Andrei Mardari / NewsMaker

VIDEO Compensații în facturi, dar și măsuri suplimentare de suport? Ministrul Alexei Buzu face declarații

Ministrul muncii și protecției sociale Alexei Buzu prezintă măsuri suplimentare de suport pentru populație în perioada rece a anului. Declarațiile sunt făcute de oficial în clădirea Guvernului Republicii Moldova.

În cadrul evenimentului, Buzu prezintă atât măsurile suplimentare de suport pentru populație în perioada rece a anului, dar și programul de Consolidare a capacităților Sistemului Național de Protecție Socială.

Menționăm că cetățenii, care s-au înregistrat în sistemul informaţional compensatii.gov.md până pe 25 noiembrie curent, pot să acceseze în cabinetul personal informaţia privind categoria de vulnerabilitate energetică atribuită.

În acest sezon rece, Guvernul acordă două tipuri de compensații la energie, în funcție sursa de principală de energie utilizată pentru încălzire și gradul de vulnerabilitate energetică a gospodăriei casnice: compensație în factură la gaze naturale, energie termică și electrică și compensație sub formă de plată monetară lunară în valoare de 800 lei pentru gospodăriile care se încălzesc cu combustibili solizi.

Unele gospodării se vor califica pentru ambele tipuri de compensații, dacă se încadrează în categoria de vulnerabilitate energetică ridicată, foarte ridicată și extremă și au beneficiat în sezonul rece precedent de ajutorul pentru perioada rece a anului.

Pentru consumatorii casnici, care vor beneficia doar de compensații în factură, statul va compensa un volum maxim de 180 m3/lună pentru gazele naturale, iar prețurile finale, achitate de consumatori în funcție de categoria de vulnerabilitate energetică, vor varia între 12 și 17 lei.

Categoria de vulnerabilitate energetică Prețul achitat în limita plafonului (2023-2024)
Extremă 12 lei/m3 *
Foarte ridicată 12,2 lei/m3*
Ridicată 12,4 lei/m3
Medie 12,6 lei/m3
Scăzută 17 lei/m3
Primară Preț reglementat/prețul furnizorului (18,07 lei/m3)
Fără vulnerabilitate Preț reglementat/prețul furnizorului (18,07 lei/m3)

Energia termică va fi compensată pentru un volum maxim de 1,3 Gcal/lună, prețul compensat variind între 1450 și 2900 de lei/Gcal.

Categoria de vulnerabilitate energetică Tarif achitat în limita plafonului (2023-2024)
Extremă 1450 lei / GCal*
Foarte ridicată 1475 lei / GCal*
Ridicată 1500 lei / GCal
Medie 1525 lei / GCal
Scăzută 2100 lei / GCal
Primară 2900 lei / GCal
Fără vulnerabilitate Tarif reglementat (3457 lei/Gcal – Termoelectrica)

Compensația pentru energia electrică va fi acordă pentru un volum maxim consumat de 1 500 kWh pe lună, iar prețurile finale vor fi cuprinse între 1,54 și 2,54 lei/kWh.

Categoria de vulnerabilitate energetică Prețul achitat în limita plafonului (2023-2024)
Extremă 1,54 kWh / kWh
Foarte ridicată 1,74 kWh / kWh
Ridicată 1,94 kWh / kWh
Medie 2,14 kWh / kWh
Scăzută 2,34 kWh / kWh
Primară Preț reglementat (2,39 lei/kWh – Premier Energy 2,54 lei/kWh – FEE Nord)
Fără vulnerabilitate Preț reglementat (2,39 lei/kWh – Premier Energy 2,88 lei/kWh – FEE Nord)

Primele compensații vor fi reflectate în facturile pentru luna noiembrie, iar pentru facturile care au fost emise deja pentru luna noiembrie, vor fi recalculate și incluse în factura pentru luna următoare. Pentru cererile depuse după data de 25 noiembrie 2023, compensaţiile vor fi acordate începând cu luna decembrie a anului curent.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Imagine simbol

Pacientă în șoc emoțional, după moartea fiului de 16 ani, tratată umilitor la spitalul din Orhei? Reacția instituției

O femeie, internată la Spitalul Raional Orhei în stare de șoc emoțional după ce fiul ei de 16 ani a murit într-o sală de sport din Chișinău, ar fi fost supusă unor comportamente umilitoare din partea unor asistente și infirmiere din secția de reanimare a instituției. Detalii se regăsesc într-o plângere depusă de o rudă a femeii la Ministerul Sănătății. Între timp, rudele susțin că au fost informate despre deschiderea unei anchete interne în cadrul spitalului, iar ministerul a stabilit un termen limită pentru prezentarea rezultatelor. Într-o reacție publică, spitalul a asigurat că va examina toate aspectele semnalate și că vor fi aplicate sancțiuni în cazul unor nereguli.

Detalii din plângerea adresată

Pe 10 noiembrie, în adresa Ministerului Sănătății a fost adresată o plângere, publicată de stiri.md, în care o femeie a menționat că mătușa ei „s-a confruntat cu lipsă totală de empatie și comportamente umilitoare din partea unor asistente medicale și infirmiere” în perioada internării în secția de reanimare a Spitalului Raional Orhei. Potrivit acesteia, mătușa ei a fost internată pe 28 octombrie „după ce a suferit un șoc emoțional sever, cauzat de moartea subită a fiului ei de doar 16 ani, survenită în sala de sport”. Potrivit stiri.md, este vorba despre cazul tragic din 27 octombrie, când un băiat de 16 ani a murit într-o sală de sport a unui colegiu din sectorul Botanica.

„Am fost martoră directă la comportamentul personalului față de mătușa mea”, a adăugat femeia, menționând că acesteia „i s-a refuzat apa, i s-a vorbit pe ton ridicat și jignitor”. „În seara zilei de 29 octombrie, mama mea (sora pacientei) a găsit-o murdară de materii fecale, deja uscate. Asistenta de serviciu stătea pe telefon, spunând că „a avut un caz mai urgent de trimis la Chișinău”. Când mama a cerut voie să o curățe pe sora ei, a fost refuzată”, se mai arată în plângere. Pacienta a rămas internată până pe 30 octombrie.

Femeia a subliniat că plângerea „se referă strict la comportamentul unor asistente și infirmiere din secția de reanimare”, nu la medici.

Anchetă internă

Tot pe 10 noiembrie, femeia a scris pe o rețea de socializare că a fost informată despre deschiderea unei anchete interne în cadrul Spitalului Raional Orhei.

Ulterior, pe 14 noiembrie, a anunțat că a primit răspuns de la minister. „Plângerea mea a fost înregistrată, iar Ministerul a transmis cazul direct către conducerea Spitalului Raional Orhei pentru examinare și luarea măsurilor necesare. În același timp, Ministerul a stabilit un termen limită clar: până la data de 5 decembrie 2025, spitalul este obligat să prezinte rezultatele anchetei și măsurile întreprinse. Reamintesc tuturor că nu dorim bani sau compensații. Dorința noastră este una singură: să nu mai sufere nimeni din cauza lipsei de empatie și nepăsării unor persoane din sistem. Dacă ancheta confirmă ceea ce am semnalat, așteptăm ca persoanele responsabile să fie înlăturate din funcțiile lor, pentru ca asemenea situații să nu se mai repete”, a adăugat femeia.

Precizările spitalului

Pe 21 noiembrie, administrația Spitalului Raional Orhei a declarat că „a luat act de informațiile apărute recent în spațiul public referitoare la modul de îngrijire a unei paciente internate în secția Anestezie și Terapie Intensivă în perioada 28–30 octombrie 2025”.

„Spitalul condamnă cu fermitate orice formă de tratament lipsit de respect, demnitate sau profesionalism față de pacienți. Standardele instituției, obligațiile legale și etica medicală impun personalului nostru o conduită ireproșabilă, bazată pe empatie, grijă și responsabilitate, mai ales în cazul pacienților aflați în stare critică”, au declarat reprezentanții instituției medicale.

Spitalul a mai declarat că „în urma apariției acestor informații, administrația a dispus demararea imediată a unei anchete interne complete și imparțiale, care va examina toate aspectele semnalate”.

„Comisia desemnată își desfășoară activitatea cu maximă rigurozitate, iar instituția va colabora cu toate autoritățile competente, asigurând transparența necesară în limitele cadrului legal. Dacă investigația va confirma existența unor nereguli sau abateri, vor fi aplicate sancțiunile prevăzute de legislația muncii și de regulamentele interne, inclusiv măsuri disciplinare severe în cazurile grave”, se arată într-o declarație publică a spitalului.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: