Depozitele de gaze ale României sunt semnificativ sub media europeană și se golesc rapid

Depozitele de gaze ale României se golesc în ritm alert, comparativ cu media europeană. Este concluzia unei analize publicate de portalul economica.net. Potrivit calculelor, volumul înmagazinat s-a redus cu peste 10% timp de trei luni. În octombrie, premierul Nicolae Ciucă declarat că România ar putea vinde Moldovei cel mult cinci milioane de metri cubi de gaz pe zi, capacitatea gazului stocat fiind de aproximativ 87%.

Gradul de umplere a depozitelor de gaze naturale era, în România, de 74,5% la data de 13 ianuarie potrivit statisticilor Gas Infrastructure Europe (GIE), organismul european relevant. Era al treilea cel mai mic grad de umplere din statele relevante, după cel din Slovacia (73,2%), și Ungaria (65,7%) în condițiile în care media de umplere a depozitelor la nivelul UE era de 81,88%.

Așadar, la jumătatea sezonului de extracție a gazelor, Europa se află încă peste nivelul de 80%, angajament făcut înainte de începerea sezonului rece, iar marii consumatori au niveluri relativ confortabile: Germania are 90%, Franța 80%, Italia tot în jur de 80%, etc.

România, care avea și ea înmagazinate la începutul lui noiembrie gaze la aproape 98% din capacitatea de stocare, a ajuns la sub 75%, cu 24,4 TWh înmagazinați, echivalentul a aproximativ 2,3 miliarde de metri cubi.

Situația este mult mai bună decât acum un an – la 13 ianuarie 2022 România avea umplută doar 48,4% din capacitatea de stocare, dar asta era înainte de începutul războiului din Ucraina și toate lucrurile stăteau altfel.

România este unul dintre puținii producători de gaze din Uniunea Europeană, consumul de gaze a scăzut, pe fondul restrângerii activității economice în unele sectoare (producția de îngrășăminte), așadar acest grad de umplere la jumătatea lunii ianuarie, mai ales fondul acestor temperaturi ridicate, poate fi considerat satisfăcător. Totuși, Europa se pregătește de următorul sezon de înmagazinare care, spre deosebire de acesta, înseamnă import de gaz rusesc mult mai redus, ba chiar zero pe unele piețe mari, cum ar fi Germania.

La finalul lui noiembrie, Fatih Birol, directorul general al Agenției Internaționale pentru Energie (IEA), avetiza că  Europa va depăşi această iarnă, dar că „următoarea iarnă va fi dificilă”, în contextul în care, tradițional, Rusia asigura 75% din tot importul Europei, iar în 2023 continentul ar putea să nu mai primească deloc gaze rusești. Acest lucru, coroborat și cu rezervele reduse de gaze (estimate atunci) rămase după trecerea acestei ierni, l-a făcut pe șeful IEA să spună că “Europa trebuie să se pregătească acum (noiembrie 2022) pentru anul viitor”.

Pe de altă parte, chiar dacă România este producător de gaze și își asigură peste trei sferturi din consum, are încă nevoie de importuri pentru umplerea depozitelor și pentru consumul de iarnă, în cazul unor temperaturi normale. Totul va depinde însă de evoluția viitoare a consumului – ultimele statistici Eurostat arată că România și-a redus consumul de gaze în perioada august-noiembrie 2022 cu 35%, față de media anilor 2017-2021 pentru această perioadă. Scăderea la nivelul UE a fost de 20%

***

Amintim că, în luna octombrie, premierul României declara că Moldova ar putea primi maximum 5 mln m3 de gaz pe zi, deși consumul este de 150 mln m3.

Mai trebuie să vedem ce cantități putem să asigurăm în perioada imediat următoare, pentru că, așa cum arată situația în depozite astăzi, avem înmagazinat peste 86%, aproximativ 87%, ceea ce înseamnă că, dacă reușim să avem semnate contracte pentru perioada de iarnă, pentru a menține echilibrul în sistem şi pentru a avea cantitățile necesare în zilele de temperaturi joase, putem să asigurăm cantitatea respectivă”, a afirmat premierul Nicolae Ciucă.


Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Publicitate electorală cu Ceban în troleibuze? Directorul API a publicat imagini; consilieră: „Acțiuni murdare”

În troleibuzele din capitală ar rula un spot electoral cu liderul Partidului Mișcarea Alternativă Națională (MAN), Ion Ceban, dar și cu alți membri ai formațiunii. Despre aceasta a informat directorul executiv al Asociației Presei Independente, Petru Macovei, care a prezentat și imagini surprinse pe ruta nr. 10. De cealaltă parte, consiliera primarului de Chișinău, Natalia Ixari, neagă acuzațiile și sugerează că ar fi vorba de o „acțiune de sabotaj” împotriva lui Ceban.

UPDATE: Consiliera primarului de Chișinău, Natalia Ixari, a explicat într-o postare pe Facebook că videoclipul ar fi făcut parte din campania de informare a Primăriei, dedicată Zilei Europei, dar în prezent nu mai este difuzat.

„Începând cu luna mai, acesta nu mai este difuzat în troleibuze. Odată cu debutul noului an școlar și suplinirea numărului de unități zilnice pe linie, au fost repuse în circulație troleibuze care se aflau anterior în reparații curente. În unul dintre acestea, videoclipul a rămas stocat. În urma verificărilor, materialul video a fost retras. În prezent, în troleibuze este difuzată campania de informare a Comisiei Electorale Centrale, atât prin spoturi audio, cât și prin autocolantare exterioară”, a declarat Ixari.

Într-o postare pe rețelele sociale, Petru Macovei s-a adresat instituțiilor competente și a menționat că imaginile au fost surprinse pe 10 septembrie.

Între timp, în troleibuzele din Chișinău se învârtește la greu publicitatea de imagine a pro-europeanului I. Ceban și a altor candidați MAN… Pentru Promo-LEX și Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova: filmat miercuri, 10.09.2025, ora 20.40, troleibuzul pe ruta nr. 10”, se menționează în postarea acestuia.

Pe de altă parte, Natalia Ixari susține că „niciun video nu rulează și nu este dat în transportul public cu astfel de conținut”.

Rog detalii și ceva mai mult video de la fața locului să fie atașat. Niciun video nu rulează și nu este dat în transportul public cu astfel de conținut. Dacă este o acțiune de sabotaj pe intern, se va clarifica. Dar tare straniu că niciun video nu este dat din oficiu spre publicare și merge pe un ecran unde anume dvs mergeți cu transportul public anumit. Plus. Unicul material de informare electorală pe transportul public este de la CEC. Or, atâtea perle apar din partea a tot felul de miniștri că se fac intenționat astfel de acțiuni. Totuși, dacă cu interdicția nu a mers așa cum s-a planificat de a-l exclude din campanie pe Ion Ceban, se recurge la tot felul de acțiuni murdare”, a menționat Ixari.

NewsMaker a solicitat un comentariu de la Regia Transport Electric Chișinău, dar la momentul publicării știrii nu am primit un răspuns.

***

Într-un raport publicat la 31 iulie, Asociația Promo-LEX atrage atenția asupra unui fenomen sistemic – abuzul de resurse administrative, care continuă să fie tolerat și practicat. Potrivit legislației, acesta presupune utilizarea infrastructurii, bunurilor, personalului și altor facilități ale instituțiilor publice în scopuri ce nu țin de atribuțiile funcționale, ci de obținerea capitalului politic și/sau electoral.

Un exemplu semnalat de Promo-LEX îl constituie campania de informare a Primăriei municipiului Chișinău, calificată drept o zonă de „graniță ștearsă” între comunicarea instituțională și promovarea politică.

„Mesaje personalizate, asocierea directă cu primarul Ion Ceban și utilizarea culorilor MAN,  transformă comunicarea publică într-un instrument de consolidare a imaginii electorale”, susține Asociația.

Promo-LEX notează inclusiv cazuri de promovare sponsorizată a acestor mesaje de către partid, ceea ce ridică semne de întrebare privind utilizarea indirectă a fondurilor și resurselor publice în campania electorală.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: