tribuna.md

PAS explică contractul cu MGRES-ul transnistrean: „Nu trăim într-o lume ideală, în care Moldova are electricitate și gaz propriu”

Deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) Radu Marian susține că prețul și accesul la electricitate din Republica Moldova depind foarte mult inclusiv de discuțiile cu așa-zisele autorități de la Tiraspol. „Fie că ne place, fie că nu, trebuie să avem acest dialog pentru a asigura electricitate în țara noastră”, comunică parlamentarul. În legătură cu decizia de a acorda gaz pentru cetățenii moldoveni din partea stângă a Nistrului, Marian spune că ar vrea „să facem diferența între regimul de la Tiraspol și cetățenii noștri din regiunea transnistreană”.

„Din prima zi de guvernare lucrăm la planul de obținere a independenței energetice a țării noastre. Am finalizat gazoductul Iași-Ungheni, am dat startul construcției liniei electrice Chișinău-Vulcănești care ne va lega de sistemul electric din România, am creat rezerve de gaze naturale pentru prima dată în 30 de ani, am început procesul de construcție a unei centrale moderne termoelectrice și creăm condiții pentru ca regenerabilele să producă 30% din necesarul nostru în cel mult 2 ani”, comunică Marian, pe Facebook.

Însă, din păcate, susține el, Moldova încă mai este „legată” și depinde de sistemul electric sovietic.

„Acest sistem nu a fost modernizat sau schimbat de nicio guvernare precedentă. Trebuie să înțelegem că indiferent de unde cumpărăm electricitate, fie din România, fie din Ucraina, aceasta vine în casele noastre, în mare parte, prin nodul energetic de la Tiraspol. Acest lucru se va schimba doar după ce va fi gata linia electrică Vulcănești-Chișinău, care se construiește în prezent”, precizează el.

Până atunci, prețul și accesul la electricitate, comunică Marian, depind foarte mult inclusiv de discuțiile cu așa-zisele autorități de la Tiraspol, pentru că pe acolo trec fizic liniile electrice.

„Fie că ne place, fie că nu, trebuie să avem acest dialog pentru a asigura electricitate în țara noastră. Nu trăim într-o lume ideală, în care Moldova are electricitate și gaz propriu. În lumea reală, facem față unor constrângeri create timp de 30 de ani și care nu se pot rezolva în câteva zile sau luni”, susține el, adăugând că „oamenii vor plăti un preț mai mic și vor avea siguranța zilei de mâine datorită deciziei de a semna contract cu MGRES”.

Deputatul mai spune că în continuare, autoritățile lucrează pentru a obține independența energetică.

„În legătură cu decizia de a acorda gaz pentru cetățenii moldoveni din partea stângă a Nistrului, aș vrea să facem diferența între regimul de la Tiraspol și cetățenii noștri din regiunea transnistreană. Nu cred că există oameni care ar vrea să lăsăm moldovenii din stânga Nistrului să înghețe de frig. Așa cum România a știut să ajute cetățenii moldoveni indiferent de guvernare, trebuie să avem înțelepciunea și solidaritatea de a sprijini oamenii de rând din stânga Nistrului în ciuda regimului de acolo”, a conchis el.

***

Pe 3 decembrie, vicepremierul Andrei Spînu anunța că Energocom a semnat contractul de livrare a energiei electrice cu MGRES pentru luna decembrie. Oficialul mai declara că se analizează opțiunea extinderii contractului pentru perioada ianuarie – martie 2023.

Potrivit lui Andrei Spînu, cantitatea pentru decembrie este de aproximativ 204 mii de MW, iar prețul este de 73 de dolari. „Această cantitate, împreună cu contractele bilaterale din România, e suficientă pentru tot consumul malului drept. Moldovagaz va livra 5,7 milioane m3 de gaz pe zi malului stâng, inclusiv MGRES”, a informat ministrul.

Pe 4 decembrie, Spînu a precizat că obligația de a achita cele 5,7 mln m3 de gaz pe zi revine malului stâng. „Malul drept nu va plăti nimic pentru gazele livrate de Gazprom și va achita doar costul energiei electrice. Moldovagaz nu a achitat avans pentru decembrie. Până pe 20 decembrie, Moldovagaz va achita consumul malului drept pentru luna noiembrie”, a comunicat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Dacă este rentabil din punct de vedere economic să dăm tot volumul de gaz livrat de Gazprom malului stâng în schimbul livrărilor de energie electrică suficientă pentru malul drept, Spînu a comunicat: „Da, este”. „Toate calculele arată că este cea mai bună decizie din punct de vedere economic”, a precizat Spînu.

Ulterior, Tiraspolul a venit cu unele precizări după ce Energocom a semnat contractul de livrare a energiei cu MGRES. Ministrul nerecunoscut al Economiei de la Tiraspol Serghei Obolonic a spus că urmare a noii decizii, va fi reluată activitatea Uzinei Metalurgice și a celei de Ciment. Totuși, reprezentanții regiunii transnistrene au menționat că cele 5,7 milioane de metri cubi de gaz sunt „insuficiente”. „Va trebui să căutăm în continuare căi de ieșire”, a comunicat Tiraspolul.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Moldovenii care revin în țară vor fi scutiți de taxe la importul mașinilor? Condițiile propuse de PAS

Moldovenii din diaspora vor putea aduce mai ușor acasă bunurile personale, inclusiv automobilul. Partidul PAS a înregistrat proiectul de lege care va permite extinderea criteriilor de aplicare a legii privind repatrierea, astfel încât mai multe categorii de cetățeni să devină eligibili.

Proiectul de lege, mărește limita de vechime a mașinii – de la 9 la 12 ani, plafonul valoric – de la 400 la 550 de mii de lei, iar capacitatea cilindrică admisă – de la 2 500 la 3 000 cm³. Totodată, cei care solicită repatrierea vor trebui să semneze o declarație prin care se angajează că vor rămâne în Republica Moldova cel puțin trei ani.

Deputatul PAS Valeriu Robu a declarat la o conferință de presă, că modificările ar putea încuraja revenirea acasă a celor plecați.

„Este o ocazie bună pentru cei care încă ezită. Să reveniți, să investiți și să contribuiți la construirea unei Moldove în care să vrei să trăiești”, a afirmat el.

Colegul său de fracțiune, Alic Baraboi, spune că până acum aproximativ 400 de persoane au beneficiat de legea în vigoare, iar noile criterii ar extinde semnificativ numărul celor eligibili.

„Acest proiect de lege, pe care l-am înregistrat astăzi, este un angajament electoral, pe care astăzi îl materializam. Circa 400 de cetățeni au beneficiat deja de prevederile legii în vigoare, iar astăzi venim cu criterii care să extindă acest număr. Prin acest proiect de lege transmitem un mesaj clar: vrem ca cetățenii noștri de peste hotare să se poată întoarce acasă și să simtă că sunt așteptați aici”, a declarat Alic Baraboi.
Potrivit proiectului de lege, scutirea se aplică o singură dată și doar persoanelor care nu au beneficiat anterior de facilități.

Cererile se depun electronic, cu minimum 30 de zile lucrătoare înainte de introducerea bunurilor. Serviciul Vamal verifică actele în termen de 20 de zile. Introducerea bunurilor poate avea loc doar după emiterea actului administrativ favorabil.

Toate bunurile trebuie introduse într-un termen de 3 luni, prin același punct de trecere, termen considerat de decădere.

Restricții și condiții speciale

Legea interzice comercializarea, gajarea, donația sau leasingul vehiculului timp de trei ani de la import, cu excepția situației în care se achită toate drepturile de import în vigoare. Soțul/soția și rudele de gradul I ale beneficiarului pot conduce vehiculul, conform indicațiilor din certificatul de înmatriculare.
Vehiculul distrus sau vândut la piese în termenul de trei ani determină plata drepturilor de import, cu excepția cazurilor de forță majoră. Serviciul Vamal, Agenția Servicii Publice și Ministerul Afacerilor Interne vor verifica respectarea prevederilor legii semestrial.

Nota de fundamentare arată că măsura va avea un impact pozitiv atât social, cât și economic, prin facilitarea revenirii cetățenilor, reunirea familiilor și stimularea sporului demografic. Deși este dificil de estimat impactul financiar asupra bugetului, se consideră că beneficiile sociale și economice vor depăși eventualele pierderi din taxe de import.

Legea intră în vigoare la 1 ianuarie 2026, iar Guvernul are 30 de zile pentru ajustarea actelor subordonate. Facilitățile pot fi solicitate pentru cererile depuse până la 1 octombrie 2029.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: