primul.md

NM Espresso: ar putea fi iarăși înăsprite restricțiile în Moldova, ce a numit Ceban „banditism” și cât de corupt sunteți

Epidemia: situația

350 de cazuri noi de COVID s-au înregistrat în ultimele 24 de ore în Moldova, după ce s-au procesat 1414 teste. Astfel, numărul total al celor care s-au contaminat a ajuns până la 33828 de persoane. 23570 dintre acestea s-au însănătoșit, 945 au decedat. 9313 persoane continuă tratamentul în spitale și la domiciliu, 553 dintre acestea fiind în stare gravă, iar 37 — conectate la aparatele de respirație asistată.

Mai mult de o treime din toate cazurile de contaminare revin municipiului Chișinău (13822). Numărul de cazuri de îmbolnăvire de coronavirus în capitală este în creștere deja a cincea săptămână la rând.

Premierul Ion Chicu este de părere că creșterea bruscă a numărului de contaminări cu coronavirus este cauzată de iresponsabilitatea populației: «Aproape nimeni nu respectă regulile». Dacă numărul de infectări cu COVID va continua să crească, autoritățile ar putea să înăsprească din nou măsurile restrictive, a avertizat premierul. El a mai spus că s-ar putea întâmpla că nu toate școlile și universitățile își vor relua activitatea la 1 septembrie.

Mai târziu, guvernul a anunțat că în primele două săptămâni ale noului an de învățământ, studenții din universitățile din Moldova vor învăța în regim online.

Dodon și Ucraina

Președintele Igor Dodon l-a felicitat pe omologul său ucrainean Volodimir Zelenski cu ocazia Zilei Independenței Ucrainei, subliniind faptul că susține integritatea teritorială a Ucrainei. Dacă vă mai amintiți, după ce a vorbit despre Crimeea în timpul campaniei prezidențiale din anul 2016, Dodon rămâne, de facto, persona non grata în Ucraina. Deși acum un an, într-un mesaj către Zelenski s-a exprimat pentru prima dată, fără echivoc, în susținerea integrității Ucrainei.

Politica și politicienii

Andrei Năstase, liderul DA, a îndemnat partidele proeuropene să formeze un bloc electoral unic pentru a nu admite falsificarea rezultatelor alegerilor prezidențiale. Năstase nu exclude faptul că acest lucru ar putea provoca evenimente asemănătoare cu cele care au loc în Belarus. Dacă vă mai amintiți, anterior, cu aceeași propunere de unire la alegeri s-a adresat către PAS și DA Vlad Filat, care a revenit recent la conducerea PLDM.

Iar PDM continuă să înregistreze pierderi. La Orhei și la Briceni, membrii organizațiilor teritoriale ale PDM au declarat despre ieșirea lor din partid. Și la fel ca și colegii lor de la Cahul și Florești, ei nu vor adera la niciun alt partid, ci vor reveni în rândurile PDM atunci când în partid vor înceta conflictele și se va schimba conducerea.

Cei de la PDM au declarat că membrii care au plecat din partid «de mult nu mai sunt în rândurile PDM» sau «se află mai des peste hotare decât în țară».

Transnistria

Tiraspolul ar putea înăspri condițiile de intrare și de ieșire în/din Transnistria. Vadim Krasnoselski, liderul Transnistriei, a propus să fie redusă la minimum acordarea autorizațiilor pentru trecerea «hotarului cu țările vecine în care crește nivelul de contaminare cu coronavirus».

Chișinău

Cauza mirosului urât din Chișinău o constituie depășirea concentrației de substanțe nocive în apele reziduale pe care întreprinderile le deversează în rețeaua de canalizare. La aceste concluzii a ajuns o comisie căreia primarul Ion Ceban i-a dat indicații să investigheze motivele izului care a reapărut în Chișinău. Primarul a declarat că toți cei vinovați vor fi sancționați, inclusiv funcționarii de la «Apă-Canal Chișinău», care «nu au bătut alarma» la timp.

Totodată, Ceban a numit «banditism» demolarea cinematografului «Gaudeamus». Cei de la primărie afirmă că, deși compania căreia îi aparține clădirea are autorizația instanței de judecată, demolarea este ilegală, pentru că primăria nu a eliberat documente în acest sens. Cu toate acestea, luni, 24 august, demolarea «Gaudeamus» a fost reluată (video).

Test NM

În Moldova, toți s-au obișnuit demult să rezolve orice problemă prin metoda «hai să ne înțelegem». De obicei, problema se rezolvă cu «ciocolate și coniac». NM vă propune să susțineți un test și să verificați, cât de bine sunteți pregătiți să participați în corupție. Și apropo, în Moldova, cel mai adesea sunt trași la răspundere cei care oferă mită decât cei care iau.

Și despre ceea ce va fi astăzi, 25 august

  • Va avea loc ședința Consiliului Audiovizualului.
  • Va avea loc deschiderea Centrului operațional de coordonare în sănătate publică. Proiectul a fost realizat cu susținerea UE și OMS.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Instagram

Zbor întârziat, anulat sau bagaj pierdut? Drepturile pasagerilor avia

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova susține că numărul moldovenilor care călătoresc cu avionul crește de la an la an, iar odată cu el – și numărul situațiilor neplăcute în aeroporturi. În astfel de cazuri, Centrul subliniază că pasagerii au drepturi clare și pot solicita compensații între 250 și 600 de euro, cazare, mese sau rambursarea integrală a biletului.

Potrivit Centrului, în Republica Moldova, drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul sunt reflectate într-un regulament aprobat de Guvern și în Legea privind protecția consumatorilor. Regulamentul se aplică zborurilor care pleacă de pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent de compania aeriană, precum și celor care sosesc din afara țării și sunt efectuate de operatori aerieni din R. Moldova. Pasagerii pot invoca aceste drepturi doar dacă au o rezervare confirmată pentru zborul respectiv și se prezintă la înregistrare la ora indicată în prealabil de compania aeriană sau, dacă ora nu este menționată, cu cel puțin 45 de minute înainte de plecarea zborului.

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova a precizat că regulamentul transpune prevederile unui regulament al Parlamentului European și al Consiliului, aplicabil în statele Uniunii Europene. Astfel, dacă, în calitate de pasager, aveți parte de o încălcare a drepturilor într-unul dintre statele UE, vă puteți apăra drepturile în aceleași condiții, conform celor descrise mai jos.

În ce condiții și la ce putem pretinde în cazul întârzierilor de zbor?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că pasagerii au dreptul la compensații, informare despre drepturile lor, asistență și deservire atunci când zborul are o întârziere față de ora programată, după cum urmează:

  • două ore pentru zboruri de peste 1 500 de kilometri sau mai puțin;
  • trei ore sau mai mult pentru zboruri cuprinse între 1 500 și 3 500 de kilometri;
  • patru ore sau mai mult pentru zboruri mai lungi de 3 500 de kilometri.

Mărimea distanțelor de la Aeroportul Chișinău spre diferite destinații pot fi găsite aiciaici și aici

În condițiile date, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare. În cazul în care noua oră de plecare este programată să fie cu cel puțin o zi mai târziu față de ora de plecare anunțată inițial, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară fată de cea prevăzută de pasager), dar și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării. În cazul în care întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de rambursare, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție.

Potrivit Centrului, valoarea compensațiilor ce poate fi solicitată de la compania avia care deservește zborul poate varia de la 250 la 600 euro, iar valoarea dată poate fi redusă la jumătate în condițiile în care pasagerului i se propune o cursă alternativă în condițiile specificate în tabel:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Ce drepturi avem și ce putem face în cazul anulării zborului?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că în cazul anulării unui zbor, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între:

  • rambursarea, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, cât mai repede posibil;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenței unor locuri disponibile.

La anularea zborului, pasagerii trebuie să beneficieze de asistență și deservire, inclusiv în eventualitatea unei redirecționări. De asemenea, pasagerii au dreptul să primească o compensație, cu următoarele excepții:

  • dacă au fost informați despre anulare cu cel puțin 2 săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare într-un interval cuprins între 14 și 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută, și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cu cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală cu mai puțin de 4 ore după ora de sosire prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare cu mai puțin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de 2 ore după ora de sosire prevăzută.

Valoarea compensațiilor la care pot pretinde pasagerii care au parte de zboruri anulate este reflectată în tabelul de mai jos:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Potrivit Centrului, în momentul în care pasagerii sunt informați despre anulare, acestora trebuie să li se ofere explicații privind posibilitățile de transport alternative. Operatorul de transport aerian nu este obligat să plătească compensații dacă poate face dovada că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Sarcina dovedirii faptului că pasagerul a fost într-adevăr informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian.

Centrul a mai precizat că, în cazul anulării zborului, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, proporțională cu timpul de așteptare. În cazul unei redirecționări în care noua oră de plecare este programată la cel puțin o zi după ora de plecare inițială pentru zborul anulat, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară față de cea prevăzută de pasager), precum și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării.

Cum procedăm când ne pomenim cu bagaje pierdute sau deteriorate

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova a menționat că, în caz de pierdere sau deteriorare a bagajelor, pasagerul trebuie să se adreseze companiei aeriene cu care a călătorit, precum și reprezentanților biroului ”Lost and Found”, înainte de a părăsi zona de sosire. Personalul acestui serviciu îl va informa pe pasager cu privire la ordinea acțiunilor și procedurilor ulterioare. Totodată, în conformitate cu politica companiei aeriene, pasagerul are dreptul de a primi o despăgubire, urmare a depunerii unei reclamații la compania aeriană.

Potrivit Centrului, chiar dacă companiile aeriene sunt răspunzătoare pentru daunele aduse bagajelor pasagerilor (pierderi, deteriorări sau întârzieri), valoarea maximă a despăgubirii este limitată la 1 000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), ceea ce reprezintă echivalentul a aproximativ 1 240 euro.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: