MECC a anunțat când se va desfășura concursul de admitere în învățământul liceal. Vor avea loc două etape

Concursul de admitere în învățământul liceal pentru anul de studii 2021-2022 va demara cu I etapă, care se va desfășura în perioada 12-30 iulie. Etapa a II a admiterii elevilor în învățământul liceal va avea loc în perioada 9-17 august 2021, informează Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC).

Conform Metodologiei de admitere, concursul de admitere în instituțiile de învățământ liceal cu profil teoretic poate include probe suplimentare (de logică și erudiție).

Totodată, concursul de admitere în instituțiile liceale cu profil arte și sport va include, în mod obligatoriu, probe de aptitudini.

Absolvenții clasei a IX-a, deținători ai diplomelor de gradele I,II și III la științe și la disciplinele de profil, la olimpiadele naționale și internaționale, organizate și recunoscute de MECC în anul curent, vor fi înmatriculați în afara concursului.

Pentru copiii orfani, copii proveniți din familii cu părinți invalizi de gradele I și II, copii cu cerințe educaționale speciale, copii gemeni, unul dintre ei cu performanțe la învățătură, se vor acorda 10 la sută din numărul total de locuri, fără concurs, la fiecare profil.

Pentru înscrierea la proba de admitere, candidații urmează să prezinte următoarele acte: cererea de înscriere, cu indicarea profilului ales; copia certificatului de absolvire a gimnaziului (autentificată de către directorul instituției absolvite); copia buletinului de identitate (în cazul în care candidatul nu a atins vârsta de 16 ani, se acceptă copia certificatului de naștere); adeverință medicală; patru fotografii cu dimensiunile de 3×4 cm și după caz copia diplomelor obținute la olimpiadele raionale/municipale, naționale și internaționale.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Consiliul pentru Egalitate susține că denumirea disciplinei școlare „Istoria Românilor” reprezintă o formă de discriminare directă față de celelalte grupuri etnice din Republica Moldova. Instituția atrage atenția, într-un aviz emis recent, că această formulare poate alimenta tensiuni interetnice și submina coeziunea socială.

Deși curriculumul actual include referințe la istoria și contribuțiile minorităților, Consiliul atrage atenția că denumirea disciplinei se axează exclusiv pe un singur grup etnic, într-o societate cu identități etnice și culturale diferite.

„Populația Republicii Moldova este formată din mai multe grupuri etnice. (…) Educația este unul dintre cele mai importante instrumente de promovare a integrării și coeziunii sociale. Denumirea „Istoria Românilor” poate alimenta disensiunile interetnice și obstrucționa eforturile de construire a unei societăți coezive, multietnice, în care toți cetățenii se simt reprezentați în narațiunea istorică națională”, se arată în aviz.

Consiliul face trimitere, în acest sens, la datele preliminare ale recensământului din 2024, potrivit cărora 77,2% dintre cetățeni s-au declarat moldoveni, iar 7,9% – români, urmați de ucraineni, găgăuzi, ruși, bulgari, romi și alte grupuri etnice. O disciplină obligatorie, intitulată după un singur grup etnic, poate crea în acest context un sentiment de excludere pentru elevii care nu se identifică cu acea etnie, consideră instituția.

„Denumirea unei discipline școlare are rolul de a reflecta sintetic conținutul acesteia și este primul element cu care elevii se întâlnesc. Încă din titlul său, disciplina școlară „Istoria Românilor” subliniază doar un singur grup etnic din Republica Moldova, fapt care poate diminua simțului demnității și, astfel, afecta dezvoltarea personalității elevilor ce aparțin altor grupuri etnice (non-români)”, avertizează Consiliul.

În concluzie, Consiliul recomandă Ministerului Educației să revizuiască denumirea disciplinei și să adopte o formulă „neutră” din punct de vedere etnic, care să reflecte diversitatea și să contribuie la construirea unei societăți incluzive.

Avizul a fost semnat de cinci membri ai Consiliului pentru egalitate. Printre semnatari se numără președintele Ian Feldman, Carolina Bagrin, Gheorghina Drumea, Victorina Luca și Andrei Lungu.

Am solicitat un comentariu din partea Ministerului Educației, însă până la momentul publicării acestei știri nu am primit un răspuns.

În prezent, disciplina „Istoria românilor și universală” este predată în clasele gimnaziale și liceale din învățământul general. În clasa a XII-a, elevii pot alege disciplina ca probă de bacalaureat.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: