telegraph.md

„Patriotul” moldovenesc provoacă nedumerire. Cu ce se va ocupa Centrul de Combatere a Propagandei și de ce proiectul naște critici

Președinția a publicat proiectul de lege privind crearea Centrului Național de Apărare Informațională și Combatere a Propagandei „Patriot”. Ce atribuții va avea acesta și de ce proiectul a fost criticat de experții care au participat la elaborarea lui aflați din articolul NM. 

Ce știm despre „Patriot”?

Proiectul de lege privind crearea Centrului Național de Apărare Informațională și Combatere a Propagandei „Patriot” a fost publicat de Președinție în data de 30 mai. Potrivit proiectului, Centrul va fi o organizație publică independentă, activitatea căreia va fi coordonată cu Președinția.

Președinta Maia Sandu a anunțat despre crearea Centrului „Patriot” în data de 29 mai. Potrivit administrației prezidențiale, centrul va avea „misiunea de a consolida eforturile interinstituționale în lupta împotriva dezinformării și acțiunilor coordonate de diseminare a mesajelor, să informeze obiectiv oamenii, să dezvolte reziliența informațională a cetățenilor și să apere securitatea informațională”. Centrul va trebui să identifice dezinformarea și să lupte cu ea pentru a preveni amenințările hibride și informaționale la adresa securității Republicii Moldova. Pe masa deputaților proiectul urmează să ajungă la sfârșitul lui iunie.

În nota informativă a proiectului se menționează că în Moldova nu există o structură de stat responsabilă pentru identificarea, prevenirea și lupta cu dezinformarea, dar și pentru identificarea narațiunilor care prezintă pericol pentru interesele naționale. Actualmente, o parte dintre aceste atribuții – monitorizarea emisiei radio și TV, îi revin Consiliului Audiovizualului, iar o altă parte – spațiul online, îi revine Serviciului de Informații și Securitate.

Faptul că autoritățile vor să creeze un centru de combatere a dezinformării a devenit cunoscut în această iarnă. Se vehicula că acesta va fi creat pe lângă Guvern și va fi denumit Centrul de Comunicare Strategică. Sursele NM spuneau atunci că inițial acest centru urma să fie un organ de supraveghere cu dreptul de a constata încălcările și de a pedepsi mass-media care dezinformează.

Ce atribuții va avea Centrul?

Printre atribuțiile Centrului „Patriot” se numără elaborarea unui program de comunicare strategică la nivel național, materiale și ghiduri ce explică cum poate fi identificată și combătută dezinformarea, crearea platformelor de interacțiune dintre instituțiile statului și organizațiile societății civile pentru identificarea și combaterea dezinformării, narațiunilor, comunicărilor, indiferent de originea acestora, care reprezintă pericol, elaborarea mecanismelor de monitorizare a spațiului informațional public.

Proiectul de lege stabilește și drepturile centrului. Instituția va putea, printre altele, „să sesizeze, în limitele atribuțiilor, autoritățile competente și organele de drept în cazul depistării încălcării legislației naționale. Să înainteze autorităților propuneri privind elaborarea și modificarea cadrului normativ și să emită recomandări în conformitate cu atribuțiile conferite. Să instituie grupuri de lucru, cu implicarea reprezentanților instituțiilor de stat, organizațiilor societății civile pentru coordonarea activităților ce vizează asigurarea comunicării strategice, prevenirea și combaterea dezinformării ”.

Centrul va fi condus de un director numit de Parlament la propunerea președintelui a cărui mandat va fi de cinci ani. Acesta va fi selectat în baza unui concurs public. Potrivit unor informații, inițial directorul va fi unul interimar și va asigura șefia doar un an. În subordinea acestuia vor fi 24 de angajați.

De ce a fost criticat Centrul „Patriot”?

Watchdog.md. a criticat crearea Centrului „Patriot”. Într-un comunicat de presă comunitatea Watchdog.md a menționat că pe parcursul anului trecut, au fost purtate discuții în diferite formate pentru identificarea soluțiilor sistemice, care ar ajuta la prevenirea și combaterea dezinformării și manipulării în Moldova.

La consultări au participat activ reprezentanții Watchdog.md, Asociația Presei Independente, Institutul pentru Politici și Reforme Europene, Institutul pentru Inițiative Strategice, etc. Watchdog.md susține că organizația lor a fost cea care a adunat toate propunerile ce au indicat asupra necesității creării Centrului de Comunicare Strategică StratCom ce urma să funcționeze pe lângă Guvern.

Ulterior, însă a fost schimbat Guvernul, iar în martie 2023 s-a decis crearea pe lângă Președinție a Centrului pentru Comunicare Strategică și Transparență. Denumirea „Patriot” a apărut în ultimul moment.

Watchdog.md susține că proiectul publicat de administrația prezidențială se deosebește de cel care a fost discutat inițial cu experții. „Centrului i-a fost atribuit rolul nefiresc de comunicare directă cu publicul larg, contrar conceptului inițial de asistență acordată instituțiilor statului și altor actori relevanți. Filosofia generală a proiectului – prevenirea dezinformării și creșterea încrederii în instituțiile statului prin asigurarea celor mai bune și proactive practici în domeniul transparenței, pur și simplu, s-a pierdut din însăși ideea inițiativei legislative”, a menționat Watchdog.md.

Experții au mai subliniat faptul că în text a apărut termenul contradictoriu de „propaganda”, considerat nerecomandat pentru utilizare în documente juridice și cele de politici. Iar termenul „apărare informațională” din denumirea centrului, este mai curând potrivit pentru detașamentele militare specializate în operațiuni psihologice și de contra-propagandă în condiții de război convențional sau cu scopul de a-l preveni.

Watchdog.md susține că proiectul a fost coordonat de către Andrei Spînu, secretar general al instituției prezidențiale.

Spînu a declarat pentru NM că salută comentariile experților. „Suntem la etapa consultărilor publice și ne bucurăm că există deja comentarii. Le așteptăm pe toate până în data de 9 iunie. Iar acolo unde va fi cazul, vom utiliza unele propuneri”, a spus Spînu.

Referitor la denumirea „Patriot”, Spînu a precizat că aceasta reflectă esența activității centrului, dar nu poate fi considerată una definitivă atât timp cât continuă consultările publice.

Directorul API, Petru Macovei, a menționat pentru NM că nu este de acord cu unele formulări, dar în general susține crearea centrului. „Există unele formulări neclare conform cărora centrul va trebui să fie responsabil de comunicarea publică în ceea ce privește informațiile false. Nu este ceva firesc pentru astfel de structuri. Centrul ar trebui să fie implicat în analiza schemelor de promovare a narațiunilor false și să ofere recomandări instituțiilor publice”, a spus Macovei.

Acesta susține că proiectul propus de administrația prezidențială nu diferă prea mult de cel discutat de experți.

Va fi cenzură în Moldova?

Președintele Watchdog,md, Valeriu Pașa, a precizat pentru NM că, potrivit proiectului, „Centrul nu va deveni un cenzor și nici nu o poate face”. „Nu există nimic în proiect ce ar oferi posibilitatea de a limita ceva. Dacă, de exemplu, centrul vede vreo declarație care conține criterii de ură interetnică sau de susținere a războiului, atunci de asta ar trebui să se ocupe procuratura. Dacă există informație falsă în mediul online, atunci SIS trebuie să blocheze acest site ”, a spus Pașa.

Potrivit lui, scopul centrului este de a identifica dezinformarea și de a pregăti răspunsul structurilor de stat la aceasta. „Să convingă societatea că un fals este un fals”, a subliniat expertul.

Petru Macovei a calificat drept speculații declarațiile opoziției privind o posibilă cenzură aplicată de „Patriot”. „Am fi putut vorbi despre cenzură dacă proiectul oferea centrului dreptul de a bloca site-uri. Toate aceste declarații ale [fostului președinte Igor] Dodon despre „ministerul adevărului” nu au niciun temei”, a explicat Macovei.

Potrivit acestuia, structura poate deveni eficientă, dacă guvernarea îi va acorda suficientă atenție. „Totul depinde de pârghiile oferite centrului. Nu este exclus că instituția se va bloca în probleme birocratice”, a spus expertul.

El a mai menționat că pentru a eficientiza munca ar trebui de elaborat un mecanism de responsabilitate pentru „falsuri” și dezinformare. Drept exemplu, Macovei a prezentat situația cu deputatul Partidului „ȘOR” Marina Tauber, care susținea că autoritățile de la Chișinău pregătesc în timpul sărbătorilor de Paște provocări militare lângă regiunea transnistreană și că acestea au făcut comandă de „3 mii de sicrie”, fără a fi pedepsită pentru difuzarea acestei informații, asta chiar dacă nu au fost niciun fel de provocări.


Подписывайтесь на наш Telegram-канал @newsmakerlive. Там оперативно появляется все, что важно знать прямо сейчас о Молдове и регионе.



Хотите поддержать то, что мы делаем?

Вы можете внести вклад в качественную журналистику, поддержав нас единоразово через систему E-commerce от банка maib или оформить ежемесячную подписку на Patreon! Так вы станете частью изменения Молдовы к лучшему. Благодаря вашей поддержке мы сможем реализовывать еще больше новых и важных проектов и оставаться независимыми. Независимо от того, как вы нас поддержите, вы получите небольшой подарок. Переходите по ссылке, чтобы стать нашим соучастником. Это не сложно и даже приятно.

Поддержи NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Bani, în funcție de numărul copiilor înscriși: cum vor fi finanțate grădinițele din Moldova din 2026

Guvernul a aprobat o nouă metodă de finanțare a grădinițelor, care va fi aplicată începând cu anul 2026. Potrivit Executivului, aceasta a fost testată timp de un an în patru raioane. Astfel, din anul viitor, finanțarea grădinițelor va fi calculată în funcție de numărul de copii și de nevoile fiecărei instituții.

„Potrivit noii formule, bugetul fiecărei grădinițe se va stabili în funcție de numărul de copii înscriși, de nevoile lor specifice și de cheltuielile necesare pentru funcționarea instituției. Vor fi luate în calcul salariile personalului, costurile pentru energie și utilități, alimentația și materialele educaționale. Pentru grădinițele care nu ating nivelul minim de finanțare calculat, statul va aloca resurse suplimentare printr-un fond special”, au comunicat reprezentanții Guvernului.

Potrivit Executivului, metodologia prevede și obligativitatea ca cel puțin 5% din bugetul destinat achizițiilor să fie utilizat pentru jucării și materiale didactice. „De asemenea, o parte din bugetul Ministerului Educației va fi rezervată pentru investiții precum deschiderea de grupe noi sau lucrări de reparații”, au adăugat reprezentanții Guvernului.

Formula a fost pilotată pe parcursul anului 2025 în patru raioane – Anenii Noi, Cahul, Florești și Nisporeni. „Rezultatele pilotării au arătat că noul mecanism permite o alocare mai clară și mai previzibilă a bugetelor și reduce diferențele dintre grădinițe. Anterior, o analiză efectuată de Ministerul Educației și Cercetării a arătat diferențe considerabile în cheltuielile per copil între grădinițe, multe instituții fiind subfinanțate în raport cu necesarul real”, au declarat reprezentanții Guvernului.

***

În 2023, ministrul Educației Dan Perciun anunța că modul de finanțare al grădinițelor va fi schimbat, după modelul școlilor. „Avem o situație unde grădinițele mari din centrele urbane astăzi, din contul bugetelor care ar fi trebuit să le primească, subvenționează grădinițele mici din mediile rurale, pentru că finanțarea grădinițelor nu depinde astăzi de numărul de elevi, ea depinde de finanțarea istorică”, comunica Perciun. Potrivit ministrului, „chiar dacă un părinte decide bunăoară să plece dintr-o localitate la Chișinău, să-și ia copilul cu el, asta nicidecum nu influențează finanțarea grădinițelor unde el merge și finanțarea grădinițelor de unde el a plecat”.

Amintim că, din ianuarie 2013, formula de finanțare per elev, în școli, a fost extinsă în toată republica. Metodologia dată a fost aplicată în calitate de experiment în anul 2010, în mai multe raioane. Atunci, reprezentanții Ministerului Educației menționau că metoda de alocare a banilor include două componente: „Este vorba despre finanţarea „per elev”, adică fiecărui şcolar îi va reveni în anul de învăţământ 2013, câte 6127 de lei. De asemenea, şcolile şi liceele în care învaţă mai mult de 91 copii, vor primi suplimentar 386.755 de lei, aşa-numita componenta „per instituţie”, calculată de către consiliile raionale”.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: