Dodon cere suspendarea relațiilor cu Ucraina, după scandalul de corupție de la Kiev

Igor Dodon, fost președinte al Republicii Moldova și lider al socialiștilor, cere suspendarea relațiilor cu conducerea Ucrainei. Dodon, el însuși acuzat de corupție și trădare, invocă drept motiv scandalul de 100 de milioane de dolari din sistemul energetic ucrainean, în care este vizat un apropiat al președintelui Volodimir Zelenski.

„Acum, întreaga lume a aflat că, speculând contextul războiului, conducerea Ucrainei fura populația, iar conducerea Moldovei, după cum se știe, a susținut și continuă să susțină în mare măsură politica Kievului oficial. (…) Consider că, în situația creată, este necesar să fie evaluate faptele de corupție din Ucraina, iar până la stabilirea completă a circumstanțelor și finalizarea anchetei – să fie suspendate orice forme de interacțiune cu actuala conducere a Ucrainei”, a scris Dodon pe rețele.

Contactat pentru o reacție, partidul de guvernare nu a venit cu o reacție, deocamdată.

Ucraina este zguduită în prezent de cel mai mare scandal de corupție din mandatul lui Volodimir Zelenski, scrie presa de la Kiev. În centrul acestuia se află un colaborator apropiat al președintelui – Timur Mindich, fostul său partener de afaceri, coproprietar al studioului Kvartal 95. Mindich, a anunțat Biroul Național Anticorupție (NABU), a fost liderul unui grup care a primit mită și comisioane ilegale de la contractanții companiei energetice de stat în schimbul menținerii statutului lor de furnizori și pentru a nu bloca produsele și serviciile lor. Potrivit biroului, 100 de milioane de dolari au fost spălați în acest fel.

La început, scrie Kyiv Independent, biroul președintelui a încercat să minimalizeze rolul lui Mindich în cazul de corupție. Dar, pe măsură ce au apărut mai multe detalii, Zelenski a promis măsuri. „Pedeapsa este inevitabilă”, a spus el. Mindich a reușit să fugă, însă, din țară înainte de a putea fi pus sub acuzare.

Pe măsură ce scandalul de corupție a luat amploare, ministrul Justiției Herman Haluşcenko și ministra Energiei Svitlana Hrynchuk și-au anunțat demisiile la solicitarea lui Zelenski, care a cerut condamnări pe acest caz. Ambii au respins acuzațiile formulate împotriva lor.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Imagine simbol/nordnews.md

Facturi la gaz mai mari decât consumul real: ANRE și Ministerul Energiei explică de ce

Mai multe persoane din R. Moldova s-au plâns că au primit facturi la gaz majorate, care nu reflectă consumul real. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a confirmat că au fost semnalate asemenea cazuri. Directorul general al ANRE, Alexei Taran, a precizat că acest lucru se întâmplă deoarece operatorii nu au acces la contor și nu pot vedea exact consumul. Potrivit lui Taran, regulamentul permite includerea unei sume estimative pentru maximum trei luni, iar ulterior, când contorul este verificat, suma se corectează integral.

Un consumator al Energocom s-a plâns pe online că a folosit căldura autonomă timp de câteva ore, seara, și a primit o factură de 1 800 de lei. Până acum, el a menționat că plătea cel mult 300–400 de lei. Ulterior, mai mulți consumatori au raportat probleme similare la postarea acestuia.

Pe 18 noiembrie, NewsMaker l-a întrebat pe ministrul Energiei, Dorin Junghietu, dacă este la curent cu situația, cât de extinsă este și care sunt motivele acesteia. Oficialul a confirmat că au fost semnalate asemenea cazuri. Potrivit lui Junghietu, „trebuie să ținem cont de faptul că este o perioadă tranzitorie, o trecere de la un operator la altul”. „Respectiv, Energocom efectuează lucrări în privința corecției. (…) Nimeni nu intenționează să lase aceasta fără atenție”, a mai spus ministrul cu privire la problema semnalată.

Pe de altă parte, directorul general al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), Alexei Taran, a explicat în ce situații, conform regulamentului, operatorii sistemului de distribuție pot include în factură o „sumă estimativă”. „Furnizorul poate estima cantitățile volumelor consumate în baza consumului istoric din anul precedent. Astfel, dacă operatorii sistemului de distribuție nu au acces la contorul punctului de consum în fiecare lună, ca să poată vedea exact consumul, se permite conform regulamentului pe o perioadă de nu mai mult de trei luni includerea unei sume estimative. Ulterior, la momentul în care se verifică acest contor se corectează toată suma”, a spus el.

Potrivit lui Taran, „așa a fost întotdeauna”. „Mulți consumatori, de exemplu, cei care au avut probleme, sunt cei care au scăzut consumul sau l-au crescut. (…) Din acest motiv au fost diferențele. Altfel, aceste consumuri sunt estimate în baza istorică. Toate se corectează în momentul în care vine reprezentantul operatorului sistemului de distribuție și verifică datele contorului”, a adăugat el.

Potrivit ministrului Energiei, Dorin Junghietu, este important ca, la primirea facturii, consumatorii să furnizeze responsabililor datele corecte „ca să dispară această neconcordanță”. „Una e când compania de distribuție are acces și poate să citească automat și alta e, de exemplu, unde trăiesc eu e la fel, compania nu are acces și eu singur pun datele în factură”, a spus oficialul.

***

În context, pe 12 noiembrie, reprezentanții „Chișinău-gaz” au declarat că, în cazul în care volumul facturat nu reflectă consumul real, consumatorii pot să comunice indicațiile EMG prin una dintre metodele disponibile: la numărul unic 1305 („Serviciul Contact-centru”); prin pagina web www.chisinaugaz.md, rubrica „Serviciul on-line de colectare a datelor”; prin aplicațiile mobile: „Energocom” (disponibilă pe Google Play și App Store).

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: