Loteria va fi eliminată din televizor. De ce autoritățile vor să interzică publicitatea pentru „Loteria Națională”
Full Article 8 minutes read

Loteria va fi eliminată din televizor. De ce autoritățile vor să interzică publicitatea pentru „Loteria Națională”

Partidul de la guvernare PAS vrea să interzică orice publicitate pentru „Loteria Națională” a Moldovei – unul dintre cei mai mari agenți de publicitate din țară. Unele posturi de televiziune și însăși „Loteria Națională” au fost împotriva acestei inițiative. NM a analizat, care ar putea fi impactul acestei inițiative asupra pieței de publicitate și cât de mare este ponderea „Loteriei Naționale” pe această piață.

Ce s-a întâmplat

PAS a propus să fie interzisă complet publicitatea pentru loterii și pariurile sportive. Inițiativa a fost înaintată de către deputatul Dumitru Alaiba. Proiectul de lege a fost deja înregistrat în parlament, coautori ai acestuia fiind încă patru deputați de la PAS.

Proiectul de lege presupune interzicerea oricărei publicități, directe și indirecte, pentru orice jocuri de noroc. Este vizată publicitatea la televiziune, radio, internet, în cinematografe și serviciile video, în transport, magazine și serviciile poștale. În același timp, companiile care activează în domeniul jocurilor de noroc nu vor putea să efectueze activități de sponsorizare și caritate.

Alaiba a motivat necesitatea unei astfel de măsuri prin combaterea dependenței de jocuri de noroc. În nota explicativă a proiectului se menționează faptul că din cauza jocurilor de noroc, numeroși cetățeni acumulează datorii foarte mari și își gajează imobilele: „Din această cauză, apar conflicte și violență în familie, iar în multe cazuri, se termină cu destrămarea familiei”.

În prezent, în Moldova este interzisă doar publicitatea pentru aparatele de joc și casinouri.

Care-i situația actuală a jocurilor de noroc în Moldova

În Moldova funcționează monopolul de stat asupra jocurilor de noroc (excepție – casino offline). Monopolul de stat a fost instituit în anul 2017, la inițiativa Partidului Democrat care atunci se afla la guvernare. Ce-i drept, autoritățile au ales parteneri privați pentru organizarea businessului jocurilor de noroc. Astfel, partener în sectorul aparatelor de joc a devenit grupul de companii „Novomatic AG” din Austria, iar în cel al loteriilor și pariurilor sportive – compania „NGM Company” din Moldova.

Fondatorul „NGM Company” este compania „NGM SPC Limited”, înregistrată în Dubai. Aceasta a fost fondată de două companii din Bulgaria – „National Lottery AD” și „New Games AD”. O cotă foarte mare în ambele companii aparține lui Vasil  Bozhkov – unul dintre cei mai bogați oameni din Bulgaria.

„NGM Company” activează în Moldova cu brandul „Loteria Națională” și plasează pe larg publicitate la posturile de televiziune. Totodată, a lansat propriul show în care sunt organizate tombole pentru participanții la loterie. În același timp, „Loteria Națională” a acordat sume de bani considerabile sportivilor din Moldova care au ocupat locuri de frunte la Jocurile Olimpice de la Tokio.

Ce spun cei de la „Loteria Națională” despre inițiativa PAS

La audierile publice despre acest proiect de lege, care au avut loc la 21 septembrie, Plamen Milanov, directorul „Loteria Națională”, a dat asigurări că problema dependenței de jocurile de noroc „este foarte importantă”. „Însă în lume, loteria este considerată un joc de noroc ușor. În Europa nu există interdicția publicității pentru loterii”, a menționat Milanov.

Întrebat de NM, de ce compania care deține monopolul este deranjată de interzicerea publicității, Milanov a spus că „nu-și face griji deloc” din această cauză. „Aici, problema constă în faptul că nu ni se oferă posibilitatea, la fel ca și altora, să ne prezentăm produsul. Ar trebui să se respecte principiul loteriei: jucătorii trebuie să știe, cine și cât câștigă, trebuie să existe informații despre câștiguri și despre fondul de câștiguri. Reiese că jucătorii au drepturi limitate în participarea la loterie”, a menționat Milanov pentru NM.

Cât investește „Loteria Națională” în publicitate

Plamen Milanov ne-a comunicat că din anul 2017, când a fost lansat proiectul, compania a cheltuit 74 milioane de lei pentru publicitate, din care statul a primit 11-12 milioane de lei TVA.

Interlocutorii NM de pe piața de publicitate au remarcat că în prezent, „Loteria Națională” este unul dintre cei mai mari operatori de publicitate din Moldova. Potrivit afirmațiilor lui Dorel Samoilă, СEO „Publicis Media Moldova”, posturile de televiziune vor fi cel mai mult afectate din cauza interzicerii publicității pentru „Loteria Națională”. „Conform estimărilor noastre, bugetul lor [al Loteriei Naționale] de publicitate pentru acest an este de circa 1 milion de euro. Luând în calcul faptul că volumul total al pieței de publicitate este de aproximativ 13 milioane de euro, această sumă este foarte mare și va afecta posibilitatea televiziunilor de a obține finanțare. Pe cât de etic este [plasarea publicității pentru loterie], nu încerc să judec. Dar, din punctul de vedere al afacerilor, interdicția va avea un impact pe o perioadă scurtă de timp”, a menționat Samoilă.

El a mai spus că această interdicție nu va avea un impact atât de mare pe piața de publicitate online. „Altă întrebare este cum ar putea fi organizată [această activitate]. Există și alți jucători cărora le este interesant să pătrundă pe piața moldovenească [a loteriei] și să investească în publicitate. De ce să nu fie demonopolizată piața?”, s-a întrebat Samoilă.

Potrivit informațiilor oferite pentru NM de către compania „TV MR MLD”, care efectuează măsurarea audienței de televiziune, anul acesta „Loteria Națională” și-a plasat publicitatea la 15 posturi de televiziune, inclusiv la Prime, Primul în Moldova, NTV-Moldova, TV8, Jurnal TV și Pro TV. De la începutul anului, la televiziunile din Moldova au fost difuzate 109,3 mii de spoturi publicitare ale „Loteriei Naționale”. Cel mai adesea, publicitatea pentru loterie a fost difuzată la holdingul media „General Media Group”: la Prime s-au difuzat 13 mii de spoturi, la Canal 2 – 11,6 mii, la Canal 3 – 12,1 mii, iar la Publika TV – 11,7 mii.

Ce spun cei de la televiziuni

Opiniile reprezentanților posturilor de televiziune s-au împărțit. Ana Butnaciuc, redactor-șef la Prime, a spus în cadrul audierilor din parlament că realizarea acestui proiect de lege va avea un impact negativ asupra pieței mass-media. „Noi nu vedem, cum am putea avea o dezvoltare durabilă [fără publicitate], luând în calcul faptul că politicienii doresc să reducă bugetele presei. Din cauza pandemiei, mai multe companii și-au retras bugetele de publicitate sau le-au suspendat și aceasta a fost o lovitură dură pentru presă. Iar aici – o altă lovitură, deja din partea statului. Nu voi exagera dacă voi spune că interzicerea publicității pentru loterie ar putea deveni o problemă financiară gravă”, a menționat Butnariuc.

Vasile Gherman, directorul financiar al TV8, a declarat în cadrul acelorași audieri că din cauza pandemiei, operatorii de publicitate și-au redus bugetele cu 70%. Acesta a îndemnat PAS să țină cont de faptul că finanțarea presei independente are loc inclusiv din contul publicității. Gherman a mai remarcat că la TV8, 45 la sută din venituri le constituie veniturile din publicitate, celelalte 55% sunt granturi.

La rândul său, Evghenii Sergheev, directorul RTR-Moldova (acest canal nu plasează publicitatea pentru „Loteria Națională”), a menționat că anterior, posturile de televiziune se descurcau cumva fără publicitatea pentru loterie. „Această normă [care permite publicitatea pentru loterie] a apărut după ce a fost instituit monopolul de stat. Se pare că atunci [în perioada democraților], exista interesul de a promova loteria. Firește, interzicerea publicității va afecta veniturile financiare ale televiziunilor. Dar mai devreme, nu a existat un asemenea operator de publicitate. Altă întrebare este – dar oare este necesară o asemenea publicitate și ar trebui oare oamenii să joace”, a menționat Sergheev pentru NM.

Comentând nemulțumirea celor de la televiziuni, Dumitru Alaiba a dat asigurări că proiectul de lege nu este îndreptat împotriva presei. „Acesta a fost elaborat pentru a proteja oamenii slabi care într-adevăr suferă de dependența jocurilor de noroc. Nu există niciun fel de agende ascunse în acest caz. Noi trebuie să privim adevărul în ochi: Moldova este cea mai săracă țară din Europa și la noi înflorește acest business. Și vorbim că anumite televiziuni primesc de la ei [Loteria Națională] câteva mii de euro pe lună. Vor găsi alți clienți”, consideră Alaiba. 

Acesta a mai reamintit că astfel de argumente au fost expuse și acum câțiva ani, când în Moldova a fost introdusă interdicția privind publicitatea pentru produsele din tutun, dar atunci presa a supraviețuit.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: