Cum vă puteți recupera banii pentru cursele aeriene anulate? Ce spun „Air Moldova” și „Fly One” și care sunt sfaturile juriștilor
Full Article 6 minutes read

Cum vă puteți recupera banii pentru cursele aeriene anulate? Ce spun „Air Moldova” și „Fly One” și care sunt sfaturile juriștilor

Pasagerii companiilor aeriene din Moldova încearcă deja de două luni să-și recupereze banii pentru cursele care au fost anulate din cauza epidemiei și a sistării traficului aerian regulat, dar fără niciun rezultat. „Air Moldova” și „Fly One” au declarat anterior despre posibilitatea de a rambursa banii sau de a schimba biletele pentru alte curse. NM s-a interesat, de ce totuși operatorii aerieni nu doresc să returneze banii și de ce juriștii le sugerează pasagerilor să se adreseze în instanță.

De la mijlocul lunii martie, autoritățile Moldovei au sistat traficul aerian regulat din cauza riscului de răspândire a coronavirusului. Încă nu se știe cât va mai dura interdicția. Anterior, premierul Ion Chicu a comunicat că autoritățile ar putea permite zborurile regulate după 15 mai – data în care se va încheia regimul stării de urgență.

Între timp, pasagerii care au cumpărat bilete la cursele care au fost anulate mai târziu încearcă să-și recupereze banii pentru bilete, dar fără succes.

Ce propun companiile aeriene din Moldova

Compania aeriană „Air Moldova” a comunicat pe site-ul său că până la 28 martie 2021, în caz de anulare a cursei, data decolării poate fi schimbată, gratuit, sau bani pot fi returnați „conform regulilor tarifului dat”.

Și „Fly One”, o altă companie aeriană din Moldova, propune schimbarea gratuită a biletelor pentru oricare dată de până la 31 decembrie curent sau posibilitatea de a zbura în altă direcție, dar și posibilitatea de a obține un voucher în valoare egală cu prețul biletului inițial +20% sau de a returna banii „conform regulilor tarifului dat”.

Dar cum e în realitate

Cititorii NM care s-au confruntat cu necesitatea de a-și recupera biletele au spus că în realitate, companiile aeriene nu returnează banii pentru bilete. Astfel, Alexandru și Iuliana Belețchi au spus pentru NM că au cumpărat patru bilete la cursa Tel Aviv – Chișinău, operată de „Air Moldova”, care trebuia să aibă loc la 20 martie.

După sistarea traficului aerian regulat, ei au expediat scrisori la „Air Moldova” – mai întâi, la 15 martie, apoi, fără a mai aștepta răspuns, la 6 aprilie. Au primit răspuns la începutul lunii mai. „Air Moldova” a propus să fie schimbată data zborului pentru oricare altă zi, până la 21 martie 2021, ori să obțină un voucher în valoare egală cu prețul biletelor inițiale care, ulterior, poate fi folosit pentru procurarea biletelor pentru alte curse operate de „Air Moldova”. Despre o eventuală returnare a banilor nu s-a spus nimic.

Un alt interlocutor al NM trebuia să zboare cu o cursă „Air Moldova” la 20 martie, de la Chișinău spre Moscova. Drept răspuns la scrisoarea sa, „Air Moldova” i-a propus schimbarea gratuită a datei zborului până la 24 octombrie sau „returnarea banilor conform regulilor tarifare”. La scrisoarea expediată la 22 aprilie, în care a întrebat despre condițiile de returnare a banilor, compania aeriană nu a răspuns.

De menționat că mai devreme, „Ziarul de Gardă” a scris că „Air Moldova” a dorit să perceapă de la un pasager taxa de 70 de euro pentru returnarea biletelor de avion. În articolul ZdG se mai menționează că și pasagerii „Fly One” s-au confruntat cu o problemă similară – refuzul de a returna banii pentru bilete.

La întrebarea NM, în ce condiții „Air Moldova” returnează banii pentru biletele la cursele care au fost anulate din cauza carantinei, serviciul de presă al companiei a cerut să le expediem un demers în scris. În răspunsul oferit la acest demers, ne-au confirmat că „Air Moldova” propune doar voucher sau schimbarea datei zborului. Totodată, au adăugat că operatorul aerian lucrează „și la alte posibile soluții pentru această problemă, în favoarea pasagerilor”. „Air Moldova” este într-o situație dificilă din cauza pandemiei, la fel ca și toate companiile aeriene din lume”, au menționat cei din companie. Cei de la „Fly One” au răspuns la fel.

În regulile companiilor aeriene publicate pe site-urile lor se menționează că operatorul returnează banii pentru bilet în azul în care pasagerul a decis să renunțe la zbor. Însă, de obicei, banii pentru biletele ieftine nu sunt returnați, iar pentru biletele în clasa business sunt returnați integral. Însă în aceste reguli nu sunt prevăzute situațiile în care, din anumite motive, cursa este anulată de operatorul aerian sau cursa este anulată din motive care nu depind de transportatorul aerian.

Ce spun experții

Octavian Cazac, avocat și profesor de drept civil la Universitatea de Stat din Moldova, susține că în astfel de situații, companiile aeriene sunt obligate să returneze banii clienților, la cererea acestora. „Compania poate propune diferite soluții, însă în Codul civil este articolul 904 [„Justificarea datorită unui impediment”], care reglementează aceste relații: dacă operatorul aerian nu a reușit să-și îndeplinească angajamentul din cauza sistării traficului aerian, el trebuie să returneze banii, pentru că serviciul nu a fost oferit”, a menționat juristul.

El a adăugat că transportul aerian este specific prin data concretă a zborului. „Când o persoană cumpără bilete, le ia pentru o anumită dată, pentru că într-un anumit timp îi trebuie să fie într-un anumit loc. Într-un alt timp, zborul ar putea să nu fie actual. Acest lucru poate fi comparat cu o zi de naștere: de exemplu, aceasta este pe 1 aprilie, iar restaurantul pe care l-ați comandat vă propune amânarea sărbătorii pentru 1 septembrie [și nu dorește să returneze banii]”, a precizat Cazac.

El mai susține că propunerea companiilor aeriene de a schimba biletul pentru o altă cursă este una care presupune schimbarea condițiilor inițiale, însă clienții nu sunt obligați să accepte. În acest caz, Cazac recomandă să se scrie plângere către compania aeriană, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, Autoritatea Aeronautică Civilă, dar și în instanță. „Da, judecata este un proces îndelungat și neplăcut, dar [o altă cale ar putea să nu fie]. De obicei, e mai bine ca situațiile individuale să fie soluționate scriind plângere către compania aeriană. Dacă sunt mai multe persoane care au fost afectate, cea mai bună soluție este adresarea colectivă în instanță”, a concluzionat expertul.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: