Două vinării din Moldova, incluse pe lista indicativă UNESCO. Consilier: „O nouă etapă de dezvoltare pentru localitate”

Două vinării din Republica Moldova au fost incluse anul acesta pe lista indicativă UNESCO – prima etapă în procesul de înscriere a bunurilor în Lista Patrimoniului Mondial. Anunțul a fost făcut de consiliera municipală Anetta Dabija, care afirmă că o astfel de recunoaștere ar putea marca „începutul unei noi etape de dezvoltare” pentru Cricova și Chișinău.

„Un obiect de patrimoniu – clasat sau propus pentru UNESCO – aduce cu sine noi oportunități pentru localitate, turistice, economice, culturale, dar și o responsabilitate mai mare privind modul de gestionare a dezvoltării urbane”, a menționat Dabija.

Ea consideră că orașul Cricova are nevoie de o strategie clară, care să-l definească nu doar prin vinărie, ci și ca pe un oraș cu potențial turistic și cultural distinct. Potrivit acesteia, în prezent se elaborează planul de revitalizare a orașului Cricova – un proces care vizează identificarea zonelor degradate din localitate și propune un set integrat de măsuri pentru relansarea lor.

„Statutul de potențial sit UNESCO poate atrage investiții și vizitatori, dar impune și nevoia unei dezvoltări coerente, care să pună pe primul loc calitatea vieții locuitorilor, iar apoi experiența turiștilor. Suntem la etapa de cercetare, vizite în teren, discuții cu locuitorii. Cricova este o localitate interesantă și inedită, cu mare potențial de dezvoltare”, a adăugat consiliera.

În prezent, pentru una dintre localități este în elaborare un plan de revitalizare, care urmărește identificarea zonelor degradate și propunerea unui set integrat de măsuri pentru relansarea acestora. Procesul se află la etapa de cercetare și consultare cu locuitorii.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tezele de licență scrise cu AI scapă de detectarea sistemului antiplagiat? Perciun: „Asta e o problemă și mai complicată”

În Republica Moldova, plagiatul în instituțiile de învățământ superior a devenit o problemă tot mai gravă. Un sondaj recent elaborat de Ministerul Educației arată că peste 30% dintre studenți folosesc inteligența artificială pentru realizarea lucrărilor universitare. Mai grav este faptul că țara nu dispune de un sistem național centralizat de depistare a plagiatului, iar tezele realizate cu ajutorul AI nu pot fi identificate de softurile existente. Declarațiile au fost făcute de ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, în cadrul ediției de astăzi, 8 decembrie, a emisiunii „La 360 de grade” de la Radio Moldova.

În prezent, mai multe universități utilizează instrumente diferite pentru a depista plagiatul, însă este necesar un sistem la nivel național, susține Dan Perciun. Ministrul subliniază că asigurarea transparenței în mediul universitar reprezintă și un angajament față de Uniunea Europeană, iar dezvoltarea sau achiziționarea unui soft ar putea fi finanțată prin fondurile europene din Planul de Creștere pentru Moldova.

„Ceea ce ne propunem să facem e să elaboream sau să contractăm serviciile unui soft național de prevenire a plagiatului, care se acționează ca un repozitoriu cu toate tezele de licență din țara noastră, în general în spațiul românesc. Universitățile noastre, de la caz la caz, folosesc asemenea instrumente. E important să avem niște standarde clare față de ce înseamnă plagiat, să avem niște standardi față de instrumentele care depistează plagiatul și să facem lucrul ăsta sistemic. În contextul planului de creaștere, noi avem rezervate resurse”, a menționat oficialul.  

Dan Perciun a atras atenția și asupra unei provocări și mai mari: evoluția accelerată a inteligenței artificiale. El afirmă că textele generate de AI nu pot fi detectate de programele antiplagiat actuale, ceea ce face aproape imposibilă diferențierea între un produs original și unul creat automatizat.

„Pentru că ceea ce astăzi oferă inteligența artificială sunt produse care nu sunt depistabile de către aceste softuri antiplagiat. Și aici merită să revenim la o discuție serioasă despre examenele la final de an”, a mai spus ministrul.

Ministrul Educației a precizat că subiectele legate de folosirea inteligenței artificiale în învățământul superior vor fi discutate pe 22 decembrie, în cadrul unei noi conferințe dedicate integrității academice.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: