1 septembrie
Максим Андреев, NewsMaker

Procesul educațional, reluat din 16 martie. Studiile vor fi organizate în baza a trei scenarii

Comisia națională extraordinară pentru sănătate publică a decis reluarea procesului educațional în Republica Moldova începând cu 16 martie. Studiile vor fi organizate în baza a trei scenarii, în funcție de evoluția situației epidemiologice din fiecare localitate.

Mai exact, comisiile teritoriale extraordinare de sănătate publică vor dispune organizarea procesului de studii  în funcție de gradul de alertă atribuit localității, în baza indicatorului  incidenței la 100 mii populație în ultimele 14 zile, conform următoarelor scenarii:

– Pentru localitățile în care se atestă gradul de alertă Cod Verde sau Cod Galben (incidența mai mică de 49 cazuri COVID-19 la 100 mii populație în ultimele 14 zile), procesul de studii se va desfășura cu prezența fizică a preșcolarilor, elevilor și studenților în instituțiile de învățământ, cu respectarea strictă a normelor de sănătate publică privind prevenirea și răspândirea COVID-19.

– Pentru localitățile în care se atestă gradul de alertă Cod Portocaliu (incidența cuprinsă între 50-100 cazuri COVID-19 la 100 mii populație în ultimele 14 zile), procesul de studii cu prezența fizică va fi permis  preșcolarilor,  elevilor din învățământul primar, elevilor din clasele absolvente (a IX-a, a XII-a, a XIII-a (din școlile serale)), precum și a elevilor din învățământul profesional tehnic antrenați la stagiile de practică și a studenților din anii terminali din învățământul superior la orele practice. Pentru elevii și studenții din celelate clase și ani de studii, procesul educațional va fi organizat la distanță.

– Pentru localitățile în care se atestă gradul de alertă Cod Roșu (incidența mai mare de 100 cazuri COVID-19 la 100 mii populație în ultimele 14 zile), va fi asigurată participarea zilnică, cu prezență fizică în instituțiile de învățământ, a preșcolarilor și a elevilor din învățământul primar, precum și  a unui contingent de 50% din numărul total de elevi ai claselor absolvente (a IX-a, a XII-a, a XIII-a) și a elevilor și studenților din anii terminali din învățământul profesional tehnic și superior. Pentru elevii și studenții din celelate clase și ani de studii, procesul educațional va fi organizat la distanță.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tezele de licență scrise cu AI scapă de detectarea sistemului antiplagiat? Perciun: „Asta e o problemă și mai complicată”

În Republica Moldova, plagiatul în instituțiile de învățământ superior a devenit o problemă tot mai gravă. Un sondaj recent elaborat de Ministerul Educației arată că peste 30% dintre studenți folosesc inteligența artificială pentru realizarea lucrărilor universitare. Mai grav este faptul că țara nu dispune de un sistem național centralizat de depistare a plagiatului, iar tezele realizate cu ajutorul AI nu pot fi identificate de softurile existente. Declarațiile au fost făcute de ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, în cadrul ediției de astăzi, 8 decembrie, a emisiunii „La 360 de grade” de la Radio Moldova.

În prezent, mai multe universități utilizează instrumente diferite pentru a depista plagiatul, însă este necesar un sistem la nivel național, susține Dan Perciun. Ministrul subliniază că asigurarea transparenței în mediul universitar reprezintă și un angajament față de Uniunea Europeană, iar dezvoltarea sau achiziționarea unui soft ar putea fi finanțată prin fondurile europene din Planul de Creștere pentru Moldova.

„Ceea ce ne propunem să facem e să elaboream sau să contractăm serviciile unui soft național de prevenire a plagiatului, care se acționează ca un repozitoriu cu toate tezele de licență din țara noastră, în general în spațiul românesc. Universitățile noastre, de la caz la caz, folosesc asemenea instrumente. E important să avem niște standarde clare față de ce înseamnă plagiat, să avem niște standardi față de instrumentele care depistează plagiatul și să facem lucrul ăsta sistemic. În contextul planului de creaștere, noi avem rezervate resurse”, a menționat oficialul.  

Dan Perciun a atras atenția și asupra unei provocări și mai mari: evoluția accelerată a inteligenței artificiale. El afirmă că textele generate de AI nu pot fi detectate de programele antiplagiat actuale, ceea ce face aproape imposibilă diferențierea între un produs original și unul creat automatizat.

„Pentru că ceea ce astăzi oferă inteligența artificială sunt produse care nu sunt depistabile de către aceste softuri antiplagiat. Și aici merită să revenim la o discuție serioasă despre examenele la final de an”, a mai spus ministrul.

Ministrul Educației a precizat că subiectele legate de folosirea inteligenței artificiale în învățământul superior vor fi discutate pe 22 decembrie, în cadrul unei noi conferințe dedicate integrității academice.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: