Cum vă puteți recupera banii pentru cursele aeriene anulate? Ce spun „Air Moldova” și „Fly One” și care sunt sfaturile juriștilor

Pasagerii companiilor aeriene din Moldova încearcă deja de două luni să-și recupereze banii pentru cursele care au fost anulate din cauza epidemiei și a sistării traficului aerian regulat, dar fără niciun rezultat. „Air Moldova” și „Fly One” au declarat anterior despre posibilitatea de a rambursa banii sau de a schimba biletele pentru alte curse. NM s-a interesat, de ce totuși operatorii aerieni nu doresc să returneze banii și de ce juriștii le sugerează pasagerilor să se adreseze în instanță.

De la mijlocul lunii martie, autoritățile Moldovei au sistat traficul aerian regulat din cauza riscului de răspândire a coronavirusului. Încă nu se știe cât va mai dura interdicția. Anterior, premierul Ion Chicu a comunicat că autoritățile ar putea permite zborurile regulate după 15 mai – data în care se va încheia regimul stării de urgență.

Între timp, pasagerii care au cumpărat bilete la cursele care au fost anulate mai târziu încearcă să-și recupereze banii pentru bilete, dar fără succes.

Ce propun companiile aeriene din Moldova

Compania aeriană „Air Moldova” a comunicat pe site-ul său că până la 28 martie 2021, în caz de anulare a cursei, data decolării poate fi schimbată, gratuit, sau bani pot fi returnați „conform regulilor tarifului dat”.

Și „Fly One”, o altă companie aeriană din Moldova, propune schimbarea gratuită a biletelor pentru oricare dată de până la 31 decembrie curent sau posibilitatea de a zbura în altă direcție, dar și posibilitatea de a obține un voucher în valoare egală cu prețul biletului inițial +20% sau de a returna banii „conform regulilor tarifului dat”.

Dar cum e în realitate

Cititorii NM care s-au confruntat cu necesitatea de a-și recupera biletele au spus că în realitate, companiile aeriene nu returnează banii pentru bilete. Astfel, Alexandru și Iuliana Belețchi au spus pentru NM că au cumpărat patru bilete la cursa Tel Aviv – Chișinău, operată de „Air Moldova”, care trebuia să aibă loc la 20 martie.

După sistarea traficului aerian regulat, ei au expediat scrisori la „Air Moldova” – mai întâi, la 15 martie, apoi, fără a mai aștepta răspuns, la 6 aprilie. Au primit răspuns la începutul lunii mai. „Air Moldova” a propus să fie schimbată data zborului pentru oricare altă zi, până la 21 martie 2021, ori să obțină un voucher în valoare egală cu prețul biletelor inițiale care, ulterior, poate fi folosit pentru procurarea biletelor pentru alte curse operate de „Air Moldova”. Despre o eventuală returnare a banilor nu s-a spus nimic.

Un alt interlocutor al NM trebuia să zboare cu o cursă „Air Moldova” la 20 martie, de la Chișinău spre Moscova. Drept răspuns la scrisoarea sa, „Air Moldova” i-a propus schimbarea gratuită a datei zborului până la 24 octombrie sau „returnarea banilor conform regulilor tarifare”. La scrisoarea expediată la 22 aprilie, în care a întrebat despre condițiile de returnare a banilor, compania aeriană nu a răspuns.

De menționat că mai devreme, „Ziarul de Gardă” a scris că „Air Moldova” a dorit să perceapă de la un pasager taxa de 70 de euro pentru returnarea biletelor de avion. În articolul ZdG se mai menționează că și pasagerii „Fly One” s-au confruntat cu o problemă similară – refuzul de a returna banii pentru bilete.

La întrebarea NM, în ce condiții „Air Moldova” returnează banii pentru biletele la cursele care au fost anulate din cauza carantinei, serviciul de presă al companiei a cerut să le expediem un demers în scris. În răspunsul oferit la acest demers, ne-au confirmat că „Air Moldova” propune doar voucher sau schimbarea datei zborului. Totodată, au adăugat că operatorul aerian lucrează „și la alte posibile soluții pentru această problemă, în favoarea pasagerilor”. „Air Moldova” este într-o situație dificilă din cauza pandemiei, la fel ca și toate companiile aeriene din lume”, au menționat cei din companie. Cei de la „Fly One” au răspuns la fel.

În regulile companiilor aeriene publicate pe site-urile lor se menționează că operatorul returnează banii pentru bilet în azul în care pasagerul a decis să renunțe la zbor. Însă, de obicei, banii pentru biletele ieftine nu sunt returnați, iar pentru biletele în clasa business sunt returnați integral. Însă în aceste reguli nu sunt prevăzute situațiile în care, din anumite motive, cursa este anulată de operatorul aerian sau cursa este anulată din motive care nu depind de transportatorul aerian.

Ce spun experții

Octavian Cazac, avocat și profesor de drept civil la Universitatea de Stat din Moldova, susține că în astfel de situații, companiile aeriene sunt obligate să returneze banii clienților, la cererea acestora. „Compania poate propune diferite soluții, însă în Codul civil este articolul 904 [„Justificarea datorită unui impediment”], care reglementează aceste relații: dacă operatorul aerian nu a reușit să-și îndeplinească angajamentul din cauza sistării traficului aerian, el trebuie să returneze banii, pentru că serviciul nu a fost oferit”, a menționat juristul.

El a adăugat că transportul aerian este specific prin data concretă a zborului. „Când o persoană cumpără bilete, le ia pentru o anumită dată, pentru că într-un anumit timp îi trebuie să fie într-un anumit loc. Într-un alt timp, zborul ar putea să nu fie actual. Acest lucru poate fi comparat cu o zi de naștere: de exemplu, aceasta este pe 1 aprilie, iar restaurantul pe care l-ați comandat vă propune amânarea sărbătorii pentru 1 septembrie [și nu dorește să returneze banii]”, a precizat Cazac.

El mai susține că propunerea companiilor aeriene de a schimba biletul pentru o altă cursă este una care presupune schimbarea condițiilor inițiale, însă clienții nu sunt obligați să accepte. În acest caz, Cazac recomandă să se scrie plângere către compania aeriană, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, Autoritatea Aeronautică Civilă, dar și în instanță. „Da, judecata este un proces îndelungat și neplăcut, dar [o altă cale ar putea să nu fie]. De obicei, e mai bine ca situațiile individuale să fie soluționate scriind plângere către compania aeriană. Dacă sunt mai multe persoane care au fost afectate, cea mai bună soluție este adresarea colectivă în instanță”, a concluzionat expertul.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Maib – desemnată cea mai bună bancă din Moldova pentru clienții corporativi de publicația Euromoney

Suntem mândri să anunțăm că maib a fost desemnată Cea mai bună bancă pentru clienții corporativi din Moldova în cadrul Euromoney Awards for Excellence 2025. Această distincție reflectă poziția de lider a maib în sectorul bancar corporativ și evidențiază încrederea pe care clienții corporate, partenerii și instituțiile internaționale o au în bancă. Premiile Euromoney desemnează câștigătorii pe baza mai multor criterii, inclusiv performanța financiară, poziția pe piață, calitatea serviciilor oferite clienților, inovația și sustenabilitatea. Programul anual de premii Euromoney, lansat în 1992, adună peste 2 000 de aplicări din partea a peste 500 de bănci de top din 113 țări și recunoaște excelența la nivel global, regional și național.

Aria Corporate a maib deservește peste 600 de clienți corporativi din întreaga țară, oferind soluții financiare adaptate marilor companii. În 2024, banca a reușit să-și crească portofoliul de credite cu 17%, în timp ce rata creditelor neperformante a înregistrat o scădere semnificativă. Gama completă de servicii oferite de maib include credite, depozite, conturi, plăți, finanțare comercială, proiecte salariale, colectarea numerarului și altele. Modelul de gestionare a relațiilor cu clienții asigură răspunsuri rapide și soluții personalizate.

Realizări cheie 

Pe parcursul ultimului an, maib a continuat să inoveze și să-și extindă serviciile dedicate clienților corporativi, atingând câteva rezultate importante:

  • Portofoliul total de credite corporative a depășit 12 miliarde MDL în trimestrul II 2025, un record istoric, care reflectă încrederea tot mai mare a companiilor din Moldova în maib.
  • Maib a acordat un credit de 18 milioane EUR pentru dezvoltarea unui parc fotovoltaic de 50 MW, susținând independența energetică a Republicii Moldova.
  • Portofoliul de credite verzi corporate a continuat să crească, ajungând la 19% din totalul creditelor de investiții corporative la finalul trimestrului I 2025. În paralel, maib a integrat managementul riscurilor de mediu și sociale în toate operațiunile sale de creditare corporate.

Giorgi Shagidze, Președintele maib, a declarat:

„Este o onoare deosebită să fim apreciați de Euromoney cu distincția de Cea mai bună bancă din Moldova pentru clienții corporativi. Această distincție reflectă încrederea clienților noștri. Mulți dintre cei mai mari clienți corporate sunt alături de maib de peste 25 de ani, încă de la înființarea ariei corporate. Le mulțumesc colegilor din echipa maib, clienților și acționarilor noștri pentru sprijinul și încrederea oferită.”

Despre maib

Maib este cea mai mare bancă din Moldova, cu o cotă de piață de 37,3% în depozite și 37,9% la credite din întreg sistemul bancar, la finalul trimestrului I 2025. Banca este un creditor disciplinat, cu o rată a creditelor neperformante (NPL) de 1,5% și un nivel solid de capitalizare, având o rată de adecvare a capitalului (CAR) de 19,9% la 31 martie 2025. Maib este o bancă de importanță sistemică pentru țară, deservește aproape jumătate din populația Moldovei și este unul dintre cei mai mari angajatori privați, cu peste 2 500 de angajați. Banca se dedică să ofere valoare acționarilor săi, distribuind 45% din profitul obținut în 2024 sub formă de dividende, în valoare totală de aproape 32 milioane de euro. Din 2018, acționarul majoritar al maib este un consorțiu format din Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Invalda INVL, un important grup de administrare a activelor din Țările Baltice, și Horizon Capital, un fond de investiții privat axat pe piețele emergente.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: