anticoruptie.md

Expertiza CNA. Care este proiectul de pe agenda Executivului cu cele mai multe riscuri de corupție?

Reprezentanții Centrului Național Anticorupție (CNA) anunță, în data de 28 decembrie, că au depistat mai multe riscuri de corupție și ambiguități în proiectele de acte normative supuse expertizei anticorupție săptămâna trecută. Potrivit rapoartelor emise de ofițerii anticorupție, proiectul de pe agenda Executivului cu cele mai multe riscuri de corupție este legea privind Fondul Național pentru Dezvoltare Regională și Locală, iar mai puține obiecții au fost formulate la proiectul privind stabilirea, pentru anul 2022, a marjei maxime de 3 % în Programul de stat „Prima casă” și proiectul de lege privind emisiunea suplimentară de acțiuni a S.A. „Energocom”, cu scutirea de taxe și plăți aferente emisiunii. 

„Pe marginea proiectului de lege privind Fondul Național pentru Dezvoltare Regională și Locală, care vine să comaseze Fondul Ecologic Național, Fondul Național pentru Dezvoltare Regională, Fondul Rutier, Fondul Naţional de Dezvoltare a Agriculturii şi Mediului Rural și Fondul de Eficiență Energetică, se constată deficiențe și manifestări de corupție în procesul de gestionare a fondurilor”, comunică reprezentanții Centrului.

În raportul CNA se spune că aceste reglementări, analizate prin prisma standardelor naționale și internaționale anticorupție, vor compromite climatul de integritate instituțional.

Un alt risc de corupție identificat este faptul că banca comercială, care va gestiona mijloacele financiare de executare a proiectului de investiții din surse de asistență externe, va fi aleasă în mod arbitrar. „Acest aspect din lege admite derogări și interpretări abuzive”, potrivit CNA. Totodată, textul proiectului reglementează defectuos domeniile eligibile pentru finanțare. Mai mult decât atât, aceste carențe subminează realizarea interesului public și influențează nivelul de încredere în entitatea care gestionează aspectul dat.

Astfel, CNA recomandă, atât reglementarea criteriilor de selectare a băncilor comerciale, care vor executa operațiunile financiare ale proiectului, cât și a restricțiilor ce vizează operațiunile financiare.

Analizând proiectul hotărârii de Guvern potrivit căruia, în 2022, pentru creditele garantate de către stat în baza Programului „Prima casă”, creditorii vor putea aplica un adaos comercial, sub forma de componentă a dobânzii, în mărime de până la 3% anual, CNA declară că executivul „a profitat de puterea de decizie oferită prin lege și nu a prezentat în proiect analizele și argumentele de ce au ales anume această marjă. Or, acest fapt ar fi însemnat o mai bună transparență decizională în activitatea Guvernului și responsabilizarea față de acțiunile întreprinse”, susține CNA.

Analizând proiectul de lege care vine să simplifice emisiunea suplimentară de acțiuni a S.A. „Energocom”, prin scutirea de taxe și plăți aferente emisiunii la înregistrarea acestora, CNA atenționează că proiectul creează premise pentru compromiterea integrității în sectorul public. „Pe lângă faptul că proiectul de lege admite comportamente abuzive și atitudini subiective, acesta ar putea crea un precedent periculos, deoarece este discriminator în raport cu celelalte subiecte de drept, aflate în circumstanțe similare”, susțin reprezentanții Centrului.

CNA a expertizat și proiectul de hotărâre de Guvern privind aprobarea salariului mediu pe economie, în cuantum de 9 900 de lei, pentru anul 2022, iar obiecții ce țin de riscuri de corupție nu au fost depistate.

Chiar dacă expertiza anticorupție are un caracter de recomandare, CNA insistă ca toate obiecțiile formulate în baza actelor normative, să fie înlăturate de către autorități, astfel încât riscurile de corupție să fie minime.

***

Amintim că, expertiza anticorupție este procesul de identificare a riscurilor de corupție care pot apărea la promovarea proiectelor de acte legislative și normative de către entitățile publice, a factorilor care le generează și elaborarea recomandărilor pentru înlăturarea efectelor acestora. CNA face expertiză anticorupție din 2006. Rapoartele integrale pot fi găsite pe site-ul oficial www.cna.md, la compartimentul Expertiză anticorupție.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Moldovagaz

ANRE va introduce tarife unice de distribuție pe întreg teritoriul Moldovei. Proiect de lege, votat în lectură finală

Parlamentul a aprobat pe 14 iunie, în a doua lectură, proiectul de modificare a Legii cu privire la gazele naturale. Inițiativa legislativă a fost votată de 56 de deputați.  

Proiectul de modificare a Legii cu privire la gazele naturale a fost elaborat de Ministerul Energiei și are drept scop consolidarea securității energetice a țării, inclusiv în regiunea transnistreană, liberalizarea pieței gazelor naturale și îmbunătățirea gestionării și întreținerii rețelelor de gaze.

Autorii au propus un mecanism de aplicare a unui tarif uniform pentru distribuția gazelor naturale în Republica Moldova. Acesta va permite Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) să adopte cadrul normativ metodologic și să aprobe tarife de distribuție unice în funcție de nivelele de presiune a rețelelor de distribuție, valabile pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Astfel, furnizorii vor avea posibilitatea să își extindă activitatea. Acest lucru se va întâmpla în condițiile în care va fi simplificată logistica furnizării gazelor naturale și vor fi create condiții mai competitive de achiziționare a gazelor naturale pentru consumatorii finali. Totodată, consumatorii finali vor putea să încheie un acord cu furnizorii care va permite reeșalonarea plăților.

Modificările legislative se mai referă la mecanismul de constituire, în continuare, a stocurilor obligatorii de gaze naturale, care se propune a fi de 15 % din consumul mediu anual și va fi exercitat de către toți furnizorii de gaze. Mai mult decât atât, va fi introdus un nou mecanism prin care ANRE să poată desemna o entitate care livrează gaze naturale în regiunea transnistreană, inclusiv prin constituirea stocurilor de 15 % pentru acoperirea consumului minim necesar.

Potrivit datelor statistice, în Republica Moldova sunt peste 830 000 de consumatori finali de gaze naturale, dintre care 16 000 nu sunt casnici.

Documentul va intra în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.

Precizăm că, în prezent, Moldovagaz este singurul furnizor de gaze către cetățeni, însă compania ar putea să-și piardă licența în iulie.

Pe 23 mai, Agenția Națională de Reglementare în Energetică a aprobat o decizie prin care compania de stat Energocom a fost desemnat drept principalul furnizor de gaze naturale pentru consumatorii din Republica Moldova, pentru o perioadă de trei ani. Potrivit ANRE, decizia a fost luată cu condiția că Moldovagaz nu va reuși să îndeplinească cerințele legale de separare a activităților de furnizare și transport a gazelor naturale până la 31 iulie, curent. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, atunci, din 1 august, cetățenii care sunt conectați la rețea vor primi și achita serviciile pentru gaz la Energocom.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: