agerpres.ro

Lucrări de Picasso, vândute la licitație cu peste 108 milioane de dolari. Care a fost cel mai scump portret?

Unsprezece tablouri şi alte lucrări ale pictorului spaniol Pablo Picasso, inclusiv un portret al muzei sale Marie-Therese Walter, au fost vândute cu 108,8 milioane de dolari în cadrul unei licitaţii organizate sâmbătă de casa Sotheby’s în celebrul hotel Bellagio din Las Vegas, renumit pentru colecţia sa de artă, informează DPA şi AFP, citați de Agerpres. 

Operele de artă erau expuse în hotelul Bellagio de mai mulţi ani, iar licitaţia a avut loc cu două zile înainte de împlinirea a 140 de ani de la naşterea pictorului spaniol.

Cinci dintre picturi erau expuse pe pereţii restaurantului de lux amenajat în incinta hotelului. Acelaşi restaurant va continua să expună alte 12 lucrări semnate de Picasso.

Cel mai mare preţ a fost obţinut de pictura „Femme au beret rouge-orange” din 1938, unul dintre ultimele portrete dedicate de Picasso muzei şi amantei sale Marie-Therese Walter, care s-a vândut cu 40,5 milioane de dolari, depăşind cu peste 10 milioane de dolari estimările specialiştilor.

Alte două portrete emblematice ale artistului spaniol, realizate în ultimii săi ani de viaţă, au fost vândute cu preţuri impresionante: „Homme et Enfant” şi „Buste d’homme” au fost achiziţionate cu 24,4 milioane de dolari, respectiv 9,5 milioane de dolari.

Printre celelalte lucrări vândute la licitaţia de sâmbătă s-au aflat şi obiecte din ceramică, desene şi picturi reprezentând naturi moarte. O lucrare în ceramică, „Le Dejeuner sur l’herbe”, s-a vândut cu 2,1 milioane de dolari, depăşind de aproape patru ori preţul său estimativ.

Numele cumpărătorilor celor 11 lucrări semnate de Picasso nu au fost dezvăluite.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Digi24.ro

Deepfake și propagandă prin aplicații mobile: STRATCOM, raport despre „tacticile folosite de Rusia în Moldova”

Centrul pentru Comunicare Strategică și Contracarare a Dezinformării (STRATCOM), instituție care în august a trecut din subordinea Parlamentului în cea a Președinției, a publicat un raport despre „tactici, tehnici și proceduri de manipulare folosite de Rusia pentru influențarea proceselor democratice din Republica Moldova”. Raportul vizează perioada mai–septembrie 2025 și arată că Rusia ar fi folosit conturi inautentice, aplicații mobile, inteligență artificială și deepfake-uri pentru a submina încrederea în instituțiile moldovenești.

„Deși rezultatele alegerilor din 28 septembrie au validat dorința populației pentru democrație și bunăstare, demonstrând că intervenția externă nu și-a atins obiectivul electoral imediat, eforturile Kremlinului și ale actorilor interni aliați au vizat în mod strategic degradarea legitimității și funcționalității instituțiilor (CEC, sistem judiciar, instituții de aplicare a legii, presă independentă), proces care poate produce efecte de durată asupra stabilității democratice”, se arată în raportul STRATCOM.

Potrivit Centrului, în această perioadă au fost folosite: „rețele web de dezinformare, tehnologii phishing, falsificare de documente, pseudo-experți internaționali, pseudo-ONG-uri, eforturile diplomației ruse, actori proxy interni și regionali, aplicații mobile, sondaje sociologice trucate și neautorizate pentru inginerie socială, rețele de conturi inautentice pentru amplificare, reclame plătite pe platforme online, inteligența artificială pentru producere și promovare de conținut, platforme de pseudo-media, deepfake-uri și multe alte metode sofisticate de manipulare”.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Mai exact, Centrul a identificat „infrastructuri media proxy operate industrial”. „Pravda Network (cel puțin 129 de site-uri, peste 50 limbi, reach circa 500.000 impresii/zi). Rețeaua Blocknot Network (119 site-uri în RM, UA și FR, reach min 20.000 utilizatori unici/zi) controlate de oameni de afaceri și foști actori politici din Federația Rusă și utilizate pentru a amplifica narative manipulatorii și dezinformatoare anti-UE și anti-democrație și apoi „spală” prin canale locale cu extensii „.md” și branding „moldovenesc”, a comunicat STRATCOM.

Centrul a identificat și „site-uri doppelganger și laboratoare externe de „information laundering”, care plantează scurgeri trucate, falsuri ce sunt amplificate în mod sincronizat de rețeaua proxy pro-rusă pentru conferirea de credibilitate acelor postări și facilitarea circulației lor în spațiul informațional occidental și regional”. „Pentru amplificare suplimentară sunt folosite și conturi inautentice (doar acest proiect în perioada indicată a generat 23 de articole dedicate Republicii Moldova, distribuite de 700 de conturi de pe platforma X, cu 13 milioane de urmăritori, obținând 2,4 milioane de interacțiuni)”, a declarat Centrul.

STRATCOM a identificat și „infrastructuri de site-uri și conturi inautentice/coordonate”. „Rețeaua sub-regională CopyCop (GRU) – peste 250 de site-uri/pagini web pseudo-știri, atribuite persoanelor afiliate entităților statele din FR (de ex. Centrului pentru Expertiză Geopolitică (CGE) cu sediul la Moscova și al Direcției Principale a Statului Major General al Forțelor Armate ale Federației Ruse (GRU). Site-urile erau prezentate ca provenind din România și Republica Moldova și au vizat direct vorbitorii de română. (…) De asemenea, a fost angrenată o rețea de conturi inautentice „Evrazia” cu minim 300 de conturi (Facebook și TikTok) ce a promovat interesele maligne ale rețelei or și a ONG-ului rus Evrazia și politicienilor de rang înalt afiliați cu acesta”, a declarat Centrul.

Instituția a depistat și „propagandă prin aplicații mobile”. „Rusia a încercat să eludeze măsurile de protecție împotriva propagandei TV pro-război și normalizarea agresiunii militare introducând conținutul direct în casele cetățenilor prin aplicații mobile. Proiecte online noi, precum HaiTV, au continuat linia de efort a MD24, lansat anul precedent. Investigațiile anterioare au demonstrat că MD24 are legături directe cu Russia Today, unul dintre principalii giganți media ai Federației Ruse, aflat sub sancțiuni internaționale. Aplicațiile au fost distribuite inclusiv prin platformele Google și Apple”, se arată în raport.

STRATCOM a identificat și „campanii de dezinformare pe platforme sociale”. „Pe platforma TikTok au fost stabilite 1.347 de conturi inautentice. (…) Alte 155 conturi inautentice stabilite pe Platforma X/Twitter implicate constant în acțiuni coordonate ce au produs circa 3500 de distribuiri punctuale generând peste 6 ml. de interacțiuni. Mesajele false au circulat intens în ecosisteme digitale unde publicul moldovean se intersectează cu comunități din regiune și diaspora, sporind efectul de credibilitate. În ziua alegerilor, platforma Facebook a fost exploatată la maximum – în doar câteva ore, au fost semnalate peste 150 de conținuturi și conturi inautentice cu activitate semnificativă”, a comunicat STRATCOM.

Centrul a depistat și utilizarea inteligenței artificiale și a tehnologiei deepfake. „Operațiuni ca „Matryoshka” (active constant în spațiul informațional din Moldova din septembrie 2023, intensificate și diversificate în 2025) folosesc IA generativ pentru a crea deepfake-uri, pagini contrafăcute și interviuri false și trucate care subminează legitimitatea conducerii instituțiilor democratice din RM (CEC, Președinția, Parlamentul RM, Guvern, etc.)”, se mai arată în raportul Centrului.

Potrivit STRATCOM, obiectivul central a fost „erodarea democrației ca sistem – prin slăbirea încrederii în instituții, infiltrarea ecosistemului informațional și consolidarea unor rețele interne capabile să reproducă și să amplifice narațiuni ostile pe termen lung”. „Deși impactul electoral imediat a fost limitat, costul strategic asupra rezilienței instituționale este real și impune un răspuns coordonat, rapid și sustenabil, în cooperare strânsă toate forțele democratice din țară și la nivel internațional”, a declarat Centrul.

Federația Rusă nu a reacționat deocamdată la raportul STRATCOM.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: