Deficitul de cadre din sistemul de învățământ din Republica Moldova rămâne o problemă, însă cifrele sunt în descreștere față de anii precedenți. Potrivit secretarei de stat la Ministerul Educației, Galina Rusu, în prezent, în școlile din țară sunt declarate aproximativ 700 de funcții vacante, după ce de la 1 septembrie au fost angajați 400 de tineri specialiști.
„Anul precedent, în primul tur de repartizare a tinerilor specialiști în instituții, această cifră a fost în jur de 1.880 de funcții vacante. Anul acesta ea este în descreștere și a fost de 1.586. Cu ce am început anul după repartizare? Vorbim iarăși de repartizarea tinerilor, în jur de 400 de tineri care au fost repartizați și a început turul 3 o dată cu 1 septembrie. După repartizare, la această etapă, sunt aproximativ 700 de funcții vacante declarate de către instituțiile de învățământ general public din țara noastră”, a precizat secretara de stat.
Potrivit Galinei Rusu, cele mai multe locuri libere sunt în municipiile Chișinău și Bălți, precum și în UTA Găgăuzia, în timp ce în majoritatea raioanelor deficitul variază între 10 și 20 de funcții.
„Chiar dacă cel mai mare număr este în Chișinău, înțelegem că e cumva proporțional cu numărul de instituții. Asta nu înseamnă că în sate nu sunt lipsă de cadre didactice”, a menționat secretara de stat.
Potrivit acesteia, pentru a acoperi lipsa de profesori, unii dascăli predau două discipline, în baza programelor de recalificare.
„Un profesor poate preda mai multe discipline doar în situația în care realizează un program de recalificare, iar aici, într-adevăr, fiind o instituție foarte mică, fiind câteva ore, 4 ore de chimie banală și 6 ore de matematică, noi în acest sens susținem cadrele didactice să facă, dacă sunt la o specialitate conexă, să facă o recalificare și, în acest sens, Ministerul inclusiv a deschis programe pentru a asigura această recalificare. Standard, de regulă, se întâmplă la două discipline. Se mai întâmplă să fie trei discipline, dar nu în esență că iată patru-cinci”, a declarat Galina Rusu.