IGSU a intervenit pe drumul principal de acces. Mașina blocată în care se afla cuplul care aștepta ajutor ar fi fost, însă, între Coșcalia și Florica, un drum secundar, pe un deal.

Ora 16:56 – Al doilea apel al șoferului la 112, în care informează că în mașină intră gaze de eșapament. Operatorul 112 l-a informa că echipele de intervenție încercă să ajungă, dar nu reușește să deszăpezească drumul. Operatorul ar fi întrebat șoferul dacă este nevoie de ambulanță, iar el ar fi spus că nu. Operatorul 112 i-a recomandat bărbatului să iasă singur la traseu, dacă are posibilitatea, or din raportul echipei care lucra în apropiere s-a raportat că zăpada ajungea la aproximativ 1,5-2 metri, în unele locuri, și este foarte greu de a debloca traseul.

Ora 17:17 – Echipa de intervenție a IGSU informează că stratul de zăpadă este foarte mare și deblocarea va dura.

Ora 17:54 – Dispeceratul IGSU primește de la serviciul 112 informația despre  automobilul împotmolit, sarcina fiind dată către echipa de la Căinari, care activa în zona respectiva, dar până la intrarea în Coșcalia.

Orele 15:50 -18:19 – Ginerele șoferului a apelat în acest interval la 112 de șase ori, informând despre situația creată.

Ora 17:41 – Al treilea apel al șoferului la 112, în care anunță că soția sa se simte rău și că are nevoie de ambulanță. Tot atunci, bărbatul ar fi anunțat că au încercat să se deplaseze de sine stătător spre localitate, dar pentru că soția se simțea rău, s-au întors înapoi în automobil. Operatorul 112 a transmis informația către CNAMUP.

Ora 17:48 – Are loc discuția șoferului cu dispecerul CNAMUP. Cel din urmă îi explică bărbatului că ambulanța nu poate să ajungă în localitate din cauza înzăpezirii și îi recomanda să ajungă la traseu sau să se întoarcă în sat.

Ora 17:49 – Al patrulea apel al șoferului către 112, în care informează că a discutat cu ambulanța și că aceasta nu poate veni. Șoferul a solicitat să fie evacuat și a informat că zăpada a ajuns la nivelul acoperișului și ca poate deschide doar o ușă pentru a ieși din automobil.

Ora 08:00 – La serviciul de gardă al IP Căușeni a parvenit un apel telefonic în care un cetățean a comunic că la intrarea în satul Coșcalia a fost depistată o mașină blocată în zăpadă, cu două persoane decedate.

Anchetă de serviciu și dosare penale, după tragedie

Ministerul Afacerilor Interne anunță că a dispus o anchetă se serviciu pentru a elucida acest caz. La rândul lor, Inspectoratul de Poliției Căușeni a pornit o anchetă penală, iar Procuratura Generală – un dosar penal în baza articolului 274, Cod procedură penală. Oamenii legii urmează să verifice cauza decesului, precum și acțiunile sau inacțiunile persoanelor responsabile de gestionarea situației cauzate de condițiile meteorologice.

„Nu mă pot expune cine ese vinovat și cine nu. Va stabili Procuratura”, a conchis ministrul de Interne, Adrian Efros.

Amintim că un puternic ciclon a acoperit Europa de Est. Duminica trecută, vremea s-a dezlănțuit în Republica Moldova, Bulgaria, România, regiunile de pe litoralul Mării Negre din Ucraina și Rusia. În țara noastră, din cauza condițiilor meteo nefavorabile, mai mulți oameni și-u pierdut viața. În raionul Criuleni și Grigoriopol doi bărbați a fost găsiți înghețați în mijlocul drumului. La Căușeni, o femeie și un bărbat au fost găsiți morți într-o mașină blocată în zăpadă. Sora bărbatului susține că a sunat la 112 și a cerut ajutor. Reprezentanții serviciului 112 au confirmat pentru NewsMaker că au primit apelul și au declarat că au transmis informația către serviciile de urgență responsabile. Detalii – AICI. Ulterior, Procuratura Generală a confirmat pentru NM că pe cazul de la Căușeni a fost pornit un dosar penal. Oamenii legii urmează să verifice cauza decesului, precum și acțiunile sau inacțiunile persoanelor responsabile de gestionarea situației cauzate de condițiile meteorologice. Detalii – AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Stație de epurare de 13 mln lei, folosită doar câteva luni în opt ani. Cum au fost irosiți banii europeni la Drochia

Stația de epurare a apelor uzate menajere din orașul Drochia, construcția căreia a costat peste 13 milioane de lei, a funcționat doar câteva luni în cei opt ani de când a fost dată în exploatare, arată o anchetă Cu Sens. Aceasta a fost construită din bani oferiți de Uniunea Europeană sub formă de grant, dar și din surse publice alocate din Fondul Ecologic Național și bugetul local.

Potrivit sursei citate, în august 2025, patru experți din România, au venit la invitația întreprinderii municipale Apă-Canal din Drochia pentru a face o expertiză tehnică a stației de epurare a apelor uzate. Aceasta a fost construită acum opt ani de Consiliul raional Drochia, în mare parte, din bani de la Uniunea Europeană și Fondul Ecologic Național, iar în mai 2018 a fost dată în gestiunea întreprinderii municipale. Problemele nu-s de azi sau de ieri. Din decembrie 2016, când au fost finalizate lucrările de construcție, iar stația a fost pornită pentru testare, pe parcursul a circa un an, aceasta s-a defectat de mai multe ori. Chiar dacă a fost dată în exploatare în septembrie 2017, în cele din urmă, a fost oprită și nu a mai funcționat, de atunci, nicio zi.

Mai bine de o oră, experții au încercat să-și dea seama cu ce au de-a face. Doar că stația nu a fost pornită din timp din cauza unei pene de curent care a afectat întreg orașul, ceea ce făcea imposibilă continuarea expertizei. Auditul tehnic a fost propus de Vladislav Russu care, din decembrie 2023, a preluat conducerea Apă-Canal Drochia și a vrut să înțeleagă care sunt problemele de la noua stație, mai ales că cea veche, construită încă pe timpul Uniunii Sovietice, necesită, la fel, investiții.

După toate măsurătorile care au fost, când au fost date în exploatare, ea consuma foarte multă energie electrică, dar ieșirea apelor era foarte puțină. Ea este pentru 400 de cuburi în 24 de ore, să spunem așa, dar undeva ieșirea era la 60-80 de cuburi în 24 de ore. Deci, am revenit la doamna primar ca să facem un proiect, poate o stație nouă de epurare, și mi s-a spus că noi avem stație nouă de epurare. Nu putem câștiga alt proiect pentru că nu înțelegem ce-i cu stația asta. Și am hotărât să facem o expertiză tehnică”, a declarat Vladislav Russu.

Construcția stației de epurare a costat peste 13 milioane de lei, dintre care: circa 7 milioane de lei – grant oferit de Uniunea Europeană, 5,2 milioane de lei – din Fondul Ecologic Național și puțin peste 1 milion de lei a fost contribuția Consiliul raional Drochia. Proiectul a fost implementat de Consiliul raional Drochia care l-a angajat ca manager de proiect pe Ruslan Babin, specialist principal în cadrul Direcției economie, reforme și atragerea investițiilor a instituției. Între timp, acesta a fost avansat în funcția de șef al Serviciului politici investiționale, din cadrul aceluiași Consiliu.

Proiectul a fost un imbold pentru a atrage alte investiții sau pentru a renova ceea ce este existent. Un fel de experiență, mai mult experiență de implementare, experiență de atragere de granturi, finanțare și așa mai departe. Într-adevăr, proiectul acela, nu știu, mai multe circumstanțe au dus ca să nu fie de succes. Întâi a înghețat, pe urmă indiferență, pe urmă nu se știa cui de transmis, pe urmă nu știa cine să achite curentul electric pentru exploatare. Noi trebuia să transmitem, alții nu voiau să o primească, pentru că asta e problema principală, pentru că noi, așa și s-a primit, noi într-un fel cu forța am implementat un proiect pe care primăria nu-l dorea”, a spus Babin.

În 2015, Consiliul Raional Drochia organizează o licitație publică și selectează compania Laiola SRL, cu sediul în Chișinău, să execute lucrările de construcție a stației. Asta, chiar dacă doi din cei nouă membri ai grupului de lucru cu privire la adjudecarea lucrărilor de construcție a stației au fost împotrivă, deoarece firma „a propus o ofertă cu mult mai mare” față de alte două companii care au participat la licitație, însă au fost descalificate. Un alt motiv – „Laiola s-a aflat în litigiu de judecată cu Consiliul raional Drochia în urma efectuării lucrărilor de reparație a Școlii Sportive”. Printre cei care au fost împotrivă – Vitalie Postovan, jurist la acea vreme, în cadrul Aparatului Președintelui raionului. În prezent – viceprimar al orașului Drochia.

Am fost împotrivă, deoarece Laiola SRL, anterior, a efectuat niște lucrări de construcție, de renovare a Școlii sportive din orașul Drochia și noi am avut litigiu de judecată cu dumnealor. N-au executat lucrurile conform proiectului și ceea ce au executat nu corespundea cerințelor noastre. Și nu am mai vrut să avem de a face cu astfel de agenți economici, de aceea și am votat contra”, a menționat Postovan.

Contractul de executare a lucrărilor a fost semnat pe 18 iunie 2015, iar firma s-a angajat să construiască stația în patru luni și jumătate. Ceea ce nu s-a întâmplat, însă. Asta, deoarece abia peste un an au primit autorizație de construcție de la autoritățile locale. Astfel, în decembrie 2016, adică peste un an și șase luni, firma a finalizat instalarea stației, care a fost pornită pentru testare. Doar că peste o lună, au apărut, deja, primele defecțiuni din cauza înghețurilor, iar firma și-a asumat lucrările de reparație. Respectiv, abia în septembrie 2017 a fost semnat procesul-verbal de recepție finală. Cu toate acestea, nu a mai fost folosită niciodată. Laiola SRL este deținută, în cote-părți egale, de Ghenadie Vizitiu, om de afaceri originar din Drochia și Ion Comanac, consul onorific al Republicii Columbia în Republica Moldova, al cărui birou se află în aceeași clădire unde își are adresa juridică compania Laiola SRL. Am mers la sediul firmei pentru a discuta cu unul dintre proprietarii afacerii. Ne-a răspuns la telefon Ghenadie Vizitiu, unul dintre fondatorii companiei.

Noi am făcut toată lucrarea, a fost dată în exploatare, a fost comisia și din partea finanțatorilor europeni, a fost și din partea inspecției în construcție, a primăriei și tot. Totul a fost dat în exploatare, a fost testat și a lucrat un pic. După asta am conservat-o, fiindcă ei nu au vrut să o exploateze. Și am plecat de acolo. După asta s-a terminat totul”, a spus Ghenadie Vizitiu.

În mai 2018, Consiliul raional transmite stația Consiliului orășenesc Drochia care, ulterior, o dă în gestiunea întreprinderii municipale Apă-Canal Drochia. În perioada cât a fost construită, la conducerea primăriei era Nina Cereteu, funcție pe care o deține până în prezent, fiind la al treilea mandat de primăriță. La alegerile parlamentare din 2025, a candidat cu numărul trei în lista partidului condus de Renato Usatîi – „Partidul Nostru”, care a obținut șase fotolii de deputat. Cereteu, însă, a ales să rămână la șefia primăriei Drochia.

Eu, cel puțin, o consider ca este o investiție irelevantă pentru oraș. Ideea a fost de a avea o stație de epurare modernă, model, în țară. Atunci trebuia reparată și dotată cea veche, existentă, care avea o capacitate și cu potențial de a extinde capacitatea mare, pentru a asigura nu doar orașul, dar și cu probabilitatea de a mai conecta și satele vecine”, a declarat Cereteu.

Întrebată de ce stația a fost lăsată de izbeliște, primărița a spus: „Ne-am orientat ca să asigurăm cetățenii cu acces la canalizare, adică cu acces la servicii, să extindem rețelele. Pentru că, pentru moment, am considerat că această stație, un pic poate să mai aștepte, să nu căutăm acuma investiții în timp ce oamenii nu au acces la aceste servicii”.

Apele uzate ale orașului Drochia sunt epurate la stația veche care se află nu departe de cea nouă, iar după curățare sunt vărsate în pârâul Graid.

Sunt conștientă de faptul că această investiție, acest proiect, este ca o pată neagră pe imaginea orașului. Deși nu noi am fost cei care am aplicat, dar suntem cei care o gestionam în continuare”, a declarat Nina Cereteu.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: