„Fintech Moldova” 2022 – trenduri internaționale, servicii financiare și inovații

Criza energetică, efectele pandemiei, dar și conflictul din Ucraina au produs schimbări majore asupra economiei globale și a piețelor financiare. Pe 30 septembrie, discutăm despre provocările din industria financiar-bancară în contextul actual, rolul companiilor care au devenit „early adopters” ai schimbărilor, dar și despre cum domeniul fintech poate contribui la incluziunea financiară a milioane de oameni din întreaga lume, la conferința „Fintech Moldova” 2022.  

Studiile internaționale relevă faptul că, actualmente, 64% dintre consumatorii din lume utilizează deja soluții fintech, iar majoritatea băncilor (82%) intenționează să inițieze noi parteneriate cu furnizorii de soluții din domeniu. Cea de-a patra ediție a celui mai important eveniment anual din domeniu este organizat de Fintech Moldova, proiect inițiat pentru dezvoltarea ecosistemului fintech din Moldova și facilitarea colaborării dintre sectorul financiar și sectorul IT. Evenimentul va fi găzuit de Tekwill, proiect recunoscut în comunitatea locală și internațională pentru încurajarea dezvoltării sectorului finanțelor prin utilizarea tehnologiilor informaționale, iar partenerii principali ai conferinței sunt maib și Mastercard. Peste 250 de participanți sunt așteptați la conferință, care va reuni sub același acoperiș jucători importanți din industrie, atât locali, cât și internaționali.

Evenimentul reprezintă o platformă potrivită pentru inițierea unui dialog de business pentru profesioniști, creând condițiile propice pentru schimbul de bune practici, experiențe și expertiză. Dialogul a devenit și mai important, în condițiile în care Republica Moldova s-a aliniat trendurilor internaționale cu privire la explorarea noilor tehnologii și implementarea celor mai recente inițiative legale, care pun în mișcare mai multe servicii financiare, precum: Open Banking, Regulatory Sandbox și Instant Payment System.

Principalele subiecte ale ediției din acest an vor include:

  • predicții privind viitorul finanțelor – bani, tehnologii, companii de asigurări, plăți și tranzacții, precum și modalități de interacțiune cu băncile;
  • cadrul legal și modificările legislative – dezvoltările importante de reglementare și inițiativele legale locale Open Banking, Regulatory Sandbox și Instant Payment System, etc;
  • finanțe integrate și IMM-uri – rolul „Embedded Finance” pentru susținerea IMM-urilor în dezvoltarea afacerilor și îmbunătățirea interacțiunilor cu clientul, tendințe globale și potențialul IMM-urilor din țară, capacitățile instituțiilor financiare de a oferi întreprinderilor servicii financiare digitalizate îmbunătățite;
  • contextul global – dezvoltarea domeniului fintech și tendințele din domeniu, în noul context internațional.

Printre cei mai importanți speakeri și invitați se numără experți cu autoritate în domeniul fintech din Europa și din regiune, lideri ai start-upurilor de succes, precum și investitori din țară și de peste hotare.

Parteneri principali ai evenimentului: maib și Mastercard;

Parteneri Silver ai evenimentului: DAAC digital, IuteCredit, FintechOS, EFSE, SIBS România și QOOBISS;

Parteneri Bronze ai evenimentului: Fagura și Silverbird;

Fintech Moldova Conference 2022 este organizat cu susținerea partenerilor externi de dezvoltare USAID, Guvernul Suediei și PNUD Moldova.

Detaliile despre „Fintech Moldova Conference pot fi urmărite pe pagina web a evenimentului – fintech.md, dar și pe facebook – https://www.facebook.com/fintech.md/

Biletele pentru participarea la eveniment au fost deja puse în vânzare și pot fi achiziționate aici: https://fintech.md/fmc22/

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

112

Șarpe veninos, găsit într-o mașină importantă din SUA. Serviciile speciale: mușcătura poate fi fatală

Un bărbat a descoperit un șarpe cu clopoței, o specie veninoasă din America de Nord, sub capota unui automobil adus din California, Statele Unite ale Americii. Despre acest lucru a anunțat Serviciul 112.

Reptila a fost observată în compartimentul motor în timpul unei inspecții de rutină efectuate de proprietar. Din fericire, șarpele a fost depistat la timp, iar nicio persoană nu a fost rănită.

Angajații Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU) au intervenit cu două echipe de pompieri pentru a asigura evacuarea reptilei în siguranță. La fața locului, zona a fost încercuită pentru protecția oamenilor din preajmă. În operațiune au fost implicate și reprezentanți ai Grădinii Zoologice din capitală, precum și ai ANSA.

Potrivit IGSU, șarpele va fi transportat într-un habitat sigur, unde va putea trăi fără a reprezenta pericol pentru populație.

IGSU precizează că șerpii cu clopoței sunt extrem de periculoși, iar mușcătura lor poate fi letală dacă nu este tratată imediat. Autoritățile recomandă populației să fie vigilentă atunci când inspectează vehicule sau bunuri importate din regiuni exotice și să nu intervină direct în caz de descoperire a animalelor sălbatice, apelând imediat numărul unic de urgență 112.

ekonomim.com

Rețea masivă de conturi false pe TikTok: Maia Sandu, PAS și un comediant, printre cei vizați

Promo-LEX a identificat o rețea masivă de conturi false pe TikTok, care folosește, în total, două hashtaguri. Unul dintre acestea, #alegmoldova, a adunat 1,3 milioane de vizualizări în doar 72 de ore. Potrivit asociației, rețeaua distribuie mai multe narațiuni, inclusiv că marșurile persoanelor LGBTQ ar fi o consecință a procesului de aderare la UE, dar și că, sub conducerea Maiei Sandu, țara ar deveni „o marionetă a Occidentului”, mesaj transmis printr-o prezentatoare TV din Moldova, a cărei voce a fost modificată prin AI. Potrivit asociației, scopul acestei rețele este de a manipula votul în contextul alegerilor parlamentare.

Pe 19 septembrie, asociația Promo-LEX a raportat că a identificat o rețea masivă de conturi false pe TikTok.

Asociația a precizat că hashtagul #alegmoldova, folosit de această rețea, a urcat rapid în trending și a adunat 1,3 milioane de vizualizări în doar 72 de ore. Potrivit asociației, această creștere nu reflectă popularitate reală sau susținere autentică.

promolex.md

„În spatele fenomenului se află 25 de conturi nucleu, multiplicate ulterior în aproape 500 de conturi suplimentare, care distribuie aceleași videoclipuri, aceleași grafici și aceleași narative, repetând obsesiv mesajele și creând impresia unei majorități. Ceea ce se distribuie de către această rețea este conținut generat de inteligența artificială, iar unele conturi utilizează imaginea de profil cu elemente naționale (persoane îmbrăcate în costume naționale), pentru a da o impresie că în spatele acestui cont s-ar afla o persoană aparent simplă și dezinteresată”, a precizat Promo-LEX.

Asociația a adăugat că rețeaua folosește, în total, două hashtaguri – #alegmoldova și #moldova – în condițiile în care TikTok permite maximum cinci. „Alegerea deliberată a acestor două etichete pare să aibă scop bine determinat, și anume manipularea algoritmului TikTok pentru a forța postările în trending”, a menționat asociația.

Potrivit asociației, în mesajele distribuite de rețea se regăsesc următoarele narațiuni: că marșurile persoanelor LGBTQ ar fi o consecință a procesului de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană; se răspândește o poveste falsă despre un oligarh care ar fi fugit la Londra, de fapt o persoană necunoscută, și acuzații inventate privind impozite și contrabandă, atribuite partidului de guvernare; că sub conducerea Maiei Sandu, țara ar deveni „o marionetă a Occidentului”, mesaj transmis printr-o prezentatoare TV din Moldova, a cărei voce a fost modificată prin AI; că un comediant pro-Maia Sandu ar fi „pedofil” și „ar umili femeile obeze”.

Potrivit asociației, conturile postează aceleași videoclipuri și grafice, iar numele lor sunt aproape identice – „mine3”, „mine677”, „mine688”, „boot1”, „boot11” sau „boot13”. Majoritatea nu urmăresc pe nimeni și nu sunt urmărite.

Promo-LEX a precizat că, la momentul publicării informațiilor, o parte din conturile nucleu nu mai sunt accesibile. Totuși, conturile multiplicate de acestea rămân active.

***

Amintim că, zilele trecute, TikTok a anunțat că a șters peste 100.000 de conturi false înainte de alegerile parlamentare din Moldova.

Ilan Șor

Postul public de televiziune din Găgăuzia, amendat cu 30 de mii de lei pentru un discurs al lui Șor în care a dezinformat

Consiliul Audiovizualului a amendat cu 30 de mii de lei postul public de radio și televiziune din Găgăuzia (GRT) după ce a difuzat un discurs al oligarhului condamnat pentru frauda bancară, Ilan Șor, cu ocazia Zilei Independenței. Autoritatea a constatat că Șor, care se ascunde de justiție în Rusia și care este vizat de sancțiuni internaționale pentru acțiuni de destabilizare a Republicii Moldova, a promovat în mesajul său falsuri, etichetări și discurs instigator la discriminare.

Printre falsurile transmise de Șor, prezentat de GRT drept „mare prieten al Găgăuziei și mecenat”, depistate de CA, sunt că „…timp de 30 de ani de independență a țării, moldoveni în Moldova au rămas practic o treime” sau că  „nivelul de trai al cetățenilor noștri este apropiat de cel al  sărăciei”. Drept falsă a fost catalogată și declarația lui Șor în care a spus că „…adevărata independență noi am obținut-o în 44, când am alungat fasciștii de pe pământul nostru”.

Pe lângă falsuri, Șor a folosit și tehnici de manipulare precum generalizarea, etichetarea și limbaj inflamator, a mai constatat CA. Autoritatea aduce drept exemplu următoarele declarații: „Totul era rău, dar a devenit de câteva ori și mai rău” sau „că nu vom fi o păpușă în mâinile europenilor jegoși, a nemernicilor. Că nu vom fi nimicul ce suntem astăzi considerați”

 Potrivit CA, Șor a făcut și instigare la discriminare atunci când a declarat că „când nu aștepți adresarea anuală a prim-ministrului narcoman, pentru ca să auzi pe cât a decis el să te fure în acest an la prețurile la gaz și electricitate. Când nu ești condus de una care este bolnavă psihic”.

„În discursul său, Ilan Șor a exploatat în mod deliberat stigmatul și prejudecățile existente în societate față de persoanele cu probleme de sănătate mintală și cele cu adicții, transformând aceste vulnerabilități în instrumente de denigrare. Totodată, acesta subminează eforturile continue ale profesioniștilor și organizațiilor care luptă pentru demnitatea și incluziunea acestor persoane”, a constatat CA.

Monitorizarea mai relevă perpetuarea acelorași practici editoriale ale GRT „de a servi drept tribună pentru propagarea narațiunilor ostile Republicii Moldova, care sunt cu atât mai importante, cu au survenit în timpul perioadei electorale și în preajma declanșării, la doar două zile, a campaniei electorale pentru alegerile în Parlamentul Republicii Moldova – un scrutin supus unor ingerințe externe și tentative de destabilizare fără precedent, cu un puternic substrat informațional”.

Amintim că, în luna mai curent, CA a sancționat pentru prima dată un serviciu media neliniar – „Canal 5” –, aplicându-i amenzi în valoare totală de 85 000 lei, ca urmare a difuzării de publicitate politică în favoarea lui Ilan Șor și a Blocului „Pobeda”.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Averea primarului din Durlești, sub lupa ANI: cheltuieli mai mari decât veniturile

Autoritatea Națională de Integritate a inițiat, la 18 septembrie, un control al averii primarului din suburbia Chișinăului, Durlești, Eleonora Șaran. Aceasta este bănuită că ar fi ascuns o parte din venituri în declarația de avere, după ce inspectorii au observat că, în ultima declarație, cheltuielile sale depășesc semnificativ veniturile oficiale.

Inspectorii de integritate au constatat că diferența dintre veniturile și cheltuielile primarului din Durlești este una considerabilă, depășind 20 de salarii medii pe economie.

În cadrul verificării prealabile, ANI a solicitat Eleonorei Șaran informații și acte justificative privind situația sa financiară, tranzacțiile imobiliare și bunurile mobile declarate. Inspectorii au comparat datele obținute cu informațiile oficiale, constatând că primarul Durleștiului „a încălcat regimul juridic al declarării averii, fapt reflectat prin diferența substanțială dintre veniturile declarate, cheltuielile efectuate și activele dobândite”.

Primarul din Durlești a fost informat oficial despre demararea controlului.

pvi142 by Doina Buruiană

Orange este cel mai iubit brand din Moldova, conform studiului LOVEMARK 2025

Aprecierea oamenilor este cea mai prețioasă recunoaștere pe care o poate primi un brand, iar studiul independent LOVEMARK 2025 confirmă: Orange este cel mai iubit brand din țară.

Realizat pe un eșantion reprezentativ, studiul a analizat peste 7 800 de opinii referitoare la produse și servicii din 15 categorii. Orange Moldova a obținut 75,5 pe Lovemark Index – cu 16 puncte peste media pieței. Rezultatele arată că moldovenii aleg Orange pentru conectivitatea performantă și serviciile inovatoare, dar și pentru valori precum încrederea, respectul și apropierea față de oameni.

Olga SURUGIU, CEO Orange Moldova:

„Un brand este iubit atunci când oamenii se regăsesc în valorile lui. Rezultatul studiului ne impulsionează la mai multă deschidere și la o atenție sporită la nevoile reale ale clienților. Înseamnă oferte care au sens pentru toată familia, experiență simplă și utilă în aplicația My Orange, acces digital în școli și în comunități rurale, programe pentru femei care își caută o nouă direcție profesională, pentru copii curioși și pentru seniori care merită să rămână conectați. Dragostea comunității este răspunsul cel mai clar că drumul ales, cel în care performanța și responsabilitatea se susțin reciproc, este cel corect.”

Astăzi, Orange Moldova înseamnă mai mult decât o rețea. Înseamnă inovație, experiențe digitale de top și servicii de calitate pentru peste 2 milioane de clienți din toată țara. Vocea brandului Orange în Moldova este amplificată și de apartenența la Grupul Orange – unul dintre liderii globali în telecomunicații și servicii digitale, prezent în 26 de țări. 

Dragostea pentru brand se construiește prin fapte

Compania este iubită nu doar pentru calitatea serviciilor, ci și pentru contribuția constantă la dezvoltarea societății. Fundația Orange investește în proiecte de educație digitală, sport, cultură, sănătate și incluziune socială. Doar în ultimii ani, sute de profesori, mii de elevi și numeroase comunități au beneficiat de programele educaționale și de infrastructura digitală susținută de Orange, ajungând la peste 600.000 de beneficiari din întreaga țară.

De asemenea, prin programul de voluntariat „Ne Pasă”, peste 11% dintre angajații Orange aleg anual să dedice timp cauzelor sociale, contribuind direct la schimbări pozitive în comunități.

Studiul LOVEMARK 2025 a fost realizat de compania XPLANE Market Research, în perioada iulie–august 2025, pe un eșantion cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani. Cercetarea a fost derulată printr-o metodologie mixtă, 50% interviuri telefonice (CATI) și 50% chestionare online (CAWI), și a analizat peste 7 800 de opinii despre branduri din 15 categorii de produse și servicii – de la telecomunicații și supermarketuri, până la bănci, farmacii și produse de consum zilnic. Studiul oferă o perspectivă unică asupra poziției brandurilor în mintea și inima consumatorilor din Republica Moldova.

Despre Orange Moldova

Orange Moldova este parte din Grupul Orange, unul dintre cei mai importanți operatori de telecomunicații din lume, cu peste 300 milioane de clienți în 26 de țări.

Orange este cel mai mare operator din Moldova care oferă servicii voce și date mobile, Internet prin Fibră și servicii TV Interactive, toate sub același brand. În prezent, peste 2,6 milioane de clienți sunt conectați la rețeaua și serviciile companiei, în care activează o echipă de peste 1500 de angajați. Orange deține cea mai rapidă și extinsă rețea 5G, cea mai performantă rețea de Internet prin Fibră din Moldova, dar și două premiere tehnologice regionale: XGS-PON de 10 Gbps și Fiber To The Room (FTTR) cu Gigabit Wi-Fi în fiecare cameră. Serviciile pot fi accesate prin intermediul magazinelor Orange din toată țara, dar și online, prin aplicația My Orange, disponibilă 24/7, inclusiv de peste hotarele țării.

Recunoscută drept lider în inovații, compania Orange deține unul dintre cele mai mari hub-uri IT din țară – Orange Systems, care este al doilea angajator pe piața de tehnologii informaționale din Moldova. Iar pentru a susține educația, compania a creat Orange Digital Center – un hub de învățare pe parcursul vieții, unde fiecare poate dobândi competențele digitale și antreprenoriale necesare unui viitor tehnologizat. Mai multe detalii despre produsele și serviciile companiei sunt disponibile pe www.orange.md

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: