Timp de o săptămână, atribuțiile primarului general al capitalei vor fi exercitate de către viceprimarul Ilie Ceban. Despre acest lucru a anunțat Ion Ceban, într-un interviu pentru Unimedia, publicat pe 21 octombrie.
Ilie Ceban va exercita atribuțiile edilului, în timp ce Ion Ceban se va afla în concediu din cont propriu, pentru a fi alături de Igor Dodon în campania electorală.
„Persoana responsabilă pe care o voi delega pentru a exercita atribuțiile primarului general este viceprimarul Ilie Ceban. Dumnealui a rămas responsabil și în perioada când am fost în concediul anual. Am toată încrederea în dumnealui, este un profesionist și am încredere și în echipa pe care am consolidat-o în aproape un an de mandat. Eu, reiterez, mă voi implica în campania electorală în măsura în care este prevăzută de legislație, voi susține candidatura lui Igor Dodon și voi acorda toate cunoștințele mele în acest domeniu”, a explicat Ceban.
Întrebat de jurnaliști când a spus adevărul, în campania electorală din 2019, când a declarat că nu se va implica în politică sau acum, Ion Ceban a răspuns: „Am spus adevărul și atunci deoarece chiar nu m-am implicat în politică, până la anunțul meu de astăzi. Dar spun adevărul și astăzi, când am decis să mă implic în campanie. În munca de zi cu zi nu am făcut niciodată politică, nici măcar nu discutam la acest subiect cu nimeni. Este alegerea mea acum și nu cer să fiu crezut, justificat sau altfel”.
În ultimele două săptămâni, Chișinăul a fost cuprins de curiozitate: în centrul orașului și în alte cartiere, pe fațadele clădirilor apărea brusc o proiecție luminoasă reprezentând figura antică a titanului Atlant. Fără logouri, fără mesaje, doar o siluetă puternică și enigmatică. La data de 28 noiembrie, misterul a fost, în sfârșit, elucidat. S-a dovedit că proiecția făcea parte dintr-un teaser pentru un nou proiect – complexul ATLANT al companiei Varincom (cunoscută pentru complexurile «Hermes», «Ghefest» și altele). Iată că a avut loc o prezentare cu acces restrâns, unde s-a putut înțelege: este doar o campanie de marketing sau se conturează ceva cu adevărat semnificativ pentru oraș?
De regulă, prezentările imobiliare urmează un scenariu simplu și previzibil: șampanie, discursuri pompoase despre „cea mai bună locuință din lume” și slide-uri monotone. De data aceasta, formatul a surprins. Organizatorii au renunțat la formalități și au optat pentru o seară în stil Stand Up.
Însă, dincolo de momentele de umor, oamenii au venit pentru datele factuale. Prezentarea a furnizat câteva informații esențiale, relevante atât pentru viitorii locatari, cât și pentru dezvoltarea zonei Rîșcani.
Inside-ul nr. 1: O nouă arteră de transport
Cele mai relevante informații nu au venit de la specialiștii în marketing, ci de la urbaniști. Mulți locuitori știu că secotorul Rîșcani este suprasolicitat. Totuși, în cadrul prezentării au fost arătate planuri urbanistice despre care publicul larg nu este, de obicei, informat.
Este vorba despre prelungirea străzii Bucovinei și construirea unei noi intersecții rutiere tocmai în zona unde se dezvoltă complexul ATLANT.
Esența este următoarea: dacă proiectele vor fi implementate (iar ele sunt deja aprobate), cartierul va avea acces direct la șoseaua de centură. Cu alte cuvinte, se va putea ajunge spre Ciocana sau ieși din oraș evitând blocajele de la tipografie sau de pe bulevardul Moscova. Pentru șoferi, acesta este un argument important.
Inside-ul nr. 2: Vecinătatea cu «Silicon Valley» de Chișinău
Al doilea aspect evidențiat ține de contextul urban. Toată lumea s-a obișnuit să vadă în acea zonă Arena Chișinău și Port Mall. Totuși, vorbitorii au pus accent pe un alt vecin: viitorul parc IT de 50 de hectare.
Logica este simplă: apariția unui asemenea hub va atrage mii de specialiști IT. Pentru cei care analizează piața imobiliară ca investiție, acesta este un semnal puternic. Locuințele amplasate lângă sediile companiilor mari își cresc valoarea mai rapid decât media pieței și sunt foarte solicitate pentru închiriere. În discuțiile neoficiale, experții estimau până la 3 000 de euro pentru metru pătrat în perspectiva câtorva ani.
«Nu de elită, ci onest»
Varincom a ales să se distanțeze de tendințele de piață. În loc să își promoveze proiectul sub etichete precum «Luxury» sau «Premium», compania susține că aceste concepte și-au pierdut relevanța în Republica Moldova.
«Construim un bloc onest. Fără artificii inutile, dar cu o calitate pentru care să nu-mi fie rușine în fața nepoților», – a declarat reprezentantul dezvoltatorului.
Afirmația sună, cel puțin, proaspăt într-o piață suprasaturată de «elitism».
Proiectul cuprinde 5 blocuri (cu 9 și 16 niveluri), dezvoltate sub conceptul «oraș în oraș». Dezvoltatorul promite infrastructură completă în interior (de la magazine până la spații pentru fitness) și un element esențial- curte cu acces restricționat pentru autovehicule.
Concluzie
În cadrul serii, publicul a aflat nu doar secretul proiecției luminoase, ci și cum s-ar putea schimba harta orașului peste 3-4 ani.
Dacă intersecția rutieră anunțată și parcul IT vor fi realizate, locația complexului ATLANT ar putea trece de la promițătoare la una cu importanță strategică.
Pentru moment, pare o alegere pragmatică pentru cei care nu se limitează la ziua de azi.