De Ziua Familiei, Agenția Națională a Arhivelor a publicat mai multe fotografii de colecție (FOTO)

Cu ocazia Zilei Internaționale a Familiei, Agenția Națională a Arhivelor a publicat mai multe fotografii vechi. 

„Agenția Națională a Arhivelor aduce omagiu familiei, prin expoziția care cuprinde spițe de neam și fotografii de epocă ce au surprins diverse aspecte ale vieții de FAMILIE”, au menționat autorii inițiativei.

Ziua internaţională a familiilor este sărbătorită, anual, la data de 15 mai.

E. Gh. Juric din localitatea Hâjdieni, raionul Glodeni împreună cu copii și nepoții săi. Anul 1981. Foto: Mihai Potârniche. Sursa: Agenția Națională a Arhivelor
Fotografie de grup în fața bisericii după ceremonialul cununiei. Sursa: Agenția Națională a Arhivelor
Soții Tisiercan Eugenia și Anatolii, împreună cu feciorul Victor și fiica Elena, nepotul Igor și ginerele Oleg. Familie multietnică din localitatea Ialoveni. Anul 1989. Foto: S. Saenco. Sursa: Agenția Națională a Arhivelor
Familia Stan din satul Mândrești, raionul Telenești. Anul 1987. Foto: Mihai Potârniche. Sursa: Agenția Națională a Arhivelor
A. V. Perju, împreună cu copii și nepoții săi, participanți la Adunarea mamelor cu mulți copii din raionul Râșcani. Anul 1988. Foto: Rotari. Sursa: Agenția Națională a Arhivelor
Mama-eroină Teodora Chetrușcă din localitatea Dubăsarii Vechi, raionul Criuleni, împreună cu nepoții săi. Anul 1988. Sursa: Agenția Națională a Arhivelor
Caminschii M. F. împreună cu copii săi. Raionul Florești. Anul 1954. Foto: Șapiro. Sursa: Agenția Națională a Arhivelor

Expoziția „FAMILIA în Tezaurul documentar” poate fi accesată AICI.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Pe 5 iunie 2025, iute Moldova marchează 17 ani de activitate – o etapă semnificativă pentru una dintre cele mai inovatoare companii de pe piața financiară nebancară din Republica Moldova. De la primele credite de consum acordate în format tradițional, până la  transformarea într-un lider digital regional, parcursul iute Moldova este o lecție despre adaptare, curaj, orientare spre client și multă implicare socială. Despre momentele care au contat, inovațiile care au schimbat regulile jocului și despre planurile de viitor am discutat cu Sergiu Sobuleac, CEO iute Moldova.

Dle Sergiu Sobuleac, cum ați descrie iute Moldova în momentul actual – ce reprezintă compania azi, dincolo de servicii financiare?

iute Moldova este parte a unui Fintech Internațional – Iute Group – ce deservește peste 900 mii clienți în 4 țări europene. În prezent suntem o prezență consolidată, situându-ne în TOP 3 pe piața serviciilor financiare nebancare din Republica Moldova. Am crescut constant în acești ani – de la credite nebancare oferite în format tradițional, la credite de consum 100% online, opțiuni de plată în rate la peste 1000 de parteneri în toată țara, intermediere în asigurări și soluții integrate pentru clienți și parteneri. Am reușit prin investiții continue în tehnologie și, mai ales, în oameni.

Pentru noi, creșterea înseamnă clienți mulțumiți, nu doar cifre mari. Construim relații de încredere, pe termen lung, bazate pe transparență, etică și digitalizare. Suntem, probabil, singura companie de creditare nebancară de pe piață care utilizează modele statistice și de prognoză a anumitor tendințe, necesități, schimbări comportamentale ale clienților noștri, cu scopul de a le oferi soluții de finanțare personalizate.

Cred că este important să menționez că iute Moldova se implică tot mai mult și în viața socială a comunității, inclusiv prin participare activă la educația financiară a tinerilor.

Despre acest aspect al activității dvs. vom vorbi neapărat. Să rămânem puțin la orientarea spre clienți pe care ați menționat-o. Ce a însemnat, în termeni concreți, procesul de digitalizare pentru voi și pentru clienții voștri în ultimii ani?Afirm cu mândrie că iute Moldova a fost prima companie din domeniul financiar nebancar care a lansat o aplicație mobilă ce oferă clienților acces la servicii de creditare 100% online, fără hârtii și fără deplasări. Astăzi Myiute numără peste 400 mii descărcări și 100 mii utilizatori activi. Privind spre viitor, vrem să dezvoltăm Myiute într-o aplicație completă – prin care clienții să își poată gestiona creditele, plățile, asigurările și chiar accesa servicii bancare.

La iute Moldova am automatizat procesele de onboarding, de aplicare și aprobare a creditelor, astfel încât peste 60% dintre creditele oferite pentru procurarea bunurilor și serviciilor la parteneri și peste 10% dintre creditele de consum sunt aprobate instant.

Acest lucru înseamnă că, clienții pot beneficia de serviciile noastre fără vreun efort substanțial, fără o tonă de acte și fără a se deplasa la oficiile noastre, semnând totul online. Menționez aici că, peste 90 la sută din contractele de credit sunt astăzi semnate online, prin intermediul aplicației mobile Myiute. 

Și, ca să vă dau un exemplu, aplicarea pentru un credit de consum este extrem de simplă: este necesar ca utilizatorul sa descarce aplicația mobila Myiute de pe Google sau App Store, să se autentifice (în cazul in care este deja client iute) sau să treacă procesul de identificare (unul foarte simplu si rapid, doar cu datele din buletin). Apoi, cu ajutorul calculatorului de credit, acesta poate alege suma și termenul potrivite (până la 300 mii lei pentru termene de până la 60 luni), transmite cererea și obține aprobarea instant sau în mai puțin de 10 minute, cu ajutorul unui consilier iute. Iar în cazul plăților în rate la partenerii noștri, clientul scanează, prin intermediul Myiute, QR-codul iute din magazin și plătește în tranșe, imediat, direct din aplicație. 

Ce urmează în zona de inovație digitală? Pregătiți funcționalități noi pentru clienți?
Vom continua să automatizăm procesele pentru a oferi clienților o experiență cât mai simplă și eficientă. Obiectivul nostru este să atingem o rată de aprobare automatizată de 30% pentru creditele de consum, eliminând necesitatea intervenției manuale. În paralel, extindem gama de produse și servicii prin intermedierea unor noi soluții de asigurare, accesibile în aplicația Myiute. Vom persevera în valorificarea modulele statistice avansate de care dispunem, pentru a personaliza ofertele pentru fiecare client în parte, adaptându-ne constant la nevoile și profilul acestora. 

Cum vedeți rolul inteligenței artificiale în serviciile financiare pe termen scurt?
Inteligența artificială este deja o realitate în activitatea noastră zilnică, nu o perspectivă îndepărtată. Implementăm IA strategic, pe mai multe direcții esențiale. Cea mai semnificativă aplicare actuală se regăsește în procesul de analiză și evaluare a situației financiare, profilului clienților. Deși în această etapă menținem o abordare hibridă – combinând algoritmii de IA cu supervizarea umană și operațiuni manuale – observăm o evoluție constantă către automatizare. Proporția dintre procesarea automată și cea manuală se modifică în favoarea primei, iar rezultatele preliminare ne oferă încrederea că vom putea realoca resursele umane către activități cu valoare adăugată mai mare.

Un al doilea domeniu în care IA demonstrează o eficiență remarcabilă este analiza conversațiilor din Call Center. Tehnologia ne permite să evaluăm în timp real calitatea interacțiunilor dintre operatori și clienți, să identificăm rapid punctele slabe în comunicare și să intervenim acolo unde este necesar. Acest proces de monitorizare și optimizare continuă contribuie substanțial la creșterea satisfacției clienților și la dezvoltarea competențelor echipei noastre.

Totuși, care sunt produsele sau serviciile recente de care sunteți cel mai mulțumit?
În primul rând, aș menționa intermedierea produselor de asigurare, care sunt extrem de promițătoare pentru compania noastră. Investim foarte mult, inclusiv la nivel de Iute Group, pentru a spori diapazonul de produse de asigurare oferite clienților, atât din perspectiva termenelor, cât și a modalităților de plată. Aș mai menționa aici și faptul că am fost prima companie de microfinanțare care a implementat grile de reducere a ratei dobânzii în funcție de termenele de rambursare și sumei creditului. Ne mândrim cu faptul că dispunem și de un modul statistic – PD Model (Probability of default model), care structurează clienții noștri conform nivelurilor de risc, oferind prognoze care ne permit să cream oferte personalizate, adaptate capacității de plată a clienților. La capitolul plăților în rate la parteneri – ne-am ambiționat să accesăm acele sectoare ale pieței care, acum câțiva ani, nici nu puteau fi asociate acestui tip de vânzări. Cred că vom deține pionieratul și aici, dar deocamdată nu vă dau prea multe detalii: toate la timpul potrivit.

Cum echilibrați creșterea companiei cu responsabilitatea față de clienți, parteneri și comunitate?
Răspunsul la această întrebare este direct proporțional cu semnificația noțiunii de „a crește” pentru fiecare entitate în parte. Pentru unii, ea semnifică creșterea profitului, pentru alții – extinderea portofoliului etc. Noi, la nivel de grup, am renunțat la prioritatea de a crește în termeni absoluți, cum ar fi veniturile sau profitul, adoptând strategia de a crește numărul de clienți, care, pe termen lung, va spori capitalizarea companiei.

Într-o piață financiară aglomerată, ce vă diferențiază în mod real?
Cu siguranță – orientarea noastră către client. Intrăm într-o competiție corectă și transparentă chiar și cu băncile tradiționale, oferind condiții competitive atât la nivel de sume, cât și la prețuri.

Atragem clienții care valorează rapiditatea serviciilor și digitalizarea – eliminăm birocrația inutilă și livrăm soluții în timp record. Fiecare client primește oferte adaptate nevoilor sale specifice, nu produse standardizate. Această abordare ne poziționează ca o alternativă credibilă și modernă într-un sector dominat de birocrație și lipsă de flexibilitate.

Ce își propune iute Moldova pentru următorii ani? Care sunt direcțiile prioritare?
În perioada următoare, iute Moldova se va concentra pe creșterea numărului de clienți activi, care folosesc constant serviciile noastre de creditare și asigurare. Scopul nostru primordial este dezvoltarea aplicației Myiute într-o aplicație universală, o platformă de management financiar, care va permite clienților să-și gestioneze creditele, plățile în rate la parteneri și să beneficieze de cele mai tari oferte, să subscrie diverse tipuri de asigurări și să acceseze alte servicii, inclusiv bancare. Această viziune ne va permite să fim mai aproape de client și să-i oferim o experiență integrată și convenabilă.

După cum am consemnat la începutul interviului, iute Moldova este una dintre puținele companii financiare care investesc activ în educația financiară a tinerilor, care susțin inițiativele de educație antreprenorială. Ce v-a determinat să faceți din asta o direcție strategică?
Convingerea noastră fermă este că, fără un popor educat financiar, țara nu are viitor. Nu ne putem dezvolta ca societate și nu avem cum să atingem un nivel de viață decent și sustenabil. De aceea, am inițiat programul #YouthEconomy powered by iute Moldova și ne-am implicat activ în Campania Națională „Generația Inteligenței Financiare”, în organizarea taberelor de vară și a altor evenimente ale Junior Achievement Moldova, cu care avem un parteneriat strategic. Noi ne raportăm la această activitate ca la o investiție sigură în viitorul nu doar al afacerii noastre, ci al comunității în general. Astăzi, tinerii pot și trebuie să dispună de cunoștințe financiare și antreprenoriale pentru a-și stabili – în cunoștință de cauză și evaluându-și obiectiv capacitățile – propriul destin. Prin tot ce facem, le oferim nu doar cunoștințe, ci și inspirație, încredere în puterile proprii și o bază solidă pentru a se afirma în viitoarea generație de antreprenori.

Și dacă tot vorbim despre dezvoltarea personală, ce ați învățat dvs., ca lider, în acești ani în care ați condus iute Moldova prin schimbări majore?
Nu știu dacă am învățat ceva absolut inedit, dar, cu siguranță, mi-am reconfirmat ceea ce am acumulat pe parcursul experienței mele anterioare. Și anume că orice schimbare poate fi uneori dureroasă, dar este necesară. Trăim într-o lume atât de dinamică, încât rigiditatea și neacceptarea iminenței schimbărilor pot fi fatale pentru orice afacere. Vedeți ce s-a întâmplat cu Nokia, care nu a acceptat ideea că un telefon poate fi operațional și fără a avea butoane… Uneori, „a renunța la butoane” înseamnă, de fapt, a deschide o ușă spre viitor. Trebuie să învățăm să ne adaptăm unor realități volatile și să ieșim periodic din zona de confort pentru a face față unei piețe extrem de concurențiale. Astăzi, schimbarea este singura constantă pe care ne putem baza.

Ce credeți despre rolul echipei într-o companie de succes, ce o motivează și în ce măsură există un liant comun al oamenilor la iute Moldova?
Tarmo Sild, acționarul nostru, spune că o companie este de succes numai dacă are o echipă cu o mentalitate de câștigător. De altfel, unul dintre cele mai importante roluri ale mele este de a construi o echipă care gândește proactiv și acceptă firesc schimbarea. Fără coeziunea echipei, nicio companie nu poate să se miște spre viitor, să facă față concurenței. În cel mai bun caz, ea stagnează într-un prezent relativ stabil, dar pe termen lung este condamnată la eșec. Rolul echipei e crucial și ea se alimentează din susținerea și motivarea reciprocă. Fie că e vorba de fișa de post și viziuni de dezvoltare a companiei, fie că e vorba de teambuildinguri.

Ce le doriți colegilor și clienților dvs. cu ocazia aniversării iute Moldova?
Mulțumesc din inimă întregii echipe pentru anii în care lucrăm împreună, pentru faptul că au acceptat schimbările care, evident, nu întotdeauna au fost confortabile, dar mereu necesare.

Le doresc tuturor colegilor mei mult succes și curaj. Zic „curaj” pentru că frica de a face ceva nou, de multe ori, omoară din start ideile frumoase. Celor peste 600 mii de clienți ai  iute Moldova le mulțumesc pentru încredere și le doresc prosperitate. Pe cei care încă nu sunt clienții noștri, și îi încurajez să testeze serviciile iute – astăzi extrem de prietenoase și diverse. Să se lase plăcut surprinși de modul în care am avansat în beneficiul lor! 

Vă mulțumesc și la mulți ani, iute Moldova!

Despre iute Moldova: Compania iute Moldova este parte a iute Group, companie Fintech Estoniană, prezentă în patru țări europene: Moldova, Albania, Macedonia și Bulgaria. iute Moldova, cea mai rapidă instituție de creditare nebancară din Republica Moldova, este prima companie de microfinanțare ce pune la dispoziția clienților o rețea de bancomate cardless, precum și posibilitatea de asigurare a creditelor în caz de accident. Strategia reputațională și de suport clienți iute Moldova a fost și rămâne a fi concentrată pe digitalizarea tuturor serviciilor oferite, cea mai rapidă metodă de creditare în condiții personalizate fiind aplicația mobilă 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: