DOC A fost publicată decizia CNESP. Lista completă a noilor restricții impuse
Full Article 6 minutes read

DOC A fost publicată decizia CNESP. Lista completă a noilor restricții impuse

Pe site-ul Guvernului a fost publicată cea mai recentă decizie a Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătătate Publică (CNSP). Aceasta cuprinde lista restricțiilor impuse la nivel național, din cauza numărului mare de infectări cu COVID-19. Măsurile intră în vigoare pe 22 ianuarie sunt valabile până pe 20 februarie.

Se instituie în perioada 22 ianuarie – 20 februarie 2022, la nivel naţional, următoarele măsuri de prevenire şi control al infecţiei COVID-19:

– Se interzice accesul aparţinătorilor în instituţiile medico-sanitare şi instituţiile de plasament, cu excepţia însoţitorilor copiilor de până la 14 ani şi îngrijitorilor care însoţesc persoane cu dizabilităţi accentuate şi severe.

– Entităţile publice şi private vor organiza regimul de muncă în următoarele condiţii:

a) cu introducerea muncii la domiciliu, dacă specificul activităţii permite;

b) stabilirea activităţii în ture, iar componenţa grupurilor de persoane să fie fixă maxim posibil, dacă specificul activităţii permite. Evitarea interacţiunii membrilor din ture diferite;

c) la stabilirea programului de lucru conform pct. a) şi b) angajatorii vor acorda prioritate angajaţilor care au în întreţinere copii minori;

d) şedinţele de lucru se vor desfăşura online, dacă specificul activităţii permite.

Acces în spațiile comerciale și de agrement doar cu Certificat COVID-19

– Accesul clienţilor care au atins vârsta majoratului în incinta tuturor spaţiilor comerciale, spaţiilor de deservire şi/sau agrement de tip închis se permite doar în baza prezentării Certificatului COVID-19 personalului desemnat de către administrator în acest sens.

Prin derogare de la această regulă, se permite accesul clienţilor fără prezentarea Certificatului COVID-19 în: unităţi de comercializare (magazine) specializate sau nespecializate a produselor alimentare, unităţi de comercializare a produselor pentru animale de companie, unităţi de comercializare a produselor de igienă, farmacii, unităţi de comercializare a produselor farmaceutice şi/sau articolelor medicale şi ortopedice, unităţi medicale şi de vaccinare, bănci şi subdiviziunile acestora, organizaţii de creditare nebancară, furnizori de servicii poştale şi de curierat, furnizori de servicii comunale, asigurători, unităţi comerciale ale operatorilor de comunicaţii electronice şi agenţilor lor, case de schimb valutar, staţii de alimentare cu combustibil (staţii PECO), gări auto şi feroviare.

Accesul în centrele comerciale este permis clienţilor doar în baza Certificatului COVID-19, cu excepţia cazului în care clientul merge către unităţile sus menţionate, şi doar dacă este acces direct din stradă la respectivele unităţi sau sunt stabilite culoare dedicate şi controlate de intrare, deplasare şi ieşire în/din centrele comerciale.

– Vânzătorii şi lucrătorii unităţilor comerciale vor atenţiona clienţii despre necesitatea respectării distanţei fizice de cel puţin 1 (unu) metru, cu excepţia membrilor unei familii sau a grupurilor de maximum 2 persoane.

– Unităţile de alimentaţie publică îşi vor organiza activitatea de deservire la capacitate maximă în spaţiile exterioare, iar în cele interioare – cu utilizarea a cel mult 50% din numărul locurilor existente, cu obligaţia ca toţi clienţii să prezinte la intrarea în unitate certificatul COVID-19. Activitatea de deservire se va desfăşura în intervalul orelor 7.00 – 22.00, iar după orele 22.00 se permite comercializarea produselor alimentare la pachet, precum şi livrarea la domiciliu, cu excluderea posibilităţii de consumare a acestora în incinta/teritoriul unităţii.

Nunțile, cumetriile, mesele festive și de pomenire – interzise

– Se sistează următoarele tipuri de activităţi : organizarea de evenimente private (nunţi, botezuri, mese de pomenire, mese festive); activitatea zonelor de agrement şi parcurilor de distracţie; activităţile din incinta cluburilor de noapte şi ringurilor de dans.

Antrenamentele de grup se suspendă

– Centrele de sport/fitness îşi vor organiza activitatea cu asigurarea unei suprafeţe de cel puţin 7 m2 pentru fiecare client, cu obligaţia ca toţi clienţii să prezinte la intrarea în unitate certificatul COVID-19. Se sistează antrenamentele de grup, cu excepţia antrenamentelor sportivilor de performanţă.

– Evenimentele sportive vor fi organizate fără spectatori în interior sau cu participarea spectatorilor până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului exterior, cu obligaţia ca toţi spectatorii să prezinte la intrarea în spaţiul unde se desfăşoară activitatea certificatul COVID-19 personalului desemnat de către administrator în acest sens. Evenimentele sportive sub egida federaţiilor internaţionale de specialitate se vor desfăşura conform protocoalelor stabilite de acestea.

– Întrunirile ştiinţifice, conferinţele, seminarele, reuniunile sau alte evenimente profesionale similare cu prezenţă fizică se sistează şi se organizează în regim online.

Sălile de teatru, concerte, cinema vor funcționa la jumătate de capacitate

– Activităţile în incinta teatrelor, cinematografelor, sălilor de concert se vor desfăşura la capacitate de 50% din numărul de locuri existente în interior, cu obligaţia ca toţi vizitatorii/clienţii să prezinte la intrarea în unitate certificatul COVID-19 personalului desemnat de către administrator în acest sens.

– Accesul în incinta Aeroportului Internaţional Chişinău se permite doar pentru călători, cu prezentarea tichetului de călătorie; accesul pentru însoţitori este interzis.

Studenții vor învăța online, cu excepția celor de la medicină

– Instituţiile de învăţământ profesional tehnic şi superior vor activa în regim online. Universitatea de Stat de Medicină si Farmacie „Nicolae Testemițanu” va activa în regim mixt (online şi cu prezenţă fizică).

Prin certificat Covid-19 se înţelege oricare dintre următoarele documente:

a) certificatul de vaccinare împotriva COVID-19 cu schema completă de vaccinare (pe suport de hârtie sau în format digital); dovada imunizării este valabilă dacă au trecut cel puţin 14 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;

b) concluzia medicală care confirmă că persoana a suportat COVID-19, în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi (6 luni) sau un act confirmativ de prezenţă a anticorpilor anti-COVID-19; actul confirmativ de prezenţă a anticorpilor anti-COVID-19 este valabil pe durata perioadei de 90 de zile de la data efectuării investigaţiei;

c) rezultatul unui test diagnostic la COVID-19 (test rapid de diagnostic AgSarsC-oV2 efectuat cu cel mult 48 de ore înainte sau test PCR la COVID-19 efectuat cu cel mult 72 de ore înainte).

– În perioada 24 ianuarie – 4 februarie 2022, instituţiile de învăţământ general, cu excepţia instituţiilor de educaţie timpurie, vor activa în regim online.
–  În termen de 24 de ore de la publicarea prezentei hotărâri, comisiile teritoriale extraordinare de sănătate publică se vor convoca şi vor institui măsurile de sănătate publică prevăzute în prezenta hotărâre.

– Persoanele fizice şi persoanele juridice care efectuează activităţi de transport feroviar şi rutier de persoane în trafic local, urban, interurban, internaţional, precum şi activităţi conexe (gări auto/feroviare, staţii de testare auto etc.) vor asigura respectarea strictă a măsurilor de prevenire şi control al infecţiei COVID-19 inclusiv asigurarea respectării măsurilor sanitare în unităţile de transport, precum aerisire, asigurare cu dezinfectanţi şi purtarea obligatorie a măştilor de protecţie pentru conducătorii auto, taxatori şi pasageri, pe parcursul călătoriei.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: