Expertiza CNA. Care este proiectul de pe agenda Executivului cu cele mai multe riscuri de corupție?

Reprezentanții Centrului Național Anticorupție (CNA) anunță, în data de 28 decembrie, că au depistat mai multe riscuri de corupție și ambiguități în proiectele de acte normative supuse expertizei anticorupție săptămâna trecută. Potrivit rapoartelor emise de ofițerii anticorupție, proiectul de pe agenda Executivului cu cele mai multe riscuri de corupție este legea privind Fondul Național pentru Dezvoltare Regională și Locală, iar mai puține obiecții au fost formulate la proiectul privind stabilirea, pentru anul 2022, a marjei maxime de 3 % în Programul de stat „Prima casă” și proiectul de lege privind emisiunea suplimentară de acțiuni a S.A. „Energocom”, cu scutirea de taxe și plăți aferente emisiunii. 

„Pe marginea proiectului de lege privind Fondul Național pentru Dezvoltare Regională și Locală, care vine să comaseze Fondul Ecologic Național, Fondul Național pentru Dezvoltare Regională, Fondul Rutier, Fondul Naţional de Dezvoltare a Agriculturii şi Mediului Rural și Fondul de Eficiență Energetică, se constată deficiențe și manifestări de corupție în procesul de gestionare a fondurilor”, comunică reprezentanții Centrului.

În raportul CNA se spune că aceste reglementări, analizate prin prisma standardelor naționale și internaționale anticorupție, vor compromite climatul de integritate instituțional.

Un alt risc de corupție identificat este faptul că banca comercială, care va gestiona mijloacele financiare de executare a proiectului de investiții din surse de asistență externe, va fi aleasă în mod arbitrar. „Acest aspect din lege admite derogări și interpretări abuzive”, potrivit CNA. Totodată, textul proiectului reglementează defectuos domeniile eligibile pentru finanțare. Mai mult decât atât, aceste carențe subminează realizarea interesului public și influențează nivelul de încredere în entitatea care gestionează aspectul dat.

Astfel, CNA recomandă, atât reglementarea criteriilor de selectare a băncilor comerciale, care vor executa operațiunile financiare ale proiectului, cât și a restricțiilor ce vizează operațiunile financiare.

Analizând proiectul hotărârii de Guvern potrivit căruia, în 2022, pentru creditele garantate de către stat în baza Programului „Prima casă”, creditorii vor putea aplica un adaos comercial, sub forma de componentă a dobânzii, în mărime de până la 3% anual, CNA declară că executivul „a profitat de puterea de decizie oferită prin lege și nu a prezentat în proiect analizele și argumentele de ce au ales anume această marjă. Or, acest fapt ar fi însemnat o mai bună transparență decizională în activitatea Guvernului și responsabilizarea față de acțiunile întreprinse”, susține CNA.

Analizând proiectul de lege care vine să simplifice emisiunea suplimentară de acțiuni a S.A. „Energocom”, prin scutirea de taxe și plăți aferente emisiunii la înregistrarea acestora, CNA atenționează că proiectul creează premise pentru compromiterea integrității în sectorul public. „Pe lângă faptul că proiectul de lege admite comportamente abuzive și atitudini subiective, acesta ar putea crea un precedent periculos, deoarece este discriminator în raport cu celelalte subiecte de drept, aflate în circumstanțe similare”, susțin reprezentanții Centrului.

CNA a expertizat și proiectul de hotărâre de Guvern privind aprobarea salariului mediu pe economie, în cuantum de 9 900 de lei, pentru anul 2022, iar obiecții ce țin de riscuri de corupție nu au fost depistate.

Chiar dacă expertiza anticorupție are un caracter de recomandare, CNA insistă ca toate obiecțiile formulate în baza actelor normative, să fie înlăturate de către autorități, astfel încât riscurile de corupție să fie minime.

***

Amintim că, expertiza anticorupție este procesul de identificare a riscurilor de corupție care pot apărea la promovarea proiectelor de acte legislative și normative de către entitățile publice, a factorilor care le generează și elaborarea recomandărilor pentru înlăturarea efectelor acestora. CNA face expertiză anticorupție din 2006. Rapoartele integrale pot fi găsite pe site-ul oficial www.cna.md, la compartimentul Expertiză anticorupție.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa (ALDE) Moldova a transmis un mesaj public de susținere față de marșul Pride. Este primul partid din Moldova care declară deschis sprijin pentru comunitatea LGBT.

„Nu pentru ideologii, ci pentru demnitate, libertate și respect”, au declarat reprezentanții formațiunii, precizând că această susținere se întemeiază pe respectarea Constituției, a moralei publice și a valorilor creștine.

„Constituția ne obligă. Morala ne inspiră. Credința ne învață să iubim, nu să judecăm. Creștinismul nu înseamnă ură. Conservatorismul nu înseamnă excludere”, se arată în comunicatul partidului.

Partidul ALDE Moldova, a explicat că deși, „promovează valorile tradiționale, crede că acestea nu sunt în opoziție cu respectul pentru drepturile fiecărui cetățean al Republicii Moldova”.

Partidul a prezentat patru argumente pentru poziția sa:

1. Argument constituțional și juridic
„Constituția garantează egalitatea în fața legii, libertatea de exprimare și dreptul la întruniri pașnice”. ALDE consideră că Festivalul Moldova Pride este „o manifestare legală și pașnică“.

2. Argument moral
„Moralitatea publică nu se bazează pe excludere, ci pe compasiune, respect și conviețuire pașnică”. Potrivit formațiunii, „un stat și o societate morală este una care are curajul să protejeze minoritățile”.

3. Argument creștin
ALDE reamintește că valorile creștine „înseamnă iubire și milă, nu judecată”. „Nu susținem nici ideologia, nici propaganda, dar susținem omul – fiecare om creat după chipul lui Dumnezeu.”

4. Argument politic și liberal
„Liberalismul autentic înseamnă respectul față de libertățile fundamentale. Nu este nimic contradictoriu în a susține o manifestare pașnică și legală a unei minorități, în timp ce păstrăm valorile culturale și religioase proprii”, susține ALDE Moldova.

„ALDE Moldova respinge extremismele, ura și populismul. Ne dorim o Moldovă inclusivă, demnă, europeană, în care fiecare cetățean să aibă șansa de a trăi în pace”, a precizat formațiunea.

***

Amintim că CMC a adoptat pe 15 mai, cu votul a 27 de consilieri, proiectul care interzice organizarea marșurilor LGBT+ în capitală. Consilierii Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) nu au participat la vot și au părăsit ședința în semn de protest. Decizia a stârnint un val de reacții în societate. Este hotărâre una legală sau doar un gest simbolic cu tentă populistă? Ce spune legea despre întruniri publice, ce valoare juridică are decizia CMC și cine are, de fapt, competența de a interzice un marș pașnic – am explicat AICI.

Cancelaria de Stat a solicitat reexaminarea deciziei CMC, prin care a fost interzisă desfășurarea manifestațiilor organizate de comunitatea LGBTQ+. De asemenea, instituția a cerut Consiliului pentru egalitate să se pronunțe asupra hotărârii adoptate de consilieri pe 15 mai. În notificarea emisă, Cancelaria de Stat solicită CMC să reexamineze și să abroge decizia din 15 mai. Totodată, instituția cere ca rezultatul examinării să-i fie comunicat în termen de 30 de zile. În argumentare, se menționează că doar instanța de judecată are competența de a interzice sau de a limita desfășurarea unei întruniri publice.

Într-o reacție publică, edilul a declarat că nu va da curs solicitării Cancelariei și că orice tentativă din partea guvernării de a interveni în decizia CMC va fi contestată.

Consiliul pentru egalitate consideră că decizia Consiliului Municipal Chișinău de a interzice manifestațiile organizate de comunitatea LGBTQ+ instituie o „situație de discriminare directă” pe criterii de orientare sexuală și identitate de gen.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: