Ion Ceban susține că municipiul Chișinău ar putea rămâne fără transport public. Explicația unui deputat PAS

Primarul capitalei Ion Ceban a declarat, pe 6 februarie, că Chișinăul ar putea rămâne fără transport public. Se întâmplă după ce ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a emis un document în baza căruia solicită să fie făcută o licitație pentru transportul feroviar. 

În timpul ședinței primăriei din 6 februarie, Ion Ceban a declarat că „în cel mult două săptămâni” transportul public din municipiul Chișinău ar putea fi sistat. Potrivit acestuia, ministerul Infrastructurii, în baza unui document emis recent, solicită efectuarea licitațiilor pentru transportul public, acțiune care ar putea descuraja actualii șoferi să renunțe la prestarea serviciilor.

În două săptămâni de zile am putea avea probleme cu transportul public, Regia Transport Electric și Parcul Urban de autobuse, asta ar însemna că ei ar staționa, asta pentru că, cei de la guvernare s-au gândit că Primăria Chișinău nu trebuie să dea bani acestei întreprinderi, dar să liciteze serviciile și poate aceste servicii vor putea fi prestate de ale companii. Trezoreria nu înregistrează contractele de delegare pe care le avem către aceste întreprinderi”, a spus edilul.

Deputatul PAS Alex Trubca, ex-consilier municipal al fracțiunii PAS, a comentat afirmațiile edilului . Acesta susține că Ion Ceban nu ar înțelege ce înseamnă „serviciu public” și „licitație publică”.

„Municipalitatea poate avea milioane de întreprinderi municipale, care să presteze servicii publice, însă dacă acestea sunt ineficiente și costă mai mult decât ar costa dacă ar fi cumparate de la un agent economic, atunci orașul și orășenii nu au nevoie de astfel de întreprinderi municipale. Cât ține de transportul public municipal, etapele sunt simple:

1. Faci rețeaua de rute
2. Evaluezi necesitatea de unități de transport per fiecare rută
3. Elaborezi standardele de calitate
4. Faci licitație publică
5. Vin companii atât municipale, cât și private. Care e mai bună la preț, aceea câștigă.

În practică, evident, nu vor apărea companii peste noapte care se vor aventura într-o astfel de afacere. Tot cele municipale vor lua loturile în primă fază. Însă asta e abordarea corectă”, a argumentat Trubca.

Fostul consilier municipal este convins că și în cazul troleibuzelor există soluții:

Infrastructura trebuie separată de unitățile de transport (ca în cazul reformei CFM care se face la nivel național), iar licitația se face exclusiv pe serviciul de transport, infrastructura de rețea fiind în continuare în gestiunea RTEC, iar companiile urmând să achite pentru acest serviciu. Evident toate acestea pot fi făcute dacă nu ești un manager prost, aflat în căutarea unor “otkaturi” care să-ți finanțeze pseudo-partidul (că nici nu mai înțelegi dacă e Primărie-partid sau partid-Primărie). Cât am fost consilier municipal am pus pe hârtie toate soluțiile acestea, am elaborat și promovat decizii care să apropie buna-guvernare în domeniul transportului, inclusiv Standardele de calitate. Însă ”maestrul trotuarelor” a distrus tot ce a am reușit să construim, pentru a face loc schemelor sale”, a conchis Alex Trubca.

Ministerul Infrastructurii nu a comentat deocamdată afirmațiile edilului.

***

Precizăm că la data de 1 februarie, Guvernul a emis un comunicat în care menționează că serviciile de transport feroviar local de pasageri vor fi îmbunătățite pentru a asigura populația cu servicii calitative la un preț accesibil. Guvernul va contracta operatori de transport feroviar local de pasageri. Alegerea întreprinderilor feroviare prestatoare de obligații de servicii publice se va efectua în mod transparent, în baza licitațiilor ofertelor de intenție, precedate de negocieri.

În a doua jumătate a anului 2023, este planificată lansarea concursului ofertelor de intenție, în urma cărora se va propune Executivului acceptarea condițiilor negociate și încheierea contractelor privind obligațiile de servicii publice. Acestea pot fi încheiate pe un termen de până la 15 ani.

În comunicat, Guvernul nu face referire la transportul public din municipiul Chișinău.


Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Șeful Inspectoratului General al Poliției (IGP), Viorel Cernăuțeanu, susține că actualul nivel de salarizare din sistemul polițienesc este „insuficient” pentru a motiva angajații să rămână în sistem. Potrivit acestuia, un polițist aflat la început de carieră ar trebui să aibă un salariu de cel puțin 20.000 de lei, iar pentru polițiștii cu experiență remunerația ar trebui să ajungă la 35.000 de lei. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii NM «Есть вопросы».

În prezent, salariile în sistem variază între 8.000 și 15.000 de lei, ceea ce, spune Cernăuțeanu, determină mulți angajați să părăsească sistemul. „Chiar la fiecare coleg de-al meu, când încearcă să părăsească sistemul, în mod special cei tineri care au 5–10 ani vechime în muncă, întrebarea pe care o formulăm este legată de temeiul încetării. Și răspunsul, de cele mai multe ori, este salariul insuficient”, a precizat șeful IGP.

Cernăuțeanu spune că un tânăr polițist, fără familie, ar trebui să primească un salariu de cel puțin 20 mii. Ca să mențină polițistii cu experiență în sistem, ar fi nevoie de salarii de circa 35 de mii.

„Salariul ar trebui să ajungă la 30-35 de mii de lei ca să putem menține profesioniștii în sistem și să nu îi pierdem. Din considerentul că atâta timp cât angajatul are prioritatea de a merge într-o altă instituție unde salariul este mai mare, vorbim chiar și de alte instituții bugetare, că sunt cu salariile mai mari, sau de a merge în domeniul privat”, a subliniat șeful IGP.

Cernăuțeanu a menționat că, în limita posibilităților, s-au făcut eforturi pentru achitarea unor sporuri și ore suplimentare. În plus, s-a început achitarea orelor de noapte pentru angajații implicați în astfel de ture.

„Acolo unde avem posibilitatea, am preluat mecanismul de achitare a anumitor sporuri sau ore suplimentare după caz, dar într-un procent nu pe măsura necesarului. În același timp am început a achita orele de noapte pentru angajații care sunt antrenați în orele de noapte. Chiar la moment, conform solicitării conducerii statului și a Guvernului, s-a inițiat un mecanism de identificare a îmbunătățirii sistemului de salarizare, cel puțin pentru anumite categorii de angajați. Se va începe treptat, începând cu ofițerii de urmărire penală, care sunt punctul cheie în documentarea anumitor cauze și acțiuni în poliție”, a declarat șeful IGP.

Din totalul de peste 9.000 de angajați, aproximativ 1.100 de funcții sunt vacante, care de fapt, sunt puse sub moratoriu, ceea ce înseamnă că nu pot fi ocupate prin angajări noi.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: