Andrei Mardari / NewsMaker

Roadele protestului transportatorilor. Guvernul va prezenta noile calcule privind tariful de transport de pasageri

Cu privire la protestul transportatorilor din data de 16 decembrie, vicepremierul Andrei Spînu, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, a spus că a dat curs demersurilor protestatarilor și a expediat în atenția lor, încă în data de 16 noiembrie, un demers pentru ca ei să ofere informațiile necesare pe subiectul tarifelor. Până la ziua de astăzi, a adăugat ministrul, au fost recepționate date doar de la 9 operatori. Totuși, Spînu a menționat că ministerul, la conducerea căruia se află, a analizat datele contabile de la transportatori, ANTA și BNS. Iar, în scurt timp, vor fi prezentate calculele efectuate pentru tarifele de transport de pasageri.

„Cum am și precizat, noi am dat curs tuturor demersurilor transportatorilor, am avut mai multe ședințe și am agreat că ministerul va face calculele pentru tariful real. Vă aducem la cunoștință, că la data de 16 noiembrie, în atenția transportatorilor a fost expediat un demers de către Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova, pentru a oferi informațiile necesare pe marginea calculelor tarifelor”, a declarat Spînu.

La fel, el a spus că doar 7 persoane au prezentat informațiile conform demersului Ministerului. „Până la ziua de astăzi am recepționat informații și date doar de la 9 operatori de transport, din 67. Din aceștia 9, doar 7 au prezentat informațiile conform demersului trimis. Nu înțelegem logica de a solicita majorarea tarifului, dacă atunci când solicităm date concrete în baza cărora să luăm această decizie, nu avem nicio reacție”, a adăugat ministrul

Prin urmare, Spînu a anunțat că Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale va prezenta, în cel mai scurt timp, calculele pentru tarifele de transport de pasageri.

„Colegii mei de la minister, la moment, au analizat datele contabile recepționate de la transportatori, ANTA și BNS. În continuare, în baza datelor, rapoartelor, notelor informative și expertizelor care au stat la baza reglementării tarifelor anterioare, în conformitate cu Metodologia de calculare a tarifelor pentru serviciile de transportare a călătorilor, ministerul va prezenta în scurt timp calculele efectuate pentru tarifele de transport de pasageri”, a comunicat Spînu.

Cu privire la procesul de tergiversare, ministrul a adăugat: „E datorită faptului că am primit răspunsuri, așa cum am menționat mai sus, doar de la 9 operatori de transport. Menționez că am mizat pe conlucrare și deschidere din partea transportatorilor. Ne-am așteptat ca majoritatea să dea curs solicitării noastre de a prezenta datele și în baza normelor legale, având la bază metodologia de comun să agreăm care este tariful real. Însă acest lucru nici până astăzi nu s-a clarificat”, a declarat Spînu.

La fel, ministrul a anunțat că, săptămâna viitoare, reprezentanții Ministerului vor avea o întâlnire cu mai mulți operatori de transport rutier.

***

Transportatorii au ieșit, în data de 16 decembrie, la protest. Acțiunea a avut loc în Piața Marii Adunări Naționale și a fost organizată împotriva Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Protestatarii au claxonat timp de câteva minute pentru a atrage atenția autorităților. Totodată, aceștia au solicitat Ministerului efectuarea unor calcule pentru ajustarea tarifelor la călătoria cu transportul.

Un protest al transportatorilor auto a avut loc și pe 25 noiembrie, în Piața Marii Adunări Naționale. Manifestanții au claxonat timp de câteva minute, pentru a-și arăta nemulțumirea față de faptul că cei de la guvernare nu au răspuns solicitării lor de a majora prețul la călătorii sau de a le acorda subvenții. Aceștia au acuzat guvernarea și de faptul că ar proteja scheme de corupție.

În data de 25 noiembrie, ministrul a precizat că, la momentul actual, tariful de bază este de 60 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categorie de confort clasa II și 70 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categoria de confort clasa I. Acest preț a fost stabilit la sfârșitul anului 2019, devenind aplicabil începând cu 2020.

„Din 2020, toți transportatorii au avut dreptul de a aplica un tarif de 70 de bani. Majorarea tarifului din 2019 (cu 14 bani – clasa II sau 30 % și 22 bani – clasa I sau 45 %) a avut drept scop motivarea transportatorilor de a investi în parcul auto și de a asigura un nivel de siguranță și confort adecvat transportului de pasageri. În acest scop a fost instituită, inclusiv obligativitatea de a trece procedura de clasificare de confort. În anul 2020, atunci când a început procedura de clasificare, din 2600 autovehicule, 2074 au trecut procesul de clasificare, dintre care clasa I – 119 autovehicule, iar clasa II – 1941 vehicule”, a declarat Spînu.

Anterior, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat că nu va admite majorarea tarifului la călătorii până nu vor exista calcule justificate în acest sens. În cadrul unei conferințe de presă din 15 noiembrie, oficialul a menționat că transportatorii ar putea să majoreze prețul, la moment, cu cel puțin 10 bani prețul, însă nu o fac „pentru că nu investesc în renovarea vehiculelor”.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

DW

Institutul Economic German: exporturile din Rusia au crescut în pofida războiului și sancțiunilor

În ciuda sancțiunilor occidentale, exporturile din Federația Rusă către 20 de țări — cei mai mari parteneri comerciali — au crescut cu 18% în perioada războiului din Ucraina, ajungând la 330 de miliarde de dolari. Aceste calcule, ajustate în funcție de inflație, se regăsesc într-un raport publicat 13 iunie de Institutul Economic German (IW) din Köln. Institutul a comparat datele privind exporturile Federației Ruse din anii 2024 și 2021.

Trezoreria de război a lui Putin rămâne bine alimentată”, se arată în comunicatul publicat de IW, potrivit DW. Potrivit datelor institutului, principalul partener comercial al Federației Ruse în anul 2024 a fost China, care a achiziționat mărfuri rusești în valoare de 130 de miliarde de dolari. Comparativ cu 2021, acest indicator a crescut cu 67%.

Pe locul al doilea în ceea ce privește importurile de bunuri din Rusia se află India. Înainte de război, India ocupa locul 12, însă de atunci livrările către această țară au crescut cu 680%. Cea mai mare parte constă în petrol.

Printre cei mai importanți parteneri comerciali ai Rusiei, economiștii germani au menționat, de asemenea, Brazilia și Turcia. De asemenea, exporturile rusești către Armenia au crescut cu 423% după începutul războiului, către Uzbekistan — cu 125%, iar către Israel — cu 240%, fiind vorba în principal tot despre petrol.

În același timp, livrările către Germania au scăzut cu 92%, practic ajungând aproape de zero. Către Italia — au scăzut cu 83%, iar către Cehia — cu 51%. Economiștii de la IW concluzionează că are loc o „redirecționare a fluxurilor comerciale” din Rusia, în special către țările din lumea a treia.

În ciuda tuturor eforturilor europene, trezoreria de război a lui Putin nu se golește. Regimul exploatează abil lacunele din sistemul de sancțiuni pentru a-și consolida resursele financiare. Datele preliminare pentru anul 2025 arată, de asemenea, că în această privință s-a schimbat foarte puțin”, scrie IW.

Institutul consideră că cea mai puternică lovitură dată exporturilor Rusiei ar putea fi reducerea plafonului de preț pentru petrolul rusesc și impunerea de sancțiuni împotriva „flotei din umbră” de petroliere.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: