Fără bullying în instituțiile de învățământ. Noțiunea va fi reglementată în Codul educației

Guvernul susține inițiativa legislativă de modificare a Codului educației în vederea reglementării noțiunii de bullying în sistemul educațional, precum și a principiului nonviolenței. Un aviz în acest sens a fost aprobat pe 17 noiembrie, de Guvernul Republicii Moldova.

Potrivit proiectului, noțiunea de bullying va fi introdusă în scopul concretizării, evidențierii caracteristicilor acestui fenomen și al delimitării cercului de subiecți și a locului în care pot avea loc situațiile de bullying.

În prezent, noțiunea de bullying nu are reglementare legală, iar completarea termenului în Cod va permite o mai bună înțelegere a fenomenului și va constitui un punct de pornire pentru reglementările anti-bullying promovate de Ministerul Educației și Cercetării (MEC). În același timp, proiectul de lege este un răspuns la nevoile autentice ale copiilor și adolescenților de a se simți protejați și în siguranță în mediul de învățare.

Proiectul mai prevede că în termen de o lună de la intrarea în vigoare a legii, Ministerul Educației și Cercetării va aproba Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullying-ului.

Semestrial, în baza rapoartelor Organelor locale de specialitate în domeniul învățământului (OLSDI) și a instituțiilor din subordine, întocmește un raport privind cazurile suspecte și confirmate de violență, neglijare, exploatare și trafic a copilului.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Consiliul pentru Egalitate susține că denumirea disciplinei școlare „Istoria Românilor” reprezintă o formă de discriminare directă față de celelalte grupuri etnice din Republica Moldova. Instituția atrage atenția, într-un aviz emis recent, că această formulare poate alimenta tensiuni interetnice și submina coeziunea socială.

Deși curriculumul actual include referințe la istoria și contribuțiile minorităților, Consiliul atrage atenția că denumirea disciplinei se axează exclusiv pe un singur grup etnic, într-o societate cu identități etnice și culturale diferite.

„Populația Republicii Moldova este formată din mai multe grupuri etnice. (…) Educația este unul dintre cele mai importante instrumente de promovare a integrării și coeziunii sociale. Denumirea „Istoria Românilor” poate alimenta disensiunile interetnice și obstrucționa eforturile de construire a unei societăți coezive, multietnice, în care toți cetățenii se simt reprezentați în narațiunea istorică națională”, se arată în aviz.

Consiliul face trimitere, în acest sens, la datele preliminare ale recensământului din 2024, potrivit cărora 77,2% dintre cetățeni s-au declarat moldoveni, iar 7,9% – români, urmați de ucraineni, găgăuzi, ruși, bulgari, romi și alte grupuri etnice. O disciplină obligatorie, intitulată după un singur grup etnic, poate crea în acest context un sentiment de excludere pentru elevii care nu se identifică cu acea etnie, consideră instituția.

„Denumirea unei discipline școlare are rolul de a reflecta sintetic conținutul acesteia și este primul element cu care elevii se întâlnesc. Încă din titlul său, disciplina școlară „Istoria Românilor” subliniază doar un singur grup etnic din Republica Moldova, fapt care poate diminua simțului demnității și, astfel, afecta dezvoltarea personalității elevilor ce aparțin altor grupuri etnice (non-români)”, avertizează Consiliul.

În concluzie, Consiliul recomandă Ministerului Educației să revizuiască denumirea disciplinei și să adopte o formulă „neutră” din punct de vedere etnic, care să reflecte diversitatea și să contribuie la construirea unei societăți incluzive.

Avizul a fost semnat de cinci membri ai Consiliului pentru egalitate. Printre semnatari se numără președintele Ian Feldman, Carolina Bagrin, Gheorghina Drumea, Victorina Luca și Andrei Lungu.

Am solicitat un comentariu din partea Ministerului Educației, însă până la momentul publicării acestei știri nu am primit un răspuns.

În prezent, disciplina „Istoria românilor și universală” este predată în clasele gimnaziale și liceale din învățământul general. În clasa a XII-a, elevii pot alege disciplina ca probă de bacalaureat.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: