CFM: Guvernul caută soluții pentru salariile restante, Renato Usatîi amenință cu proteste

Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” are nevoie de optimizare, deoarece această companie are un număr mare de angajați. Declarația a fost făcută de purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, care a afirmat că în prezent autoritățile caută soluții optime astfel încât aceasta să fie capabilă să achite salariile restante. Reacția a fost oferită după ce liderul „Partidului Nostru” Renato Usatîi a amenințat autoritățile cu proteste dacă nu se va găsi o soluție până la sfârșitul acestei săptămâni. Totodată, Confederația Națională a Sindicatelor a cerut premierului Dorin Recean, pe 20 august, să intervină pentru a rezolva problema de la Calea Ferată.

Salariile întârziate pot fi achitate prin optimizare și soluții interne, a afirmat Daniel Vodă pe 20 august, subliniind că întreprinderea are prea mulți salariați.

La etapa actuală, căutăm soluții în cooperare cu administrația acestei companii, astfel încât aceste salarii restante să fie achitate cât mai repede angajaților companiei. Poziția Guvernului este principială în acest sens, ne dorim ca din potențialul care există la întreprindere să fie identificate soluții pentru angajați. Prin optimizare operațiunilor, prin identificarea soluțiilor interne, vom căuta pe parcurs să rezolvăm și această problemă ,” spune Vodă.

Precizăm că pe 20 august, liderul Partidului Nostru (PN), Renato Usatîi a amenințat cu proteste, cerându-i președintei Maia Sandu să reacționeze până la sfârșitul săptămânii la problema restanțelor salariale ale angajaților Căii Ferate din Moldova. Usatîi propune ca muncitorii CFM să fie încadrați în sectorul bugetar, o măsură ce poate fi aprobată doar de autoritățile centrale. În caz contrar, el a declarat că va organiza întâlniri și consultări cu salariații, urmate de proteste.

Dumneavoastră sunteți persoana care deține toată puterea în țară… Deci, astăzi, pentru a salva mii de specialiști de la CFM, există o singură posibilitate: ca toți angajații de la CFM să fie asimilați sectorului bugetar din Republica Moldova. Da, această posibilitate o aveți doar dumneavoastră, dar eu vă rog frumos, vă rog responsabil, cu tot respectul față de președinție, să ieșiți vineri cu o poziție,” a mai declarat Usatîi, care a menționat că vânzarea vagoanelor vechi de la CFM nu ar fi o soluție în acest sens”, afirmă Usatîi.

De asemenea, Confederația Națională a Sindicatelor a solicitat, pe 20 august, premierului Dorin Recean, intervenția sa în rezolvarea situației de la Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova”. Ei cer identificarea de resurse financiare pentru a elimina restanțele salariale, prevenind astfel tensiunile în rândul angajaților și exodul specialiștilor calificați.

***

Amintim că la sfârșitul lunii iulie, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat că angajații Întreprinderii de stat „Calea Ferată” și-au primit salariile abia pentru luna martie. În total, restanțele salariale la această întreprindere depășesc 130 de milioane de lei. Detalii AICI.

Criza financiară la CFM s-a acutizat odată cu începutul războiului din Ucraina, care a provocat scăderea fluxului de mărfuri. În prezent, salariul mediu lunar al unui angajat la Calea Ferată este de opt mii de lei.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

30 de treceri feroviare din Republica Moldova vor rămâne fără bariere mecanice. Acestea vor fi înlocuite cu indicatoare rutiere. Anunțul a fost făcut pe 5 iunie de întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM). Potrivit instituției, decizia a fost luată în contextul reducerii drastice a fondurilor disponibile pentru întreținerea infrastructurii. Astfel, participanții la trafic sunt îndemnați să se asigure vizual și auditiv, înainte de traversarea liniei ferate.

„Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” informează participanții la trafic, că a demarat procesul de transformare a 30 de treceri la nivel cu calea ferată dirijate (dotate cu bariere mecanice) în treceri la nivel cu calea ferată nedirijate, semnalizate prin indicatoare. Această decizie este inevitabilă, fiind luată pentru a menține funcționalitatea rețelei feroviare, în contextul reducerii drastice a fondurilor disponibile pentru întreținerea și modernizarea infrastructurii”, au comunicat reprezentanții CFM pe 5 iunie.

În acest context, întreprinderea a făcut apel la toți participanții la trafic să manifeste maximă prudență la apropierea de trecerile la nivel cu calea ferată nedirijate, să reducă viteza, să se asigure vizual și auditiv că nu se apropie înainte de traversarea liniei ferate niciun tren sau alt vehicul feroviar și să respecte indicatoarele rutiere.

„Reiterăm, că conducătorului de vehicul îi este interzis să se angajeze în traversare în cazul în care situaţia rutieră îl va impune să oprească pe calea ferată, precum şi să ocolească vehiculele oprite în faţa trecerii, ieşind pe contrasens. Pentru cedarea trecerii trenului sau altui vehicul feroviar, în cazul lipsei marcajului și a indicatorului, conducătorul trebuie să oprească nu mai aproape de 10 m de la prima șină”, se mai arată în mesajul CFM.

***

Amintim că CFM se confruntă cu dificultăți financiare din august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina s-a redus semnificativ după redeschiderea portului Odesa. Pierderile generate au dus la diminuarea veniturilor și la întârzieri de luni întregi la plata salariilor angajaților. În încercarea de a face rost de bani, întreprinderea a scos la licitație vagoane de pasageri, locomotive și fier vechi.

În prezent, CFM este condusă de Serghei Cotelnic. Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vladimir Bolea, a declarat anterior că întreprinderea este strategică și nu se discută despre o posibilă privatizare.

În luna mai 2025, autoritățile au anunțat că întreprinderea va beneficia, în premieră, de sprijin financiar din partea statului pentru întreținerea și modernizarea rețelelor feroviare. Deși proiectul supus consultărilor publice prevedea o alocare anuală de 400 de milioane de lei, în baza unui contract multianual, Ministerul Infrastructurii anunța că suma exactă va fi stabilită la momentul semnării documentului. 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: