Participarea conducătorului mijlocului de transport la întreceri, concursuri sau antrenamente neautorizate pe drumurile publice va fi sancționată penal. În ședința din 9 iulie, parlamentul a votat în cea de-a doua lectură un proiect de lege pentru modificarea unor acte normative în acest sens.
Potrivit proiectului, Codul penal al Republicii Moldova este completat cu un articol nou care va reglementa desfășurarea curselor ilegale. Astfel, participarea conducătorului mijlocului de transport la întreceri, concursuri sau antrenamente neautorizate pe drumurile publice se va pedepsi cu amendă în mărime de până la 32 500 lei sau cu muncă neremunerată în folosul comunității de la 180 la 240 de ore cu (sau fără) privarea de dreptul de a conduce mijloace de transport pe un termen de până la 2 ani.
Totodată, organizarea întrecerilor, concursurilor sau antrenamentelor neautorizate pe drumurile publice se va pedepsi cu amendă în mărime de la 67 500 lei la 75 000 lei sau cu muncă neremunerată în folosul comunității de la 180 la 240 de ore sau cu închisoare de la 1 la 2 ani.
Volvo Cars: centura de siguranță multi-adaptivă, care va debuta în noul EX60, a fost desemnată una dintre cele mai bune invenții ale anului 2025 de către TIME
Prima centură de siguranță multi-adaptivă din lume, creată de Volvo Cars, va debuta în SUV-ul complet electric Volvo EX60 și a fost recunoscută de revista TIME drept una dintre „Cele mai bune invenții ale anului 2025”.
Lista anuală TIME include 300 de inovații remarcabile care transformă viața noastră de zi cu zi. Pentru al doilea an consecutiv, Volvo Cars este onorată pentru inovațiile sale în materie de siguranță.
Noua centură de siguranță multi-adaptivă este concepută pentru a oferi o protecție superioară, adaptându-se atât la condițiile de trafic, cât și la persoana care o poartă.
„Suntem mândri că TIME ne recunoaște ca lideri în siguranța auto”, spune Åsa Haglund, șefa Centrului de Siguranță Volvo Cars. „Prin noua centură multi-adaptivă din EX60, folosim date în timp real pentru a adapta protecția la situație și la persoana din scaun – oferind o protecție inteligentă, personalizată, care poate reduce riscul de rănire.”
Sistemul folosește datele colectate de senzorii interiori și exteriori ai mașinii pentru a ajusta nivelul de protecție în funcție de situația actuală și de profilul personal al pasagerului – cum ar fi înălțimea, greutatea, forma corpului și poziția în scaun. De exemplu, un pasager mai mare, implicat într-un accident grav, va primi o tensiune mai mare a centurii pentru a reduce riscul de lovitură la cap, în timp ce o persoană mai mică, într-un impact mai ușor, va primi o tensiune mai redusă pentru a evita fracturile de coaste.
Capabilitățile centurii multi-adaptive vor fi perfecționate continuu prin actualizări software over-the-air (OTA). Pe măsură ce Volvo Cars acumulează mai multe date, sistemul își va rafina algoritmii și strategiile de răspuns pentru scenarii noi.
Această invenție confirmă încă o dată poziția Volvo Cars ca lider în inovația pentru siguranță, bazată pe date reale din lumea reală.
Anul trecut, un alt sistem de siguranță Volvo – Driver Understanding System, disponibil în modelele EX90 și ES90, a fost inclus în lista „Cele mai bune invenții ale anului 2024” de către TIME. Acesta folosește senzori pentru a detecta oboseala, neatenția sau starea precară a șoferului și poate interveni automat dacă este necesar.
Noul Volvo EX60 va fi prezentat oficial lumii pe 21 ianuarie 2026, în cadrul unui eveniment transmis în direct din Stockholm, Suedia.