Andrei Mardari | NewsMaker

„E absurd când un ministru are salariu mai mic decât cineva care lucrează pe șantier”. Recean vrea lefuri mai mari în sectorul public

Premierul Dorin Recean a vorbit la ședința Guvernului despre necesitatea majorării salariilor miniștrilor. El a numit „absurd” când un ministru „are un salariu mai mic decât cineva care lucrează pe șantier” sau când „șefii de direcție din ministere au salarii mai mici decât chelnerii din cafeneaua de vizavi” de Guvern. Astfel, el a anunțat că Guvernul va propune Parlamentului să accepte o rectificare bugetară, care conține inclusiv procesul de creștere a salariilor din sectorul public. Potrivit lui Recean, „efortul suplimentar, astăzi, legat de aceste creșteri în administrația publică centrală nu va depăși costul a 6 km de drum”. 

Premierul a spus la începutul ședinței Guvernului că miniștrii au planificate două rectificări bugetare, iar una este demarată astăzi.

Vom propune Guvernului și sper Parlamentul să accepte aceste modificări, să alocăm aproximativ 700 de milioane mai mult pentru Fondul național de dezvoltare și să meargă în dezvoltarea drumurilor. (…) Vom crește cu aproximativ 300 de milioane de lei fondul pentru dezvoltarea și susținerea dezvoltării locale și regionale, vom crește cu 140 milioane lei susținerea pentru dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii, în mod special programul „373”. Trebuie să avem grijă și de agricultorii noștri, vom aloca suplimentar 100 milioane de lei pentru compensarea cheltuielilor majorate în perioada care a succedat atacul în Ucraina a Rusiei”, a comunicat Recean.

Ulterior, el a spus că prin această rectificare va fi demarat și procesul de creștere a salariilor din sectorul public.

O să începem cu o creștere salarială în administrația publică centrală, înțeleg că nu este foarte popular, înțeleg că vom fi criticați. Trebuie să înțelegem și un lucru foarte important, noi trebuie să pregătim țara, să modificăm legislația, să pregătim instituțiile, să ajungem acolo unde trecem la următoarea etapă a relațiilor noastre cu Uniunea Europeană. Pentru acest lucru, avem nevoie de resurse competente”, a precizat Recean.

El a adăugat că Guvernul este „în imposibilitatea de a atrage resursele umane necesare și suficient de talentate” ca să fie pregătit „acest proces foarte important”.

E absurd atunci când cineva dintre noi, în calitate de miniștri, are un salariu mai mic, în esență, decât cineva care lucrează pe șantier. Și o profesie este respectabilă și altă profesie este respectabilă, dar competențele necesare totuși sunt diferite. Noi trebuie să avem talentele necesare ca să pregătim calitativ legislația noastră pentru armonizarea cu legislația europeană. Iarăși cu tot respectul pentru profesie, dar șefii de direcție din ministere au salarii mai mici decât chelnerii din cafeneaua de vizavi. Iată asta e realitatea pe care noi trebuie să o confruntăm”, a menționat Recean.

Premierul a mai spus că își asumă responsabilitatea și va merge la Parlamentul pentru a solicita modificarea.

Eu vreau să-mi asum această responsabilitate, să merg în Parlament să solicit o modificare în acest sens. Repet, este doar începutul creșterii salariilor din administrația publică și din sectorul public. (…) Deja cu următoarele creșteri de salarii în alte domenii, social importante, vom veni în rectificarea din august”, a precizat Recean.

Oficialul a ținut să mai adauge că „efortul suplimentar, astăzi, legat de aceste creșteri în administrația publică centrală nu va depăși costul a 6 km de drum”.

Cred că este prioritare întâi să construim această capacitate de a livra, capacitatea Guvernului de a ne pregăti, de a pregăti documentele necesare pentru ca să atragem și mai multe resurse și după asta vom construi și 6 km de drum, și 100 de km de drum, și mii de km de drumuri”, a conchis Recean.

***

De la 1 ianuarie, salariul brut al unui ministru a crescut de la 19 520 de lei la 27 790 de lei, adică cu peste 8 000 de lei mai mult. În majorare intră și adaosul de 1300 de lei, pe care-l vor primi toți bugetarii.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

gifp.md

Portul Giurgiulești, aflat în proprietatea Guvernului, va fi extins și modernizat. Cojuhari: „Nu au fost discuții despre vânzare”

Portul de stat Giurgiulești, singurul port aflat în proprietatea Republicii Moldova, va fi modernizat și extins în următorii ani. Planul include reparația danei, modernizarea infrastructurii operaționale și curățarea albiei râului, lucrări care vor fi finanțate integral din sursele proprii ale portului. Declarația a fost făcută de directorul General al Agenției Proprietăți Publice, Roman Cojuhari, în emisiunea „La 360 de grade” de la Radio Moldova.

„Echipamentul este cu mult mai simplu și mai mic și cu capacitate mai mică decât la portul privat. Cu siguranță și terenul pe care operează acest port este mai mic. Dat fiind faptul că în preajmă avem ceva terenuri libere care pot fi folosite pentru extinderea portului, cum ar fi ca infrastructură, ca acces și pe calea ferată, ne dorim să formăm acele terenuri și să le acordăm acestui port pentru a fi extins, pentru a fi asigurată și calea ferată către portul de stat”, a spus Roman Cojuhari.

Roman Cojuhari a precizat că Agenția Proprietăți Publice colaborează cu Ministerul Infrastructurii pentru a întări infrastructura portuară și pentru a asigura condiții moderne de operare. Potrivit șefului de la APP, anul trecut portul gestionat de stat a avut un profit de peste 35 milioane în 2024.

Întrebat despre ce beneficii ar putea avea Republica Moldova în urma achiziționării de către România a Portului Internațional Liber Giurgiulești, deținut de BERD, Cojuhari a spus că statul român, având mai mulți operatori de porturi și experiență în administrarea acestora, ar putea aduce o plus valoare pentru țară.

„Acum, dacă vorbim ca și cetățean, pentru noi este foarte important să avem o infrastructură de transport cât mai dezvoltată. Asta înseamnă și prețuri mai mici pentru transportarea acestei mărfi. Fie că vorbim despre cereale, fie că vorbim despre combustibil, sau fie că vorbim despre deșeuri de metal, pietriș, ce este mai bine de transportat pe cale navală. O investiție asta înseamnă dezvoltare, asta înseamnă și concurență, asta înseamnă și accesibilitate”a mai spus șeful APP.

Situația porturilor din Giurgiulești: ce se vinde și ce rămâne al statului

În regiunea Giurgiulești funcționează astăzi două porturi vecine, situate pe terenuri adiacente, dar cu statut diferit.

Portul Internațional Liber este operat de compania Danube Logistics și deținut de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). În același timp, avem portul de stat se află în proprietatea Guvernului Republicii Moldova.

România și-a exprimat public intenția de preluare a portului în 2023. Acesta se află pe Dunăre, la kilometrul 133 de Marea Neagră, iar Guvernul României a aprobat în august 2024 inițierea negocierilor cu BERD.

Portul administrat de Danube Logistics funcționează pe un teren al statului, dar în baza unui acord de concesiune încheiat la începutul anilor 2000. Compania gestionează atât infrastructura portuară, cât și clădirile și alte active. Discuțiile recente privind vânzarea se referă exclusiv la această entitate privată, iar informații suplimentare vor fi făcute publice de Ministerul Economiei sau de entitățile implicate în tranzacție, conform explicațiilor oferite de directorul general al Agenției Proprietăți Publice, Roman Cojuhari.

Portul de stat rămâne integral în proprietatea Republicii Moldova. În ultimii trei ani, acesta a înregistrat rezultate bune, cu o creștere semnificativă a volumelor de mărfuri procesate și a veniturilor, a mai spus Roman Cojuhari.

„Nu au fost discuții pe acest subiect despre vânzare, sau concesionare, sau careva acțiuni, este de stat”, a mai subliniat acesta.

Discuțiile privind achiziționare Portului Internațional Liber Giurgiulești sunt în desfășurare, iar Guvernul nu poate oferi detalii despre o tranzacție nefinalizată. Statul român a promis că va face investiţii de peste 24 de milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii portuare. Portul Giurgiuleşti este considerat un punct vital pentru conectarea Republicii Moldova la coridoarele comerciale europene şi la Marea Neagră.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: